PDA

View Full Version : New amp: Mesa Blue Angel



tillens
15 januari 2011, 16:49
Vanochtend bijtijds vertrokken richting het zuiden des lands, flink stiefeltje rijden maar goed het is voor het goede doel :)

Wat een toffe amp zeg... Had deze amp al lange tijd op het verlanglijstje, maar door schaarste zie je bijna niet, thans de head niet. En die wilde ik graag. Na een fijne bak koffie, pedalboard uitgepakt, en met een customshop strat van de oude eigenaar, maar eerste poging gedaan. De amp is vrij simpel van opzet, maar het mooie is de twee type buizen die het herbergt: 6V6 en EL 84's. (Divided by 13 heeft dit ook, maar goed Mesa was dus blijkbaar eerder). Je kan kiezen voor 6v6 of EL 84, of je kunt ze koppelen. Gestart op 6V6, en wat opvalt is het mooie volle clean, wat onwijs veel punch heeft , heerlijk. De EL84's zijn wat agressiever en strakker. Als je ze linkt heb je best of both worlds. Helemaal goed dus. Ik ben geen reverb man, maar deze on board reverb is erg muzikaal zeg maar. Heel bruikbaar, erg fijn dus. Ik was eigenlijk al verkocht.

Enfin, nog even wat getest met wat pedalen, allemaal heel natuurlijk, oa de Klon klinkt op deze amp fan-tas-tisch! Ook de Tremit klonk overtuigend, dus was een blij man. Zal ook best door de gitaar komen die erg fijn speelde maar goed, gezien ik geen zin had om overal mee te zeulen vond ik het prima om op een custom shop te spelen ;). Uiteindelijk de Banzai erop ingeruild dus al met al prima dagje! Over tijdje misschien nog een passend cabje zoeken.

Al met al zeer welkome aanvulling op de collectie. Heb een paar foto's, familiefoto's volgen.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/Mesablueangel004.jpg

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/Mesablueangel002.jpg

zjanke
15 januari 2011, 16:53
Gefeliciteerd! Mooi ding en inderdaad prettig in gebruik met pedalen.
Je moet alleen heel voorzichtig zijn met de faceplate, de belettering valt er al af als je er naar kijkt. :dontgeti:

ieme
15 januari 2011, 16:53
Mooi ding zeg...

signsofzodiac
15 januari 2011, 16:55
Wat ik me er van kan herinneren (zal intussen toch wel een jaar of 10 geleden zijn) vond ik het een waanzinnig fijne amp, congrats!

Lexvandoef
15 januari 2011, 17:15
Mooi ding man! Dat ding klinkt inderdaad heerlijk!

sjaak1990
15 januari 2011, 17:21
Erg mooi! Waar is het clean mee te vergelijken? Past mooi naast je matchless :)

tillens
15 januari 2011, 19:36
Tja waar is het clean mee te vergelijken... Geen idee eigenlijk. Het is heel direct punchy clean zonder krasserig te worden of irritant bijtend bijv.

caliban
16 januari 2011, 16:22
Vet set'je'. Hoe klinkt de mesa vergeleken met de matchless? Ivm :13, ik vrees dat dit de typische uberboutiqueziekte is die wel meer voorkomt. Vreselijk dure amps die zogezegd beter moeten klinken dan om het even wat op de markt, maar eigenlijk helemaal niks nieuw aan, zelfs een en al rip-off van andere bedrijven.

The Running Man
16 januari 2011, 17:01
Strakke head.
Hoe komt ie aan zijn naam?
Zal wel niks met Marlene Ditriech te maken hebben (doorleefd, rokerig geluid)?
Veel plezier ermee
:punk:

Mitch
16 januari 2011, 17:42
Ik had dit niet zo gauw verwacht gezien je eerdere zoektocht-topic, maarreh... toffe bak hoor. Eén van de allermooiste Mesa's wat mij betreft.

Pepe
16 januari 2011, 18:52
Oh, mooie jongen van Mesa. Je ziet ze niet zoveel want knetterduur indertijd, 4000 gulden voor een 1kanaals met weinig toeters en bellen. Maar aan de sound lag het niet.

