PDA

View Full Version : Fender hot rod deville probleem



ThomasR
14 januari 2011, 17:21
hallo
weer een versterker gekregen en deze geeft een vervormd geluid weer als je er op speelt en een enorm verlies in volume. De meest voor de hand liggende dingen als buizen, reverb, vervuilde jacks, preampgedeelte(+-) enzo al gecheckt. Bij het meten ben ik twee vreemde zaken tegen gekomen.
- Bij de phase inverter krijg ik een spanning van +- 20VDC op de gemeenschappelijke kathode van de phase inverter terwijl dat 42VDC zou moeten zijn volgens het schema
http://web.archive.org/web/20061020101817/www.schematicheaven.com/fenderamps/hotrod_deville.pdf
- Ook de trafo even proberen uitmeten en bij de secundaire zijde meet ik heel lage ohm waarden tss de draden en tussen chassis (is deze nu kapot of meet ik dit verkeerd) ik heb de draden helemaal losgemaakt

oja en mag ik bij het testen eigenlijk de reverb straffeloos afkoppen of kan dat kwaad dat het reverb circuit geen weerstand ziet
thomas

cluseau
14 januari 2011, 17:54
- Ook de trafo even proberen uitmeten en bij de secundaire zijde meet ik heel lage ohm waarden tss de draden en tussen chassis (is deze nu kapot of meet ik dit verkeerd) ik heb de draden helemaal losgemaakt


als je alle draden los hebt mag je natuurlijk niets naar massa meten, dat zou betekenen dat de secondaire spoel ergens tegen het blik aankomt. Daar kun je achter komen door de trafo van het chassis te demonteren.

Reverb kun je rustig loshalen

Frans.

ThomasR
14 januari 2011, 21:05
ik heb de transfo van het chassis genomen maar wat zijn nu goede waarden voor de secundaire kant want ik meet 0.8 ohm en ik heb nog een nieuwe tranfo liggen voor een andere versterker en daar meet ik dit ook

thomas

cluseau
14 januari 2011, 22:22
ik heb de transfo van het chassis genomen maar wat zijn nu goede waarden voor de secundaire kant...

Die lage waarde is opzich niks mis mee. Die wordt bepaald door het aantal windingen en draaddikte. Vooral zware trafo's meten secondair erg laag. Maar dat je van de secondaire spoel naar massa meet met alle draden los is niet normaal, de enige reden die ik kan bedenken is dat de wikkeling in de trafo sluiting maakt met de kern. Nu je de trafo los van het chassis hebt kun je meten of er een verbinding is tussen de secondaire spoel en het trafoblik.

Frans.

ThomasR
14 januari 2011, 22:41
ik heb geen verbinding met het trafoblik maar heb nog wat verder gekeken en hij gaf kortsluiting met het chassis via de (gemeenschappelijke massa?) van de trafo -> zwarte draad vanuit trafo naar outputjack sleeve) edit: is natuurlijk normaal bij zo een lage weerstanden

cluseau
14 januari 2011, 22:56
ik heb geen verbinding met het trafoblik maar heb nog wat verder gekeken en hij gaf kortsluiting met het chassis via de (gemeenschappelijke massa?) van de trafo -> zwarte draad vanuit trafo naar outputjack sleeve)

Thomas, met alle respect maar dat is geen sluiting. Die zwarte draad hoort aan massa maar je zei......
bij de secundaire zijde meet ik heel lage ohm waarden tss de draden en tussen chassis (is deze nu kapot of meet ik dit verkeerd) ik heb de draden helemaal losgemaakt. Op dat moment zeg ik dat het niet normaal is en de enige mogelijkheid sluiting wikkeling<>trafoblik kan zijn. Sorry voor je verloren tijd.:makeup:

Frans.

