PDA

View Full Version : Fender Guitar Factory Tour 1959



terrasbeest
14 januari 2011, 19:02
Geen beelden van head-office, zelfs geen interview met de CEO....

http://www.youtube.com/watch?v=nswcAPvH0P8&feature=player_embedded

Pepe
14 januari 2011, 19:25
Het is leuk, dat zeker. De setting heeft sterke gelijkenis met de huidige Chinese gitaarfabriekjes.

Ik las ooit een interview met Leo die vertelde dat ie de fabriek verkocht omdat het te groot werd. S'avonds moest ie alles afsluiten, dat alleen al werd een fulltime baan. Het virus dat ie opliep tijdens een vakantie was de druppel.

Jorisch
14 januari 2011, 20:43
geweldig dit, ff een body, ff een halsie door de zaagmachine :)

vind de muziek alleen een beetje misplaatst

terrasbeest
14 januari 2011, 20:58
Wat blijkt, voor wie het nog niet wist : gitaren bouwen in een fabriek is een simpel proces,er komt geen hogere wiskunde aan te pas, toen niet en nu niet.Een Amerikaan blijft toch de voorkeur geven aan made in the USA, waar ze zogezegd betere producten maken, en het vakmanschap toch zo veel hoger is dan in een 'stom' Aziatisch land.

Er zit ook een Gibson filmpje ergens op Youtube ; Zelfde assembleer gedoe.

Congrats aan de gasten hier die handig genoeg zijn om zelf hun plank te bouwen. Daar mag je pas ècht trots op zijn.

Mr. Dynamite
14 januari 2011, 21:23
Leuk om te zien. Echt handwerk was het toen nog :)
Achtergrond muziek is wel beetje eehm, tja :soinnocent:

barno
14 januari 2011, 22:30
de muziek is ir-ri-tant

maar tof filmpje. had wel niet graag in de cellulose cabine gestaan zonder masker ... :)

Voor de gemiddelde zelfbouwer nu is het toch nog dromen van de machines die ze daar al hadden

RelicBert
14 januari 2011, 23:59
Ik heb best veel boeken over Leo. Leuk om de foto's uit die boeken in een filmpje terug te zien. Jammer dat Leo in het begin maar heel even in beeld is . .
En zag ik daar ook Freddy Tavaras rondlopen?
Prachtig document.

caliban
15 januari 2011, 00:00
Ik vind de achtergrondmuziek keihard passen!!

Matthijs24
15 januari 2011, 08:04
Geluid vind ik wel lekker :).

macwilliams
15 januari 2011, 09:12
Leuk filmpje.
Ik snap niet wat er mis is met het muziekje. Past er prima bij.

movo.
15 januari 2011, 09:22
Leuk filmpje.
Ik snap niet wat er mis is met het muziekje. Past er prima bij.

Timing van die gast is niet helemaal lekker vandaar maar genre van de muziek past wel goed bij het filmpie. Ook vet om te zien trouwens! (H)

macwilliams
15 januari 2011, 09:25
Ik vond juist de timing wel een bepaalde sfeer in het stuk weergeven. Het is toch geen dance muziek met 4/4 beat er onder.

barno
15 januari 2011, 09:45
Ik vond juist de timing wel een bepaalde sfeer in het stuk weergeven. Het is toch geen dance muziek met 4/4 beat er onder.

ik kan goeie dance op zijn tijd wel apprecieren :). dit klinkt voor mij als iemand die een pentatonisch toonladdertje inoefent. een laddertje dat hij ook nog niet helemaal onder de knie heeft.

vpilot
15 januari 2011, 09:50
Mooi filmpje, verbazingwekkend dat de body en de hals (zo lijkt het) zo uit de hand gezaagd wordt, wat een vakmanschap.

Enneh, een hedendaagse ARBO inspecteur zou halverwege het filmpje al aan een hartaanval bezweken zijn :)

j-op
15 januari 2011, 09:51
Ik heb het vermoeden dat het filmpje ouder is dan '59, en anders in ieder geval het tweede shot, dat waar Leo op staat. In '59 was de Jazzmaster namelijk al in productie, terwijl daar op tafel het prototype uit - als ik me niet vergis - '57 ligt.

macwilliams
15 januari 2011, 10:07
:). dit klinkt voor mij als iemand die een pentatonisch toonladdertje inoefent. een laddertje dat hij ook nog niet helemaal onder de knie heeft.

toch vind ik het wel wat hebben, het klinkt nog niet voltooid/uitgekauwd. Daardoor nog een beetje onbeholpen charmant.

Misschien herken ik er teveel van mezelf in....http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon11.gif

lauke_101
15 januari 2011, 10:09
Ik wou al zeggen ja, ik hoor 2 strats als ik me niet vergis? Lijkt me niet geheel ontoepasselijk ;)

Prachtig filmpje overigens, al dat handwerk..

oigun
15 januari 2011, 10:35
Leuk filmjpje!
Hier wat comments van het mosrite forum:

Is that the legendary Abigail Ybara winding those pups and it looks like George Fullerton jammin with a co worker at the end.

...and a very young or not so old Leo at the 0:16 mark...with an early Jazzmaster...

That is George Fullerton and Freddie Tavares at the end.

Bij 5.00 zie je een kerel met een grote kwast grainfillen.(fullerplast?)

barno
15 januari 2011, 10:46
Leuk filmjpje!
Hier wat comments van het mosrite forum:

Is that the legendary Abigail Ybara winding those pups and it looks like George Fullerton jammin with a co worker at the end.

...and a very young or not so old Leo at the 0:16 mark...with an early Jazzmaster...

That is George Fullerton and Freddie Tavares at the end.

Bij 5.00 zie je een kerel met een grote kwast grainfillen.(fullerplast?)

dat er Abigail er ergens tussen zat, moest wel zijn idd. ja die grainfill kwast viel me ook op. ik wil ook zo'n pot en kwast!

Kakihara
15 januari 2011, 23:13
Geen veiligheidsbrillen (tenzij boven op het hoofd, niet voor de ogen), geen handschoenen, geen stofmaskers, geen afzuigsysteem, en - gelet op het aantal blote basten - geen airco. Dat waren tenminste nog échte venten (en vrouwen). Wel benieuwd hoe het trappenlopen na een paar jaar nog vlotte ...

chefdaniel
16 januari 2011, 12:00
al die mexicaanse vrouwen maken het dan toch weer een beetje ironisch!

dan

barno
16 januari 2011, 12:32
Mooi filmpje, verbazingwekkend dat de body en de hals (zo lijkt het) zo uit de hand gezaagd wordt, wat een vakmanschap.

Enneh, een hedendaagse ARBO inspecteur zou halverwege het filmpje al aan een hartaanval bezweken zijn :)

bodies en halzen worden ruwweg uit de hand gezaagd, daarna gingen ze onder de freesmal hoor :)

rpl
16 januari 2011, 13:33
Ik vind dit wel intrigerend zo'n docufilm over de Fender factory 57.
Voor de liefhebbers zit deze (hele) DVD bij een 320 pagina's tellende naslagwerk van Fender met mooie foto's : Fender The Sound Heard 'Round The World
Enne de muziek bij het YouTube flimpje vond ik wel passend.