PDA

View Full Version : Kt88



ThomasR
16 januari 2011, 15:04
iemand enig idee wat hier zou kunnen gebeurd zijn. misschien slecht te zien op de fotot maar uit 1 van die gaatjes komt een draadje met een ringetje aan. Net waar dat ringetje zit is het glas zwart aangeslagen.
http://i639.photobucket.com/albums/uu119/roggethomas/DSC017371.jpg

cluseau
16 januari 2011, 18:20
iemand enig idee wat hier zou kunnen gebeurd zijn. misschien slecht te zien op de fotot maar uit 1 van die gaatjes komt een draadje met een ringetje aan. Net waar dat ringetje zit is het glas zwart aangeslagen.

Kan idd niet zien wat je bedoeld maar ik denk dat je de getter ring bedoeld. Bij de fabrikage wordt daar een goedje op gedaan wat bij opwarming verbrand en de laatste zuurstofrestjes bind of zo iets. Dit veroorzaakt de zwarte aanslag op het glas en is heel normaal. Als de buis luchtlek is wordt deze aanslag lichtgrijs.

Frans.

ThomasR
16 januari 2011, 18:49
ja de aanslag aan de buitenkant is idd zilvergrijs aan de buitenkant en meer zwart aan de binnenkant. luchtlek wil dit dan zeggen dat de buis kapot is (ik begrijp het begrip luchtlek niet).
heeft er niemand een schema van een jcm 800 kerry king edition omdat hier een paar verdachte weerstanden inzitten waarvan ik de waarde zou willen checken
er was een hoogspanningszekering gesprongen en met de buizen eruit bleef de zekering heel maar vooraleer ik er nieuwe buizen inprik wou ik nog wat checks uitvoeren en er zijn twee weerstanden die er wat bruiner uitzien dan de rest in het circuit van de screens van de eindbuizen (niet de 5W screenweerstanden, ze zitten verder)
ik vind geen schema op het internet.

(ik doe wat herstellingen voor vrienden, maar ik heb precies veel vrienden bijgekregen de laatste tijd, maar is niet zo erg ik leer veel bij;))

thomas

ThomasR
16 januari 2011, 19:35
ondertussen deze link gevonden met foto en schema maar is niet scherp genoeg om waarden van af te lezen
http://www.marshallforum.com/marshall-amps/17234-jcm-800-kerry-king-2203kk-discontinued.html
de weerstanden op de foto hebben wel dezelfde kleur als bij mij.

thomas

guitarnijboer
16 januari 2011, 22:22
Een luchtlek is simpelweg een lek in het glas waardoor de buis niet meer vacuum is. Op de buis op de foto is dit niet aan de hand. Een glimmende zilverlaag zoals hier betekent OK. (het vacuum tenminste, er kan wel wat anders defect zijn aan de buis) Als deze aanslag wit/of heel heel heel licht grijs (bijna wit) verkleurd en niet glimmend is heb je een lek. Geloof me, hier is dan geen twijfel over.

guitarnijboer
16 januari 2011, 22:38
ondertussen deze link gevonden met foto en schema maar is niet scherp genoeg om waarden van af te lezen
http://www.marshallforum.com/marshall-amps/17234-jcm-800-kerry-king-2203kk-discontinued.html
de weerstanden op de foto hebben wel dezelfde kleur als bij mij.

thomas

Ik zou werkelijk niet weten welke weerstanden je bedoeld. Een andere kleur wil niet altijd zeggen dat ze stuk zijn. Daarnaast heb je weerstanden met een bruinige/beige basiskleur (koolfilm) lichtblauwe basiskleur (metaalfilm) Donkergroene basiskleur (metaalfim) en keramische condensatoren die er precies zo uitzien als weerstanden, maar dat dus niet zijn in basiskleuren fel roze en fel licht groen.

Een goed punt om te beginnen is spanningen meten in de versterker: B+ aanwezig op de anode aansluitingen? Bias spanning aanwezig op pen 5 van de buizen? etc. Je meet dan wel in de versterker terwijl ie aanstaat dus OPPASSEN!

nico verduin
16 januari 2011, 23:03
(ik doe wat herstellingen voor vrienden, maar ik heb precies veel vrienden bijgekregen de laatste tijd, maar is niet zo erg ik leer veel bij;))

thomas
Misschien tijd om ook eens de basis te gaan leren.... eerst meten.... dan vragen....

ThomasR
17 januari 2011, 00:30
als je op de foto kijkt in de link zie je twee paar vermogenweerstanden van 5W (die witte). Onder de linkse van het rechtse paar zie je twee weerstanden (R122 en R124) zitten ik denk koolweerstanden maar ze hebben niet de gewoonlijke kleur. en als ik kijk op het schema van de jvm waarvan deze amp is afgeleid hebben net deze weerstanden als waarde 22KPF -> 22K maar voor wat staat die pf, dit heb ik nog nooit gezien.
de spanningen heb ik allemaal nagemeten en die lijken allemaal normaal zonder de buizen erin. ik weet ondertussen al wat ik kan en vooral niet kan doen tijdens het zoeken naar problemen
die ring waar cluseau het over had, zit deze er dan niet bij elke buis want de andere buizen hebben hem niet, of zit hij gewoon op een plaats waar je hem niet kan zien.

thomas
Misschien tijd om ook eens de basis te gaan leren.... eerst meten.... dan vragen...
sorry zal eerst eens nadenken vooraleer ik iets post maar ik was aan het meten toen ik iets opmerkte wat ik nog niet gezien had...

nico verduin
17 januari 2011, 06:59
Zelf maar ff een schema gevonden. Er staat geen KPF maar KFP. Ik schat in dat de FP staat voor Flame Proof en gezien de plek lijkt me dat wel handig. R122 = 22K 2W. R124 = 56K 2W. Vermoedelijk metaal oxide weerstanden.
Beide weerstanden dienen voor de voeding voor resp. de Phase Splitter en de preamp.

En hier is het schema : http://www.verelec.com/tijdelijk/images/2203kk_pre_pa.pdf

Enne, wat is het probleem eigenlijk?