PDA

View Full Version : linskshandig akoestische gitaar.



ayselcherry
15 januari 2011, 19:36
hallo, ik speel al ongeveer 9 maanden gitaar. Ik ben begonnen met een akoestische nylon gitaar van Voice en ben later een elektrische Cort gaan spelen omdat de Voice niet bepaald lekker in de hand lag. Nu wil ik weer een akoestische gitaar aanschaffen die ik met een versterker kan spelen alleen heb ik er niet zoveel verstand van wat voor iets ik dan moet nemen. En dan heb ik nog een tweede probleem; het moet een linkshandig model zijn.

Als jullie mij tips/ideeën kunnen geven zou ik dat erg op prijs stellen.

groet.

Gerth
16 januari 2011, 12:09
Alles hangt natuurlijk af van het budget maar gezien mijn "ervaring" als lefty met mijn nieuwe LAG SL100D én de vele goede reviews betreffende deze gitaren (die dikwijls geschat worden op het dubbele van prijs) zou ik zeker een LAG aanprijzen.

Ook zou ik mij niet blindstaren op een ingebouwde voorversterker met piezo, maar eventueel (net als ik) opteren voor een niet versterkbaar model dat je dan versterkt met een makkelijke plaats- en verwijderbaar magnetisch element, behalve als je écht duur kunt gaan. Goedkopere ingebouwde piezo systemen klinken namelijk niet altijd even warm en vol... Dit heb je al vanaf zo'n 60 euro, merken zijn de Seymour Duncan Woodys, Shadow heeft er ook, en verder heeft Fishman nog een bekendere serie, Neo-D genaamd. Op de bekendere site van een bepaalde duitse online-shop vind je ze allemaal op rij, prijzen inbegrepen.

De nieuwste LAG-modellen voor leftys zijn de volgende:

- TL66D: 177 euro, niet versterkbaar
- TL100D: 299 euro (massief bovenblad), niet versterkbaar

en verder is er ook een versterkbare TL100, die zo'n 60 euro extra zou moeten kosten, en volgens sommige sites is er ook een TL66 op komst die versterkbaar zou zijn, maar die vond ik nog niet op de LAG-site.

Ibanez heeft ook een betaalbare V72, versterkbaar, in Duitsland 189 euro, en Fender heeft een vergelijkbaar model van 239 euro, maar, zoals ik al zei, denk ik toch dat je het merk LAG eens verder moet checken wegens hun héél goede prijs/kwaliteitverhouding.

En als het natuurlijk nog wat duurder mag zijn, versterkbaar moet zijn en ook nog meer de feel van een electrische gitaar moet of mag hebben is er ook nog de Yamaha APX-reeks waarvan sommige modellen linkshandig verkrijgbaar zijn, of een Ovation Celebrity (399 euro), het befaamde merk met de ronde achterkant in kunststof.

Veel plezier op het net en vraag maar op!

Scrumptious
17 januari 2011, 23:14
Ik heb als lefty hetzelfde probleem en heb deze maand zelf een acoustische gitaar aangeschaft. Ik kwam uit op het merk Tanglewood omdat ik erg tevreden was over het geluid en omdat vrijwel alle gitaren van dit merk in linkshandig te bestellen zijn. Ik zou dit merk dus echt eens proberen! Succes!