PDA

View Full Version : Gitaristen die met een minimale set-up optreden



RoelSmoel
15 januari 2011, 21:46
Ik wil in de toekomst naar een kleine set-up toe gaan werken, 1 of 2 gitaren, buizenversterkert (combo), footswitch en dat is het.
Zijn er gitaristen hier op het forum die van een hele grote set-up (bijvoorbeeld fullstack + 2 heads met 2 verschillende klanken, flinke pedalenplank) naar een kleinere set-up zijn overgestapt?
Moeilijk uit te leggen voor mij.. Wat bij mij het euvel is, ik heb hier een iets zwaardere top met een wat zwaardere cabinet, klinkt super, maar trap op-trap af is niet optimaal voor mij (en mijn rug, ik wil geen watje zijn, ik heb te kampen met een instabiele rug al sinds mijn geboorte en een verkorting in verschillende spieren), en om het te laten doen is ook weer dom.
Dit wil ik niet binnen nu en 2 maanden realiseren maar tussen nu en 2 jaar (is erg lang ja).
Niets mis met mijn huidige set, dat zeker niet, maar er valt meer uit te halen dan dat ik momenteel doe, en dat lukt mij momenteel niet.

Disclaimer (altijd leuk:seriousf:): zie dit niet als een of andere GAS aanval, enkel een algemene vraag waar antwoorden op komen die ik kan meenemen in mijn afweging.

TimoSomers
15 januari 2011, 21:52
Ik gebruikte altijd 2 gitaren een top een cab en 1 tubescreamertje.
Vrij minimaal dus.
Maar ligt echt aan de muziek die je maakt.
Ik ga nu wss met een dikke grote stereo setup werken om een superbreed Rammstein geluid te maken en 2 gitaristen te emuleren.
En als je bijv in een of ander space bandje speelt heb je al gauw chorusen, flangers, delays heel de shit nodig

EDIT: Ik bedenk net dat ik zelf ook een delay had :p maar die stond gewoon vast op de top dussss.

tomdiedom
15 januari 2011, 22:02
Je zou dan ook aan een pedaltone van koch kunnen denken, zo'n ht dual met een emulated output of een mesa v-twin (?). Kan je de versterker helemaal achterwege laten. Als dát niet beter voor je rug is.

RoelSmoel
15 januari 2011, 22:09
Je zou dan ook aan een pedaltone van koch kunnen denken, zo'n ht dual met een emulated output of een mesa v-twin (?). Kan je de versterker helemaal achterwege laten. Als dát niet beter voor je rug is.

Ik wil niet nu al op zoek gaan.. Ik zelf ben iemand die een versterker achter zich wil hebben, niet omdat het er stoer uitziet, maar omdat ik mij daar prettiger bij voel. Zo'n Pedaltone etc is allemaal wel leuk, maar om met in ears, of een monitor en over de PA te gaan spelen, dat is niet echt mijn ding. Ik heb een keer opgetreden met enkel mijn top over de PA, en dat vond ik echt niet fijn spelen.
Maar dat is dan mijn mening.

Henri H
15 januari 2011, 23:36
....
Niets mis met mijn huidige set, dat zeker niet, maar er valt meer uit te halen dan dat ik momenteel doe, en dat lukt mij momenteel niet.
.....Wat zou je er meer uit willen halen, en over welke setup hebben we het dan?

Ik ben zelf van een redelijk uitgebreide setup van channelswitcher-amps, multi-effects met midi-controllers, al dan niet i.c.m. losse pedalen aan het downsizen naar een éénkanaals amp met 2 (schakelbare) master volumes, en een beperkt aantal effect-pedalen.
Ik ontkom voor mijn band niet aan een delay, chorus, phaser, tubescreamer/overdrive en wah.

Als je denkt zonder effecten te kunnen, waarom niet?!

RoelSmoel
15 januari 2011, 23:50
Wat mijn setup is:
EvH Wolfgang Special/LTD EC256 met SD's --> Blackstar HT20-->Orange 1x12 met V30.
Wat ik het meest gebruik zijn mijn clean en overdrive kanaal, meer niet. Maar wat ik er uit zou willen halen, ik heb voor mezelf al een geweldig geluid, maar in de band verzuipt het overstuurd compleet, waar moet ik dan zoeken? Ik vind dat erg jammer.. Geld voor een nieuwe amp wil ik wel aan de kant leggen, maar om nu wéér een nieuwe amp te kopen..., pfff..

TimoSomers
15 januari 2011, 23:55
Werk aan je settings (meer mid, minder laag, etc).
evt. een equalizer ertussen hangen.
Een tubescreamer als boost prikt er ook lekker door.
etc, gewoon ff een en ander proberen.
Misschien zit de gitaar de bas in de weg, dat soort dingen.

Wabbie
15 januari 2011, 23:57
Misschien minder gain gebruiken en meer mids in je sound draaien? Dat is een veel voorkomend probleem waardoor je in de mix verzuipt. Al vond ik de blackstars die ik getest heb ook al erg modderig van zichzelf, maar dat kan aan mij liggen

Verder lijkt me je setup toch echt al redelijk compact. Ik denk niet dat je veel meer voordeel gaat halen uit een combo. Die zijn meestal zwaarder en lastiger te tillen dan een losse top en een cab.

Ik heb zelf een redelijk simpele maar forse setup als gitarist. Namelijk een Koch Powertone 2 over een ENGL 4x12, maar die heb ik gelukkig in de berging staan bij onze oefenruimte zodat ik er niet iedere keer mee hoef te slepen. Het went overigens wel hoor dat sjouwen, mijn rug is ook niet op en top (scheur in een van mijn ruggenwervels) maar ik kan als ik goed til makkelijk slepen met mijn eigen set, en anders zijn er altijd drummers die kunnen helpen toch?

budje
15 januari 2011, 23:57
soms is less more... minder vervorming gebruiken kan je soms helpen prikken. Net als experimenteren met meer of minder hoog/laag/midden.

of leen eens een 2x12 om te proberen. Dat maakt mij altijd blij:cheerup:

Henri H
15 januari 2011, 23:58
Het eerste wat me te binnen schiet: misschien wat minder gain instellen?
Vooral in de bandmix kan dat enorm helpen, en idd een beetje meer mid in je drive-sound zou ook kunnen helpen.

RoelSmoel
15 januari 2011, 23:58
EQ's en Tubescreamers kosten weer extra geld.. Ik heb vaker geprobeerd om met meer mids te gaan werken, minder bass, minder gain etc, maar dat helpt niet veel, zou ik dat probleem ook bij de speaker kunnen zoeken? Naar wat ik gehoord heb is een V30 juist een speaker die goed in de mix ligt.
Voorbeeld: op Youtube staat een cover van Need You Now van Lady Antebellum, mijn beginsolo hoor je super, maar de rest is een en al brei..:(

Wabbie
16 januari 2011, 00:02
Voorbeeld: op Youtube staat een cover van Need You Now van Lady Antebellum, mijn beginsolo hoor je super, maar de rest is een en al brei..:(

Klinkt toch echt als teveel gain. Heb je een directe link naar Youtube, want ik kan je voorbeeld niet vinden zo snel :(

flo123
16 januari 2011, 00:05
Ook is het goed om, naast minder bas meer mid en minder gain, wat meer hoog toe te voegen.
Als je dit hoort zonder band, klinkt het wat schel misschien maar het prikt veel beter door een band heen.

RoelSmoel
16 januari 2011, 00:13
Klinkt toch echt als teveel gain. Heb je een directe link naar Youtube, want ik kan je voorbeeld niet vinden zo snel :(

http://www.youtube.com/watch?v=C7sb1zNh3kQ
Dit is 'm, let niet op hoe ik erbij sta, dat was bij het optreden waar het eigenlijk om ging veel en veel beter:) Er staan ook nog andere, Whattaya Want From Me, was ook een en al brei, erg jammer..

E-J
16 januari 2011, 00:29
Ja ehm... ik zou zeggen


HARDER spelen.


De drums en zang slokken alles op, staan veel harder. Persoonlijk hou ik ervan om met de drums en zang te beginnen en daarop de gitaren/bas in te stellen, zó dat je ieder instrument kunt horen. Zonder dat het te hard gaat. Duurt even, maar dan is iedereen blij!

RoelSmoel
16 januari 2011, 00:35
Hmm, ik zal eens kijken, komende zaterdag spelen we weer, voor het eerst sinds 2 maanden, krijg ik dan de boel niet zoals ik wil ga ik eens hard na zitten denken, maar met een beetje geluk mag ik op de VHT van mijn leraar spelen:)

Luke-wannabe
16 januari 2011, 00:39
Ik speel altijd met amp op een randje van oversturen. Verder gebruik ik een overdrive en een Line 6 M9. Waar ik eigenlijk alleen maar tremolo, delay, galm en compressor uit haal. Niet heel erg ingewikkelde setup denk ik zo..

allonso1990
16 januari 2011, 00:45
Tubescreamertje kun je voor 35 euro wel vinden op marktplaats (boss sd-1 oid.)

Heb je je amp al bijna helemaal openstaan? Zoals gezegd kan een 2x12 ook helpen.

[zeikmodus] doe ook iets aan de zang want dit vind ik niet altijd even zuiver, al dan niet vals. [zeikmodus uit]

Henri H
16 januari 2011, 01:12
2 Gitaristen in de band kunnen elkaar ook in de weg zitten.
Als de ene gitarist dan een andere partij speelt als de andere kan ook helpen.

Ik heb de filmpjes niet goed beluisterd (zit op MacBook met crappy geluid), maar het klinkt wel belabberd idd, en ziet er ook niet uit.
Eerlijk gezegd zou ik gillend de zaal/kroeg/tent uitrennen.... no offense. :makeup:

kidrock
16 januari 2011, 01:18
Ben je op zoek naar een andere set-up omdat:

A. Je een last krijgt door het sjouwen en trappen lopen met je spullen?
of
B. Je niet goed door de mix komt met de band?
of
C. Beide?

A. Omdat je zelf aangeeft dat je niet met in-ear wil spelen, ontkom je er niet aan om op zn minst een fatsoenlijke amp (stack of combo) achter je te hebben staan. Je zou dat in-ear achterwege kunnen laten en alles via de monitors kunnen laten lopen, maar daar ben ik geen voorstander van, tenzij je de geluidsman blind kunt vertrouwen... en dan zou ik het nog niet doen.

Misschien dat je wat kunt verzinnen, zodat je niet trappen hoeft te lopen met je spullen? Bijv: zware amp beneden laten staan (of in de oefenruimte) en boven een kleine oefenampje.

Wat betreft B... ik kan er niet over oordelen, maar het kan zijn dat jou HT20 niet voldoende vermogen heeft om door de mix heen te prikken. Speel je met 2 gitaristen? Dat maakt het er vaak niet makkelijker op.
Ik heb zelf het liefst een 40W-50W amp. Ook rekening houdend met clean headroom.

