PDA

View Full Version : Advies voor een nieuwe amp



mohawk
15 januari 2011, 17:23
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe versterker, puur en alleen voor thuisgebruik.
Momenteel speel ik over een cube 30 maar de distortion daarvan vind ik eigenlijk een beetje ruk, dus vandaar dat ik wat anders wil.

Ik heb hier al een paar goede recensies gelezen over Blackstar en dan met name de HT-5. Nu was ik gisteren toevallig in Amsterdam en kwam ik langs Dirk Witte lopen, ik heb daar heel eventjes op de HT-5 combo gespeeld ( zonder plectrum een beetje rammen op de snaren )en dan met het gain vol open. En ik moet zeggen dat ik er toch wel veel meer van had verwacht. Ik vond mijn cube nog meer gain hebben. Het kan er natuurlijk aan liggen dat ik er maar heel even op gespeeld heb, en niet aan alle knoppen heb lopen draaien.
Al met al ben ik op dit moment behoorlijk afgeknapt op Blackstar.

Nou zat ik me te bedenken, wat als ik nou een pedaal of multi effect koop en daaruit een mooie metal tone kan halen? Dit dan wel in combinatie met een nieuwe versterker.

Aangezien ik al wel redelijk goede recensies heb gelezen over de Bugera V22, is mijn interesse nu naar deze amp gegaan en dan in combinatie met een pedaal voor het metal geluid.

Denken jullie dan dat een Bugera V22 goed gaat/kan klinken in combinatie met een Boss ME-25 of een Boss Metalcore?

Groeten Mark

Arthis
15 januari 2011, 18:02
Ik heb wel eens op zo een v22 gespeeld. Hij gaf wel een lekkere warme toon, maar ik vond de korrel wat te grof. Hij klonk meer als een Fender dan bijv. een Marshall ofzo. Dus wat meer gericht op de warme blues achtige geluidjes.

Ik denk dat je dan voor metal beter af bent met een wat meer metal-amp.

mohawk
16 januari 2011, 14:52
Ik bedoel dan ook dat ik de V22 voor het clean gebruik en dan de pedaal voor het metal geluid.

Zou dit dan goed en strak klinken?

G.G.
16 januari 2011, 15:04
Sorry hoor. Je knapt af op een versterker en het enige dat je gedaan hebt is, rammen op wat snaren, zonder plectrum, gain vol open en verder niets aan de instellingen doen?

Ben je wel helemaal lekker? Dat is toch geen manier van uittesten? Lapswans.

Ga triangel spelen!

arcane
16 januari 2011, 15:36
Sorry hoor. Je knapt af op een versterker en het enige dat je gedaan hebt is, rammen op wat snaren, zonder plectrum, gain vol open en verder niets aan de instellingen doen?

Ben je wel helemaal lekker? Dat is toch geen manier van uittesten? Lapswans.

Ga triangel spelen!

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

G.G.
16 januari 2011, 15:41
Nee hoor totaal niet. Maar er wordt hier om advies gevraagd t.o.v. die Blackstar en meneer heeft nieteens de moeite genomen om het ook echt te testen. Getuigd niet van respect naar de lezer en de leden van het forum.

Als hij nou eerst eens fatsoelijk kijkt wat hij er aan sounds uit kan halen en daarna vermeld wat de tekortkomingen zijn.

Ik heb een cube, maar zoek iets in de richting van Dumble. Heb er eentje getest, maar ben niet aan de knoppen geweest. Wat een kutsound. Mijn cube moet beter zijn dan die Dumble die 25.000 kost.

Dumble is een prutser!

grayfink
16 januari 2011, 15:42
Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Hij heeft wel gelijk natuurlijk. Maar als het om de hoeveelheid gain gaat, dan is die wel afdoende getest. TS wil van een Cube30 sound naar een Rectumfrier sound en met een 5 watt combootje van een paar honderd euro gaat dat niet lukken. Zoek een tweedehands Valve King zou ik zeggen. Of spaar door voor een Rectumfrier :ok:

caliban
16 januari 2011, 16:17
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe versterker, puur en alleen voor thuisgebruik.
Momenteel speel ik over een cube 30 maar de distortion daarvan vind ik eigenlijk een beetje ruk, dus vandaar dat ik wat anders wil.

