PDA

View Full Version : Ook ik moet er aan geloven !!!



SRV2000
14 januari 2011, 15:07
Hallo Gitaarnetters,

Waarschijnlijk zijn er veel gitaristen onder jullie die voor de zelfde keuze hebben gestaan om over te stappen van digitaal naar analoge pedalen.

Dat moment is voor mij nu ook aangekomen......

Zelf ben ik nu ongeveer 4 maanden in het bezit van een Boss GT8
Ik heb toen bewust voor deze multi effect gekozen om dat het in mijn ogen alle effecten had te bieden waarna ik opzoek was.
Toen ik hem teste was ik verkocht en moest deze boss GT 8 in mijn bezit hebben maar daar ben ik nu wel op terug gekomen.
Voor thuis gebruik is het een prima ding maar in combinatie met optredens of repetities val ik in het niets en klinkt hij als een gillende keukenmeid :(
Het geluid klinkt erg klein, totaal geen dynamiek en compressie
Ik speel zelf over een Vox AC30 en dan verwacht je wel een mooi en vol geluid.

Ik ben al 4 maanden aan het tweaken om het juiste geluid ( met ballen !!! ) te zoeken maar ter vergeefs.
Ook heb ik de 4cm kabel methode uit geoefend maar nog steeds geen lekkere sound.

Kortom mijn boss gaat de deur uit.
Nu heb ik wel eens een gitarist horen spelen met een Boss GT8 in combinatie met een JCM800 en dat klonk geweldig !!! waarom bij mij niet ???

Mischien reageert mijn vox niet op deze multi effect zoals ik had gehoopt.
Maar ik hou het maar bij onkunde van mij kant.

Ook losse pedalen is een vak appart en daar wil ik mij nu wat in gaan verdiepen.
Aangezien ik 6 dagen per week werk moet ik een vrije dag opnemen dus wil ik alvast wat huiswerk van te voren doen.

even iets over mijzelf.

Ik speel in een Top 100 Coverband genoemd: Lost-Shot
Ik gebruik een Vox Ac30 in combinatie met een Epiphone Lespaul (SD pick ups)
Voornamelijk speel ik alleen slaggitaar.

we spelen nummers van o.a

Queen.
Van Halen.
ZZ Top.
U2
Bon Jovi
Golden Earing

enz enz.

Nu wil ik een vrij simpele setting ( om het zo overzichtelijk mogelijk te houden )

Zelf zat ik aan het volgende te denken.

Tuner
volume pedaal
Overdrive/distortion.
Delay/chorus
Compressor
Wah.

Ik denk dat ik hier meer als voldoende aan heb.
er zit een reverb en tremelo op mijn Vox dus die ga ik gebruiken.

nu zijn er in de jaren zoveel pedalen uitgebracht dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Ik zoek pedalen die allround zijn maar wel gebruiksvriendelijk zijn.

nu zat ik zelf aan 2 pedalen te denken.

De Blackstar Ht Dual Drive.
De Brain may red special.

Ik wou de Blackstar gebruiken voor de overdrive en als het mogelijk is distortion.
en de brain may meer voor de delay, chorus voor nummers van o.a U2

wat is jullie mening hier over.

en als jullie naar mijn gear kijken en de muziek gerne die wij maken wat zouden jullie mij aanraden

Alle tips zijn welkom !!!!

Liquid_Metal
14 januari 2011, 15:27
Ter correctie: je wilt van multieffect naar losse pedalen. Die kunnen nog steeds digitaal zijn (er is niets mis met bv een digitale delay).
Het lijkt mij een ruime hoeveelheid aan pedalen en je hebt dan al een hoop in huis. Je zou ook een reverb, flanger, octaver en phaser kunnen overwegen, maar die heb je vast al uit het lijstje gehaald.
Ik zou per pedaal beginnen en persoonlijk denk ik dat overdrive het meeste met je geluid doet. Dus gewoon lekker googlen en verschillende pedalen vergelijken. Ook zeker langs de winkels gaan.

