PDA

View Full Version : Memory Man nummer zoveel: 9V, tap tempo, the works.



Mitch
16 januari 2011, 16:46
Nou hèhè, het is er dan: een Deluxe Memory Man die loopt op 9V, tap tempo heeft (uiteraard in verschillende tempi), expressie pedaal ingang met verschillende functies, ook nog een effects loop, afijn... een crossover tussen Deluxe Memory Boy en Deluxe Memory Man.
In de meest verschrikkelijke cosmetische verschijning ooit voor een Memory Man. De Hazarai is dus gepasseerd.

http://www.premierguitar.com/Stream/StreamImage.aspx?Image_ID=47FCA72E-EC27-45F3-9A7E-96EDAC35DD94&Image_Type=image

Maar goed, de nieuwe generatie DMM heeft me nog niet echt onder de indruk gekregen, dus ik vraag me af of het hier voornamelijk om features gaat of sound. Ik vermoed het eerste.

Lexvandoef
16 januari 2011, 17:06
ben wel benieuwd toch...

ff iets anders memory man gerelateerds, ik vroeg me laatst af of het mogelijk zou zijn om de elektronica van een MMD te kunnen transplanteren in een kleinere behuizing. Of zit alles echt strak op een gepakt?

lollol
16 januari 2011, 17:25
http://img18.imageshack.us/img18/4279/electroharmonixdeluxeme.jpg

Duidelijk;)

Mitch
16 januari 2011, 17:38
Ja, da's de DMM XO, maar misschien bedoelt Lex de oude big box?

Dirk_Hendrik
16 januari 2011, 18:04
ben wel benieuwd toch...

ff iets anders memory man gerelateerds, ik vroeg me laatst af of het mogelijk zou zijn om de elektronica van een MMD te kunnen transplanteren in een kleinere behuizing. Of zit alles echt strak op een gepakt?

Ja.
Zal je een besparing van een % of 20 opleveren. Niet echt de moeite dus.

OT,
Is die nieuwe DMM nog analoog of is het een broertje van dat onding met Hazarai?

Fuhgawz
16 januari 2011, 18:22
Wat is nou eigenlijk de toegevoegde waar van dit product tov de Deluxe Memory Boy? Ze lijken qua functies echt heel veel op elkaar:

http://www.ehx.com/assets/jpg640h/deluxe-memory-boy.jpg

De enige verschillen die ik zie zijn 1) de Tap Sw uitgang en 2) de mogelijkheid om de blend knop met een expressiepedaal te bedienen. Dat lijkt me toch niet genoeg om dit pedaal te rechtvaardigen. Of zijn er intern nog meer verschillen?

Mitch
16 januari 2011, 18:29
Ja.
Zal je een besparing van een % of 20 opleveren. Niet echt de moeite dus.

OT,
Is die nieuwe DMM nog analoog of is het een broertje van dat onding met Hazarai?
Analoog.

Wat is nou eigenlijk de toegevoegde waar van dit product tov de Deluxe Memory Boy? Ze lijken qua functies echt heel veel op elkaar:

Kan ik ook nog even geen wijs uit, ik vermoed iets met de modulatie en/of de delaytijd. De gelijksoortige opbouw is natuurlijk ontzettend efficiënt en niet des EHX's :D

toneblo
16 januari 2011, 18:35
Wat is er dan zo fout aan die hazarai volgens jullie?
ben serieus benieuwd..

Dirk_Hendrik
16 januari 2011, 18:57
Met een gewome DMM ga je intuitief nieuwe delaygeintjes verzinnen en blijf je bezig. Met de Hazarai was in na de eerste repeat al klaar. Totaal geen karakter. Saai en duf en doods. Met een gewone Boss DD3 houd ik het langer uit.

