PDA

View Full Version : Chemisch bad voor verchroomde onderdelen ?



mokumhum
15 januari 2011, 20:39
Hoi allemaal,

Ben alweer een tijdje met een revisieprojectje bezig, gitaar uit elkaar, nieuwe electronica, nieuwe slagplaat, nieuwe lak etc.
De gitaar is een Ibanez uit de roadstar II series, mid-jaren 80. Strat-model.
Mijn vraag is waar kan ik het beste de oude verchroomde onderdelen zoals zadels, tremolo-blok, stemmechanieken, etc.etc. mee schoon kan maken.
Ik zat te denken aan een chemisch bad van t een of ander en daarin alles een nachtje laten staan. Daarna alles eruithalen, beetje poetsen enzo.

Wat kan ik het beste gebruiken om alle rotzooi er af te weken ?

grts,
Mokumhum

Goeiemorgen
15 januari 2011, 20:44
Cola? dat werkt in ieder geval goed bij munten.

mokumhum
15 januari 2011, 20:53
Helaas, de coca-cola werkte niet als verwacht, had t al zelf geprobeerd.
Cola doet wel iets, maar een wondermiddel is t zeer zeker niet.

Daarom had ik gedacht betere adviezen op dit forum te gaan zoeken en er antwoorden te vinden waar ik zelf nog niet opgekomen was.

grts

-Mokumhum

Frits van Mourik
15 januari 2011, 22:16
Google eens op "dechroming" !

mokumhum
15 januari 2011, 23:14
Hoi


Google eens op "dechroming" !

Ik was eigenlijk op zoek naar mensen op het gitaarnetforum voor een antwoord op hele algemene vraag, niet naar een cheapo antwoord via de good ole google.
Als ik jou (Frits v Mourik, status pandjesbaas) moet geloven moet ik niet bij gitaarnet zijn kennellijk.
Jammer.

Zijn er nu mensen op dit forum, die een zinnig antwoord op de vraag hebben die ik stelde , of hoe zit dat nou ?

De vraag van mij op dit forum was: "Wat voor chemische bad is het beste om verchroomde gitaar-onderdelen schoon te krijgen ?"

-Mokumhum

G.G.
15 januari 2011, 23:45
tering! Frits leest denk ik je vraag verkeerd maar geeft een duidelijke suggestie voor het vinen van een antwoord en jij reageert alsof je je inlegkruisje met de plakkant naar boven draagt.

Midwolda
16 januari 2011, 00:08
Schoonmaken met azijn, afspoelen met water, poetsen met chroompoets, klaar.

Frits van Mourik
16 januari 2011, 00:17
Hoi



Ik was eigenlijk op zoek naar mensen op het gitaarnetforum voor een antwoord op hele algemene vraag, niet naar een cheapo antwoord via de good ole google.
Als ik jou (Frits v Mourik, status pandjesbaas) moet geloven moet ik niet bij gitaarnet zijn kennellijk.
Jammer.


-Mokumhum

Een hele algemene vraag leidt al gauw tot een heel algemeen antwoord...

Gezien je rare agressieve reactie begrijp je kennelijk het hele concept van Gitaarnet/Werkbank niet
en heb je hier idd nix te zoeken.
Jammer.

Arvoitus
16 januari 2011, 04:08
Teflon olie(PTFE)/kruip olie.

toneblo
16 januari 2011, 07:24
Hoi



Ik was eigenlijk op zoek naar mensen op het gitaarnetforum voor een antwoord op hele algemene vraag, niet naar een cheapo antwoord via de good ole google.
Als ik jou (Frits v Mourik, status pandjesbaas) moet geloven moet ik niet bij gitaarnet zijn kennellijk.
Jammer.

Zijn er nu mensen op dit forum, die een zinnig antwoord op de vraag hebben die ik stelde , of hoe zit dat nou ?

De vraag van mij op dit forum was: "Wat voor chemische bad is het beste om verchroomde gitaar-onderdelen schoon te krijgen ?"

-Mokumhum


... je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn...
Je kunt jouw antwoord gewoon vinden op het internet.
Succes!

macwilliams
16 januari 2011, 07:30
Ik weet niet of ik het hoed begrijp maar toch even een suggestie:

1: als de chroom er af moet dan kan je dat in een zuurbadje doen. Ik geloof dat een zoutzuur oplossing het beste werkt.