The rifles
14 januari 2011, 15:32
Ik meende dat je er zo blij mee was :???:
Wel Jammer dat je er niet uit kunt komen.
Het is omdat ik in Roermond ( limburg ) woon maar anders had ik je graag willen helpen.

Dit is mij altijd vertelt:

Om de effecten goed tot zijn recht te laten komen moet je bij de basis beginnen, je versterker en gitaar in dit geval
Als een versterker vanuit zich zelf al een slecht geluid heeft dan zal dit met effecten alleen maar slechter gaan worden.
Maar als je versterker vanuit zich zelf een goede ( cleane ) sound heeft dan zal dit kwa effecten alleen ten goede komen.
Nu heb jij een Vox AC30 die staan vrijwel bekend om hun mooie en warme geluid omdat deze van buizen is voorzien.
Als je er dan een multi effect ( wat 1 digitale bak is ) ja dat is door een rietje proberen te ademen.
Kortom je versterker wil wel maar je boss knijpt het geluid en zorgt er voor dat alles flat klinkt.

Als ik jou muziek gerne bekijk dan is dat veel op classic rock gebaseerd


Zowel de blackstar als brain may red special staan allebij goed aangeschreven.

hoe ze in combinatie met elkaar werken ....geen idee.
en het is dan ook maar afwachten hoe ze op jou vox reageren.

Je kunt er vrijwel vanuit gaan dat die brain may red special wel goed klinkt op jou vox ( brain heeft er immers ook 1 )

Succes

jim__
14 januari 2011, 15:40
Gebruik zelf de Carl Martin Quattro, die heeft 2 drives, compressor, chorus en delay in één, en een effectsloop om eventuele ander pedalen tussen te hangen. Werkt voor mij super, maar ik heb geen idee hoe hij het doet op een AC30. Die staan erom berucht dat ze nogal lastig met pedaaltjes om kunnen gaan.

De HT Dual doet het volgens mij wel op iedere versterker goed, dus daar kun je je geen buil aan vallen. De red special heeft geloof ik goede geluiden (geen ervaring mee), maar is live lastig in gebruik doordat het een combinatie van effecten in één is. Hierdoor wordt het lastig om alleen een chorus, en direct daarna een delay te gebruiken bijvoorbeeld. Wat dat aangaat zou ik eerder voor losse effecten kiezen, maar misschien dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven. In ieder geval succes met deze (leuke) zoektocht!

SRV2000
14 januari 2011, 15:43
Ter correctie: je wilt van multieffect naar losse pedalen. Die kunnen nog steeds digitaal zijn (er is niets mis met bv een digitale delay).
Het lijkt mij een ruime hoeveelheid aan pedalen en je hebt dan al een hoop in huis. Je zou ook een reverb, flanger, octaver en phaser kunnen overwegen, maar die heb je vast al uit het lijstje gehaald.
Ik zou per pedaal beginnen en persoonlijk denk ik dat overdrive het meeste met je geluid doet. Dus gewoon lekker googlen en verschillende pedalen vergelijken. Ook zeker langs de winkels gaan.

Mijn voorkeur gaat momenteel toch uit naar analoog ( ik heb het wel even gehad met digitaal :stop: )

Ik weet van mezelf dat ik geen octaver zou gebruiken, de phaser,delay,reverb zitten op de brain may pedaal dus dat zou voor mij wel een mooie uitkomst zijn ( mits hij goed is !!! )
Ik wel echt terug naar back to basic, geen toeters en bellen en gewoon een lekkere sound.

omdat we een aantal nummers van u2 spelen en Edge nogal veel effecten gebruikt ben ik al gebonden aan een chorus,delay,flanger en reverb.
Maar er zal ongetwijfeld een goed pedaal zijn die mij dit kan bieden.

Ik vind de overdrive erg belangrijk ook hou van een lekkere crunch ( waar je broekspijpen van beginnen te wapperen :seriousf: )
Ook zijn er een aantal nummers die wij spelen waar we veel distortion in gebruiken, ook hoop dat de blackstar mij dit kan bieden.

zelf heb ik een Vox V847 Wah pedaal dus dat is al een zorg minder

kortom ik wil het nu een keer goed doen

Buzzel
14 januari 2011, 15:52
Ik zou per pedaal beginnen en persoonlijk denk ik dat overdrive het meeste met je geluid doet. Dus gewoon lekker googlen en verschillende pedalen vergelijken. Ook zeker langs de winkels gaan.

Ik vind het zelf nogal moeilijk om met alleen de zoekterm 'overdrive' of 'reverb' een goeie en lekker klinkend pedaal te vinden. Ik zoek zelf al tijden naar een lekkere blues overdrive, maar het is nog knap lastig om iets te vinden waar ook veel reviews en informatie die niet van het bedrijf zelf zijn te vinden. Je ziet met het enorme aanbod van pedalen het bos al gauw niet meer. Het is dus zeker niet mis van SRV2000 om wat suggesties te vragen zodat ie al een zetje mee krijgt;)

Kwa overdrive/distortion kan je misschien kijken naar:

MI Audio Crunch box (voor redelijke prijs op marktplaats)
Fulltone OCD <--laat je broekspijpen wel wapperen(wat duurder)

Tuners heb je:

Korg Pitchblack
Korg DT-10
Tc electronic Polytune

En een bandlid van mij heeft een mxr carbon copy delay, dat is een kek dingetje.

Tja verder ben ik niet zo in de markt thuis maar ik hoop dat je er wat aan hebt. succes met je zoektocht :ok:

SRV2000
14 januari 2011, 16:03
Bedankt ik ga ze even beluister via you tube en dan laat ik mijn mening even horen

Mischien dat ik jou ook een beetje opweg kan helpen

Als ik je een Blues overdrive mag aanbieden dan zou ik zeker voor de: Barber Burn Unit Gaan.
Hij is vrij prijzig meende uit mijn hoofd 269,- maar heb er een keer op gespeeld en dat was te gek. Ik speel weinig blues dus heeft het voor mij ook weinig zin.

Luister en oordeel maar:

http://www.youtube.com/watch?v=TYW906rigUM
http://www.youtube.com/watch?v=MSjD2o0P1nU

Maar smaken verschillen ;)

Buzzel
14 januari 2011, 16:16
hey, klinkt inderdaad wel lekker maar is ook wat aan de prijzige kant:( maar bedankt voor de tip:ok:

Pepe
14 januari 2011, 16:19
Hallo Gitaarnetters,

Alle tips zijn welkom !!!!

Allereerst, er is een groot verschil tussen huiskamer en podium. Wat thuis goed klinkt kan kut klinken in live gebruik. En andersom.
Digitale dingen zijn goed in het eerste, analoog beter in het tweede, ik chargeer enigszins maar analoog heeft wat ruimte nodig en digitaal heeft dat al ingebakken.
Een tweede ding is, live heb je een amp. Trap je een overdrive in, dan geef je naast het overdrive geluid ook meer volume mee en daar reageert je amp anders op dan thuis.

De meest voorkomende fout met digitaal dat ik zie is teveel overdrive, de typische huissetting live herhalen. Teveel hoog, teveel fuzz en brei.

Op mijn board staan dingen die ik nooit thuis en voor studio zou gebruiken maar op een podium het fantastisch doen.

Simonvanwijk
14 januari 2011, 16:38
Voor delay zou ik zeggen; zoek er een uit die een dotted-eight-functie heeft. Zoals Nova Delay (ben ik erg tevreden over), maar ook DD-20 van Boss heeft die functie en ik dacht de Line 6 Echo Park ook.

dml
14 januari 2011, 16:53
De meest voorkomende fout met digitaal dat ik zie is teveel overdrive, de typische huissetting live herhalen. Teveel hoog, teveel fuzz en brei.