Eenwelk allemaal mijn mening is.:soinnocent:

Mitch
16 januari 2011, 19:05
Hazarai: de afdeling "leuk geprobeerd". Een digitale delay met wat mogelijkheden en presets, waar je dan met één knop doorheen moet scrollen. Bij de TC Nova ook zo'n ellende. Wat heb je daar nou aan als je van 3 naar 1 moet? 7 keer tikken met je voet :???: De sound is aardig, niet meer dan dat. En 't is een beetje jammer dat -ie de naam Memory Man heeft meegekregen.

titzenpitzer
16 januari 2011, 20:57
Mijn hazarai is nog steeds kapot maar ik heb daar toch erg, erg ferme geluiden uitgekregen...vooral met die multitap-opties kon je ongelofelijk mooie/abnormaal freaky dingen doen.

DemolitionColorScheme
16 januari 2011, 23:11
Ik ben toch stiekem een beetje benieuwd naar deze, maar ik heb er ècht weinig vertrouwen in. Hij ziet er daarnaast, inderdaad, echt prullerig uit.

apekop
17 januari 2011, 00:52
Die nieuwe Talking Box is zo mogelijk nog lelijker. Ik vind bijna alle pedalen die EH de laatste jaren uitbrengt echt lelijk. Net plaatjes uit een stripboek.
Ik vind dat de meeste EH pedalen van de laatste jaren (sinds die nieuwe behuizingen) niet veel toevoegen aan het assortiment. Weer de zoveelste Memory of Big Muff variatie. Ook heb ik het idee dat het kwalitatief allemaal een stuk minder is en minder warm klinkt.

Mitch
17 januari 2011, 10:21
Dat de kaink er niet beter op is geworden kan ik grotendeels beamen. Of dat aan een ander ontwerp of andere componenten ligt: geen idee. Betrouwbaarheid weet ik niet... die grote bakken van vroeger waren ook niet altijd even denderend gesoldeerd wat ik zo hoor en lees. Je zou dan verwachten dat met een nauwkeurige massa productie de betrouwbaarheid omhoog moet gaan, maar je hoort toch nog vrij regelmatig niet werkende of kapotte pedalen. Maar goed, misschien worden er nu wel veel meer verkocht en is er relatief midner uitval, geen idee.

apekop
17 januari 2011, 10:26
met kwaliteit doelde ik ook meer op de klank kwaliteit. Ik vind die nieuwere EH pedalen gewoon wat klinischer klinker, minder die old school analoge sound van vroeger zeg maar. Maar misschien zit het wel tussen mijn oren.

Mitch
17 januari 2011, 11:00
Nee hoor, op de Little Big Muff na heb ik ook nog geen enkel nieuwer pedaal in de XO lijn écht fijn horen klinken. Of toch wel, de mini POG. Dus zit ik nog steeds met een grote Small Stone en en lerp van een DMM op mijn board. Vervelend hoor :D

onrust nv
17 januari 2011, 11:14
Ik zag ook de magiese woorden: analog en chorus niet op de behuizing staan.
Dus zou 't net als die stereo mistress ook weer om een digitale emulatie gaan?

apekop
17 januari 2011, 11:23
Nee hoor, op de Little Big Muff na heb ik ook nog geen enkel nieuwer pedaal in de XO lijn écht fijn horen klinken. Of toch wel, de mini POG.

Ik heb de MicroPog dus ook gehad en vond het niks. Wel een super tracking maar een veel te klinisch geluid voor mij. Ik ben weer terug gevallen op mijn Boss OC-2, die naar mijn idee toch veel beter klinkt.

Mitch
17 januari 2011, 11:27
Ik zag ook de magische woorden: analog en chorus niet op de behuizing staan.
Dus zou 't net als die stereo mistress ook weer om een digitale emulatie gaan?

Afgezien van de Memory man met Hazarai is de hele Memory Boy/Toy/Man lijn gewoon analoog hoor. Ja oké, heel andere chips dan vroeger, maar nog steeds analoog.
De Mistress dacht ik ook niet dat -ie digitaal was maar pin me d'r niet op vast.

onrust nv
17 januari 2011, 11:35
De Mistress dacht ik ook niet dat -ie digitaal was maar pin me d'r niet op vast.