2: als alleen rommel verwijderd dient te worden dan zou je op zoek gaan naar iemand die je onderdelen in een ultrasoon reiniger wil leggen. Daar zit ook een milde zuur oplossing in maar het echte schoonmaak gebeurd toch doormiddel van ultrasonische trillingen. Deze worden wel gebruikt door opticiens en als er een enthausiaste motor restaurateur/ sleutelaar in je buurt is dan hebben die soms ook zo een apparaat. Er worden kleine onderdelen in gereinigd en carburateurs van zachte materialen/metalen. Daar gaan je spullen heel mooi schoon van worden.

ieme
16 januari 2011, 09:47
tering! Frits leest denk ik je vraag verkeerd maar geeft een duidelijke suggestie voor het vinen van een antwoord en jij reageert alsof je je inlegkruisje met de plakkant naar boven draagt.

Hahaha... Lol

tommus42
16 januari 2011, 10:41
:D, ik zou het proberen bij de plaatselijk lts, of hoe heet dat tegenwoordig. Even de leraar lief aankijken en hij doet dat bij een praktikum.

The Running Man
16 januari 2011, 11:32
Voordat je langdurig gaat dompelen in zuurbadjes wil ik toch even waarschuwen. Verchroomd houdt in dat het onderliggend materiaal een ander metaal is. Als er diepe beschadigingen in de chroomlaag zitten kan dat hele geinige galvanische reacties opleveren. Ik zou het dus zeker niet een nachtje laten liggen; je moet echt in de gaten houden wat er gebeurt.
De suggestie van een milde azijn-oplossing gevolgd door heel goed afspoelen en poetsen klinkt me nog het meest elegant in de oren.

mokumhum
16 januari 2011, 12:05
Ik weet niet of ik het hoed begrijp maar toch even een suggestie:

1: als de chroom er af moet dan kan je dat in een zuurbadje doen. Ik geloof dat een zoutzuur oplossing het beste werkt.

2: als alleen rommel verwijderd dient te worden dan zou je op zoek gaan naar iemand die je onderdelen in een ultrasoon reiniger wil leggen. Daar zit ook een milde zuur oplossing in maar het echte schoonmaak gebeurd toch doormiddel van ultrasonische trillingen. Deze worden wel gebruikt door opticiens en als er een enthausiaste motor restaurateur/ sleutelaar in je buurt is dan hebben die soms ook zo een apparaat. Er worden kleine onderdelen in gereinigd en carburateurs van zachte materialen/metalen. Daar gaan je spullen heel mooi schoon van worden.

@Macwiliams
Dankjewel, dit is een hele goeie suggestie. Ik ken idd wel een aantal mensen die aan motoren sleutelen enzo, ik ga het ze zeker vragen.

@Arvoitus: Ben benieuwd, ga ik zeker proberen.Bij Gunther en Meuser heben ze t wel op voorraad staan in de winkel vermoed ik.

@Midwolda: Ja azijn is ook een goeie ! Dat probeer ik als eerste.

Affijn hier kan ik wel mee aan de slag nu. Thnx voor de goede adviezen.

Grts
-Mokumhum

mokumhum
16 januari 2011, 12:21
Voordat je langdurig gaat dompelen in zuurbadjes wil ik toch even waarschuwen. Verchroomd houdt in dat het onderliggend materiaal een ander metaal is. Als er diepe beschadigingen in de chroomlaag zitten kan dat hele geinige galvanische reacties opleveren. Ik zou het dus zeker niet een nachtje laten liggen; je moet echt in de gaten houden wat er gebeurt.
De suggestie van een milde azijn-oplossing gevolgd door heel goed afspoelen en poetsen klinkt me nog het meest elegant in de oren.

Ok, moet ff erbij blijven dus, niet te lang laten staan. Bedankt voor de aanwijzing.

-Mokumhum

Sanderproductions
16 januari 2011, 16:10
jij reageert alsof je je inlegkruisje met de plakkant naar boven draagt.

sigwaardig?

macwilliams
17 januari 2011, 12:41
Bij ultrasoon hoef je niet bang zijn voor het wegvreten van het chroom of ijzer. Er worden ook carburateurs mee gereinigd en die zijn van een veel zachter materiaal zoals een alu legering. Dat heeft ook niks te lijden onder de zuur oplossing.

The Running Man
17 januari 2011, 13:00
Bij ultrasoon hoef je niet bang zijn voor het wegvreten van het chroom of ijzer. Er worden ook carburateurs mee gereinigd en die zijn van een veel zachter materiaal zoals een alu legering. Dat heeft ook niks te lijden onder de zuur oplossing.