Augusti
16 januari 2011, 18:59
Proficiat ermee

tillens
16 januari 2011, 20:10
Ik had dit niet zo gauw verwacht gezien je eerdere zoektocht-topic, maarreh... toffe bak hoor. Eén van de allermooiste Mesa's wat mij betreft.

Tja deze stond ook op mijn lijstje, en in het kader van bijna nooit tegenkomen dacht ik hop nu kopen. De reverb sputtert een beetje, dus waarschijnlijk ga ik ermee naar frits..

tillens
16 januari 2011, 20:11
Vet set'je'. Hoe klinkt de mesa vergeleken met de matchless? Ivm :13, ik vrees dat dit de typische uberboutiqueziekte is die wel meer voorkomt. Vreselijk dure amps die zogezegd beter moeten klinken dan om het even wat op de markt, maar eigenlijk helemaal niks nieuw aan, zelfs een en al rip-off van andere bedrijven.

De Matchless heeft veel meer sparkle en shimmer en meer van dat soort termen. Is een hele andere amp, maar wel erg vet om ze naast elkaar te hebben. De 6V6 stand heeft onwijs lekker laag en heel mooi hoog.. Speel met de mids dicht, en dan heb je onwijs lekker clean geluid..

tillens
12 februari 2011, 19:12
Zo even update. De mesa is weer gerepareerd, snoer voor de voeding is vervangen gewoon voor een eurostekker, en de reverb doet het ook weer. Wat een vette amp, en wat klinkt de Klon fijn over de mesa. Heb sindskort ook een catalinbread DLS die erg goed werkt met de mesa en de matchless.
Vandaag na een open dag in IJmuiden op de terugweg even langs Maxguitars gereden om toch nog een keer de D13 amp te testen.. wat een lekkere feel en sound heeft die amp zeg, kreeg gelijk zin om em mee te nemen. Toch niet gedaan, maar zeer zeker de moeite waard...

Mr.Bluesbreaker
12 februari 2011, 20:29
Te gekke head is dit. Helaas zie je niet vaak, en als ze er zijn vaak de comboversies. Als je hem wegdoet in de toekomst, doe even een PM of mailtje ok?:)

tillens
12 februari 2011, 20:31
Tja, ik kan je al op voorhand zeggen dat dat niet gaat gebeuren.. thans, als je een matchless indy of avenger erop in wil ruilen.... ;)

Mr.Bluesbreaker
12 februari 2011, 20:43
Ach dat is waar - dat was meer iets met ene Nocki en Ieme...hadden daar meer een handje van. Maar desalniettemin je weet maar nooit. Al ergens een video-of mp3tje mee kunnen maken?

tillens
12 februari 2011, 21:02
Hoi Eric, nope heb daar geen mogelijkheden voor.. Mocht je een keer in de buurt zijn, kun je altijd even komen luisteren en testen.

gr peter

Fragedallic
14 februari 2011, 10:47
ik begreep dat dit ding ook goed pedalen zou vreten? Geldt dat zowel via de 6V6 als de EL84 powersectie? en samen?

marc_o
14 februari 2011, 11:28
Mooi topje Peter, ben benieuwd!!

tillens
14 februari 2011, 18:26
ik begreep dat dit ding ook goed pedalen zou vreten? Geldt dat zowel via de 6V6 als de EL84 powersectie? en samen?

Ze slikt pedalen als een gewillige ja! Zowel in 6v6 als in EL 84 doet ie het bijzonder goed.. De Klon klinkt onwijs natuurlijk, net als op de matchless. Daarnaast klinkt de trem ook zeer goed, als zijnde echt vintage trem geluid. De DLS klinkt erg heftig en geeft een goede drive sound aan de amp.

De Delay doet het ook prima.

Gewoon een erg fijne amp dus, zeker op clean gebied.

tillens
30 mei 2011, 23:45
Zo even een onwaarschijnlijke bump. Zoals jullie weten heb ik deze amp al weer een tijdje met een fijne mesa 212. Ben op vakantie geweest dus een tijd niet gespeeld maar sinds eergister weer eens aangeslingerd. Super. Enige is dus nu dat er wederom een zeer toffe amp te koop is komen staan, jawel de Mercury van Brunetti. . . Amai amai! Ik ben nu dus aan het twijfelen of ik de mesa moet houden zodat het niet teveel kost, of dat ik gewoon even in de buidel moet tasten.. Ik weet dat ik bijna 4 jaar op de mesa heb zitten loeren eer er eentje te koop kwam dus dat maakt het weer lastiger... wat jullie?

JeroenSchaaf
31 mei 2011, 08:51
Mesa houden en diep in je buidel tasten, of bevalt de Mesa toch niet zo?

muziekschuur
31 mei 2011, 09:33
Ik zou ze naast elkaar proberen en er dan 1 overhouden. Heb net de Mercury beluisterd. Beide amps bestrijken hetzelfde gebied. Dus lijkt me dat je dan best afscheid van de Mesa kan nemen. Als de Mercury natuurlijk beter zou klinken..... Maar goed da's de vraag.

Effe andere opmerking. Probeer een Brown Sound pedaal. Zoals de Brownie van CMATLABS. Met dat pedaal vergeet je de Mercury en herondek je vast de Mesa. Enne, dat pedaal geeft ook weer meer Matchless. Dusse....

Je koopt een nieuw pedaal naar keuze en bent dan blijer met de Matchless en de Mesa. Offe je hebt alleen de Mercury erbij.... Simpel toch?

http://www.youtube.com/watch?v=S05J6zbPXec&feature=related

Thiez
31 mei 2011, 10:23
Brunetti Mercury is een heel gave amp. Heb hem geprobeerd bij guitarking. Echt geweldig dingetje.
Mesa ken ik helaas niet dus daar kan ik niks over zeggen.

tillens
31 mei 2011, 17:59
Ik zou ze naast elkaar proberen en er dan 1 overhouden. Heb net de Mercury beluisterd. Beide amps bestrijken hetzelfde gebied. Dus lijkt me dat je dan best afscheid van de Mesa kan nemen. Als de Mercury natuurlijk beter zou klinken..... Maar goed da's de vraag.

Effe andere opmerking. Probeer een Brown Sound pedaal. Zoals de Brownie van CMATLABS. Met dat pedaal vergeet je de Mercury en herondek je vast de Mesa. Enne, dat pedaal geeft ook weer meer Matchless. Dusse....

Je koopt een nieuw pedaal naar keuze en bent dan blijer met de Matchless en de Mesa. Offe je hebt alleen de Mercury erbij.... Simpel toch?

http://www.youtube.com/watch?v=S05J6zbPXec&feature=related

Ik vind niet helemaal waar dat de mesa en brunetti hetzelfde gebied bestrijken. De mesa heeft 6v6 buizen en is louter een cleane amp. Waar je dus echt een pedaal voor moet zetten wil je em oversturen. Met de Centaur werkt ie perfect. Ik zet alle pro en cons nog even op een rij en dan neem ik een beslissing.
Blijft een hobby he die leuk is.

tillens
31 mei 2011, 18:00
Mesa houden en diep in je buidel tasten, of bevalt de Mesa toch niet zo?

De mesa bevalt juist heel goed, onwaarschijnlijk mooi clean, en met een drive pedaal ervoor hele gave sounds..

zjanke
31 mei 2011, 18:06
Diep in de buidel tasten

of voor een prikkie aan mij verkopen. De enige amp die ik ooit weer terug wil... :)

muziekschuur
31 mei 2011, 18:21
Geen Brownie dan?

tillens
31 mei 2011, 18:27
Diep in de buidel tasten

of voor een prikkie aan mij verkopen. De enige amp die ik ooit weer terug wil... :)

Hahaha, neen geen prikkie helaas. Ws houd ik de mesa gewoon, en word het in de buidel tasten.
maar zo denk ik er nu over.

Mitch
31 mei 2011, 19:34
Effe andere opmerking. Probeer een Brown Sound pedaal. Zoals de Brownie van CMATLABS. Met dat pedaal vergeet je de Mercury en herondek je vast de Mesa. Enne, dat pedaal geeft ook weer meer Matchless. Dusse....


Bedoel je nou dat je met een pedaal een Mesa 'meer Matchless' kan laten klinken? Ik snap 'm niet helemaal geloof ik.

Mijn idee: ik ben ook vóór naast elkaar proberen. Maar ik ben dan ook een tikkie pragmatisch ingesteld qua versterkers, dat ligt voor iedereen weer anders natuurlijk.

tillens
1 juni 2011, 00:36
Bedoel je nou dat je met een pedaal een Mesa 'meer Matchless' kan laten klinken? Ik snap 'm niet helemaal geloof ik.

Mijn idee: ik ben ook vóór naast elkaar proberen. Maar ik ben dan ook een tikkie pragmatisch ingesteld qua versterkers, dat ligt voor iedereen weer anders natuurlijk.

Het eerste om em al een matchless te laten klinken daar ben ik niet voor. Als ik een matchless wil, dan zet ik die wel aan.
Naast elkaar proberen... Heb de brunetti al meerdere malen aan de tand gevoeld, en was iedere keer weer overtuigd. Enige wat me tegenhoud is dat ik het evt wat overdreven vind om zoveel amps te hebben aan de andere kant, ik werk er hard voor, en het is mijn hobby.

Mitch
1 juni 2011, 20:02
Ik ben ouderwets, ik ben niet zo van de "het kan, dus als ik het wil dan moet het ook gewoon kunnen" cultuur. Da's zwaar tegen de mode in, dus wees hip en doe als ik :D
Een stevige appel voor de dorst kan nooit kwaad, uitgeven kan altijd nog. Dat eeuwige "je leeft nu" of nog erger "je leeft maar één keer" als slap excuus om dom geld uit te geven is aan mij niet besteed.
End of rant.

tillens
1 juni 2011, 23:40
Ik ben ouderwets, ik ben niet zo van de "het kan, dus als ik het wil dan moet het ook gewoon kunnen" cultuur. Da's zwaar tegen de mode in, dus wees hip en doe als ik :D
Een stevige appel voor de dorst kan nooit kwaad, uitgeven kan altijd nog. Dat eeuwige "je leeft nu" of nog erger "je leeft maar één keer" als slap excuus om dom geld uit te geven is aan mij niet besteed.
End of rant.

Hahaha, hip ben ik nooit geweest. En ik bedoelde het niet als ik heb wat geld, en moet het uitgeven want verdien het. Meer het feit is dat ik weet dat we het goed hebben, en ik dus ook nu zorg dat ik voldoende heb om te bufferen ( liefst true bypass ;) ) enfin ik begrijp wat je bedoelt maar dat is nu in dit geval niet aan de orde... ik zie het ook niet als dom geld uitgeven.

marc_o
2 juni 2011, 00:30
Koop dat ding man, je zeurt er al 2 jaar over!
:ok:

tillens
2 juni 2011, 00:33
Koop dat ding man, je zeurt er al 2 jaar over!
:ok:

Je hebt gelijk. Altijd. En immer. Daarom gaan we ook volgend jaar weer naar Frankfurt.

Midwolda
2 juni 2011, 09:14
Nog een rant dan. ;)

Gitaarspel wordt gemaakt door alle schakels in de keten: speler, gitaar, effecten, amp, speaker, akoestiek.
Als ik een andere amp koop, dan kost het soms maanden voordat ik er uit kan halen wat ik weet dat er in zit.
Daarom heb ik nu, na een periode van vrij veel amp-wisselingen, er èèn waar ik ca. 90% van de tijd over speel.
Ik weet dat als ik daar op blijf spelen, mijn spel vooruit zal blijven gaan, want aan die amp ligt het niet.

Begrijp me goed, ik zou ook best een Matchless en een Mesa en een Brunetti in huis willen hebben hoor.
Maar ik denk wel dat ik er na een paar maanden achter zou komen dat 2 van de 3 stof staan te happen.
En dat zou in mijn geval niet de Matchless zijn... :soinnocent:

Eko
2 juni 2011, 09:19
De Blue Angel is een ondergewaardeerde amp. Ik heb op diverse amps gespeeld , meestal de combo versie. Altijd weer verbaasd het me dat het de enige Mesa is die een waanzinnig mooie reverb en clean heeft. Een randje er aan maken kan heel mooi met een bluesdriver of een T-Rex Moller.
Het enige wat voor mij telt is dat een amp clean goed moet zijn. De rest kun je er allemaal met ,,chemische,, hulpmiddelen aan toevoegen , maar de basismoet goed zijn en dat is bij deze zeker het geval.
Laatst trouwens de DVD Normaal 35 jaar gekocht en wat schetst mijn verbazing bij de oude Normaal samenstelling staat de gitarist ook gewoon over een Blue Angel te spelen ,met een dijk van een geluid.

tillens
2 juni 2011, 09:20
Nog een rant dan. ;)

Gitaarspel wordt gemaakt door alle schakels in de keten: speler, gitaar, effecten, amp, speaker, akoestiek.
Als ik een andere amp koop, dan kost het soms maanden voordat ik er uit kan halen wat ik weet dat er in zit.
Daarom heb ik nu, na een periode van vrij veel amp-wisselingen, er èèn waar ik ca. 90% van de tijd over speel.
Ik weet dat als ik daar op blijf spelen, mijn spel vooruit zal blijven gaan, want aan die amp ligt het niet.

Begrijp me goed, ik zou ook best een Matchless en een Mesa en een Brunetti in huis willen hebben hoor.
Maar ik denk wel dat ik er na een paar maanden achter zou komen dat 2 van de 3 stof staan te happen.
En dat zou in mijn geval niet de Matchless zijn... :soinnocent:

Hehe das geen rant das gewoon opmerkzaam! En in deze ook nog een positief punt voor matchless. Ach ik vind het leuk om diversiteit te hebben maar inderdaad blijf je steeds wel terugvallen op je favo amp. Maar het is leuk om amps te hebben die kunnen doen wat de matchless bijv niet kan, of andersom..

Mitch
2 juni 2011, 12:45
Hahaha, hip ben ik nooit geweest. En ik bedoelde het niet als ik heb wat geld, en moet het uitgeven want verdien het. Meer het feit is dat ik weet dat we het goed hebben, en ik dus ook nu zorg dat ik voldoende heb om te bufferen ( liefst true bypass ;) ) enfin ik begrijp wat je bedoelt maar dat is nu in dit geval niet aan de orde... ik zie het ook niet als dom geld uitgeven.

In dat geval kun je het gewoon doen zonder in karma shit te komen ;)

tillens
2 juni 2011, 15:13
In dat geval kun je het gewoon doen zonder in karma shit te komen ;)

Hehehe, thanks. Ik heb em sowieso gereserveerd, en tot dinsdag bedenktijd. In de tussentijd kan ik nadenken terwijl ik het huis aan het schilderen ben.

Blend
16 juni 2011, 07:37
Tillens, wat voor cab heb je eronder hangen? niet die marshall jtm toch?
geheel offtopic overigens, ik zou persoonlijk die blue angel houden, want dat was best een lekkere amp!

tillens
16 juni 2011, 20:34
Tillens, wat voor cab heb je eronder hangen? niet die marshall jtm toch?
geheel offtopic overigens, ik zou persoonlijk die blue angel houden, want dat was best een lekkere amp!

Er staat een Mesa 212 onder de blue angel. Zoals het er nu uit ziet komt de Mercury ri moi. En dan zal er hoogstwaarschijnlijk op termijn ook een passende CW212 van Brunetti bijkomen.

tillens
23 juni 2011, 18:32
Het wordt spannend, zo maar kunnen dat ik naast het net vis deze keer.. Nou ja dan in ieder geval poen in de zak gehouden even verder kijken. Zit ook nog te kijken een rectoverb, scheelt weer een cab ;)