PDA

View Full Version : auto-wah / envelope filter



scabiosa
15 januari 2011, 10:27
vrienden,

ik wil in mijn blues/rock/psy-bandje wat meer crazy shit doen. Nu is de auto-wah daar eigenlijk helemaal perfect voor.

Nu is er veel, sommigen heel goedkoop, anderen dan weer duur, dus mag ik even polsen naar jullie ervaringen met:

- de EHX worm?
- de EHX Q-TRON micro?
- de boss AW-3?
- de modtone funk filter (heb ik eens op gespeeld en van effect is het super maar bij het aan- en uitzetten gaf het een plof, én hij is ook dubbel zo duur als de EHX'en)?
- of zijn er andere interessante opties die ik over het hoofd zie?
:B

danke schön!

lollol
15 januari 2011, 10:31
Wat dacht je van een 'echte' wah:soinnocent:

scabiosa
15 januari 2011, 10:35
haha

die heb ik uiteraard, maar deze auto-wah zou ik eerder gebruiken voor het "synth-effect" dan voor het echte wah effect...
dus niet voor solo's en zo maar om op zware, logge riffs een geflipt randje te steken...

Nielsje
15 januari 2011, 10:43
Gebruik de zoekfunctie eens, er is al wat leuke dingen geschreven over auto-wah's. Verder ga ik dit draadje volgen, want ik zit er ook aan te denken er een te kopen (en ik heb ook een gewone wah).


Funky shizzle!

onrust nv
15 januari 2011, 11:47
Worm (ik heb het grote model, en weet niet of de XO anders klinkt) vind ik erg tof zeker omdat je de sweep kan stil zetten. Hij wordt helemaal freaky als je er nog een electric mistress achter zet(doe ik erg vaak). Dan krijg een heel speciaal soort filtering(plastic/metalige sounds).

Maar ik vind de Tube zipper echt veel mooier dan de Q-tron. Veel meer mogelijkheden en volgens mij ook aanslag gevoelig in te stellen.

tomdiedom
15 januari 2011, 12:22
maxon af-9 is ook een fijne. Nauwkeurig in te stellen en fijn klinkend.
Heb hem alleen niet kunnen vergelijken met andere. Hier een quote van iemand die wel ervaring heeft met andere units:

te gek envelope filter. Mooi warm en heel funky. Ik heb 'm ook en gebruik hem voor bas, voor partijen waarvoor mijn EBS BassIQ te agressief en modern klinkt.
Tweedehands makkelijk voor onder de 100 e te vinden, ik had er ooit zelf een voor 75 euro bij maxguitar vandaan gehaald.

scabiosa
23 januari 2011, 12:42
ok, na wat onderzoek is mijn oog gevallen op de Q-tron, lijkt me perfect en mooi opo het vlak van budget...

maar heeft iemand ook ervaring met de MXR auto Q? in vergelijking met de Qtron?

danke schön!

Tankman
23 januari 2011, 12:58
Emma Discombobulator! En nee ik sla geen wartaal uit, dat ding heet echt zo. Maar het is een geniale auto wah! Wel wat hoger aan de prijs, maar ach, hij is goedgekeurd door de meeste kritische gitaristen die ik ken, inclusief de iets minder kritische ikzelf.

Buzzel
23 januari 2011, 13:19
zo'n auto wah heeft toch een leuk effect. Ik heb gutrie govan een keer live zo'n ding zien gebruiken en toen ging ie slappen op zijn gitaar (:crazyhappy:) klonk te gek.

apekop
23 januari 2011, 13:37
ok, na wat onderzoek is mijn oog gevallen op de Q-tron, lijkt me perfect en mooi opo het vlak van budget...

maar heeft iemand ook ervaring met de MXR auto Q? in vergelijking met de Qtron?

danke schön!

Ik heb de EH Qtron+ ook. Van alle autowah pedalen die ik gehad heb (Emma discombobulator, DOD FX25, EBS BassIQ etc.) vind ik dat nog steeds de beste.
Mits je de juiste instellingen gebruikt. Komt heel nauw bij autowahs.
De Mxr ken ik niet, maar schijnt goed te zijn.