Edit: oeps, had ff de joeptjoep link over het hoofd gezien. Wat me wel opvalt is dat je clean er wel veel beter door komt dan de rest. Gebruik je misschien teveel gain? Ik denk dat je de overdrive channel iets beter kan instellen.

crapton
16 januari 2011, 08:08
Re oorspronkelijke vraag: volgens mij heb jij al een minimale setup. Klein versterkertje en klein speakertje. Waarom nog kleiner? Wat jij hebt moet prima zijn op het podium, versterker hoog neerzetten vlak achter je, mic ervoor no problem.

Mix enzo: Op Youtube klinken jullie heeeeel beschaafd, ik denk dus dat jullie helemaal niet hard spelen (ook aan de drums te horen). Kan me vergissen natuurlijk... Mijn conclusie: jij staat te zacht en speelt te voorzichtig. Ligt mi niet aan je spullen. Idd kan je nog eens klooien met je gain settings, als je harder gaat kan je gain een beetje terug.

Succes, leuk bandje.

Jan Buurman
16 januari 2011, 09:35
Volgens mij moet je uit deze spullen veeeeel meer kunnen halen. Het lijkt mij dat je veel te snel naar nieuwe spullen neigt. Ik zou het eerst bij jezelf zoeken én meer in je spullen verdiepen. Ik heb een keer een optreden met mijn Blackstar HT5 gedaan en die kwam toen net even te kort. Met de HT20 moet het zeker lukken!!!!

grayfink
16 januari 2011, 09:43
Nee, het ligt niet aan de gear. Minder gain en meer volume, dan gaat het al een stuk beter klinken. En verder; tja, het is allemaal nogal onervaren en jong. Veel optreden en dan komt het goed.

Wilco
16 januari 2011, 09:45
Ben het met veel punten in de vorige posts eens.
In vergelijking met de drums (snare vooral) spelen jullie zeker niet te hard, hoewel dat ook aan de opname kan liggen. Als dat in het echt ook zo klinkt moet óf de drummer zachter slaan, óf de rest harder spelen.
Je setup is zeker niet te groot, kleiner is waarschijnlijk té klein. Ik ben zelf ook juist van combo naar top + cab (2x 12) gegaan o.a. omdat dat beter te sjouwen is.
Ik vind je cleane geluid prima klinken, komt er ook goed doorheen.
Met name je drive wordt snel brijig.
Tips, ook al eerder genoemd, die ook voor mij hebben gewerkt:
- mínder gain klinkt vaak veel ruiger dan meer gain en komt beter door de mix
- let op dat je niet (bijna) de zelfde sound instelt als de andere gitarist, liefst heel ander geluid en andere partij spelen, dat geeft vaak een veel mooier en "opgevulder" effect
- er is een verschil tussen wat voor jou thuis lekker klinkt en wat werkt in een band. Dat zit hem inderdaad vaak in de hoeveelheid mids. In een bandsetting moet je vaak meer mid instellen dan thuis. Voor de bandmix werkt dat super, speel je thuis met die instellingen klinkt het niet: meer mids dus als je met je band speelt.
- als (inmiddels) enige gitarist zit ik nooit de andere gitarist in de weg, je kunt altijd de andere gitarist wegpesten. ;) Ziet er toch niet uit, meisjes met gitaren. Geintje natuurlijk, kijk maar naar de videoclip van Robert Palmer "Addicted to love", dat ziet er geweldig uit.
Succes, leuk bandje inderdaad.

muziekschuur
16 januari 2011, 09:45
Er zijn heel leuke 1x12 combo's te vinden. I.c.m. een Line6 m9 en een tubescreamer heb je een enorm dikke sound dan denk ik.

Nu NAMM achter de rug is zie ik enorm veel leuke kleine combo's en toppen met een GROOT geluid.

CARVIN komt uit met de v3M in combo en head formaat. Een echte 3 kanaalsversterker.
Hmmm, de Bugera v22 is al een tijdje uit. Mesa heeft een kleintje (en in het verleden hebben ze er ook al veel gemaakt).

Als je puur naar de techniek kijkt dan zullen er binnen 2 jaar een aantal opmerkelijke combo's gaan verschijnen. En is het prima dat je nog niets in die richting hebt. De volgende ontwikkelingen vind je nog niet gecombineerd in 1 combo, die de gewichtsbesparing realiseren die je zoekt (misschien de nieuwe Koch.... maar die heb ik nog niet gechecked)

-switching power voedingen zijn nog niet echt toegepast in buizenversterkers. De Peavey VB3 is eigenlijk de eerste basversterker (300w) die daar de basis voor legt. Als dat goed blijft werken in de echte wereld zullen we binnen twee jaar dat vast terug zien in gitaarcombo's.
-neodynium speakers. Lichtere maar even sterke magneten op de speakers waardoor een serieuze gewichtsbesparing wordt gerealiseerd.
-gevarieerde meerkanaalsschakelingen zijn steeds meer mainstream. Zodat clean, crunch en lead in degelijke all in one combo's te vinden zijn. Dit leidt tot verkleining (complete schakelingen die in een chip worden geplaatst).
-Koch heeft nu een systeem uitgedacht om met twee buizen (een in de voortrap en een in de eindtrap) voor en eindbuizenvervorming te creeeren die heel overtuigend klinkt.

Al deze ontwikkelingen samen zou een buizencombo met een enkele 12 inch speaker op moeten kunnen leveren van iets over de 15 kg. En die kan dan het geluid weergeven van een 2x12 combo. Daarvoor zul je wel met een closed back design moeten werken, maar dan kun je dus heel wat meer druk uit die enkele driver realiseren. De nieuwe drivers hebben een grotere uitslag en hebben (o.b.v. specs) zo'n 3db meer geluidsdruk dan oudere drivers.

Als ik een extra speaker bij een bestaande speaker zet heb ik maximaal 3db meer. M.a.w. die nieuwe 1x12 kan klinken als een oude 2x12. Goed vakmanschap moet dan wel in het cabinet zitten om hetzelfde brede geluid te bieden.

Dus wie weet Roel.

even
16 januari 2011, 09:51
Mijn oude set tot twee jaar geleden;
Mesa Triaxis, Mesa 2:90, Intellifex, Korg 19" racktuner, Rexer 19" draadloos, Morley Wah/volume, twee speakercabinets model flightcase met een EV 12 inch en een Celestion Sidewinder. Dit alles aangestuurd door een midipedaal.

Nu; Mesa studio 22+ met daarin een Celestion G12H30 en een mesa Thiele met daarin een Celestion Alnico Blue, TC electronic nova system en een RMC3 wah.

Stukje lichter en mobieler allemaal en ik moet zeggen dat ik er een prima geluid uit haal. Ikzelf hoor wel dat het misschien iets minder klinkt dan mijn oude set maar de grap is dat mijn bandleden en het publiek daar niets van horen!

RoelSmoel
16 januari 2011, 10:13
Mijn versterker gaat ook hard genoeg, ik zou het misschien zelf met een 15-watter kunnen redden, dus dat is het probleem niet.
Tja thuis is zo'n 20-watter op mijn kamertje weer wat meer, met klagende ouders tot gevolg:seriousf:
Ik ga wel eens het een en ander uitproberen, maar ik heb het idee dat mijn versterker in de EQ flink tekort komt voor wat ik er eigenlijk mee wil (bereik, ik wil bijvoorbeeld wat meer treble en minder bass, de EQ doet bijna niks).

Ach, ik zie wel.

tommus42
16 januari 2011, 10:25
Als het echt minimaal moet kun je een Engl530 overwegen. Met de ingebouwde 2x1,5W eindversterker kun je er speakercabs mee aansturen, maar met de lijnuitgangen en de speakersimulator, kun je rechtstreeks op een monitor/pa.
Klinkt nog niet eens zo beroerd, de eindversterker, geen buizen natuurlijk.

RoelSmoel
16 januari 2011, 11:55
Engl, leuk spul.
Zou mijn Blackstar zo om willen ruilen voor zo'n Screamer of Thunder, leuke bakken:)
Maar zover wil ik het voorlopig niet laten komen:seriousf:

refused199
16 januari 2011, 12:16
Speel eens goed door, minder gain, en dan valt er met die setup best wat van te maken. Het mist natuurlijk sowieso wat kracht achter het geluid doordat je al met een 1x12 zit. Wil je dan nog kleiner?
Ik zou zeggen, als je dan toch wat zou willen veranderen, een 2x12 proberen. En zoals ook eerder gezegt, een TS helpt ook.

arjanb01
16 januari 2011, 12:19
Ik wil in de toekomst naar een kleine set-up toe gaan werken, 1 of 2 gitaren, buizenversterkert (combo), footswitch en dat is het.
Zijn er gitaristen hier op het forum die van een hele grote set-up (bijvoorbeeld fullstack + 2 heads met 2 verschillende klanken, flinke pedalenplank) naar een kleinere set-up zijn overgestapt?
Moeilijk uit te leggen voor mij.. Wat bij mij het euvel is, ik heb hier een iets zwaardere top met een wat zwaardere cabinet, klinkt super, maar trap op-trap af is niet optimaal voor mij (en mijn rug, ik wil geen watje zijn, ik heb te kampen met een instabiele rug al sinds mijn geboorte en een verkorting in verschillende spieren), en om het te laten doen is ook weer dom.
Dit wil ik niet binnen nu en 2 maanden realiseren maar tussen nu en 2 jaar (is erg lang ja).
Niets mis met mijn huidige set, dat zeker niet, maar er valt meer uit te halen dan dat ik momenteel doe, en dat lukt mij momenteel niet.

Disclaimer (altijd leuk:seriousf:): zie dit niet als een of andere GAS aanval, enkel een algemene vraag waar antwoorden op komen die ik kan meenemen in mijn afweging.

Ik speel met 1 Engl Thunder combootje, tc electronic g-major in de loop en gaan... meer heb ik niet nodig voor de meeste optredens. Speel ik in een grotere feesttent dan gebruik ik mn koch mt 2 100 watter en 2x12 kast.

Wabbie
16 januari 2011, 12:30
Ik denk dat je gewoon nog moet leren werken met je versterker in live situaties. Dan klinkt alles altijd heel anders dan thuis op je kamer. Ik zou juist niet nu iets nieuws gaan testen maar eens eens goed bezig gaan met de setup die je nu hebt. Daar moet namelijk echt wel een vet geluid uit te krijgen zijn. Gewoon gaan experimenteren met de controls van je Blackstar en kijken hoe alles op elkaar reageert.

RoelSmoel
16 januari 2011, 13:04
Ik speel met 1 Engl Thunder combootje, tc electronic g-major in de loop en gaan... meer heb ik niet nodig voor de meeste optredens. Speel ik in een grotere feesttent dan gebruik ik mn koch mt 2 100 watter en 2x12 kast.

