PDA

View Full Version : Bas toevoegen bij gitaarsolo(advies)?.



muziekfreak
14 januari 2011, 16:40
Hallo,
Ik ben druk in de weer naar een tijd goed te hebben geoefend (nog steeds wel!)om zelf nummers te schrijven op gitaar nu heb ik een paar leuke stukjes gemaakt met een bepaalde slag en opgenomen en nu wil ik er meer mee doen,zoals een bas toevoegen of iets met percusie(drum)en dat doe ik allemaal met Cubase 5.
De gitaar is dus wel echt gespeelt maar de bas en percusie gaat via het midikeyboard en dan ben ik wat aan het experiementeren.
Maar nu is mijn vraag als je er een bas aan het gitaargeluid wil toevoegen is het dan het beste om de de slag mee tegaan??snapen jullie wat ik daar mee bedoel??,ben nog maar een beginelink om andere instrumenten aan mijn muziek toe tevoegen.
Wat is jullie advies hierop??.
William.

Harald
14 januari 2011, 16:46
Allereerst, mocht je een bassist kennen die je kan helpen, of je een bas kan lenen, dan zou ik dat proberen. Bassen is weliswaar anders dan gitaarspelen, maar de basistechnieken zijn op slappen na vergelijkbaar. Dat moet je op zich als gitarist vrij eenvoudig kunnen oppakken. Makkelijker iig, dan goed op een keyboard spelen.

Wat de partijen betreft is het simpel. Ga gewoon eens luisteren naar wat bassisten zoal spelen op platen, en zoek dingen uit. Je krijgt al vrij snel een goed idee hoe het werkt. Met grondtonen van akkoorden kun je in sommige stijlen al heel ver komen, en voor zoiets als walking bass zijn er in principe gewoon een klein aantal basisregels waarmee je al snel een vrij overtuigende jazzy baslijn neerzet. Begrijpen wat de bassist en drummer doen helpt je ook in je gitaarspelen trouwens. Ook op de rest letten als je naar muziek luistert is goed bestede tijd.

caliban
14 januari 2011, 16:47
Heel vaak speelt de bas op het ritme van de basdrum mee. Gewoon doen wat je zelf leuk vindt klinken.

muziekfreak
14 januari 2011, 17:05
Ja ik weet ongeveer wel hoe of wat,b.v.b. als ik deze akkoorden speel A-E-A-E-G-A de E is gewoon open de rest is Barre dan speel ik via het keyboard de bas in ook weer in de noten a-e-a-e-g-a en dan ook weer met de slag meespelen zoals ik op de gitaar speel dat zal het beste klinken,ik heb al wat probeersel gemaakt (zet binnen kort wel wat op mijn site)de ene keer klinkt het goed de andere keer iets minder maar dat komt dan mischien omdat ik er dan net iets naast zit met de slag op de bas via het keyboard he?.
Ik luister natuurlijk heel veel muziek af en ja ik hoor de ok dat ze in toonhoogte meegaan met de van het nummer,het zal ook wel even oefen zijn net zoals op de gitaar in het begin??.
William.

Madcow
14 januari 2011, 19:10
gewoon meespelen met je toetsen (synth bassje) en wanneer alles staat effe alles rechttrekken (midi blokjes op de juiste plek zetten en de juiste lengte.)

muziekfreak
15 januari 2011, 11:55
Ja dat heb ik ook ontdekt dan je heel veel kan aanpassen in Cubase5 hier heb ik een kleine demo gemaakt hoe het klinkt?.
http://www.fotoweer.nl/muziek/rocking.mp3
Ik ben benieuwt??.
William.

caliban
15 januari 2011, 12:43
De bas zit er een beetje willekeurig op...

muziekfreak
15 januari 2011, 14:50
Ja zal wel nog niet echt perfect zijn!! dit is weer helemaal nieuw voor me dus dat zal nog vaak uittesten zijn denk ik?.
Met 'willekeurig' bedoel je gaat niet helemaal met de gitaarslag mee mischien?.
William.

caliban
16 januari 2011, 16:28
Ja zal wel nog niet echt perfect zijn!! dit is weer helemaal nieuw voor me dus dat zal nog vaak uittesten zijn denk ik?.
Met 'willekeurig' bedoel je gaat niet helemaal met de gitaarslag mee mischien?.
William.

Ik zou een beetje minder aanslagen op de bas doen, zoals ik eerder zei, heel vaak speelt de bas gewoon mee op de basdrum zijn ritme. Ik hoor qua drums enkel een ride dus misschien kan je proberen een basdrum en snare er op te zetten, zo baken je het ritme veel beter af en kan je de bas veel makkelijker inspelen.

muziekfreak
16 januari 2011, 18:24
Ok ik zal dat proberen te doen ik ben nu met de slag van de gitaar meegegaan met de bas.
William.

caliban
16 januari 2011, 22:02
Ok ik zal dat proberen te doen ik ben nu met de slag van de gitaar meegegaan met de bas.
William.

Nu ga ik mijn eerdere posts misschien een beetje tegenspreken, maar je zou ook gewoon kunnen proberen niet te veel na te denken bij het ritme, en op je gevoel afgaan :). Anders gaat het toch altijd ietwat geforceerd klinken. Perfect rechttrekken gaat nadien nog altijd.