Ik heb hier al een paar goede recensies gelezen over Blackstar en dan met name de HT-5. Nu was ik gisteren toevallig in Amsterdam en kwam ik langs Dirk Witte lopen, ik heb daar heel eventjes op de HT-5 combo gespeeld ( zonder plectrum een beetje rammen op de snaren )en dan met het gain vol open. En ik moet zeggen dat ik er toch wel veel meer van had verwacht. Ik vond mijn cube nog meer gain hebben. Het kan er natuurlijk aan liggen dat ik er maar heel even op gespeeld heb, en niet aan alle knoppen heb lopen draaien.
Al met al ben ik op dit moment behoorlijk afgeknapt op Blackstar.

Nou zat ik me te bedenken, wat als ik nou een pedaal of multi effect koop en daaruit een mooie metal tone kan halen? Dit dan wel in combinatie met een nieuwe versterker.

Aangezien ik al wel redelijk goede recensies heb gelezen over de Bugera V22, is mijn interesse nu naar deze amp gegaan en dan in combinatie met een pedaal voor het metal geluid.

Denken jullie dan dat een Bugera V22 goed gaat/kan klinken in combinatie met een Boss ME-25 of een Boss Metalcore?

Groeten Mark

Ik ben het met GG eens aangaande je test van die Blackstar, een cube heeft belachelijk veel gain, je moet onthouden dat gain geen kunst is.
Ik heb een V22, en ik heb een ENGL fireball, een typisch brute metal-amp, dat vinden toch veel gitaristen ervan.
De V22 kan op zichzelf vrij zwaar klinken, weliswaar afhankelijk van gitaar tot gitaar. Met een les paul gaat het met de gain boven 7 heel modderig klinken als je snel aanslaat, daaronder heb je een vette hardrock, eventueel wel metal sound, maar niet de typische highgain sound. Eerder de sound die je hoort op latere albums van Poison The well oid, vintage ofzo, maar ja what's in a name ;). Pedalen ervoor: een tubescreamer ervoor heb ik niet helemaal deftig kunnen proberen, want niet zo lang na dat ik de Bugera aankocht, is mijn tubescreamer stukgegaan. Eventueel is dat wel een goeie manier om de amp te boosten, opdat je de gain op de amp niet te hoog moet zetten en hij wat strakker, en wat minder vuil en vintage gaat klinken. En dan eventueel een equalizer in de fx-loop (zelf nog niet uitgeprobeerd). Let wel op het volgende even!: je werkt met een openback versterker, deze versterker versterkt serieus veel bastonen, maar hij gaat niet die gigantische bassen maken die je hebt met een 4x12 closed back met v30's.
Boss ME-25 die je aanhaalt, mwahhh. Ik heb een ME-30 (ken de overeenkomsten niet, maar kan me voorstellen dat het gelijkaardig werkt). Laatst een keertje uitgeprobeerd over de Bugera en die overdrive doet het toch niet. Een metaloverdrive uit een pedaal heeft me gewoon nog nooit warm gekregen... Dat is iets wat uit een amp zelf hoort te komen of eventueel uit de amp zelf in combinatie met een boost/TS. Daarentegen wel een Boss DS-1 over de V22 geprobeerd en dat klonk vond ik heel goed (wel de toneknop niet voorbij de 10uur draaien), maar dat is eerder een rocksound, of eventueel hardrock/grunge, zoiets.
Thuisgebruik en metalsound vraagt eigenlijk om digitale shizzle!!

caliban
16 januari 2011, 16:19
Hij heeft wel gelijk natuurlijk. Maar als het om de hoeveelheid gain gaat, dan is die wel afdoende getest. TS wil van een Cube30 sound naar een Rectumfrier sound en met een 5 watt combootje van een paar honderd euro gaat dat niet lukken. Zoek een tweedehands Valve King zou ik zeggen. Of spaar door voor een Rectumfrier :ok:

Of als we toch over Bugera aan het praten zijn, een Bugera 5150 clone, of XXX clone of whatever :p

JohnLord
16 januari 2011, 19:22
...puur en alleen voor thuisgebruik.