Ik had in de gitaar plus gelezen dat de stereo mistress digitaal was toen hij uitkwam. Dus vandaar dat ik me afvraag ofdie MMD ook digi is. Want ook op de MMboyD staat dat hij analoog is. Er komt nu ook een neo mistress in nano kastje.
www.ehx.com/

DemolitionColorScheme
17 januari 2011, 11:37
De Mistress dacht ik ook niet dat -ie digitaal was maar pin me d'r niet op vast.
De Stereo Mistress is, inderdaad, digitaal.
Ik denk dat deze DMM met tap tempo gewoon analoog zal zijn.

onrust nv
17 januari 2011, 11:44
Is dat taptempo geen digitaal foefje dan?

Mitch
17 januari 2011, 11:49
Ja, dus? Als er een stukje digitale aansturing in zit is het hele pedaal digitaal :???:
Wat is dat toch de laatste tijd met de digifobie? Pfff....

onrust nv
17 januari 2011, 12:02
Dat wou ik alleen maar FF weten. En ik ben inderdaad wel een analoge muziek man, omdat digitaal geluid een rekensommetje is wat in geluid wordt omgezet. Maar somige digitale producten hebben me ook wel weer kunnen verassen. Ik kende dat hele tap-tempo gebeuren niet dus wou het zeker weten. Maar de delay komt uit de BBD chip, dus het geluid is echt. Ik vind vaak de digitale FX te netjes en alles klopt. Bij analoge appparaten leeft het geluid meer.

En omdat er op die 'nieuwe' DMM geen analoog opstaat(maar ook geen digitaal) weet ik niet op er nog steeds BBD chips inzitten, wat toch eigenlijk de essentie is van DMM.

Dreverhaven
20 januari 2011, 09:19
http://www.youtube.com/watch?v=9XO3WA1_qbc

titzenpitzer
20 januari 2011, 09:57
Onrust, ik vind dat je eens naar een meeting van deze mensen moet gaan en jezelf moet laten onderwerpen aan een analoog/digitaal test :) geblinddoekt that is

apekop
20 januari 2011, 10:24
dat filmpje laat niet horen hoe die DMM klinkt. Waarom geen filmpje van DMM solo, zonder enig ander effect ertussen?

Dreverhaven
20 januari 2011, 11:02
Ja, als die er was... Je kunt het inderdaad niet echt goed horen, maar het is iets hè. Vind zelf die pog vreselijk klinken.

apekop
20 januari 2011, 11:16
klinkt als de smurfen :)

DemolitionColorScheme
20 januari 2011, 12:03
http://www.youtube.com/watch?v=9XO3WA1_qbc
Deze clip had ik, inderdaad, net ook gezien. Naast dat er een Pog2 in de FX loop zit speelt die kerel echt de meest corny licks, vooral bij ditsoort pedalen waar je toch wel wat meer iets stijlvols kan neerzetten.

Nielsje
20 januari 2011, 13:11
Jeej, digi/analoog discussie! Ik vond (en vind!) de BYOC nog steeds erg fijn klinken, een analoog gevoicde digidelay. Over de 'moderne' ehx lijn kan ik simpel zijn: ik heb de micro pog en LBM gehad en beide waren prima. De bouwkwaliteit is van de nieuwe serie volgens mij een stuk beter (mechanisch gezien, that is). De nieuwe small stone was een hel, en dus heb ik (net als Mitch) nog steeds een oude small stone en mmdlx op m'n board.

Ook ik vind dat de moderne dingen er niet uit zien (itt de ouden), maar ook hier heb ik dezelfde mening als bij de TC Electronic pedalen, als het niet bevalt:

http://www.q-parts.nl/catalog/images/574006.jpg

De nieuwe pedalen hebben gewoon ontzettend veel mee, en daar is al genoeg over gebabbeld. Ik denk dat het tijd is voor een grote EHX meeting, vooral met tig soorten delays. I'm in met een 90's mmdlx!

Tristan
20 januari 2011, 15:58
Huh, ik snap er echt niks van, ik zie de verschillen tussen dit ding en de Deluxe Memory Boy helemaal niet.
Wat een vreselijke gitarist, die Larry, de ergste die ze hebben bij Electro Harmonix, wat een graftak, zeker een oudoom van die Mike Matthews ofzo.

