PDA

View Full Version : Drum samples en overheads/room mic



vincent136
16 januari 2011, 17:10
Hoi,

Ik zit een beetje over het volgende te praktiseren:

ik heb in mijn kleine studiotje een Mapex drumkit staan. Deze kit is absoluut geen hoogvlieger, eerder eentje die ergens onderin de middenklasses bungelt. Als de kit goed gestemd is, klinkt hij wel aardig. Toch haalt hij het nooit bij de drumsamples die ik binnen EZDrummer heb (Funkmasters pakket is waanzinnig). Wat ik dus doe is de kick, snare en toms in Logic naar midi omzetten, EZdrummer erover heen en voila: waanzinnige drumsound. Ik heb geen dure mic's meer nodig, geen dikke pre-amps. Geen last van storende overspraak, geen gedoe met eeuwig EQ'en. Natuurlijk is een echte kit toffer, maar een goed klinkende kit heb ik niet.

Maar nu dient zich een probleem aan. Ik ben ook heel erg fan van ambience. Mijn room mic en overheads hebben een speciale plaats in de mix. Een room mic kan ik niet samplen. Overheads gaan ook lastig. Nu heb ik twee sounds door elkaar..

Hoe doen jullie dit? Of hoe zouden jullie dit aanpakken? Close micen jullie de bekkens heel erg, om deze vervolgens ook te sampelen?

Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die hier mee bezig zijn

Han S
16 januari 2011, 19:05
Interessant topic, ik werk altijd met echte drumgeluiden en heb het probleem dus niet. Ik ga uit van een goed klinkend drumstel en een goede drummer en daar kan geen sample tegenop.

De overheads: in tegenstelling met wat sommige mensen denken zijn die niet voor de cymbals, maar voor het totale drumgeluid en zelfs het kickgeluid wordt er door beïnvloed.

Als je dus samples gebruikt in combinatie met de overheads, zul je een mix krijgen van de sample en het eigen drumgeluid en als je daar nog room mics aan toevoegt neemt dat alleen maar toe. Maar dat wist je al.

Het is dus zeker belangrijk dat het drumstel optimaal klinkt, ook al gebruik je samples.

Als je cymbals gaat close micen krijg je de cymbals harder binnen, maar je kan twee problemen hebben: het klinkt minder goed omdat je de mic op een deel van een grote cymbal richt. Maar het tweede probleem is veel erger: veel microfoons zullen gaan clippen en dan met name de condensator microfoons.

Ik nam vorige week een orkestje op waar iemand triangel speelde op een centimeter of 30 van de SDC en dat clipte als een gek, dus moest hij een halve meter verder.

Je zou misschien nog beter een echt goede dynamische microfoon, bijvoorbeeld een MD441 of een M160 ribbon op de cymbals kunnen richten en dan niet vanaf de bovenkant, maar vanaf de zijkant of schuin van onderen, dus in radiale richting van de cymbal. Je pakt dan minder toms en snare op die microfoons en zowel een 441 als een M160 kan heel goed omgaan met hoge tonen en veel herrie. Ook een M201 doet het opmerkelijk goed met hoge tonen, zelfs beter dan sommige condensators.

Succes, het blijft een strijd die je met vallen en opstaan wint.

MaxVMH
16 januari 2011, 19:25
In Logic kan je een aux aanmaken, en daar achterlijk veel compressie en reverb opzetten, en zo stilletjes meemixen. Of met andere effecten, enzv. ...

In de EZdrummer mixer vind je normaal gezien ook een kanaal (of 2) terug met enkel overhead sound, die zou je dus kunnen bouncen.

vincent136
16 januari 2011, 20:03
Interessant topic, ik werk altijd met echte drumgeluiden en heb het probleem dus niet. Ik ga uit van een goed klinkend drumstel en een goede drummer en daar kan geen sample tegenop.

