PDA

View Full Version : Hand of Fate - Rolling Stones



Morio66
14 januari 2011, 23:37
Weet iemand wat je moet spelen tijdens de solo? Speel in open G, tijdens de andere solo gewoon akkoordjes volgen.. maar dan tijdens de andere solo? Op youtube lijkt het gewoon G met wat dempen en een A (?)... Wie?

Ook Black and Blue... Hey Negrita.. iemand die goede tabs heeft?

aaronstonebeat
15 januari 2011, 22:56
Volgens mij werden die solo's door Ron Wood gespeeld en gebruikte hij, correct me if I'm wrong, de standaard stemming.

Morio66
15 januari 2011, 23:38
Helemaal juist...
Maar wat doet die andere gitaar ondertussen (-;
Je hoort um wel...

aaronstonebeat
16 januari 2011, 00:12
Oh ja, ik zie dat ik de vraag niet goed heb begrepen.

Volgens mij wisselt Keith tijdens de tweede solo G (0-0-0-0-0) af met Bes (3-3-3-3-3); Bes op tel één en weer G vanaf tel twee; plus nog een paar pentatonische mineurtoontjes in de tussenliggende tijd.
Hou het vooral simpel; als je op ingewikkelde vingerzettingen uitkomt, is het vast niet wat de Stones hebben gespeeld.

En bij de eerste solo hetzelfde als tijdens de stukken met zang.

driftkop
17 januari 2011, 02:26
Binnen een minuut op Google gevonden: http://tabwyp.free.fr/rs/handofate/index.html :ok:

aaronstonebeat
18 januari 2011, 00:02
Interessant, driftkop! Ik heb altijd gedacht dat Ron Wood die solootjes speelde; heb me nooit gerealiseerd dat ze toen precies in die overgangsfase zaten tussen Mick Taylor en Ron Wood.

Maar misschien is het leuk het antwoord wat breder te maken dan alleen een verwijzing naar een tab (hoewel dit natuurlijk het tab-hoekje is)?

Hand of Fate staat in C, maar gaat in de tweede solo even naar Gm. Dat werpt een ander licht op de zaak dan wat stippellijntjes met cijfertjes.
En er zijn massa's stukken, lang niet alleen van de Stones, waarin door het gebruik van modulaties of bijvoorbeeld door het opsmukken van akkoorden met sus4-varianten, het gebruik van 'blue notes' en doorgangstonen of alleen al het 'meenemen' van pentatonische mineurladders over de drie hoofdtrappen eigenlijk alle twaalf halve tonen uit welke ladder dan ook worden gebruikt.

De Stones lijken me een mooi excuus voor een breed toegankelijke les in harmonieleer :D