Ik speel met name in de cafés, kleinere concertzaaltjes en in de aula op school (daar ga ik dan over de PA wat niet mijn favoriet is), en daar heb ik genoeg volume, enkel zoals ik al aangaf de oversturing.. Hoe bevalt die Engl in live situatie en wat voor muziek speel je er met name door?


Ik denk dat je gewoon nog moet leren werken met je versterker in live situaties. Dan klinkt alles altijd heel anders dan thuis op je kamer. Ik zou juist niet nu iets nieuws gaan testen maar eens eens goed bezig gaan met de setup die je nu hebt. Daar moet namelijk echt wel een vet geluid uit te krijgen zijn. Gewoon gaan experimenteren met de controls van je Blackstar en kijken hoe alles op elkaar reageert.

Dat is ook het eerste wat ik wil, goed geluid. Lukt me dat niet wil ik eventueel nog wel eens denken aan een andere versterker (Engl bijvoorbeeld, maar ook Koch ofzo), maar daar wil ik voorlopig niet aan beginnen (zoeken naar een vervangende amp).

arjanb01
16 januari 2011, 13:14
De Engl Screamer gebruik ik voor allerlei muziekstijlen, hij kan in principe alles aan. Ikzelf speel in een top 40 bandje dus deze voldoet. Het geluid is heel gedifinieerd en voor een geluidsman lekker te mixen.
Definitie, power, flink wat mids en meer dan genoeg gain.

RoelSmoel
16 januari 2011, 13:20
De Engl Screamer gebruik ik voor allerlei muziekstijlen, hij kan in principe alles aan. Ikzelf speel in een top 40 bandje dus deze voldoet. Het geluid is heel gedifinieerd en voor een geluidsman lekker te mixen.
Definitie, power, flink wat mids en meer dan genoeg gain.

Huh? Een paar posts geef je aan dat je een Thunder hebt:makeup:
Maar thanks iig.

jutter
16 januari 2011, 13:22
Hi Roel,

Jouw situatie ken ik. Al jaren kamp ik met rugproblemen en zwaar tillen moet ik ook niet doen. Al jaren speel ik over een Koch Twintone met alleen een delay pedaal in de loop, that's it. Ik speel pop, rock en blues en zo nu en dan een beetje jazz. Met deze combinatie kan het allemaal. Maar door mijn rugklachten ben ik ook op zoek gegaan naar iets lichters en ook advies gevraagd op dit forum. Ik kreeg een aantal zeer goede tips maar toch ben ik bij mijn Twintone gebleven. Wat ik gedaan heb, betreft het sjouwwerk, is niet alles in één keer alles te versjouwen...Gelukkig hoefde ik mijn versterker niet weg te doen want ik ben er nog steeds zeer blij mee. Even over het podiumgeluid; als je goed in de bandmix wilt doorkomen hangt alles af van je eq instellingen. Voor mij was het ook een speurtocht. Zoals hier al aangegeven moet je je gain zo laag mogelijk houden (ik heb de gain op vier, absoluut niet hoger en de Twintone is geen metalbak meer een blues/rockamp), de mid moet redelijk hoog (ik heb hem op acht, bas laag (ik heb hem op drie), presence hoog (ik heb hem op 8acht, de treble heb ik op vijf een beetje neutraal dus. Misschien heb je hier iets aan.

Gr.
Alex

Mr. Dynamite
16 januari 2011, 13:26
Ik zou zeggen, GAS D'R OP :blast:
Je staat veuuls te zacht, ook de andere gitariste hoor je voor geen meter. Gooi je master gewoon een flink eind open en misschien iets terug op de gain maar dat kan ik niet goed horen. Waar ik niemand nog over gehoord heb, ik vind orange altijd wat donkerder klinken dan andere kasten. Dus misschien helpt dit ook wel mee. :)

Maar het moet volgens mij zat kunnen met jou set, die ook al erg klein is vind ik. Sjouwen moet je maar niet over zeuren, een 1x12 man waar praten we over? :seriousf:

arjanb01
16 januari 2011, 13:27
Huh? Een paar posts geef je aan dat je een Thunder hebt:makeup:
Maar thanks iig.

Sorry bedoelde thunder... ik haal die types altijd doormekaar, maar heb een thunder inderdaad. Hij klinkt dus stevig, lekker middy, gedefinieerd, en prima voor een geluidsman te mixen.

JohnLord
16 januari 2011, 13:28
De Engl Screamer gebruik ik voor allerlei muziekstijlen, hij kan in principe alles aan. Ikzelf speel in een top 40 bandje dus deze voldoet. Het geluid is heel gedifinieerd en voor een geluidsman lekker te mixen.
Definitie, power, flink wat mids en meer dan genoeg gain.

+1 voor de Screamer! Het is in mijn ogen een van de weinige amps met een héél goed bruikbare line out (regelbaar). Dan kun je gewoon aan je knoppen draaien zonder boze blikken van achter de mengtafel.

Wabbie
16 januari 2011, 13:33
Heeft je Blackstar toevallig aparte volumes voor je cleane kanaal en je overdrive kanaal? Dan zou ik eens beginnen met het opschroeven van je overdrive volume. Ik moet op mijn Powertone mijn drive kanalen ook harder zetten dan mijn clean om ze op hetzelfde volume te krijgen.

RoelSmoel
16 januari 2011, 13:46
http://i926.photobucket.com/albums/ad110/RoelSmoel/blackstarsetting.jpg

Mijn settings.

Thuis gaat het mastervolume flink wat terug.

allochthomas
16 januari 2011, 13:53
Over verzuipen in de mix: ook al heb je nog zo veel vermogen, als je je versterker niet goed instelt dan blijf je verzuipen in de mix. Wat ik vaak zie als ik ga repeteren dat de marshalls wel eens de gain vol open hebben staan, de mids er bijna helemaal uit hebben gescooped en de master vol open omdat ze zichzelf niet kunnen horen. In een band spelen vraagt egwoon om een andere instelling van je versterker dan op je slaapkamertje pingelen.

Over een minimale setup:
Ik geloof niet in de huidige trend van kleine combo's met een groot geluid. Als je veel lucht wilt verplaatsen is er maar 1 goeie optie: groot spul aan schaffen. Verder heb ik een zeer minimale setup van mijn mark III + bogner 4X12 + ibanez jpm en fender hw1 strat. Zo min mogelijk knoppen omdat ik van mezelf weet dat ik dan toch eindeloos aan de knoppen blijf draaien. Verder heb ik ook geen pedalen omdat ik dan weer aan de knoppen zit te draaien en omdat ik geen zin heb om te moeten tap dansen op het podium

jutter
16 januari 2011, 13:55
Doe eerst de bas wat lager, begin op nul en draai langzaam wat bas erin zodat je net hoort dat er wat bas in komt. Zo zit je de basgitaar niet in de weg. Treble moet je even in de band uitproberen. De bekkens hebben zitten waarschijnlijk in jouw treblegebied dus die kan ook waarschijnlijk lager.

FruscianteFan
16 januari 2011, 14:12
Ik vermoed dat de tone-knop op je blackstar mids en/of hoog toevoegt? Geen wonder dat je clean er wel zo lekker doorkomt, dan.

Het is al veel gezegd, maar op die youtube filmpjes heb je clean een ideaal geluid. Met drive hoor je met de band erbij niet dat je speelt (ik zág je spelen, anders had ik gedacht dat je niet speelde!)

Ik zou proberen om op het cleane kanaal de tone wat neutraler te houden, en dat te compenseren met de gedeelde EQ. Je hebt nu namelijk íets meer mids dan laag en hoog, maar het scheelt niet veel. Speel daar eens een paar repetities mee, bijvoorbeeld met mids op 3 uur en inderdaad wat minder laag, ook iets zuiniger met hoog.

Tot slot, ook al gezegd, maar eigenlijk het meest voor de hand liggende als je in de band niet te horen bent: zet jezelf harder. Het mag best!

RoelSmoel
16 januari 2011, 14:28
Normaal met de repetities speel ik op een Line 6 Spider II of III van 120 watt (2x10) of 150 watt (2x12), dus eigenlijk alleen bij de optredens gebruik ik mijn Blackstar. De repetities klinken eigenlijk vrij goed.
Waarom die Spider?
Ik speel in een schoolband, het zijn de versterkers van school, we repeteren onder en na schooltijd en het moet vaak wat makkelijker, daardoor ben ik vaak alleen in de gelegenheid mijn gita(a)r(en) mee te nemen.

Mr. Dynamite
16 januari 2011, 14:28
Mijn tip,

Speel niet met de settings die je op je slaapkamer gebruikt.
Ik zelf heb in de bandformatie een berg mids erin, crunchy sound met niet te veel gain en ook de presence staat redelijk hoog.
Zo heb ik een behoorlijk bijtende sound, waarmee je erg goed door de mix heen komt. Als ik dan zonder band speel vind ik het lekkerder om iets smoothere sound te hebben maar in de band juist niet. Je hebt toch wel een bassist die het weer aandikt ;)

TimoSomers
16 januari 2011, 14:51
Je moet echt je settings op live aanpassen Roel, het ligt echt niet aan de gear.
Geen reverb, minder bas, etc. moet al schelen.
En doet je EQ te weinig dan haal je een of ander boss EQtje op marktplaats om te finetunen.
Gewoon veel experimenteren met je spullen.

E-J
16 januari 2011, 15:17
Als aanvulling op o.a. Jutter: de gitarist Blues Saraceno liet eens in een videotje zien hoe hij versterkers instelt. Ik heb het geprobeerd en gebruik deze aanpakk nu altijd. Hier een korte uitleg:

Je zet de versterker lekker hard, zet de bass, mid, treble, prescence, gain etc knop op 0 en draait dan omstebeurt aan elke knop meerdere malen van 0 tot 10, totdat je het punt hoort waarbij het effect er duidelijk inkomt. Die instelling moet je gebruiken. Het duurt even voordat je het doorhebt maar het werkt heel goed, bij elke versterker heb ik zo binnen nog geen half minuutje het 'beste' geluid.

RoelSmoel
16 januari 2011, 16:25
Ik probeer volgende week een Gigmaster head van Engl te lenen..
Waarom?
Dan kan ik de 2 amps eens naast elkaar houden en kijken wat er nu precies anders aan is, en of de een beter door de mix prikt.
Geld heb ik niet voor een andere versterker, dus jullie hoeven niet te verwachten dat ik binnenkort met een nieuwe amp thuis zit..

Jan Buurman
16 januari 2011, 16:39
Beetje eigenwijs, RoelSmoel? Je blijft het maar in andere spullen zoeken!
Ik denk dat als je bijv. onze eigen gitaargod TimoSomers over jouw spullen laat spelen dat je broek afzakt van de sound die er uit jouw gear kan komen.... :blast:


.

RoelSmoel
16 januari 2011, 16:43
Beetje eigenwijs, RoelSmoel? Je blijft het maar in andere spullen zoeken!
Ik denk dat als je bijv. onze eigen gitaargod TimoSomers over jouw spullen laat spelen dat je broek afzakt van de sound die er uit jouw gear kan komen.... :blast:


.