Duane
20 januari 2011, 17:06
Zit er eigenlijk veel verschil in klank tussen de oudere DMM (Big Box 5 knobs versie in houten kistje) en de reissue daarvan (maar dan zonder de 'wijzer' knoppen, die nu ook niet meer gemaakt wordt).

Mitch
20 januari 2011, 19:05
Ik dacht dat er sowieso een versie of 5 is geweest van de Deluxe Memory Man, maar pin me er niet op vast. Met netsnoer, zonder, gereviseerde versie, reissue, reissue met true bypass standaard aan boord en daarna de XO (grofweg).
Ik heb tot nu toe subtiele, maar duidelijke verschillen gehoord tussen verschillende versies, maar ik heb nog nooit meer dan 2 versies naast elkaar gehoord.
Het is verleidelijk om te zeggen: ouder is beter :D Maar laat ik daaraan toevoegen dat ik vooral blij ben met mijn ouwe omdat -ie gereviseerd is en aangepast voor minder ruis.

sjaak1990
20 januari 2011, 19:37
Ben benieuwd of hij ook echt anders klinkt dan de memory boy en vooral of hij ook standaard kapot is, lijkt me dat hij met dat lage voltage ook wel wat power kwijt is.

onrust nv
21 januari 2011, 17:45
Ben benieuwd of hij ook echt anders klinkt dan de memory boy en vooral of hij ook standaard kapot is, lijkt me dat hij met dat lage voltage ook wel wat power kwijt is.

Ik vermoed dat hij de zelfde BBD chips heeft als de MMboy dus zal ook wel zo klinken. De MMboy dlx heeft volgens het boekje 700ms delay en MMD 550ms, of dit hier ook het geval is weet ik niet. Kon er nix op de ehx site over vinden.

Over het algemeen is het toch ook dat, hoe dorstiger het effect hoe beter de sound?

Dirk_Hendrik
21 januari 2011, 18:18
en vooral of hij ook standaard kapot is,

Ik geloof niet dat ik een treffender gebruikerskritiek op EH's kwaliteitscontrole kan verzinnen.

@ onrust,
Dorst gaat in ampere. Volt is de grootte van het biervat. Ampere de slik en zuigsnelheid van de drinker.

Mitch
21 januari 2011, 18:30
Een hogere spanning geeft alleen maar mee headroom. Als ik me niet vergis werd de aangeleverde 24V van de laatste series met adapter intern weer naar beneden gebracht naar 12V of zo? Als ze dan nu intern een kleine spanningsverhoger hebben aangebracht kunnen ze wegkomen met de gangbare 9V als voedingsspanning. Alleen maar makkelijk toch?

En dat dezelfde chip betekent 'dezelfde sound' daar hadden we het al over in het DL5 topic. Dat is dus niet zo. Neemt niet weg dat de Memory Toy bepaald niet slecht maar ook niet bepaald briljant klinkt overigens en de Boy heb ik niet live, maar wel op clips gehoord en die klinkt eender.

Mitch
4 februari 2011, 18:26
Nou, ik ben eruit. Een dikke seconde analoge delaytijd. Plus natuurlijk alle eerder besproken features die ook al in de Deluxe Memory Boy zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=k-jcXRve8sQ
Kan toch niet zeggen dat een seconde delaytijd 'm nou ineens een stuk interessanter maakt of zo :chicken:

Dirk_Hendrik
4 februari 2011, 18:35
Waar in dat filmpje heb ik "analoog" gemist?:???:
Ding suggereert digitaal. Delays blijven in hun repeats veel te lang schoon doorgaan en die grap met die stapelende octaven zou bij een analoge delay veel zwakkere octaven geven omdat de filtering van de MM ze eruit haalt.

Ik zet m'n geld op digitaal.

Mitch
4 februari 2011, 18:37
Mijn fout. Dat staat in het bijschrift van dit filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=9XO3WA1_qbc
Maar dat vond ik compleet waardeloos dus postte ik die ander. De helderheid van de repeats is inderdaad opvallend...