Is wel een goede tip, het niet aantasten heeft in geval van US vooral te maken met het feit dat men chemisch inerte of iig nauwelijks corrosieve sapjes gebruikt. Oppervlakte reiniging is dan gebaseerd op het lostrillen van aangekoekte deeltjes aan het oppervlak. Aluminium parts zijn zeer gevoelig voor corrosieve sapjes dus bedrijven die dit soort spul reinigen hebben waarschijnlijk wel metaalvriendelijke reinigingsvloeistoffen (vaak trouwens ordinaire koolwaterstoffen, combinatie van ontvetten en lostrillen dan).
Het heeft minder met de hardheid van het materiaal te maken.
Vaak worden messing parts verchroomd. Chroom kan een fantastische gesloten dunne doorzichtige oxidehuid vormen die heel resistent is tegen veel vormen van aantasting. Als die chroomlaag ergens doorbroken is heb je twee metalen geleidend verbonden in een corrosief sapje, dan kun je extreem snelle aantasting krijgen (galvanische corrosie, miss ken je het verhaal van het stalen schip met koperen klinknagels....)
Anekdote...
Heb tijdens mijn metaalkundestudie onderzoek gedaan naar de corrosiebestendigheid van commerciele rvs soorten in een bepaald type schuimbad (fabriek had regelmatig last van lekkende tanks).
Gewoon gewichtsverschilmeting na x uur expositie...
Eind van de middag aantal monstertjes 304, 304L, 316L etc in een bak met het blauwe spul gehangen.
De volgende ochtend kreeg ik op mijn kop dat ik nog niks in de bak had gehangen....
Compleet opgelost in het onverdunde schuimbadsapje waar wij onze edele delen in hadden kunnen weken....:rockon:

macwilliams
17 januari 2011, 17:56
Dan laat ik m'n edele delen wel in een ultrasoon bakje hangen gevuld met water:D

j3r03n
17 januari 2011, 18:21
Dan zou ik de US niet aanzetten, want dan is het snel afgelopen met de miljoenen potentiële macwilliamsjes :nervous:

Dirk_Hendrik
17 januari 2011, 18:47
Extremen moeilijkdoenerij/denkerij hier.
Dat vuil is zweet, bier en stof. Beginnen met doodgewone allesreiniger en een tandenborstel dus. Niet aggressief en hoogst waarschijnlijk afdoende.

macwilliams
17 januari 2011, 23:03
Extremen moeilijkdoenerij/denkerij hier.
Dat vuil is zweet, bier en stof. Beginnen met doodgewone allesreiniger en een tandenborstel dus. Niet aggressief en hoogst waarschijnlijk afdoende.

Ja, maar lang niet zo lollig als het vuil zien oplossen in een ultrasonische thingemejiggy.
En niets zo schoon als met ultrasoon.
Tot in de kleinste hoekjes en gaatjes. En het trilt ook roestdeeltjes los.

En natuurlijk.... Omdat het kan.

Rock Bottom
21 januari 2011, 00:16
Ultrasoon FTW, net ff geprobeerd met een scheutje dreft erbij et voila:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs744.ash1/163673_182570245097636_100000339861121_497250_1054 12_n.jpg

master99
21 januari 2011, 09:08
Nou, die afdruk van die camera heb je anders niet echt lekker van dat kapje gekregen !

The Running Man
21 januari 2011, 09:21
Ultrasoon FTW, net ff geprobeerd met een scheutje dreft erbij et voila:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs744.ash1/163673_182570245097636_100000339861121_497250_1054 12_n.jpg

Extreem gemakkelijk ....:rockon:

macwilliams
21 januari 2011, 23:36
Als het zo makkelijk kan dan ga je toch niet extremen moelijk doendenkerij/ legbatterij met allesreiniger en gewoon dode tande borstels en alles.





got-o-gottogot wat is dit een heel slecht grapje. Ghehehehe

jutter
21 januari 2011, 23:41
Ultrasoon FTW, net ff geprobeerd met een scheutje dreft erbij et voila:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs744.ash1/163673_182570245097636_100000339861121_497250_1054 12_n.jpg

Waar heb je dat nou laten doen?

macwilliams
21 januari 2011, 23:44
Sommigen hier hebben een ultrasoon reiniger gewoon in de schuur staan. :D

jutter
21 januari 2011, 23:48
Sommigen hier hebben een ultrasoon reiniger gewoon in de schuur staan. :D

Ooowh.....