Ik krijg "mijn" sound uit de versterker, dus dat voldoet:)
Volgende week nog eens uittesten in de band..

allochthomas
16 januari 2011, 16:43
Je vraagt om advies en je krijgt advies en toch ga je weer eigenwijs doen. Je bent er nog steeds van overtuigd dat je je eigen tekortkomingen kunt compenseren met meer en duurdere gear.

lollol
16 januari 2011, 16:46
Toch wel leuk dat iedereen hier zegt dat het niet aan je gear ligt, maar aan je instellingen, en dat je uiteindelijk een andere versterker gaat testen:dontgeti:

RoelSmoel
16 januari 2011, 16:47
Toch wel leuk dat iedereen hier zegt dat het niet aan je gear ligt, maar aan je instellingen, en dat je uiteindelijk een andere versterker gaat testen:dontgeti:

Slechts vergelijken, ik heb vanmiddag ook aan de instellingen gezeten, maar uittesten in de band kon nog niet.

Jan Buurman
16 januari 2011, 16:48
Ik krijg "mijn" sound uit de versterker, dus dat voldoet:)
Volgende week nog eens uittesten in de band..

Maar het zou toch wel lekker zijn als "jouw" sound ook in bandverband te horen is, toch?
Het moet echt makkelijk kunnen met die HT20, lees alle adviezen nog eens goed door. Daar ligt echt de sleutel!!!

FruscianteFan
16 januari 2011, 16:56
Ik probeer volgende week een Gigmaster head van Engl te lenen..
Waarom?
Dan kan ik de 2 amps eens naast elkaar houden en kijken wat er nu precies anders aan is, en of de een beter door de mix prikt.
Geld heb ik niet voor een andere versterker, dus jullie hoeven niet te verwachten dat ik binnenkort met een nieuwe amp thuis zit..
Lees eens wat er wordt geschreven - de meeste mensen zeggen hier dat het met jouw versterker prima moet lukken, maar dat de instellingen beter kunnen.

RoelSmoel
16 januari 2011, 16:57
Lees eens wat er wordt geschreven - de meeste mensen zeggen hier dat het met jouw versterker prima moet lukken, maar dat de instellingen beter kunnen.

Daar ben ik ook van overtuigd dat dat moet lukken:)

refused199
16 januari 2011, 17:05
Maar wat moet je dan met die Gigmaster, als je er van overtuigd bent dat je prima spul in handen hebt en daarmee dus ook rond kunt komen?
Wat wil je dan gaan vergelijken met die Engl? Dat is toch totaal niet waar hier nou over gediscussieerd word?
Ik dacht dat het ging hoe we je geluid zo konden krijgen dat je beter door de mix prikte en beter de band aanvult?:soinnocent:

Wabbie
16 januari 2011, 17:07
Waarom dan de ENGL gaan testen? Ik snap wel dat GAS een vervelend verschijnsel is, maar soms moet je dat gewoon de kop in drukken omdat het zonde van het geld is.

Daarbij, je hebt overduidelijk nog niet door wat je Blackstar allemaal kan produceren aan klanken, dus hoe wil je dan een goede vergelijking maken met die ENGL. Die vergelijking gaat dan sowieso al mank lopen.

Mr. Dynamite
16 januari 2011, 17:08
Daar ben ik ook van overtuigd dat dat moet lukken:)

Waarom ga je dan proberen een Gigmaster te lenen?
Echt ik snap jou niet. Je vraagt om adviezen, je krijgt 5 pagina's met puur serieuze en erg handige, en ook nuttige adviezen. Dan kom jij aan, ja ik ga een engl proberen te lenen terwijl je een post eerder nog zegt dat je sound blackstar is blablabla.

Ga nou eerst maar eens met die blackstar aan het tweaken. Probeer het dan eerst in de band en als het dan NOG niet lukt (wat ik niet geloof) DAN kun je eens kijken hoe een engl ernaast klinkt.

:soinnocent:

RoelSmoel
16 januari 2011, 17:34
Jullie punt is duidelijk:)
Tweaken.. Dat van die Engl zie ik nog wel.

Mr. Dynamite
16 januari 2011, 17:54
Juist :ok:
We komen er wel ;)

Mitch
16 januari 2011, 18:03
Laat mij dan voor een tegengeluid zorgen :D
Er is helemaal niets mis met het direct, in bandverband, vergelijken van ander 'gereedschap'. Sterker nog, in de tijd dat ik zelf nog op zoek was, was ik maar wát blij als ik op een repetitie iets kon uitproberen en het na een uurtje naast een ander stuk gear kon leggen.
Wat je daar namelijk van leert is de verschillen in totale voicing. Zo'n HT heeft natuurlijk hartstikke leuk een driebands EQ en nog de overall EQ setting met de ISF knop en daar kun je prima mee tweaken, maar tot op zekere hoogte zit je vast aan een bepaald geluid. Noem het de ruggegraat van de amp.
Als je in bandverband een andere, enigszins vergelijkbare amp kan testen (die je uiteraard niet op dezelfde settings moet inregelen, maar gewoon weer even op gehoor moet afstellen en vooral niet met je ogen en bang zijn voor uiterste standen) dan kun je pas echt het totale verschil horen.
Het is mij vaak genoeg gebeurd dat ik bleef pielen en tweaken tot ik een ons woog, tot ik er later achterkwam dat gewoon de basissound van een amp of pedaal of gitaar niet werkte binnen bandverband.
Juist supercool. Als je de gelegenheid hebt: zeker doen.

Augusti
16 januari 2011, 18:58
Ik heb nu een paar weken de Blackstar HT Soloist 60w, qua volume, hard genoeg :) kanalen 2: clean/crunch - distortion en boost op beide kanalen.

Ik gebruik nog wat losse pedaaltjes en en wah, ik kan er enorm veel geluiden maken met deze set-up.
Waarom de combo? (ook rugprobleem).

Ik ga wel nog een kast voor eronder bijbestellen, lijkt me de ideale set-up (tenminste voor mij)

Het is vooral belangrijk je versterker goed af te stellen, tegenwoordig kan je toch wel redelijke tot zeer goede sounds halen uit de amps.

JohnLord
16 januari 2011, 19:16
Lijkt me buitengewoon nuttige info voor TS :sssh:

RoelSmoel
16 januari 2011, 19:35
Hey, Lorenzo, jij ook hier?

Henri H
16 januari 2011, 19:47
Als ik die settings zie denk ik: master volume omhoog, kanaal volumes inregelen tijdens de soundcheck en gaan met die banaan. :rockon:

Andere gear testen is leuk, extreem leuk, veels te leuk ;), maar je moet niet te gauw opgeven om een apparaat goed te leren kennen.

RoelSmoel
16 januari 2011, 19:59
Als ik die settings zie denk ik: master volume omhoog, kanaal volumes inregelen tijdens de soundcheck en gaan met die banaan. :rockon:

Andere gear testen is leuk, extreem leuk, veels te leuk ;), maar je moet niet te gauw opgeven om een apparaat goed te leren kennen.

Feit.

Pff, mijn vader is wat dat betreft ook iemand van het gemak, komt hij net aan; je gaat toch als je aangenomen wordt bij de Plus veel meer verdienen? Nou, dan doe er ook wat mee..:dontgeti:
Jawel hoor, doe er maar een schepje bovenop, argh..
Wilde ik even kwijt, niet meer, niet minder.

Orpheo
16 januari 2011, 20:03
Roel, ik vind je n rare snuiter.niets meer,niets minder.

RoelSmoel
16 januari 2011, 20:06
Roel, ik vind je n rare snuiter.niets meer,niets minder.

Dat mag dan wel zo zijn:D

Mitch
16 januari 2011, 20:33
Huize Smoel...

http://www.gnoe.nu/wp-content/uploads/2009/05/ouders-van-nu-300x272.jpg

sjaak1990
16 januari 2011, 23:30
Lichter ga je het niet vinden denk ik.
Als blackstar je sound heeft, ga dan niet bij engl kijken sowieso

Henri H
16 januari 2011, 23:35
Roel, wat me ook nog te binnen schiet, staat de reverb ook aan op je drive-channel?
Zo ja, ik zou 's proberen of het beter gaat met de reverb uit.

Jasper.
16 januari 2011, 23:35
Feit.

Pff, mijn vader is wat dat betreft ook iemand van het gemak, komt hij net aan; je gaat toch als je aangenomen wordt bij de Plus veel meer verdienen? Nou, dan doe er ook wat mee..:dontgeti:
Jawel hoor, doe er maar een schepje bovenop, argh..
Wilde ik even kwijt, niet meer, niet minder.

Die vader van jou leert je lekker met geld omgaan... :S
Je kan natuurlijk ook gewoon de amp goed instellen en het geld dat je meer verdient sparen voor als je later een huisje koopt :)

macwilliams
16 januari 2011, 23:41
Roel, ik vind je n rare snuiter.niets meer,niets minder.





:seriousf:

RoelSmoel
17 januari 2011, 00:28
Roel, wat me ook nog te binnen schiet, staat de reverb ook aan op je drive-channel?
Zo ja, ik zou 's proberen of het beter gaat met de reverb uit.

Die staat ook aan ja. Clean klinkt doods en droog zonder reverb, vandaar, en hij is niet schakelbaar.
Waar het eigenlijk op neerkomt, ik ben stukje bij beetje op zoek naar meer mogelijkheden, meer om in te stellen, meer kanalen. Eigenlijk heb ik de "kale" versie van de HT-Venue serie, clean en distortion, daar tussen zit niks. In de band is het juist erg fijn als ik niet met een leadsound akkoorden ga spelen, maar dan zou ik weer naar de amp moeten gaan om dit te veranderen.. Pfff:(
Ik heb al vaker op en met een Screamer combo van Engl gespeeld, dat beviel mij erg goed. Met de Z5 footswitch heb ik dan 4 schakelbare kanalen inclusief schakelbare reverb en een master switch.
Ach man, keuzes keuzes, eerst eens verder spelen met mijn Blackstar, en niet de moed opgeven:seriousf:

Misery Signals
17 januari 2011, 00:38
Met een pedaaltje als de Digitech Bad Monkey maak je van je tweekanaler een vierkanaler. Gewoon gain op erg weinig zetten en dan kan hij per kanaal net nog iets extra bijgeven.
Voor de rest zegt Blackstar me weinig. Beetje zielloos. Een toffe alleskunner is een slechte iets-kunner. Die Engl is ook mijn ding niet echt maar gaat tenminste een richting uit.

MS

FruscianteFan
17 januari 2011, 00:42
Je begint het topic omdat je in feite een eenvoudigere setup wilt, maar je wilt eigenlijk wel meer kunnen schakelen?