Dreverhaven
4 februari 2011, 23:01
Nou, ik ben eruit. Een dikke seconde analoge delaytijd. Plus natuurlijk alle eerder besproken features die ook al in de Deluxe Memory Boy zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=k-jcXRve8sQ
Kan toch niet zeggen dat een seconde delaytijd 'm nou ineens een stuk interessanter maakt of zo :chicken:

Ik kan nou niet echt zeggen dat ik het als een MMDLX vind klinken.

onrust nv
5 februari 2011, 11:56
Hij klinkt absoluut niet als een memorymanDLX. En de MMboyD ook niet. Heb'm voor de exp ingang gekocht zodat ik'm met de CP-251 kan gebruiken. Maar mijn MMD klinkt mooier(heb de versie in doos kistjes waren toen net op(GVD).

titzenpitzer
5 februari 2011, 13:00
Mijn fout. Dat staat in het bijschrift van dit filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=9XO3WA1_qbc
Maar dat vond ik compleet waardeloos dus postte ik die ander. De helderheid van de repeats is inderdaad opvallend...

Wat een leuk melodietje!

toneblo
5 februari 2011, 13:25
Voor de anoloog geboren gitaristen onder ons hebben we het originele anologe machien, en voor de digitaal geboren aanstormende talenten is dit wel de weg om het " oude " opnieuw te ontdekken.

Vintage gear never dies!:hippie:

apekop
5 februari 2011, 15:32
jongens, uit dit filmpje kun je toch helemaal niks afleiden?
het is voornamelijk die Pog die je hoort (die ik overigens niet mooi vind, maar goed).

Mitch
5 februari 2011, 16:43
Exact de reden waarom ik ´m aanvankelijk ook niet gepost had ;) Het ging meer om het onderschrift...

jero
5 februari 2011, 21:03
god o god, wie gaat er tegenwoordig bij ehx over het artwork? die nieuwe pedalen zien er echt niet uit in vergelijking met de oude versies.

ik begrijp nog steeds niet waarom de grote versie discontinued is?

Mitch
5 februari 2011, 21:46
Omdat een heleboel mensen de DMM niet namen omdat -ie te groot was en aparte voeding nodig had. Dus brengen ze de DMM XO uit. En dan heb je nog de categorie pietepeuten en tweakjunkies die tap tempo willen en triplets maar per se analoog willen. Dan luistert EXH naar de markt en dan krijg je dus dit. De die-hard fans van de DMM zullen er nie tblij mee zijn (ik dus ook niet, ghehe) maar ze bedienen hier dus ook een ander publiek mee.
Dat krijg je ook als je al zo lang bestaat als merk: je hebt zo'n sterke historie dat je commentaar krijgt van de fans van het vroegere werk als je met iets nieuws komt en dat je commentaar krijgt van de jeugd als je nooit met iets nieuws komt :seriousf:

wireman
14 februari 2011, 13:51
Als je de LERP kwijt moet, omdat je een fijner compacter modelletje heb gevonden om mee te zeulen met het vege lijf.... bel me dan maar ff.... :ok:


Nee hoor, op de Little Big Muff na heb ik ook nog geen enkel nieuwer pedaal in de XO lijn écht fijn horen klinken. Of toch wel, de mini POG. Dus zit ik nog steeds met een grote Small Stone en en lerp van een DMM op mijn board. Vervelend hoor :D

