PDA

View Full Version : digitaal opnemen: advies.



Pepe
16 januari 2011, 01:59
Sinds we een eigen studiootje hebben krijg ik mp3's thuis waar gitaar op moet.
Ik zit nou wat te klooien met een gitaar, gooi op de opname dag wat spullen in de auto en tuf naar de studio om alles goed op te nemen.

Wat me nou enorm handig lijkt is om thuis alvast zelf wat partijen op te nemen om later met "die sound" in de studio alles in te spelen.

Maar goed. Het is me niet geheel duidelijk wat ik precies moet hebben. Software voor digitaal recording natuurlijk en iets van amp modelling. Native Instruments is alleen software, een Pod heeft geen recording. Mijn kennis houd dan wel op en zelfs die kennis kan totaal verkeerd zijn.
Any ideas?

deefke666
16 januari 2011, 08:55
hey pepe,

als ik het niet verkeerd begrijp dan gaat het vooral over een mp3 waar je wat gitaar partijen bij kan zetten om alvast wat ideeen op te nemen, om het dan achteraf in de studio over te kunnen doen met het materiaal daar....
volgens mij ben je dan al een heel stuk vooruit met een boss micro br (vier opname sporen) of een br 600 (zes sporen)
allebei hebben ze wat versterker simulatie en wat effecten aan boord, ik dacht gebaseerd op de gt8 van boss...
in mijn ogen zeer geschikt om wat ideeen vooraf te kunnen opnemen zonder teveel gedoe

grtz d

Jimwoud
16 januari 2011, 09:59
Ik gebruik een line 6 toneport en cubase. maar als het om een mp3 gaat waar gitaar onder moet kun je ook gratis audacity downloaden.

Pepe
16 januari 2011, 10:02
Ja, dat bedoel ik inderdaad.
Die nummers staan nou in mijn Itunes en daar wil ik 2 of 3 gitarensporen doorheen mixen.

Ik ga die Boss fijn even researchen... tx

De toneport, dat is me niet helemaal duidelijk wat die doet, is dat software en simulatie samen?

grayfink
16 januari 2011, 10:31
Ik heb een Boss micro br gehad. Werkt niet erg intuďtief, als ik hem vaker had gebruikt was het misschien anders, moest nu steeds de handleiding er bij pakken. Daarvoor had ik een dergelijk apparaatje van Zoom, ook hopeloos.
Ik heb nu een Line 6 Toneport bij mijn pc, dat is een hardware interface en daar zit inderdaad simulatiesoftware bij. Ik gebruik nu Gearbox (simulatie) en Reaper opname software. Vind dat zelf veel makkelijker als het gepiel met een standalone recorder.
Met bijvoorbeeld de Boss moet je eerst de mp3 daar naar toe kopieren, sporen er bij opnemen (veel pielen met kleine knopjes), dan weer naar de pc, en daar weer een mp3 maken. (Misschien kan de Boss gelijk er een mp3 van maken, dat weet ik niet meer). Ik vind het gedoe van niks.
Wel heeft de boss gelijk drumtracks aan boord, als je creativiteit op Reaper/Cubase of een vergelijkbaar programma wil botvieren compleet met drums, moet je ook nog bijvoorbeeld EZdrummer er bij kopen/illegaal downloaden.
Een interface is trouwens niet direkt nodig, je kunt ook via een microfoon mengpaneeltje naar de lijn ingang van de geluidskaart van je pc.
Direct een microfoon naar de PC is doorgaans niet aan te raden, ivm de beroerde preamp op de geluidskaart, het kán wel en de ene geluidskaart is de andere niet.

deefke666
16 januari 2011, 11:00
ik gebruik zowel een br-1200 van boss als een ux-2 van line6 in combinatie met sonar....
beiden hebben in mijn ogen zowel voor- als nadelen...
bij de br reeks van boss is het inderdaad een beetje gepiel aan de knopjes (vooral bij de micro br dan) en dat je de mp3's erin moet kopieren, ook gaat de editing niet zo diep maar daar is het dan ook niet echt voor ontworpen , het voordeel is dan weer dat het erg handig is om vlug wat ideeen op te nemen (gitaar erin, geluidje selecteren en opnemen maar) en het is draagbaar, dus je kan het gewoon meenemen naar de studio om daar alles uit te werken....