En eerst miste ik inderdaad ook de galm, zeker bij clean, als ik hem uit had staan. Maar als ik met band speel mis ik hem eigenlijk nooit. Integendeel, laatst hoorde ik bij de soundcheck een natuurlijke reverb die ervoor zorgde dat een subtiel ingestelde holy grail heel compact en onnatuurlijk klonk, vooral op het clean.

Sowieso denk ik dat het met een redelijk volle bezetting al snel onnodig is om galm op je gitaar te hebben, ook als je clean speelt. Ik zou willen aanraden om tijdens repetitie eens 'door te bijten' zonder galm, het went wel :)

RoelSmoel
17 januari 2011, 00:49
Ik wil eenvoudiger en meer kunnen ja.. Eigenlijk wil ik terug naar een combo met veel mogelijkheden.
Maar daar wacht ik fijn mee. Ik speel eerst fijn verder met mijn Blackstar versterkert:D

kidrock
17 januari 2011, 00:54
Over de Engl gigmaster.... om je ff uit je droom te helpen... Ik heb een paar weken geleden nog de gigmaster (top+bijbehorende cabje) uitgeprobeerd. Hij is klein en zo klinkt ie ook. Erg klein "boxy" geluid. Een grotere cab zal vast wel beter klinken, maar goed, dat betekent dus meer sjouw werk. Iets waar je juist vanaf wil. Als ik het dan moet gaan vergelijken met jou HT20, dan denk ik... niets meer, maar wel minder.

Augusti
17 januari 2011, 08:07
Yep Roel, ook ik moet mijn horizon verbreden :lp:


Hey, Lorenzo, jij ook hier?

RoelSmoel
17 januari 2011, 08:52
Over de Engl gigmaster.... om je ff uit je droom te helpen... Ik heb een paar weken geleden nog de gigmaster (top+bijbehorende cabje) uitgeprobeerd. Hij is klein en zo klinkt ie ook. Erg klein "boxy" geluid. Een grotere cab zal vast wel beter klinken, maar goed, dat betekent dus meer sjouw werk. Iets waar je juist vanaf wil. Als ik het dan moet gaan vergelijken met jou HT20, dan denk ik... niets meer, maar wel minder.

Dan weet ik genoeg:)
Mijn beviel ie wel, hoewel.. Dat was op een 2x12 van Engl, kan ook verschil uitmaken.

Henri H
17 januari 2011, 09:23
Een 2x12 klinkt breder en voller dan een 1x12 over het algemeen, ook wel een beetje logisch natuurlijk....


..... Ik zou willen aanraden om tijdens repetitie eens 'door te bijten' zonder galm, het went wel :)Probeer 't maar 's, ook met een optreden.
Vooral i.c.m. je drive sound heb je dikke kans dat de reverb de grote boosdoener was/is.

Heibel
17 januari 2011, 09:38
Beste Roel,

Misschien heb je hier wat aan. Ik speel op 'n 20 watt H&K Edition Tube. Simpele 2 kanaals amp, nog simpeler dan je Blackstar. Ik gebruikte eerst de drive van de versterker (dus ik switchte tussen de kanalen) en booste m'n solo volume met 'n EQ- pedaal via de loop. Echter, net als jou had ik 't gevoel dat ik er maar niet lekker doorheen kwam. Echter, nu heb ik 'n cleanboost en overdrive vóór m'n versterker, met het cleane kanaal net op 't randje. Met de overdrive maak ik m'n overdrive geluid (die krijgt ook 'n beetje kleuring van het cleane kanaal, waar net dat randje opzit) en voor solo's gebruik ik de clean boost. Een echte cleane boost is het dan niet meer, want het resulteert in méér volume, maar ook méér drive, maar bij 'n solo hoeft dat voor mij toch niet. Ik prik nu altijd makkelijker door de mix, dan toen ik de drive van de versterker nog gebruikte. Wellicht is dat voor jou ook 'ns het overwegen waard. Succes.

JohnLord
17 januari 2011, 09:48
Een 2x12 klinkt breder en voller dan een 1x12 over het algemeen, ook wel een beetje logisch natuurlijk....

Probeer 't maar 's, ook met een optreden.
Vooral i.c.m. je drive sound heb je dikke kans dat de reverb de grote boosdoener was/is.

Een Gigmaster is een 1x10, levensgroot verschil met 2x12. Hij moet hem dan gewoon op z'n eigen Orange 1x12 testen.

Mitch
17 januari 2011, 10:04
'kan ook verschil maken' is een understatement. Geeft wel aan dat je gewoon in zijn geheel nog te weinig ervaring hebt met verschillende gear. En da's niet om je af te zeiken, sterker nog: des te meer reden om je aan te moedigen verschillende amps in verschillende cabs te pluggen en te experimenteren.
Een cheap ass 1x10 of een gemiddelde 2x12 geeft een wereld van verschil. Kan ook een kleine amp makkelijk werken hoor, binnen bandverband. Oké, beetje minder druk, minder laag en minder dynamiek dan 30/40+ watt, maar het is prima werkbaar.

Herman
17 januari 2011, 10:53
Nou heb ik niet alles doorgelezen, maar tot op de helft van he topic was ik het nog niet tegen gekomen, dus dan vraag ik het toch maar even:

Je vind je 1x12 kastje en je topje vrij zwaar en te veel sjouwen en je wilt terug naar een combo.. Het scheelt je natuurlijk een keer lopen, maar volgens mij is het gemiddelde combo'tje echt nog zwaarder dan een 1x12 kastje, en zeker als alleen een topje, en al helemaal als je dan ook nog ene buizenbakkie wil.

Mocht dit wel al gezegd zijn, my bad. :)

flo123
17 januari 2011, 15:50
Ook ik vind een los 1x12 cabinet en een los topje makkelijk dragen dan een 1x12 combo. Een combo is al snel erg zwaar in 1 hand en je lichaam is helemaal in onbalans tijdens het sjouwen naar mijn ervaring. Als speaker en versterker gescheiden zijn is het beter in 1 keer te dragen want het totale gewicht is over beide armen verspreid en daardoor ben je ook beter in balans tijdens het lopen ermee.
- Speaker kastje (1x12'') in de ene hand
- Topje in de andere hand
- Gitaar in gigbag op de rug, met een pedaaltje (Eq/Booster/OD) en snoeren in de tas
Klaar! :)

Maar goed, als je dat al had zou ik niet echt weten hoe dat verder kan minimaliseren afgezien van een amp-modeller over de P.A. te gebruiken i.p.v. een gitaarversterker met speaker.

RoelSmoel
17 januari 2011, 21:23
Jongens, super bedankt voor jullie tips!
Dat met de reverb was helaas niet de boosdoener (heb op aandringen vandaag de versterker bij de repetitie mogen proberen), gain hielp ook niet, de mids, dat ging een klein beetje, maar stond vol open en kwam te kort..
Conclusie voor mij, hard sparen en over een paar maanden de versterker in de verkoop gooien, zodat ik iets heb met én meer mogelijkheden, én dat voor mij goed klinkt in de band en met name hoorbaar is.
Tegen die tijd (heus niet binnen nu en 2 maanden) komt er een HNAD-tje, en dan ben ik ondertussen ook Nederland en Duitsland doorgeweest om het een en ander te testen:)
Nogmaals, bedankt voor de tips, ik heb er wat aan gehad:D

Jasper.
17 januari 2011, 21:30
Jongens, super bedankt voor jullie tips!
Dat met de reverb was helaas niet de boosdoener (heb op aandringen vandaag de versterker bij de repetitie mogen proberen), gain hielp ook niet, de mids, dat ging een klein beetje, maar stond vol open en kwam te kort..
Conclusie voor mij, hard sparen en over een paar maanden de versterker in de verkoop gooien, zodat ik iets heb met én meer mogelijkheden, én dat voor mij goed klinkt in de band en met name hoorbaar is.
Tegen die tijd (heus niet binnen nu en 2 maanden) komt er een HNAD-tje, en dan ben ik ondertussen ook Nederland en Duitsland doorgeweest om het een en ander te testen:)
Nogmaals, bedankt voor de tips, ik heb er wat aan gehad:D

Je hebt er blijkbaar niets aan gehad want het is nu nog niet goed....
Maar kun je de versterker terwijl je doorspaart niet nog een paar keer tijdens de repetities testen? Dan kun je nog een beetje met de EQ spelen. Meer mids, maar dan ook minder bass/treble ofzo. En heb je het volume al wat meer omhoog gedraaid?

RoelSmoel
17 januari 2011, 21:32
Je hebt er blijkbaar niets aan gehad want het is nu nog niet goed....
Maar kun je de versterker terwijl je doorspaart niet nog een paar keer tijdens de repetities testen? Dan kun je nog een beetje met de EQ spelen. Meer mids, maar dan ook minder bass/treble ofzo. En heb je het volume al wat meer omhoog gedraaid?

Ik heb vanalles geprobeerd.. Die amp ga ik nog wel gebruiken hoor, ik heb toch niks anders momenteel:seriousf:
Maar het is echt niks van vandaag op morgen, ik wil me er de tijd voor nemen:)

Jan Buurman
17 januari 2011, 21:38
Sjongejongejonge RoelSmoel!!!! Hopeloos figuur....
Wat ben jij spullen-geil! Ga eens ervaring opdoen in live-situaties!
Ik geloof er namelijk geen zak van dat je met een HT20 niet door de mix heen kan..... je doet toch echt iets fout....

Laga
17 januari 2011, 21:55
Haha

Tis maar goed dat je bij de Plus gaat werken..
Kan je gelijk doorsparen voor de amp die er daarna snel moet komen omdat je niet snapt hoe je de Engl kan instellen.

Dus je hebt gewoon weer last van GAS en een gat ( in je hand dan )
:sssh:

Succes ermee

RoelSmoel
17 januari 2011, 21:55
Sjongejongejonge RoelSmoel!!!! Hopeloos figuur....
Wat ben jij spullen-geil! Ga eens ervaring opdoen in live-situaties!
Ik geloof er namelijk geen zak van dat je met een HT20 niet door de mix heen kan..... je doet toch echt iets fout....

Je hebt de filmpjes gezien, en ik heb het vandaag wederom geprobeerd, heel veel getweakt, en nog niet tot een goed gevolg gekomen.
Wat er is gezegd van; meer mids, heb ik gedaan, maar dat kwam net te kort, mids stonden zo ver mogelijk open.
Ik heb de clean en oversturing wat meer op elkaar afgesteld, dat hielp wel, maar niet veel, en ik heb de reverb eens uit gelaten, dat maakte geen verschil.
Echt waar, no shit..

En @ Laga, ik doe er zoveel mogelijk aan om geld te besparen.

FruscianteFan
17 januari 2011, 22:00
Heb je je mastervolume en het overdrive-volume voluit gezet, bass en treble helemaal weggedraaid en de mids voluit gezet? En, misschien ook niet onbelangrijk, staat je speaker op je oren gericht?

