PDA

View Full Version : 16e noten van 80 -> 120 ->160+ aargh!



Aspa123
13 mei 2003, 23:53
Ben mn speltechniek een beetje aan het opwaarderen dus heb ik leuk Speed Mechanics for Lead guitar gekocht. Nou ik dacht dus dat ik wel redelijk snel was op mn gitaar....niet dus! :sad: Probeer dus nu met preciesie van die repetitie oefeningen te spelen en ik kom op dit moment gewoon niet boven de 80BMP (juiste vingerzettingen, acuraat aangeslagen op 16e noten)....tja dat was wel ff slikken.
Anyways nu ben ik dus flink aan het trainen om richting de 120bpm en uiteindelijk 160+ te spelen. Nou vroeg ik me af aangezien er hiero vast wel mensen zijn die hier ook doorheen hebben moeten gaan... Hoe lang hebben jullie gedaan om je max. snelheid aanzienlijk te verhogen? (bv van 80 naar 120 of van 120 naar 160 etc etc)

moretel
14 mei 2003, 00:20
Ik ben ook druk bezig maar weet het niet zo uit mijn hoofd op welke snelheden ik nu zit.
Als je een paar nrs. opgeeft zal ik ook eens kijken hoe die bij mij zijn gegaan.
Ik vind wel dat er bij sommige oefeningen wat teveel aandacht is voor alternate picking terwijl een kleine sweep logischer is. Blijft allemaal een kwestie van tijd en niet te snel om hoog willen, ik start vaak op 40 en ga dan omhoog, eenmaal bij de honderd gaat het sneller, maar 160 plus heb ik bij de meeste nog niet gehaald.
In guitar technique staat trouwens ook vaak goede oefenstof.

Aspa123
14 mei 2003, 12:51
Nou dit is wel een goed voorbeeld:

http://www.chopsfromhell.com/speedemon.html

Ik speel 'm nu met alt.picking op 120 bpm (triplets/ 8e noten)

Phoenix Rising
14 mei 2003, 19:25
Ik heb dat boek sinds augustus, en ben er redelijk intensief mee bezig geweest. Ik heb er altijd een metronoom bij. Sommige oefeningen gaan wel een stuk sneller dan anderen. Om je ff een idee te geven, toen ik begon kon ik iets van 120 max.

1, 25, 26, 34, 35 (en alle soortgelijke oefeningen) kan ik inmiddels wel op 180, 160 is easy.

43 t/m 50 kan ik op iets van 140, want die picking mechaniek is 3 noten per snaar, iets moeilijker. 39, 40 & 41 kan ik wel op 160, maar met moeite.

Verder heb ik nog een hoop oefeningen gedaan, maar is het meeste iets van tussen de 130 en 150. Ik ben echt geen snelheidsduivel, maar wel sinds augustus veel bezig geweest met die dingen. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :smile:

Kortom, reken maar op minstens een half jaar hard oefenen voordat je goed op 160 bpm kan picken. Ik kon wel al snel (iets van 2 maanden) erg snel bepaalde oefeningen, maar nu heb ik pas door dat het toen helemaal nergens op leek en totaal niet clear enzo was.

moretel
15 mei 2003, 10:18
Ik ben sinds oktober echt serieus bezig en neem rustig de tijd, voordat ik de snelheid verhoog moet ik het echt ontspannen kunnen spelen, ik vind wel dat bij sommige oefeningen er te vast wordt vastgehouden aan alternate picking,
oef. 43 speel ik b.v.
d u d d u d u d u u d u
volgens het principe van economy picking, altijd direct naar de volgende snaar, juist met dit soort snelheids oefeningen is die preciesie van belang.
Ik zit nu kwa snelheid ook tegen de 120 en heb het gevoel dat al mijn oefeningen langzamerhand bij elkaar komen. Soms heb je dat gevoel dat je vingers precies doen wat je wil, toch een kwestie van oefenen op laag tempo.
Aanslag is erg belangrijk.
Ik denk dat ik na de zomer de topsnelheid wel haal maar als stukjes op 100 nog niet helemaal ontspannen gaan kun je beter wat terug in snelheid.

Wat ook wel goed is om te doen is een loopje van 6 noten 20 - 40 hoger te zetten dan je max. Helemaal spelen lukt dan niet maar je moet je dan concentreren op een paar noeten tegelijk: 1-2-3 , 2-3-4 , 3-4-5, 4-5-6, 5-6-1, 6-1-2, 1-2-3 dan oefen je tot je die ontspannen speelt, dan ga je terug naar 5 of 10 boven je startsnelheid en zul je zien dat het wel gaat. Houding is ook belangrijk, ik oefen vaak in de klassieke gitaarhouding.