Ken die dingen niet.....Leg 'es uit

macwilliams
22 januari 2011, 00:02
Ooowh.....

Ken die dingen niet.....Leg 'es uit

Okay,
Het principe van ultrasoon reinigen

De onder de vloeistoftank bevestigde trilelementen (transducers) zetten elektrische energie om in mechanische trillingen. De reinigingsvloeistof wordt door de trilelementen met 35 of 45 kHz aan het trillen gebracht. Hierdoor ontstaan kleine vacuümbelletjes in de vloeistof (cavitatie). De vacuümbelletjes imploderen en er komt*energie*vrij die verontreiniging in de diepste poriën verwijderd.

Voordelen van ultrasoon reinigen

Het reinigen met ultrasoontechniek heeft als belangrijke voordelen dat de reinigingstijd veel korter en grondiger is in vergelijking met het handmatig reinigen. Tevens wordt het object gereinigd zonder het* object te beschadigen en op plaatsen die niet of moeilijk bereikbaar zijn.

En je hebt ze al van af €25,-

jutter
22 januari 2011, 00:07
Okay,
Het principe van ultrasoon reinigen

De onder de vloeistoftank bevestigde trilelementen (transducers) zetten elektrische energie om in mechanische trillingen. De reinigingsvloeistof wordt door de trilelementen met 35 of 45 kHz aan het trillen gebracht. Hierdoor ontstaan kleine vacuümbelletjes in de vloeistof (cavitatie). De vacuümbelletjes imploderen en er komt*energie*vrij die verontreiniging in de diepste poriën verwijderd.

Voordelen van ultrasoon reinigen

Het reinigen met ultrasoontechniek heeft als belangrijke voordelen dat de reinigingstijd veel korter en grondiger is in vergelijking met het handmatig reinigen. Tevens wordt het object gereinigd zonder het* object te beschadigen en op plaatsen die niet of moeilijk bereikbaar zijn.

En je hebt ze al van af €25,-

Bedankt Willem! Ik heb ook net even gegoegelt. Je hebt ze inderdaad al vrij goedkoop maar kun je daar wat mee? Die lijken mij bedoeld voor kleine dingetjes (nee, ik stop mijn lulletje er niet in en ook mijn kunstgebit niet...

macwilliams
22 januari 2011, 00:12
Alles wat vies is en er in past.

Rik van der Meulen
22 januari 2011, 12:13
Wat erg goed helpt is het volgende:
Amoniumpersulfaat (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=55_58&products_id=456)

cluseau
22 januari 2011, 13:36
Nou, die afdruk van die camera heb je anders niet echt lekker van dat kapje gekregen !

Zelfs dat krijg je eraf met chromecleaner :crazyhappy:


http://img510.imageshack.us/img510/366/trickc.jpg

Dirk_Hendrik
22 januari 2011, 13:39
Wat erg goed helpt is het volgende:
Amoniumpersulfaat (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=55_58&products_id=456)

Ik neem aan dat dit een grap is?

Rock Bottom
22 januari 2011, 14:04
Zelfs dat krijg je eraf met chromecleaner :crazyhappy:


http://img510.imageshack.us/img510/366/trickc.jpg

Waarom chromecleaner hebben als je een ultrasoon hebt?
10 minuten aanzetten en alles gaat vanzelf.

@ Jutter, een ultrasoon is overal handig voor en dat kunstgebit was een perfect voorbeeld, ook sieraden, horloges etc zijn er super mee te reinigen.
Vieze cd's erin en weer als nieuw.

Daarnaast gebruik ik ze voor de tattoo spullen maar die gaan daarna ook nog in een autoclaaf.

Midwolda
22 januari 2011, 14:37
Waarom chromecleaner hebben als je een ultrasoon hebt?
Omdat chromecleaner het ding langer schoon houdt door er een beschermend laagje op achter te laten.

cluseau
22 januari 2011, 15:36
Waarom chromecleaner hebben als je een ultrasoon hebt?

Omdat je met ultrasoon het spiegelbeeld er niet af krijgt, met chromecleaner wel :seriousf:

BBeths
25 januari 2011, 18:37
Je kan het ook opnieuw laten verchromen.. Dan weet je zeker dat het tiptop is...

En als het nog niet zo heel erg slecht is, moet je een bepaald staalwol ( Code: 000 ) in autopoets dopen en dan goed eroverheen gaan. Daarna met een gladde doek oppoetsen en eventueel er een beetje overheen hijgen. Wordt als nieuw! ;) En kost heel weinig.

Groet,

Bonno