Een autowah is trouwens niet te vergelijken met een echte wah zoals sommige beweren

robert-gitarist
23 januari 2011, 13:55
Misschien een Digitech Synth Wah iets voor je?
Ik ken hem niet maar voor diverse mensen vernomen dat dit ook een heel leuk freak pedaaltje is ;)

ChazyChaz
24 januari 2011, 00:17
Ooit de Pigtronix EP1 of 2 overwogen? Ik heb de EP1 en die is helemaal te gek!
Kan naast Envelope (aanslaggevoelig) ook met LFO (denk aan een phaser) werken, en produceert in die stand hele mooie vibe/phaser effecten.

Ook kan ik je zeker de Tube Zipper van EHX aanraden! Vind hem veel beter klinken dan de Q-trons. Door de buizen die er in zitten is hij veel lekkerder te tweaken, kan hij nog véél vreemdere effecten produceren en klinkt hij gewoon een stuk levendiger.

De AW3 heb ik ook, en die is voor het geld te gek! Simpeler beestje, wat klassieker in zijn sounds. Afgezien natuurlijk van de Humanizer stand; die klinkt leuk en is grappig voor thuis, maar heb hem nooit praktisch in kunnen zetten.
Eerlijk is eerlijk, hij heeft ook een kleine volume drop die ik niet zo chill vind. Heb er niet per se last van (anders zou ik hem gelijk weer verkocht hebben), maar vind het wel een beetje nalatig van Boss. Die zouden beter moeten kunnen.

Ook de DOD Fx25(B) vind ik lekker. Nooit zelf gehad, maar altijd goede dingen van- en over gehoord.

Succes met je zoektocht!

PS Ik kan van de EP1, Tube Zipper en AW3 wel wat (matige kwaliteit, helaas) demo filmpjes voor je schieten. Als je er behoefte aan hebt, PM me maar. (Geld trouwens voor iedereen hoor, niet alleen de TS)

M Kactus
24 januari 2011, 08:56
Ik weet niet hoe je soldeerkwaliteiten zijn, maar de Mutron III-workalike van General Guitar Gadgets, de Neutron, is een fantastische autowah. Je moet 'm wel zelf in elkaar zetten, maar als je geen printplaatjes kunt maken, kun je dat alvast wel bestellen. Dan is het een kwestie van de juiste onderdelen te vinden en erop te solderen.
Ik heb hem kunnen vergelijken met de EHX Doctor Q en een of andere digitech autowah. Die laatste vond ik veel fijner dan die eerste, maar de Neutron geeft toch een compleet ander geluid. Het is absoluut wel wennen en instellen, maar dan is het een heel eigen effect.

Il_Falco
24 januari 2011, 09:27
Ik ben fiere gebruiker van de q-tron micro. Ik heb hem afgewogen tegen een boss aw-zoveel en voor mij klonk hij echter en extremer. Waar ik veel goeds over gehoord heb is een mad professer auto wah. Maar zeer prijzig, misschien dat je hem tweedehands kan scoren?

jim__
5 maart 2011, 13:10
Ik zal deze discussie nog even een bump geven. Ik heb afgelopen donderdag de Modtone Funk Filter gehaald (Happy New Effect Day?). Hieronder een review:
https://lh4.googleusercontent.com/_RSf8wrB_eSg/TXIidM5taTI/AAAAAAAAAUU/nAMZ9C2tYqo/s640/DSC00349.jpg

Eerder had ik de Electro Harmonix Q-tron (die grote) geprobeerd, alsmede de Boss AW-3. Verder had ik me al verdiept in andere pedaaltjes die op Youtube stonden.

De EHX Q-tron had veel regelmogelijkheden, echter vond ik zijn sound te dun voor wat ik zocht. Wellicht had ik er een dikker geluid uit gekregen als ik er langer voor was gaan zitten, maar het feit dat hij nooit op mijn pedalboard zou passen was ook al een dealbreaker. Ook houd ik niet van teveel knoppendraaien, het moet gewoon simpel werken en snel goed zijn.

De Boss AW-3 vond ik nogal kunstmatig klinken, eigenlijk in alle settings. Het was het allemaal net niet, te iel, te dof of niet lekker aanslaggevoelig.