bij programma's als cubase, sonar en dergelijke is het dan overzichtelijker om je opnames echt goed te bewerken en heb je meer mogelijkheden om te editen, ook heb je meer sporen ter beschikking...
nadeel is dan dat je er echt wel wat meer tijd in moet steken en dat het niet direct plug and play zal zijn

is het voor wat ideeen vlug op te nemen of een ruwe opname te maken en later uit te werken in de studio zeg ik een boss micro br of dergelijke

als het is om zelf volledige nummers helemaal af te werken van nul tot klaar in betere kwaliteit, zou ik voor een programma gaan voor op de pc

het hangt natuurlijk ook af van het budget dat je te besteden hebt

grtz d

MaxVMH
16 januari 2011, 12:48
Wat is je budget? Heb je al software in gedachten?

Voor gitaristen die met amp modelling willen werken, lijkt een Line 6 POD Studio (GX / UX1 / UX2) me wel vrij handig omdat je dan Line 6 POD farm krijgt, toch wel een degelijke amp simulator. Los van Line 6 kan je zo goed als alle interfaces met gitaaringang gebruiken, en plug-ins gebruiken als Guitar Rig, Amplitube, ... voor de gitaarsounds.

Dan nog een degelijke DAW als Cubase, Reaper of Logic, en je bent vertrokken. In sommige DAW's (Cubase 6, Logic) zitten ook al degelijke amp simulators.

Pepe
16 januari 2011, 18:45
Het budget is ruim genoeg maar het moet leuk blijven. We hebben al studio apparatuur waar alles wordt opgenomen.
Niettemin, de ampsimulaties moeten goed zijn want ik wil er ook de echte partijen mee inspelen. In de line6 hoor ik weinig wat me vrolijk maakt, digitaal hoog en weinig bruikbaars voor vintage combos, wat ik gebruik, tweed en deluxes. Maar ampfarm is al weer een klasse beter he.

Ik werk op windows. In principe heb ik genoeg aan een UX1, om eens wat te noemen? Ik kan partijen op mp3's inspelen en dan met de UX1 naar de studio fietsen om alles voor het echie toe doen?

grayfink
16 januari 2011, 18:58
Hmm, nee zou ik niet doen. Line6 UX1 zitten absoluut wel leuke sounds in (heb zelf de UX8), maar het is niet high end. In de studio zou ik gewoon een goede versterker en microfoon gebruiken. Daarnaast: wil je een pc meeslepen naar de studio? Een UX1 is geen pod die je rechtstreeks kunt aan sturen.
Wel leuk spul om thuis mee aan te klooien, dat wel.

Pepe
16 januari 2011, 19:11
Okee, ik streep hem weg.

Ik krijg basistracks mee zodat ik gitaarpartijen erbij kan verzinnen. Het zijn dus 2 dingen die ik wil. Gitaarlijnen op die tracks zetten zodat ik in de studio gelijk weet wat er op moet en daarnaast niet te hoeven slepen met amps en effecten.

Ik had gehoopt dat ik met 1 apparaat beiden kon doen maar het stuurt nu aan dat je beter die dingen gescheiden kan houden?

MaxVMH
16 januari 2011, 19:19
De Line 6 Pod Studio UX1 heeft ook een microfooningang.

Je kan dus:
1. gitaar rechstreeks op je Pod Studio X1 aansluiten
2. microfoon voor je gitaarversterker zetten, en die microfoon op je Pod Studio X1 aansluiten

Dan heb je nog een DAW nodig: Ableton Live Lite (zat bij je Pod Studio), Cubase, Reaper, Sonar, Adobe Audition, Audacity (is niet aan raden naast 't feit dat 't de enige is die gratis is).

En voila. Hoofdtelefoon, microfoon, gitaar, monitors, blabla, ... op je Pod Studio X1 aansluiten, programma openen, MP3 inladen, en extra tracks opnemen ;)

Qua effecten gaat 't minder goed gaan. Dan koop je best een aparte multi-effect. Tenzij je met MacBook (Pro) in MainStage of andere laptop met Guitar Rig of zoiets zou gaan werken.