ThomasR
14 januari 2011, 23:13
ja ik had die zwarte draad nog niet los gemaakt :soinnocent:
ik ga er morgen nog wat naar kijken, het is al veel te laat maar die trafo zal dan misschien toch niet slecht zijn. alhoewel ik dan echt niet zou weten wat het probleem zou kunnen zijn? of zou ik hetzelfde moeten proberen als in de ampeg post in die andere thread bij vintage versterkers met de OT om toch zeker te zijn?

cluseau
14 januari 2011, 23:35
.....of zou ik hetzelfde moeten proberen als in de ampeg post in die andere thread bij vintage versterkers met de OT om toch zeker te zijn?

Dat kan je doen maar er is nog wel wat anders te onderzoeken denk ik. Zo is de instelling van de PI verdacht. Maak anders even (morgen) een spanningstabel van de PI en de eindbuizen. Doe dat dan wel met en zonder signaal anders zie je niks. Van een defecte OT gaat de PI instelling niet op de helling dus ik denk dat er iets anders aan de hand is.

Frans.

ThomasR
15 januari 2011, 14:45
ok met een fris hoofd terug beginnen zoeken op die phase inverter.
dit zijn de bevindingen zonder signaal
pin 1: 0V -> direct het probleem gespot
pin 2: 10V
pin 3: 15V
pin 6: 270V
pin 7: 10V
pin 8: 15V

dus geen anodespanning op 1 deel van de buis, heb de anodeweerstanden uitgemeten op de print zelf met enkel de buis uitgetrokken
goede kant van de buis= 136 Ohm
slechte kant van de buis= zo groot dat mijn meter het niet kan meten

dus het is waarschijnlijk deze weerstand die de boosdoener is. Is het normaal dat deze eens weggaan of kan er iets anders aan de hand zijn? of meet ik verkeerd door op de print te meten? liever dit eerst te weten vooraleer ik alles weer begin te demonteren

thomas

cluseau
15 januari 2011, 15:10
goede kant van de buis= 136 Ohm
slechte kant van de buis= zo groot dat mijn meter het niet kan meten


Je hebt dus waarschijnlijk een open anodeweerstand, lijkt me geen probleem. De 136 waarde die je meet heb ik zo mijn twijfels over, je zal wel verkeerd meten.

Frans.

ThomasR
15 januari 2011, 15:16
mja ik meet 136 KOhm
ik moet dringend wat rustiger te werk gaan
hoe bedoel je lijkt me geen probleem?

cluseau
15 januari 2011, 15:29
hoe bedoel je lijkt me geen probleem?

Ach, een weerstandje vervangen is niet zo wereldschokkend toch?
Wel goed dat je het hebt gevonden hoor, zo bedoel ik het niet.

Frans.

edit .......Ik zou die 136K ook maar vervangen :soinnocent:......./edit

ThomasR
15 januari 2011, 15:42
nee inderdaad niet wereldschokkend. doet me toch altijd deugd dat ik hier een
goede ruggensteun vindt op dit forum.
ik ging ze inderdaad alle twee vervangen en ik ga er ineens weerstanden van 1W insteken ipv 1/2W

dejohan
28 januari 2011, 12:56
Als ik jullie verhaal kan volgen (ik ken er niet zo veel van), lijkt dat hier hetzelfde probleem wordt opgelost:
http://www.justinholton.com/hotrod/problems.html#volumeloss2

Klopt dit?


Ik heb hetzelfde gehad met een HRD, en het zoals op bovenstaande link opgelost.

nico verduin
31 januari 2011, 07:28
Als ik jullie verhaal kan volgen (ik ken er niet zo veel van), lijkt dat hier hetzelfde probleem wordt opgelost:
http://www.justinholton.com/hotrod/problems.html#volumeloss2

Klopt dit?


Ik heb hetzelfde gehad met een HRD, en het zoals op bovenstaande link opgelost.Zou best kunnen. Ff de weerstanden meten....

ThomasR
31 januari 2011, 17:25
ja het waren inderdaad een anodeweerstand van de phaseinverter ik ben aan het wachten op nieuwe...
blijkbaar een veel voorkomend probleem