Zo'n 6260 buizencombo is met z'n 120 watt precies wat TS zoekt! :dontgeti:

G.G.
16 januari 2011, 19:33
denk dat die Blackstar prima kan doen wat hij wil, als hij bereid is ff aan de pots te draaien en eens goed te luisteren. Eventueel gain wat terug en een boostertje ervoor.

mohawk
16 januari 2011, 21:24
En dat zeg ik toch ook? Dat ik er verder niet aan heb lopen draaien, maar alleen de hoeveelheid gain heb getest. En dat viel me dus sterk tegen.

Maar om me dan een lapzwans te noemen, sorry hoor! Ik dacht dat dit juist een forum was om onder ander collega gitaristen te helpen in hun zoektocht naar nieuw apparatuur. En voor iemand met bijna 9000 forum berichten had ik toch ook wel een ander antwoord verwacht. Heb je geen ervaring of kennis met betrekking tot mijn vraag, of wil je gewoon even iemand afzeiken. Ga dan lekker even iemand anders afzeiken!

@ Caliban, wat bedoel je precies met digitale shizzle? En naar die Bugera clone's heb ik al wel eens gekeken. Maar dat gaat gewoon te hard voor thuis gebruik.

RoelSmoel
16 januari 2011, 21:35
Blackstar te weinig gain?:seriousf:
Bij buizenversterkers in die prijsklasse zul je maar weinig versterkers van dat vermogen met zoveel gain tegenkomen.. Had er nu even fatsoendelijk op gespeeld man, door wat op de snaren te slaan krijg je toch geen goede indruk van een versterker/gitaar..
Net zo goed als mensen "even snel" in de pauze van hun werk een versterker komen testen, vaak nog een hele uitgebreide, dan zijn ze een kwartiertje bezig geweest en dan is er nog geen zinnige toon uitgekomen.. Wat ik ermee probeer te zeggen; neem je de tijd en ga niet als je om 2 uur ergens moet zijn, om kwart voor 2 ergens een versterker proberen (of iets anders), want dat heeft weinig zin.

macwilliams
16 januari 2011, 21:42
Die blackstar moet genoeg gain aan boord hebben. Heb je toevallig een brakke gitaar in je handen gehad met roestige snaren en no-output elementen?

En voor bRo0t4l M3tuL moet je een ENGL power balletje hebben

Zat de plug er wel in?:seriousf:

RoelSmoel
16 januari 2011, 21:52
Die blackstar moet genoeg gain aan boord hebben. Heb je toevallig een brakke gitaar in je handen gehad met roestige snaren en no-output elementen?

En voor bRo0t4l M3tuL moet je een ENGL power balletje hebben

Zat de plug er wel in?:seriousf:

Nee man, grote vuurbal jongeh!
als je snapt wat ik bedoel..

DaveItUp
16 januari 2011, 22:02
Als mensen nu eens minder gain gingen gebruiken.

caliban
16 januari 2011, 22:15
Zo'n 6260 buizencombo is met z'n 120 watt precies wat TS zoekt! :dontgeti:
Er werd hier een valveking geopperd, qua lawaai gaat het verschil tussen een vk en een 5150 niet groot zijn.

En dat zeg ik toch ook? Dat ik er verder niet aan heb lopen draaien, maar alleen de hoeveelheid gain heb getest. En dat viel me dus sterk tegen.