Net bij repetitie mijn Blues Junior aangesloten op een 4x12. Klonk heerlijk breed, maar ook hier redde ik het niet als dat ding vlak achter me op de grond staat. Heb hem dus maar gekanteld, werkt prima. Overdrive (blackstar) is prima te horen, zelfs met de tone op 10 uur. Maar dan moet-ie wel hard genoeg staan...

RoelSmoel
17 januari 2011, 22:05
Heb je je mastervolume en het overdrive-volume voluit gezet, bass en treble helemaal weggedraaid en de mids voluit gezet? En, misschien ook niet onbelangrijk, staat je speaker op je oren gericht?

Ik heb vanalles geprobeerd (samen met mijn gitaarleraar cq begeleider), mastervolume heb ik trouwens niet helemaal open gehad, wel wat verder.
Versterker + kast staan op een verhoging, stoel, bureau, tafel, hoe je het maar wilt noemen.

Mitch
17 januari 2011, 22:12
Daar ben ik geen fan van eerlijk gezegd. Heb je een closed back cab of open? Zeker bij open zou ik je van harte een beam blocker aan willen raden (veel info in het topic daarover, zoek maar) en 'm lekker op de grond laten staan. Meer body in je sound.
En dat gezeik over die koopgeilheid, schei toch uit. Wat zit iedereen die HT20 nou op te hemelen? Gewoon een budget amp, nét boven absolute beginners niveau. Dat knalt toch niet door de mix heen? Laat die gozer lekker.
Ik zou je wel willen afraden Roel, om per se én voor meer mogelijkheden én voor een beter geluid te zoeken. Het één is bepaald niet evenredig gecorreleerd aan het ander...

sjaak1990
17 januari 2011, 22:17
Als je niet te horen bent betekend dat toch dat als je harder gaat niemand daar last van heeft? Gewoon verder openzetten en misschien een andere cab proberen zou ik zeggen. Verder, gain op od kanaal laag en er een boost pedaal voor met weinig gain en veel volume, daarmee moet toch heel wat te bereiken zijn, moet zeker wat met de tips te doen zijn.

RoelSmoel
17 januari 2011, 22:18
Daar ben ik geen fan van eerlijk gezegd. Heb je een closed back cab of open? Zeker bij open zou ik je van harte een beam blocker aan willen raden (veel info in het topic daarover, zoek maar) en 'm lekker op de grond laten staan. Meer body in je sound.
En dat gezeik over die koopgeilheid, schei toch uit. Wat zit iedereen die HT20 nou op te hemelen? Gewoon een budget amp, nét boven absolute beginners niveau. Dat knalt toch niet door de mix heen? Laat die gozer lekker.
Ik zou je wel willen afraden Roel, om per se én voor meer mogelijkheden én voor een beter geluid te zoeken. Het één is bepaald niet evenredig gecorreleerd aan het ander...

Het laatste uit je post.. Als ik het een heb, kan ik niet het ander hebben, dat valt te compenseren:) als ik het begrijp.
Het is trouwens een closed back.
Trouwens, als ik over een paar maanden ga kijken, is mijn vader bereid naar Musik Schmidt, Musicstore, Guitarking en andere zaken met veel keus te rijden, zodat ik van het een en ander op de hoogte kom..

Wabbie
17 januari 2011, 22:30
Hmmm, ik zag dit al een beetje aankomen eerlijk gezegd. Niet dat ik je niet een vette versterker gun hoor, dus als je het geld hebt moet je het er zeker aan uitgeven. Om alles in perspectief te plaatsen, ik heb 10, 15 jaar lang met een Marshall valvestate en een mexicaanse fender opgetreden en dat ging ook prima. Dan leer je gaande weg wel een versterker kennen en afstellen.

BartBlackMagic
17 januari 2011, 23:06
Om beter door te komen kan je deze eens proberen:

http://www.guitarworkshoponline.com/images/namm/namm05_006.jpg

langun
17 januari 2011, 23:14
Je bent constant bezig over mids, reverb, gain,.... waarom zet je hem niet gewoon wat luider, en schroef je je clean volume terug, omdat dat toch al goed was?

edit: blijkbaar wel, hoe kan dit nu niet helpen? Als er 1 iets is dat je hoorbaarheid verbeterd is het toch wel je volume...

Mitch
17 januari 2011, 23:25
Het laatste uit je post.. Als ik het een heb, kan ik niet het ander hebben, dat valt te compenseren:) als ik het begrijp.
Het is trouwens een closed back.

Nee, ik bedoel dat amps met meer mogelijkheden niet per definitie beter klinken of beter door een mix prikken. Veel mensen komen er uiteindelijk op uit dat minder fratsen, een puurder circuit, een dynamischere en dus meer prikkende amp oplevert.
Goeie parts (dikke trafo, goeie componenten) doet ook een hoop en een goeie cab ook, maar het kan allemaal ook heel draagbaar zijn en prima prikken.

kidrock
17 januari 2011, 23:36
Zoals de meesten hier al zeggen, je geeft gewoon te snel op. Ik heb nog es goed naar die clip geluisterd. Je clean komt perfect door, dus ik kan me niet voorstellen dat je niet genoeg volume kunt produceren op de gain channel.
Het is bijna altijd omgekeerd het probleem (distortion te hard, clean niet hoorbaar) en het is ook niet zo dat het meisje naast je met een 100 watter en 4x12 jou omver staat te blazen.

Dus niet van het benauwde, draai open dat ding!

rudolf
18 januari 2011, 12:29
Probeer eens je master vol open te zetten en dan per kanaal afzonderlijk je volume te regelen. Dit deed voor mij de truuk na ook een half jaar zitten kloten met m'n instelling.

Verder wat al 100x is gezegd mid ver open en hoog en laag terugdraaien.

Hier nog een plaatje ter verduidelijking :D


http://www.ruudvandepol.nl/blackstarsetting.jpg

Orpheo
18 januari 2011, 12:43
Roel, ik zou juist je TREBLE ook open gooien. Treble is de eerste pot in het tonecircuit. als die al redelijk dicht staat, doet mid al heel veel minder! ik zou dus treble op 6 zetten, en mids op 10. reverb lekker uit, en de ISF knop op de US style. ik vond dat ie dan meer brits klonk dan op de britse kant maar ok. in ieder geval, zo dat de mids een kick krijgen.

gain op 5 ofzo, en dan kanaalvolume vol open knallen, en met je master je algehele volume regelen (of anders, hangt af van wat de amp precies doet). en ja, op een 212'je spelen!

ik kan me heel goed voorstellen dat deze amp niet lekker door de mix heenprikt. ik zou eens ook gewoon je volume proberen omhoog te gooien!

Mr. Dynamite
18 januari 2011, 14:27
En je cab dan, is die wel geschikt?
Volgens mij klinken orange cabs een stuk donkerder en het is ook nog eens een 1x12..

Verder denk ik dat het écht wel te doen moet zijn, niet zo snel opgeven

Lexvandoef
18 januari 2011, 14:44
ik kan me heel goed voorstellen dat deze amp niet lekker door de mix heenprikt. ik zou eens ook gewoon je volume proberen omhoog te gooien!

Inderdaad! Ik heb een tijdje een HT-5 gehad, en vond het overdrive kanaal al heel snel te veel gain hebben en compact klinken, kan me nou niet voorstellen dat dat kanaal supergoed prikt inderdaad.

Orpheo
18 januari 2011, 14:48
Inderdaad! Ik heb een tijdje een HT-5 gehad, en vond het overdrive kanaal al heel snel te veel gain hebben en compact klinken, kan me nou niet voorstellen dat dat kanaal supergoed prikt inderdaad.

precies. ik vind die HT-serie eigenlijk leuk om thuis wat te pingelen, maar meer ook niet.

om eerlijk te zijn :chicken:

Mitch
18 januari 2011, 15:00
Ah, medestanders. Het stikt hier op de wal namelijk van de stuurlui waarvan ik vermoed dat een meerderheid nog nooit zo'n HT'je aan de tand heeft gevoeld. Die beweren klakkeloos dat er maar meer mids in moeten en de gain lager en volume hoger. Dat is een klassiek verhaal maar gaat hier naar mijn idee niet op. O.a. de tip van Orpheo om de treble verder open te schroeven snijdt meer hout. Mids voluit zou ik niet eens doen, zó veel meer prikt dat ook weer niet met die amp.
Maar ja, veel makkelijker om te roepen dat Roel dom, onervaren en koopziek is natuurlijk :sssh:

JohnLord
18 januari 2011, 15:46
Hij heeft zelf ook niet veel moeite gedaan om dat te vookomen hoor :stop:

En misschien is de moraal van het verhaal dat niet élke 20 watter voldoende is voor een podium.

FruscianteFan
18 januari 2011, 15:55
Ah, medestanders. Het stikt hier op de wal namelijk van de stuurlui waarvan ik vermoed dat een meerderheid nog nooit zo'n HT'je aan de tand heeft gevoeld. Die beweren klakkeloos dat er maar meer mids in moeten en de gain lager en volume hoger. Dat is een klassiek verhaal maar gaat hier naar mijn idee niet op. O.a. de tip van Orpheo om de treble verder open te schroeven snijdt meer hout. Mids voluit zou ik niet eens doen, zó veel meer prikt dat ook weer niet met die amp.
Maar ja, veel makkelijker om te roepen dat Roel dom, onervaren en koopziek is natuurlijk :sssh:
Ik heb inderdaad nog nooit een HT-20 aan de tand gevoeld, laat staan in een band. Ik gebruik wel een HT-Drive als belangrijkste pedaal. Het is niet het makkelijkste ding om mee door een mix te prikken, er zit namelijk behoorlijk veel laag in. Maar helemaal verdwijnen? Dat lukt me alleen als ik het volume te laag zet. Maar op die manier lukte het me tijdens een optreden zelfs om met een Rat niet door de mix te prikken - gewoon het volume op 'slaapkamerniveau' en dus veel zachter dan het clean.

Overigens, ook mijn gebrek aan vermogen met de Blues Junior is gewoon opgelost door de versterker harder te zetten, uiteindelijk.

Lexvandoef
18 januari 2011, 16:07
Overigens, ook mijn gebrek aan vermogen met de Blues Junior is gewoon opgelost door de versterker harder te zetten, uiteindelijk.

Say What? Je vond dat je Blues Junior niet genoeg vermogen had om in een band mee te kunnen, maar je 'vergat' je volumeknop open te draaien...? :seriousf:

Wicked Willy
18 januari 2011, 16:08
Naast mijn volledige setup ziet mijn compacte setup er als volgt uit:

Harley Benton topje
Koch 2x12
Zvex Box of Rock

Heel compact wordt het met
Vox Escort (2,5 watt)
Box of Rock

FruscianteFan
18 januari 2011, 16:17
Say What? Je vond dat je Blues Junior niet genoeg vermogen had om in een band mee te kunnen, maar je 'vergat' je volumeknop open te draaien...? :seriousf:
Het ligt iets gecompliceerder, ik had gebrek aan spreiding. De oplossing was om de speaker niet op mij te richten, maar op een muur. Alleen moest-ie dan wel een stuk harder.