Daverij
19 januari 2012, 19:36
Ik heb me speciaal laten registreren om op deze topic te reageren. Ik heb 3 'normale' DMM's, en de AnalogMan ARDX20 met controller box voor tap tempo en modulatie. Het audio circuit van de ARDX20 is volledig analoog met in het hart van het apparaat delay chips van Chinese makelij. Geweldig ding!
Maar... Niet de magic van de DMM.
Toen kwam ik al lezend over het net en kwam de DMM met tap tempo tegen. Meteen alles over proberen te vinden. EHX gebruikt voor de DMM met TT de originele Panasonix delay chips, de NM3005. 4 stuks voor 1,1s delay tijd. Ik beweeg me meestal; tussen de 50 en 600ms, en daar komt het mooie: Omdat je in de onderste helft zit van de delay tijd heb je minder ruis, een wat schonere delay dan dat je met dezelfde delay tijd hebt met de normale DMM.
Tenminste, zo stond het te lezen.
Ik heb hem inmiddels twee maanden en ik kan zeggen dat het de beste delay is die ik ooit gehoord heb! De modulatie is beter in te stellen (tempo en diepte onafhankelijk van elkaar) dan de DMM, de repeats zijn iets schoner (klopt dus echt). En ze klinken niet beter door high end roll off, want de repeats zijn luid en duidelijk. Ik heb een expressie pedaal (klein passief volumepedaaltje) om de blend te regelen. Op het apparaat zelf stel je je maximale blend/mix in, en met je voet kun je heel subtiel je delay mix aanpassen gedurende het nummer dat je speelt.
Geruchten gaan dat de MN3005 met hun langere delay tijd opraken en dat EHX dan overstapt op MN3008. Vier van die laatste geeft dan 550ms. Nog steeds NOS Panasonic, maar niet het voordeel van de langere dealy tijd.
Dus samenvattend:
- pure analoge DMM magic
- tap tempo is soort van externe digitale controller die niets met de sound te maken heeft
- waanzinnig gebruiks gemak (overtreft aan alle kanten de AnalogMan, ook qua sound. Zelfs Mike van AnalogMan gaf het toe op een forum. Komt door de NOS chips zegt hij)
- betere regeling van de modulatie
- duidelijkere repeats (kun je ook als nadeel zien)

Ik heb of heb gehad:
- TTE
- nova delay
- Cusack digitale delay
- diverse stompboxes (Ibanez etc)

Dit allemaal mijn mening natuurlijk:)
GrtDave.

Dreverhaven
19 januari 2012, 22:54
Klinkt goed dit. Lijkt me wel wat.

DemolitionColorScheme
20 januari 2012, 09:51
Ik heb hem inmiddels twee maanden en ik kan zeggen dat het de beste delay is die ik ooit gehoord heb! De modulatie is beter in te stellen (tempo en diepte onafhankelijk van elkaar) dan de DMM, de repeats zijn iets schoner (klopt dus echt). En ze klinken niet beter door high end roll off, want de repeats zijn luid en duidelijk.
Dat is nu exact mijn 'probleem' met die nieuwe DMM. Deze klinkt simpelweg wèl anders dan een classic DMM. Ik wil netjuist niet dat 'ie helderder is. De classics zijn erg wollig / cloudy (met velen repeats) en dat is wat ik zo mooi vind aan de DMM. Als ik een duidelijkere delay wil pak ik wel een andere.

Dreverhaven
20 januari 2012, 14:00
Om nog maar even wat meer te draaien in dit topic (gisteren was ik niet helemaal wakker), ik ben het met degene boven me eens. Je wilt juist bij de DMM die high end roll of, dat wazige spacende.
Maar goed, is dit ding uberhaupt nog wel te koop dan? Bij Thomann bijv. hebben ze hem alleen nog maar b-stock.

Mitch
20 januari 2012, 17:05
Mooie post, zéker de moeite van het aanmelden waard. Welkom! :ok:

Cageman
21 januari 2012, 18:08
http://www.effectsdatabase.com/model/eh/xo/memoryman/taptempo/deluxe/taptempo/550tt

En alweer de nog meer zoveelste!

robert-gitarist
21 januari 2012, 18:56
En speciaal voor Mitch hebben ze de kleuren aangepast... :hippie: :D

DemolitionColorScheme
21 januari 2012, 22:29
En speciaal voor Mitch hebben ze de kleuren aangepast... :hippie: :D
Kijk! Dat is beter. Die andere zag er echt niet uit ...

Mitch
22 januari 2012, 12:15
Precies, ik ben niet de enige met gevoel voor schoonheid :D