@ Caliban, wat bedoel je precies met digitale shizzle? En naar die Bugera clone's heb ik al wel eens gekeken. Maar dat gaat gewoon te hard voor thuis gebruik.
Hoeveelheid gain hangt zoals andere al hebben geduid er af van welke gitaar je hebt bespeeld, wat was het juist? En in die weinig-watt amps heb ik nog geen gigantische gainhoeveelheden gevonden. Daarom dus dat digitale, iets in de aard van Line6, kan je heeeel vette highgainsounds uithalen, maar ik ben eigenlijk geen kenner ter zake, ik heb de goedkoopste toneport op de markt, en voor thuis is dat geweldig, let wel op je hebt een computer nodig hè :).

Als mensen nu eens minder gain gingen gebruiken.
Er zijn veel mensen die veel te veel gain gebruiken, maar sommige sounds hebben ook gewoon redelijk wat gain nodig. Neem nu een parkway drive sound, dat zou niet klinken met de gain laag.

G.G.
16 januari 2011, 22:37
En dat zeg ik toch ook? Dat ik er verder niet aan heb lopen draaien, maar alleen de hoeveelheid gain heb getest. En dat viel me dus sterk tegen.

Maar om me dan een lapzwans te noemen, sorry hoor! Ik dacht dat dit juist een forum was om onder ander collega gitaristen te helpen in hun zoektocht naar nieuw apparatuur. En voor iemand met bijna 9000 forum berichten had ik toch ook wel een ander antwoord verwacht. Heb je geen ervaring of kennis met betrekking tot mijn vraag, of wil je gewoon even iemand afzeiken. Ga dan lekker even iemand anders afzeiken!

@ Caliban, wat bedoel je precies met digitale shizzle? En naar die Bugera clone's heb ik al wel eens gekeken. Maar dat gaat gewoon te hard voor thuis gebruik.

ja, dat zeg je inderdaad ook. Maar hoe kan je zeggen dat een versterker tegenvalt als je alleen aan de gainknop draait? Zelf de mate van gain is niet alleen door de gainknop te beinvloeden. Het is een totaalplaatje.

En de term lapswans.... Ja, die was echt wel zo bedoeld. Beetje op snaren rammen en aan de gainknopdraaien is hetzelfde als een auto testen door alleen de motor te starten, stationair laten draaien en zeggen dat het geluid tegen valt. Hoe weet je dan hoe hij klinkt op 5000 rpm?

Als je conclussies wilt trekken over de gain, dan moet je ff een stukje spelen, met plectrum en eens met de instellingen rommelen. Soms krijg je het gevoel van meer gain door juist wat gas terug te nemen....

Als ik je echt had willen afzeiken had ik veel grover kunnen zijn hoor. Lapswans is hier nog redelijk lief bedoeld.

Jasper.
16 januari 2011, 23:18
Je moet niet teveel gain willen. Ik draai mijn gain de laatste tijd steeds verder terug en het begint steeds beter te klinken. Moet ik wel zeggen dat ik mijn versterker dan ook wat harder zet maarja. En als ik net dat beetje extra oemphf nodig heb zet ik mijn overdrive aan met gain op 0.

caliban
17 januari 2011, 00:05
Je moet niet teveel gain willen. Ik draai mijn gain de laatste tijd steeds verder terug en het begint steeds beter te klinken. Moet ik wel zeggen dat ik mijn versterker dan ook wat harder zet maarja. En als ik net dat beetje extra oemphf nodig heb zet ik mijn overdrive aan met gain op 0.

Veel amps reageren ook wat anders op gain, en sommige amps hebben gewoon meer gain nodig. Neem nu een fireball, gain hoger dan 12uur is eigenlijk vrij belachelijk, en 10uur is op zich meer dan genoeg.

Henri H
17 januari 2011, 00:07
Voor thuis zou die CUBE toch moeten voldoen, misschien zoals velen hier zeggen, de gain wat terugschroeven.
Beoordeel je sound ook 's als je met een nummer meespeelt.

Jij beoordeelt een versterker op hoeveelheid gain
Ik zou eerder kijken naar de kwaliteit van die gain op lage volumes, en dus ook vooral niet teveel gain erin draaien, want je krijgt een zompig geluid, zoek de "sweet spot".