Jan Buurman
18 januari 2011, 16:36
Maar ja, veel makkelijker om te roepen dat Roel dom, onervaren en koopziek is natuurlijk :sssh:

Daar heeft hij het zelf wel een beetje naar gemaakt. Ik kan mij vele topics herinneren waarin eerst gear als top werd beoordeeld om daarna in no time als "niet goed" de deur uit moest. Dus helemaal ongegrond is het zeker niet!!

Verder kun je je inderdaad afvragen of de HT20 voldoende is voor het podium maar in het geval van RoelSmoel (zie het filmpje) is er veel meer uit de HT20 te halen.

(Ik heb ervaring met HT5H + 1x12 cabje op podium met een hard slaande drummer... het kon maar net te weinig om het echt lekker te laten klinken....)

Tankman
18 januari 2011, 16:42
Daar heeft hij het zelf wel een beetje naar gemaakt. Ik kan mij vele topics herinneren waarin eerst gear als top werd beoordeeld om daarna in no time als "niet goed" de deur uit moest. Dus helemaal ongegrond is het zeker niet!!

Verder kun je je inderdaad afvragen of de HT20 voldoende is voor het podium maar in het geval van RoelSmoel (zie het filmpje) is er veel meer uit de HT20 te halen.

(Ik heb ervaring met HT5H + 1x12 cabje op podium met een hard slaande drummer... het kon maar net te weinig om het echt lekker te laten klinken....)

+1. Ik vind dit alleen maar weer een gevalletjes Roelsmoelen. Ik denk dat Roel gewoon weer uitgekeken is op zijn Blackstar en gewoon nogmaals wat anders wilt.

Het lijkt mij ook dat hij veel meer kan halen uit dit setje. Misschien ligt het niet alleen aan instellingen, maar ook aan techniek.

Mitch
18 januari 2011, 17:23
Is prima. Het wordt alleen zo saai als iedereen hetzelfde roept :D
Ik denk alleen wel dat ik met mijn AC15CC1x met Beam Blocker mezelf onder alle omstandigheden beter zal horen dan met een HT20 op een stoel. Niks ingewikkelds qua instellen maar een totaal andere voicing en het prikt veel makkelijker. Dat principe wilde ik aan de kaak stellen, want dat tweede kanaal van de HT-serie is qua voicing niet erg 'makkelijk'. Tuurlijk kun je dan EQ'en tot je een ons weegt, maar afhankelijk van de speaker die eronder hangt en de ruimte waar je je in bevindt en de rest van de bandmix kan het dan een flutversterker zijn om te prikken.

Jorikjet
18 januari 2011, 19:09
Ik wil in de toekomst naar een kleine set-up toe gaan werken, 1 of 2 gitaren, buizenversterkert (combo), footswitch en dat is het.
Zijn er gitaristen hier op het forum die van een hele grote set-up (bijvoorbeeld fullstack + 2 heads met 2 verschillende klanken, flinke pedalenplank) naar een kleinere set-up zijn overgestapt?
Moeilijk uit te leggen voor mij.. Wat bij mij het euvel is, ik heb hier een iets zwaardere top met een wat zwaardere cabinet, klinkt super, maar trap op-trap af is niet optimaal voor mij (en mijn rug, ik wil geen watje zijn, ik heb te kampen met een instabiele rug al sinds mijn geboorte en een verkorting in verschillende spieren), en om het te laten doen is ook weer dom.
Dit wil ik niet binnen nu en 2 maanden realiseren maar tussen nu en 2 jaar (is erg lang ja).
Niets mis met mijn huidige set, dat zeker niet, maar er valt meer uit te halen dan dat ik momenteel doe, en dat lukt mij momenteel niet.

Disclaimer (altijd leuk:seriousf:): zie dit niet als een of andere GAS aanval, enkel een algemene vraag waar antwoorden op komen die ik kan meenemen in mijn afweging.

Ik speel simpeltjes, vind ik zelf, les paul (en een backup mee) -> line6 m9 -> orange top + cab + footswitch... had eerder ook tig pedaaltjes, maar nu de m9, werkt top en scheelt hoop gedoe met allerlei dingen plus dat het geen ruis meebrengt

RoelSmoel
18 januari 2011, 19:35
Ik speel simpeltjes, vind ik zelf, les paul (en een backup mee) -> line6 m9 -> orange top + cab + footswitch... had eerder ook tig pedaaltjes, maar nu de m9, werkt top en scheelt hoop gedoe met allerlei dingen plus dat het geen ruis meebrengt

Ik heb zelf eens zitten denken (vandaag nog) aan een Line 6 POD HD-500, en die live via een of 2 monitorboxen te laten lopen, of eventueel over de PA en voor mezelf op de monitors.
Het zijn helaas mijn dingen niet, vandaag een van getest, ik heb liever gewoon een versterker met een voetschakelaar of wat pedaaltjes..

Jorikjet
18 januari 2011, 19:50
Ik heb zelf eens zitten denken (vandaag nog) aan een Line 6 POD HD-500, en die live via een of 2 monitorboxen te laten lopen, of eventueel over de PA en voor mezelf op de monitors.
Het zijn helaas mijn dingen niet, vandaag een van getest, ik heb liever gewoon een versterker met een voetschakelaar of wat pedaaltjes..

dat is juist het ideale aan die m9, werkt gewoon als losse pedaaltjes :) niet van die amp simulaties enzo die je toch niet gebruikt als je goede amp erachter hebt hangen

RoelSmoel
18 januari 2011, 19:55
dat is juist het ideale aan die m9, werkt gewoon als losse pedaaltjes :) niet van die amp simulaties enzo die je toch niet gebruikt als je goede amp erachter hebt hangen

Ik ging eigenlijk zonder vooroordelen die "test" in, wilde gaan kijken of het mijn versterker kon vervangen, thuis over de Edirol boxen en live over PA of monitors. Er zit veel op, maar of ik het ga gebruiken? Nee.. En de gebruiksinterface (wat sommigen heel erg goed vinden) vond ik slecht..
Een nadeel van de M9 is dat ie nu zo ontzettend duur is geworden tegenover een half jaar terug, verder is het een super apparaat:)

Pff, dit wordt nog een heeeeele lange zoektocht.

Eric van Esch
18 januari 2011, 20:29
Ga nu maar eerst eens alle suggesties die hier gegeven zijn proberen. M9/M13 of HD300/400/500 zal je ook moeten programmeren voor je eigen geluid, maar daar ben je zo te horen nog lang niet aan toe. Probeer nu maar eerst eens van alles uit met je versterker, leren tweaken is ook een hele kunst. Het ligt in ieder geval niet zo zeer aan je spullen als wel je geduld om je apparatuur te leren kennen.

RoelSmoel
18 januari 2011, 21:39
+1. Ik vind dit alleen maar weer een gevalletjes Roelsmoelen. Ik denk dat Roel gewoon weer uitgekeken is op zijn Blackstar en gewoon nogmaals wat anders wilt.

Het lijkt mij ook dat hij veel meer kan halen uit dit setje. Misschien ligt het niet alleen aan instellingen, maar ook aan techniek.

Dan kun je lang blijven denken, want ik ben niet uitgekeken op deze versterker..:seriousf:

allonso1990
18 januari 2011, 21:51
Ik snap onderhand je hele probleem eigenlijk niet meer, als ik het topic zo doorlees wil je iedere dag wel wat anders.

Je wilt met een minimale set-up optreden, en je hebt problemen met door de mix te komen waardoor je naar een andere amp gaat kijken. Beetje dubbel vind je niet? Ik zou dan zoals al is gezegd gaan kijken naar een EQ/booster of een amp die qua voicing beter door de mix komt.

Het makkelijkste is natuurlijk gewoon je volume verder opendraaien, maar als dit niet afdoende is kun je natuurlijk gewoon verder zoeken naar een oplossing.

jannest
19 januari 2011, 00:15
ff naar dat fillumpje gekeken
maar nav daarvan kan ik weinig zeggen over jouw geluid
gewoon omdat de kwaliteit slecht is

hoes het opgenomen ?

btw tegen vals zingende zangeresjes kan geen enkel gitaargeluid op tenzij dat de bedoeling is

rudolf
19 januari 2011, 12:52
Waar hebben we het over... hij heeft dat ding nog nooit goed op z'n staart getrapt. Alsof hij met een 20watt volledige buizenamp niet te horen is. Bij ons speelt af en toe een gastje met een cube 20 mee en die is zelfs goed te horen en afgaande op de filmpjes staat het geluid nou echt niet super hard bij roelgezicht zn bandje.

TimoSomers
19 januari 2011, 13:19
Dat sowieso, en roel, speelt die gitariste indat filmpje nu constant half clean?
Want dan prik je ook nergens doorheen, dan hoor je nagenoeg alleen dat clean met wat fuzz van jou erdoor.
Ik zou een boost/eq/volumehoger (!) en sowieso BEIDEN versterkers afstellen want wie weet drukken jullie elkaar weg.
Ik snap dat je een andere amp wil en daar is echt niks mis mee (heel dat gezeik over spullen waarderen altijd) maar ik weet zeker dat ik in no time dwars door die mix beuk, en dat is niet om mezelf op te hemelen maar om aan te tonen dat het met een beetje wil wel lukt.

rudolf
19 januari 2011, 14:27
Misschien kan je eens een simpel equalizertje ervoor zetten. BV een boss GE-7 om maar iets te noemen. Dan kan je wat meer regelen.

Tankman
19 januari 2011, 14:32
Ongemodde Boss GE-7's vind ik helemaal nergens naar klinken. Je kan beter een MXR 6 of 10 band proberen dan. Die zijn tenminste stil.

allochthomas
19 januari 2011, 14:33
Dat sowieso, en roel, speelt die gitariste indat filmpje nu constant half clean?
Want dan prik je ook nergens doorheen, dan hoor je nagenoeg alleen dat clean met wat fuzz van jou erdoor.
Ik zou een boost/eq/volumehoger (!) en sowieso BEIDEN versterkers afstellen want wie weet drukken jullie elkaar weg.
Ik snap dat je een andere amp wil en daar is echt niks mis mee (heel dat gezeik over spullen waarderen altijd) maar ik weet zeker dat ik in no time dwars door die mix beuk, en dat is niet om mezelf op te hemelen maar om aan te tonen dat het met een beetje wil wel lukt.
Jij hoeft die amp alleen maar boos aan te kijken en dan beuk je al door de mix heen:D

rudolf
19 januari 2011, 14:40
Die zijn gelijk een stuk duurder.

Ik heb zelf voor de gein een keer een tweedehands GE-7 gekocht, snipermod dr op geknalt en dan werkt dat gewoon perfect hoor.