Maar zoals phoenix al zei , gewoon een kwestie van tijd, ik besteedt nu elke dag een uurtje eraan en dadelijk in de vakantie nog meer.

Phoenix 27 mei een themasessie in de Boerderij, Woodstock als thema, dus Hendrix zal de revue wel passeren.

Phoenix Rising
15 mei 2003, 11:27
thanx for the info, ik kom dan wel ff naar de boerderij!

Maarre, ik zou oefening 43 ook oefenen zoals het hoort hoor, ik begrijp heel goed waarom je economy in dat specifieke geval handiger vind, maar het idee is dat als je dat patroon erin stampt, je alle "three note per string" even gemakkelijk kan spelen. Het is wel handig om allebei te kunnen.

Maar ik vind het zelf nog steeds echt een moeilijke mechaniek, zoals bij bijvoorbeeld oefening 43. Het zit er inmiddels wel redelijk in maar het heeft een hoop moeite gekost.

moretel
15 mei 2003, 11:56
Ik oefen ook wel beide.
maar met drie noten per snaar hangt het af welke richting je gaat, ga je naar beneden dan start je met een downstroke en als je naar boven gaat met een upstroke. Als je dan de richting keert sta je met je plectrum altijd goed.
Juist met die drie noot per snaar ladders kan je dat perfect oefenen op de manier waarop ik dat doe.
Punt is dat je dan tijdens je gewone spel daar niet meer bij nadenkt en vanzelf het juiste patroon kiest. Maar als ik tegenwoordig een loopje instudeer van een nummer waarmee ik bezig ben dan benader ik dat op dezelfde wijze, ook al is het nog zo simpel, is supereffectief met instuderen en als het erin zit krijg je het er niet meer uit.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-05-15 11:58 ]</font>

Jimi Hendrix
16 mei 2003, 08:07
Op 2003-05-13 23:53, schreef Aspa123:
Hoe lang hebben jullie gedaan om je max. snelheid aanzienlijk te verhogen? (bv van 80 naar 120 of van 120 naar 160 etc etc)

Ik doe altijd het volgende: ik pak de vijf posities voor majeurladder en ga die 4 minuten achter elkaar spelen in 16en en dan 1 minuut rust en door naar de volgende, daarbij de metronoom een stukje sneller zetten.
Het gekke is dat ik al jaren zo rond de 160 zit te rommelen, maar als je 4 minuten op 160 kunt klooien kun je wel korte stukjes veel sneller dan dat. Werkt prima voor mij en bovendien hou je ook je toonladders bij.
Kan natuurlijk ook met melodisch en harmonisch mineur en evt met licks ed.

Aspa123
16 mei 2003, 13:00
Thanx heren,

Hmm denk dat ik mezelf ook maar economy-picking ga aanleren maar pas als ik tevreden ben op mn alternate picking snelheid/precisie. Mot wel zeggen dat langere tijd herhaald oefenen mn vingerkootjes flink doet branden...maar daar heb ik nu ook een goede oplossing voor: nml. gewoon ff 5 min rusten en de handen onder de warme kraan!

Phoenix Rising
16 mei 2003, 16:30
Rustpauzes nemen is natuurlijk erg belangrijk, maar als je vingers erge pijn doen dan heb je toch een van de volgende problemen.

1. Je speelt net gitaar en je hebt nog niet veel eelt
2. Je drukt veel te hard! Relax some dude! :grin: Nee maar ff serieus, krampachtig spelen is echt dé manier om snel aan blessures te komen, watch it. Zoals Moretel al aangaf, een goede houding is echt heel belangrijk. Ik speel vaak "normaal", maar als ik echt oefen, speel ik altijd in klassieke houding.

Maarja, laat ons je progressie weten zou ik zo zeggen, wij hebben immers dat boek ook en we kunnen misschien helpen met drempels etc.

Aspa123
16 mei 2003, 17:08
hahaha :smile: klopt ik druk die tengels er flink tegenaan, dit om mn ze te dwingen sneller en precieser te bewegen...naarmate de timming beter wordt laat ik de spanning afnemen zodat ze daarna ontspannen - weten wat ze moeten doen..in het begin een beetje de zweep erover dus. Ik doe het nml zo...

1) snelheid x halen (slordig)
2) ontspannen, snelheid x halen (beetje slordig)
3) gas terugnemen en volledige preciese/controle uit vingers halen (hard maar clean)
4)snelheid x weer halen maar dan relax
5)nieuwe snelheid doelstelling behalen

moretel
16 mei 2003, 19:22
Die slordigheden moet je direct stoppen, je vingers moet je maar 1 iets leren : het goede,
ijk eens op http://www.guitarprinciples.com voor wat informatie hierover.