Eens. Maar ik heb zelf geen goede kit in mijn studiotje. Als ik het geld had kocht ik me ook wel een topserie Yamaha of Gretsch kit. Veel drummers hebben dit ook niet. Om maar te zwijgen over goed klinkende bekkens.


De overheads: in tegenstelling met wat sommige mensen denken zijn die niet voor de cymbals, maar voor het totale drumgeluid en zelfs het kickgeluid wordt er door beïnvloed.

Ja, klopt als een bus. Zo gebruik ik ze ook als ik de 'echte' kit opneem. Maar ik heb ook slecht klinkende bekkens. Laatst heb ik geprobeerd om met mijn SP C4'tjes de bekkens vanaf de onderkant te micen, maar dat was niet echt een succes. Dingen kwamen keihard binnen en veel overspraak, waardoor het triggeren naar een midi signaal erg lastig werd.



Je zou misschien nog beter een echt goede dynamische microfoon, bijvoorbeeld een MD441 of een M160 ribbon op de cymbals kunnen richten en dan niet vanaf de bovenkant, maar vanaf de zijkant of schuin van onderen, dus in radiale richting van de cymbal. Je pakt dan minder toms en snare op die microfoons en zowel een 441 als een M160 kan heel goed omgaan met hoge tonen en veel herrie. Ook een M201 doet het opmerkelijk goed met hoge tonen, zelfs beter dan sommige condensators.

Helaas heb ik geen 201, enkel 3 C4'tjes, een B3, een 112 en een 57. Daarmee moet ik het doen. Overigens wil dat erg goed, fijn setje microfoons.

Ik ga nog wel eens prutsen.

Han S
16 januari 2011, 20:15
Daarmee onderstreep je nog eens het belang van echt goede microfoons.

Een ribbon is een dynamische microfoon, maar met dezelfde weinige massa als een condensator. Ze komen niet zo hoog als een condensator, maar zo'n 16khz is ook wel hoog genoeg.

Maar ook met 57's krijgen sommige mensen het heel goed voor elkaar, kwestie van de sweet spot vinden denk ik dan.

Solidkick
17 januari 2011, 22:04
Noem me old skool (da's een eufemisme voor ouderwetsch) maar imho is een kit bedoeld als geheel en niet als een verzameling losse componenten.

Dat gezegd hebbende:
Samples trekken van de echte ketels vindt ik het prettigst werken omdat je dan een natuurlijkere sound krijgt in combinatie met de OH's.
Als replacement plugin gebruik ik Drumagog maar ben wel van plan om een midi setup te maken met triggers op de kit.
Voor de minder spontane muziek waar nog aan gesleuteld moet worden :D
Bekkens triggeren vanaf een opname is onbegonnen werk. Zelfs als je met eq probeert zoveel mogelijk snare etc. weg te filteren.
Bekken samples plaats je handmatig in je tijdslijn of (beter) trigger je handmatig terwijl je de rest van de drumopname afspeelt.
Of iemand anders moet een beter trucje hebben :sssh:

Han S
17 januari 2011, 23:39
Dat zeg je nou, maar dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Digitaal kun je zo'n cymbal wel verschuiven, maar analoog gaat dat niet lukken dus moet je dat precies op tijd doen. Ik heb wel eens een metal drummer gehad die achteraf nog hier en daar een china cymbal wilde gebruiken en hij koos voor een sample.

Dus hij met zijn vinger in de aanslag boven het keyboard, maar steeds te vroeg of te laat. Digitaal is dat geen enkel probleem meer, wel wat tijdrovend, maar het kan.

Solidkick
21 januari 2011, 20:43
Dat zeg je nou, maar dat is nog helemaal niet zo makkelijk.

Wat wel aardig lukt is als je mee drumt met de track met trigger op je bekkens.
Klinkt nergens naar maar je kan de output wel in een grid zetten.
Strak mee drummen met een opname is wel een kunst op zich natuurlijk.