De funk filter is onwijs makkelijk in te regelen, een high pass/mid pass/low pass regelaar, een drive en een f-factor. De eerste is om meer hoog/midden/laag door te geven, de tweede regelt feitelijk de aanslaggevoeligheid en de f-factor de hoeveelheid effect. De laatste 2 werken ook interactief met elkaar, waardoor je meer geluiden eruit kan krijgen dan ik in eerste instantie dacht. Hij gaat van een onwijs vocaal kwakerig geluid (heerlijk irritant voor als je het pedaal in een winkel aan het testen bent) tot aan een scherpe filter zoals je die bij bijvoorbeeld de q-tron hoort. Hij reageert ook erg goed op je aanslag, iets wat ik erg belangrijk vond aangezien hij m'n wah op het pedalboard gaat vervangen. Let op: een envelope filter is nooit hetzelfde als een reguliere wah, toevallig staat het geluid van de funk filter mij meer aan dan dat van m'n crybaby. Ook gebruik ik m'n huidige crybaby alleen voor ritmische slagjes, waardoor ik met dit pedaal voor mijn gebruik beter af ben.

Het mooiste vind ik hem eigenlijk klinken in de low-passmode, dan blijft het volle geluid compleet overeind en geeft hij het meeste een kwakerig bijna talkboxachtig effect wat ik persoonlijk echt kicken vind. De andere settings klinken scherper, wat voor discodingen weer meer toepasbaar is. Ook op de bas deed hij het lekker, hetzij wat minder extreem. Nu was de batterij van de bas ook bijna leeg, wellicht had dit er iets mee te maken (lage output vs aanslaggevoeligheid).

Het kastje zelf is qua grootte en bouwkwaliteit vergelijkbaar met TC Electronicpedaaltjes, en erg goed voor elkaar. Ook de potmeters e.d. geven het gevoel dat deze het voorlopig wel uit gaat houden.

Nadelen zijn er ook, hoewel voor mij compleet overkomelijk:
- Er zit geen levelregelaar op voor het uitgangsignaal. Wat eruit komt is in principe net zo hard als wat je erin stopt, echter door het effect prik je als een malle door de bandmix heen waardoor het voor sommigen misschien te hard is;
- Er zit geen blendknop op waarmee je het effect kan mixen met je gewone signaal.
- Goedkoop is ie niet, maar wanneer je hem vergelijkt met andere pedaaltjes snap je waarom.

Kortom: wat mij betreft een onwijze aanrader!

Metalheart
7 maart 2011, 17:43
DOD FX25b is te gek, heb m al n tijdje en heeft n briljant geluid.

Kost geen drol, voor 25 euri op MP gescoord

Ooit bij Stevie Wonder op zn ørgel zien staan... live

jim__
7 maart 2011, 20:17
DOD FX25b is te gek, heb m al n tijdje en heeft n briljant geluid.

Kost geen drol, voor 25 euri op MP gescoord

Ooit bij Stevie Wonder op zn ørgel zien staan... live
Hoor ik inderdaad ook goede verhalen over, ben ze alleen (helaas) nog niet tegengekomen op MP. Vandaar mijn zoektocht naar een nieuw pedaal. Schijnen ook nog verschillende versies te zijn van de Fx25, een fx25, fx25a en fx25b die onderling ook weer verschillen. Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd wat het pedaal doet op m'n piano.... :sssh:

Metalheart
8 maart 2011, 19:33
heb de b, niet zijnde b kwaliteit hoop ik :)

tomdiedom
8 maart 2011, 19:37
b voor bass?

scabiosa
11 maart 2011, 16:03
ik heb die modtone funkfilter ook eens getest in de winkel maar bij het aan- en uitzetten hoorde ik een "plof", is dat bij jou ook zo?
het effect zelf vond ik wel goed
inderdaad ook jammer dat er geen volumeregelaar op zit

Nielsje
11 maart 2011, 16:07
Iemand trouwens de little dipper al geprobeerd/gesignaleerd?

jim__
11 maart 2011, 16:09
ik heb die modtone funkfilter ook eens getest in de winkel maar bij het aan- en uitzetten hoorde ik een "plof", is dat bij jou ook zo?
het effect zelf vond ik wel goed
inderdaad ook jammer dat er geen volumeregelaar op zit
Nope, heb helemaal geen plof. Overigens heb ik eerst m'n polytune, dan de funk filter en dan de carl martin quattro op m'n board, wellicht dat er wel ploffen komen wanneer je hem tussen een gebufferde effectsloop hangt (dat hoor je soms tenminste bij true bypasspedaaltjes). Maar hier dus geen problemen, m'n band vond hem ook al erg geinig klinken.