Tankman
19 januari 2011, 15:05
Ik heb toendertijd ook eerst 2 weken met een GE-7 gewerkt en heb geen zin om die dan nog te moeten modden. Ik heb gewoon de meerprijs betaald voor een product die gewoon goed is, de 10-band dus. De 6-band kost overigens niet zo heel veel meer dan de GE-7 dacht ik.

Edit: Bij Thomann is de 6-band voor 77 euro te halen. De Ge-7 is overigens ook 77 euro en de KFK 10 band is 144.

Mr. Dynamite
19 januari 2011, 16:45
Ik heb ook een MXR 6band, als nieuw voor 40 euro dus daar hoef je het niet voor te laten. Bevalt wel goed moet ik zeggen, gebruik hem nu als solo boost.

Mitch
19 januari 2011, 17:17
Ik had effe de link naar filmpjes gemist, toch nog maar even gekeken. Ik weet niet of het grotendeels hierop gebaseerd is, maar als de podiummix net zo ruk was als de zaalmix kan ik me er iets bij voorstellen dat je denkt niet door de mix te komen :seriousf: Dat ligt echter niet aan de versterker... als je hoort hoe hard die snare er doorheen knalt, pfff! Dan sta je gewoon te zacht met je drive. Punt.
Trouwens, dat leuke meisje met die Epi LP hoor je ook bijna nergens, klaagde die er ook over?

RoelSmoel
19 januari 2011, 17:46
Da's een Vintage LP:D
Zij klaagde ook nogal.. Zij speelt normaal helemaal clean.

jonesd
19 januari 2011, 17:52
Ik ken de HT-20 niet maar afgaande op je filmpjes denk ik dat het ook wel wat aan je speelstijl ligt. Je speelt echt heel voorzichtig, bijna strelend. Ik denk dat je drive er met een fellere attack al veel meer moet uitkomen.
Gewoon wat harder rammen dus op die gitaar.

Dit geldt overigens ook voor de rest van de band. Het mag voor mij allemaal wat meer beuken.

Mitch
19 januari 2011, 18:15
Da's een Vintage LP:D
Zij klaagde ook nogal.. Zij speelt normaal helemaal clean.

Epi, VIntage, afijn, zo'n budgetding. Ik weet niet wat zij voor versterker had maar die hoorde ik 90% van de tijd nauwelijks. Maar wat jonesd al zegt, speelstijl helpt ook niet echt. Twee keer voorzichtig aanslaan, dan al nerveus achterom kijken... pas je gedrag aan. Serieus. Ik zie wel vaker mensen steeds vaker naar hun versterker kijken (en zich dus helemaal omdraaien) als ze zichzelf niet goed horen. Doe dat niet. In de eerste plaats ziet het er niet uit voor het publiek. In de tweede plaats word je er alleen maar onzekerder van. In de derde plaats: doe er dan wat aan. Draai aan die knoppen, maar ga niet alleen kijken. En als je jezelf dan nog slecht hoort: jammer dan, doorgaan met de show en blijven lachen.
Stuk moeilijker dan een andere versterker scoren maar wel n uttiger ;)

RoelSmoel
19 januari 2011, 18:53
Zaterdag weer een kans.. Andere versterker is geen optie, dit was dan ook alleen als uiterste..
Die filmpjes.. Dat waren helaas de enige voorbeelden die ik had, dit was een soort van oefenoptreden voordat we naar Italië gingen, voor ouders, broers, zussen, andere familieleden en aanhang.. Nu staat het als een huis, dus dit is volgens mij geen probleem. Filmpjes van het optreden in Rovigo moeten nog online komen te staan, ooit, gezien het tempo van school.. Dat was in ieder geval super.
Ik heb de laatste dagen flink wat aan mijn EQ zitten draaien, inclusief gain, kijken hoe dat zaterdag gaat.
Zouden er Limburgers bereid zijn om zaterdag een kijkje te komen nemen.. We spelen (met Ben Berendsen na ons) vanaf half 10 's avonds bij café De Haas in Voerendaal, naast het station:)

Mitch
19 januari 2011, 18:58
Dat wordt gratis bier uitdelen Roel!

rudolf
19 januari 2011, 19:21
Gratis bier + taxi? :D

allonso1990
19 januari 2011, 20:15
ik wou net zeggen! als je vervoer en drank regelt ben ik je man!

RoelSmoel
19 januari 2011, 20:33
Hmpf, nu heb ik weer iets verkeerds gezegd:chicken:

Mitch
19 januari 2011, 20:52
Sja, je moet ook niet over gratis bier beginnen Roel!

Mr. Dynamite
19 januari 2011, 20:56
GRAATIIISS BIIEEERRRR!!~!#$@!!! :rockon:

bramkh202
19 januari 2011, 20:57
ik heb nu 2 gitaren 2versterkers (1 standaard blokker :P)
en ik heb een mt-2 metal zone en een ds-1 distortion.
het is heel fijn als je je spullen minimaal houdt en de spullen die j niet gebruikt ook wegbergt ofso.
dit houdt t erg overzichtelijk!:speed:

RoelSmoel
19 januari 2011, 20:57
Sja, je moet ook niet over gratis bier beginnen Roel!

Waar zie jij gratis bier staan?:D
en nu maar hopen dat je je mod-powers niet op mijn post uitoefent:dontgeti:

RoelSmoel
19 januari 2011, 20:58
ik heb nu 2 gitaren 2versterkers (1 standaard blokker :P)
en ik heb een mt-2 metal zone en een ds-1 distortion.
het is heel fijn als je je spullen minimaal houdt en de spullen die j niet gebruikt ook wegbergt ofso.
dit houdt t erg overzichtelijk!:speed:

Waar heb jij het over..

Wabbie
19 januari 2011, 20:59
over z'n setup ;)

enne gratis bier? Waar?:crazyhappy:

Tankman
19 januari 2011, 21:01
Ja, ho, wacht. Wat voor merk bier wordt er geschonken?

Wabbie
19 januari 2011, 21:14
Ja, ho, wacht. Wat voor merk bier wordt er geschonken?

Oeh goed punt! Roel?

RoelSmoel
19 januari 2011, 21:20
Oeh goed punt! Roel?

Ben allang niet meer in de kroeg geweest, en heb er voorheen niet zo op gelet..:)

Tankman
19 januari 2011, 21:23
Hoe kun je daar nou niet op letten! Ik kies de kroeg waar ik ga zitten gebaseerd op een handjevol factoren waarvan het belangrijkste hun BIERMERK! Schande!

Wabbie
19 januari 2011, 21:28
Ben allang niet meer in de kroeg geweest, en heb er voorheen niet zo op gelet..:)

Je hebt nog veel te leren jongeman! :p

Mr. Dynamite
19 januari 2011, 21:42
Schande! Opknopen die handel!! :stop::stop:

maarrrr.... BIER of .. PILS?!

Ferraririk
19 januari 2011, 23:20
Hertog of Belgsche zooi?

RoelSmoel
19 januari 2011, 23:23
Ik vermoed Alfa..

Tankman
20 januari 2011, 00:01
Google is je vriend. Hanger er overal bordjes van Gulpener. Niet echt bepaald mijn eerste keuze, maar ach, alles is beter dan Grolsch en Amstel.

En om dan toch back on topic te gaan: Helaas, behoorlijk uit de buurt om ff langs te gaan. Anders had je best mijn MXR 10 band EQ mogen lenen op het podium.

allochthomas
20 januari 2011, 00:54
Vandaag weer egzien dat een goed afgestelde versterker het verschil betekend tussen door de mix prikken of weggeduwd worden. Zat ik vandaag nog met mijn mark III lekker te beuken op mijn kamer maar met dezelfde settings in de oefenruimte werkte het voor geen ene meter. Het is gewoon een kwestie van geduld hebben en ervaring op doen en niet meteen maar nieuwe spullen kopen om je gebrek aan ervaring te compenseren.

guhlenn
20 januari 2011, 08:47
Zat ik vandaag nog met mijn mark III lekker te beuken op mijn kamer maar met dezelfde settings in de oefenruimte werkte het voor geen ene meter.


Wat een eye opener ;).

rudolf
20 januari 2011, 11:31
Wat een eye opener ;).

Die hadden we inderdaad nog niet voorbij zien komen :D :D

DaveItUp
20 januari 2011, 11:41
Ik heb niet het hele topic gelezen, omdat ik daar geen zin in heb, maar wat voor mij altijd werkt op praktisch iedere amp, en misschien is het al gezegd, is gewoon een licht randje instellen, master zo hoog als kan en eq tot je denkt dat het acceptabel klinkt en dan boosten met bijvoorbeeld een TS achtige. Midrange word behoorlijk geboost dus dat zou zeker moeten helpen in de mix. Gewoon volume/level goed open en klein beetje extra gain naar smaak. Werkt voor mij altijd met wat voor amp ik eigenlijk ook tegenkom. Is het een jcm900 in de oefenruimte of een of andere cheapass combo, komt altijd wel goed.

Nu ben ik verder niet iemand met een "speciaal" geluid en live zeker niet. Als het goed is het goed. Ik heb persoonlijk maar een aantal eisen waar ik op let. 1. ik moet duidelijk te horen zijn, 2. ik stel m'n sound expres wat meer trebly/dun in, want dat werkt goed met de bas. 3. Het moet lekker feedbacken. Akkoord aanslaan die dan na een paar seconden overvloeit in feedback.

DaveItUp
20 januari 2011, 11:51
Oja verder is het natuurlijk ook deels ervaring. Ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik de eerste paar jaar van optreden nooit echt gelukkig was met m'n geluid. Ik had toen een mid 70s marshall superlead, opzich natuurlijk een geweldige amp, maar ik kon daar live in de tenten waar ik speel meestal niet uit de voeten. Ja als het bijvoorbeeld echt hard moest en ik had een greenback of g12-65 cab die avond, dan wel, maar dat kwam zelden voor. Niet om te zeggen dat het slecht klonk hoor, kreeg geen klachten of iets dergelijks.

Ben eigenlijk pas echt gelukkig nu met toch een andere amp. Een ouwe transistor amp notabene. Ik hoor ook van iedereen, die ons regelmatig ziet, dat ik nu vele malen beter klink. Zo zie je maar. Verder zou ik toch nog het een en ander proberen.

allochthomas
20 januari 2011, 14:03
Wat een eye opener ;).
Was meer om even aan te geven aan onze gas geile roelsmoel dat het geen zak uit maakt met wat je optreed, als je de eq niet goed afstelt verzuip je in de mix.

Mitch
20 januari 2011, 14:54
Waar zie jij gratis bier staan?:D

Een paar posts terug, maar nu verpest je de grap. Ik begon er namelijk zelf over en gaf jou de schuld :D


Zaterdag weer een kans.. .. We spelen (met Ben Berendsen na ons) vanaf half 10 's avonds bij café De Haas in Voerendaal, naast het station:)


Dat wordt gratis bier uitdelen Roel!

Tankman
20 januari 2011, 14:58
Gratis bier? Waar! Misschien kom ik toch! :soinnocent: