PDA

View Full Version : decals laten bedrukken, waar?



G.G.
15 januari 2011, 13:51
Even een apart onderwerp aangemaakt, vanwege de zoekfunctie, want ik zal echt niet de enige zijn met dit probleem.

Ik heb nu eindelijk mijn chassis geheel zo geboord dat alles op de juiste plek zit. Heb als lak gekozen voor een lak van Hamerite omdat die op aluminium goed zou pakken. (het is geen hamerslag, maar een mooie vlakke lak).

Ik heb wel wat ervaringen met decals, maar het printen ervan blijft een drama. Weet iemand een adres waar je decal papier kan laten bedrukken of een adresje dat decalpapier levert dat reeds bedrukt is (waar je dus een digitaal bestandje naartoe kan sturen). Heb het ooit eens bij een copyshop geprobeerd, maar die waren niet heel erg happig op het zelf meegebrachte decalpapier.

Wie heeft hier ervaring mee? Als ik met mijn printer print, is het nooit heel erg strak en heel erg zwart.

Het gaat om allemaal losse stukjes, dus niet de gehele voorzijde in 1 stuk. Omdat de versterker waarschijnlijk eindeloos gemod gaat worden komt er niet "volume" "bass" "treble" etc op te staan, maar gewoon SW1, SW2, SW3, VR1, VR2, VR3 etc.....

Of misschien zijn er betere opties (wel engszins betaalbaar) dan waterslide decals?

http://img222.imageshack.us/img222/9895/headshell.jpg (http://img222.imageshack.us/i/headshell.jpg/)

guitaraddict
15 januari 2011, 14:18
Of misschien zijn er betere opties (wel engszins betaalbaar) dan waterslide decals?

Laten zeefdrukken door een bedrijf. Een dun paneel dat je er voor zet (zoals b.v. plexi bij Marshall)

G.G.
15 januari 2011, 14:21
Laten zeefdrukken door een bedrijf. Een dun paneel dat je er voor zet (zoals b.v. plexi bij Marshall)

Dat wil ik dus juist niet, want: dan moet ik alle gaten exact overnemen en alle belettering zo precies uitlijnen. Bovendien valt mijn chassis zo krap in de behuizing dat ik na tolex niet heel veel meer speling heb voor 1 of 2 mm extra aan de voorzijde.

Heb je toevallig een linkje naar zo'n bedrijf of ervaringen met iemand.... kan in ieder geval info inwinnen en kijken of het te doen is, maar het is niet ideaal. Liever decls.

Thiez
15 januari 2011, 15:42
Er zijn wel print shops waar decal papier gedaan word. Ik weet toevallig hier in roosendaal zit EREL. Daar drukken ze als je het vraagt wel op zelf aangeleverd decal papier. Moet wel even informeren natuurlijk of het laser of inktjet is.

Je zou natuurlijk ook gewoon een grote sticker kunnen laten drukken bij een drukkerij. Zijn genoeg bedrijven die vinyl stickers maken op maat. Pak je een strook van 30 bij 5cm ofzo (of wat je dan ook nodig hebt natuurlijk) en die plak je op de voorkant van je paneel. Als je goed ontvet en goed plakt ziet dat er zeker netjes uit.

G.G.
15 januari 2011, 16:02
Er zijn wel print shops waar decal papier gedaan word. Ik weet toevallig hier in roosendaal zit EREL. Daar drukken ze als je het vraagt wel op zelf aangeleverd decal papier. Moet wel even informeren natuurlijk of het laser of inktjet is.


Ga ik opzoeken, misschien kan ik wat regelen via de post (decalpapier) en via de mail (het bestand).



Je zou natuurlijk ook gewoon een grote sticker kunnen laten drukken bij een drukkerij. Zijn genoeg bedrijven die vinyl stickers maken op maat. Pak je een strook van 30 bij 5cm ofzo (of wat je dan ook nodig hebt natuurlijk) en die plak je op de voorkant van je paneel. Als je goed ontvet en goed plakt ziet dat er zeker netjes uit.

Zou dan 44 x 6 moeten worden maar ik vraag me af of dat een beetje te plakken is zonder bubbels en of zo'n sticker na verloop van tijd een beetje netjes blijft.

cannondale_01
15 januari 2011, 21:03
check de site van Schaeffer http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=184&L=1
Daar kan je een paneel ontwerpen. Niet supergoedkoop maar wel veelzijdig.
Frontpanel disigner downloaden, je ontwerp maken en bestellen vanuit het programma.

pasqual
15 januari 2011, 21:19
misschien zijn je printerinstellingen op het moment van uitprinten niet helemaal goed geweest? bij onderstaand voorbeeld heb ik ook gebruik gemaakt van decall papier en zelf uitgeprint. ik vind de letters toch niet vaag of wil je alles nóg strakker? mijn letters waren trouwens niet zwart.
kijk maar eens:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S3FDWULV.jpg

barno
15 januari 2011, 21:22
decalfolie: als het op juiste manier wordt gedaan kan je heel strakke logo's makkelijk zelf maken, is er bovendien ook vlug weer af als je een ander logo erop wil.

Decals: how to

- koop decalpapier (hebben ze echt in elke modelbouwwinkel, klassiek transparant en meestal wit ook)

- maak het logo in een vectorprogramma

- zorg dat je een laserprinter hebt (inktjet is messy)

- print het logo op gewenste grootte op een wit blad. uiteraard kan je ook dadelijk hele hoop logo's op een blad zetten

- snij een stukje decal papier uit en kleef dit met plakband op de randjes op de exacte plaats waar je net je logo hebt geprint.

- steek dit blad terug in de printer en druk het logo af, het zal nu exact op de vastgekleefde decal foil staan

- knip het logo uit (niet te kort tegen het bedrukte deel)

- maak ondergrond vetvrij. dompel decallogo in ondiep bord lauw water, een tiental seconden.

- haal het logo eruit en leg het met mespunt op zijn plaats.

- trek nu de folie voorzichtig stukje van de karton eronder en trek dan in een ruk het karton onder de folie uit. Dit lukt makkelijk met een mespunt die je in het karton drukt.

- je hebt nu nog een minuut ofzo om het logo mooi op zijn plaats te schuiven, zorg er ook voor dat er geen plooitjes meer in de decal zitten.

- wacht een uurtje of twee

- fixeer met decal liquid, iets dat ze ook verkopen in modelbouwwinkel. gebruik een oorstokje.

- enkele uren later kan je desgewenst nog een dun laagje transparante lak erover spuiten maar dat hoeft niet eens, die liquid is ook een soort vernis. Als het goed is gedaan, zal je de foilranden amper zien, zeker niet op een ondergrond met horizontale structuur.

G.G.
15 januari 2011, 21:33
Barno, dit is inderdaad precies zoals ik het met mijn headstocks doe. Maar ik heb zo'n inktprinter en dat ziet er gewoon niet uit na printen.

Wel fijn dat je de hele procedure hier neerzet, komt de gebruikers van de zoekfunctie waarschijnlijk erg goed uit. Toppie!

Thiez
15 januari 2011, 23:43
Moet je je printer op hoogste kwaliteit zetten en fotopapier als dat in te stellen is.. Bij mij deed hij het ook niet zo denderend maar toen ik hem instelde op fotopapier (wat voor gladde oppervlakke gebruikt word) en topkwaliteit print, kwam het resultaat er erg netjes uit. Zelfs mijn logotje met een hele zwarte achtergrond. (had witte tekst nodig dus heb achtergrond zwart geprint.)