+1. En natuurlijk moet het thuis allemaal op slaapkamervolume dus veel laag en hoog om het vet te laten klinken, ook wel het loudness-effect. Live is het dan nauwelijks nog bruikbaar. Mijn overstuurde geluid (ook GT-8) gebruik ik zelfs zonder extra EQ en dat klinkt thuis misschien wat minder dik maar live heerlijk vol.

driftkop
14 januari 2011, 16:55
Zorg er in ieder geval voor dat je een goed basisgeluid hebt. Dus je gitaar rechtstreeks in je Vox moet al goed (naar jouw smaak) klinken. Dan pas kun je een voor een pedalen gaan toevoegen om je geluid te kleuren.

SRV2000
14 januari 2011, 17:37
Zorg er in ieder geval voor dat je een goed basisgeluid hebt. Dus je gitaar rechtstreeks in je Vox moet al goed (naar jouw smaak) klinken. Dan pas kun je een voor een pedalen gaan toevoegen om je geluid te kleuren.

Met de basis geluid zet het wel goed, ik vind mijn vox een geweldige clean hebben en ben erg attent met het geluid.
Ik ben het er mee eens dat een huiskamer sound niet te vergelijken is met het podium gebruik maar ik heb deze multi effect nu 4 maanden in huis en na alles te hebben geprobeerd kom ik er maar niet uit.
dus het zal wel onkunde zijn maar ik wil spelen en geen ICT opleiding willen volgen om te begrijpen waar ik mee bezig ben.

Nu word je op het internet plat gegooid met overdrive en distortion pedalen.
om hier een voorbeeld van te geven:
Ik zat net op een website van een lokale gitaarshop deze had maar liefst 11 pagina`s vol met alleen overdrive en distortion pedalen en merken er bij die ik mijn mond niet eens uit krijg.

Kortom ik ben verdwaald en om blind een gitaarshop in te stappen voordat ik geen huiswerk heb gedaan dat lijkt mij ook niets.
Je kunt wel ergens beginnen te testen maar dan zit ik er rond de kerst nog:???:

Zoals bij gitaren, er zijn gigantisch veel gitaar merken op de markt maar de meest voorkomende zijn toch fenders en gibson`s een beginnende gitarist is daar ook nog niet van op de hoogte tot het hun verteld word en dan hebben ze een zoekfunctie.
Bij mij geld het zelfde ik wil nu analoog overstappen maar zou niet weten waar ik moet beginnen.
Maar zoals ik al zij: Fenders en Gibson zijn de meest verkochte en gebruikte gitaren omdat ze simpel weg goed en allround zijn.
Dit zal toch ook wel het zelfde zijn met overdrive en distortion pedalen zijn dat er een specifieke pedaal is die bijna elke gitarist gebruikt omdat hij zo goed is......

Al wist ik maar wat de meest gebruikte pedalen betreft een overdrive en distortion pedaal zou zijn dan heb ik een richtpunt.


mijn dank is zeer groot;)

tomdiedom
14 januari 2011, 17:46
Ga naar de marshall in a box pedaal meeting. Genoeg drives te vinden, kan je je prima oriënteren.

Pepe
14 januari 2011, 18:13
Volgens mij sla je een beetje door naar de andere kant, de meeste overdrives doen min of meer hetzelfde en het verschil wordt gemaakt wat er voor en achter gebeurt.

Bij het kiezen van een overdrive redeneer je jezelf naar een bepaald pedaal toe.
Wil ik een standalone of moet ie ook boosten. Transparant of TS based, Marshall grit of Fender blues, low of high drive... dat soort dingen.

Je houd dan een handvol kandidaten over en daar ga je lekker een tijdje research voor doen.

SRV2000
14 januari 2011, 18:36
Volgens mij sla je een beetje door naar de andere kant, de meeste overdrives doen min of meer hetzelfde en het verschil wordt gemaakt wat er voor en achter gebeurt.

Bij het kiezen van een overdrive redeneer je jezelf naar een bepaald pedaal toe.
Wil ik een standalone of moet ie ook boosten. Transparant of TS based, Marshall grit of Fender blues, low of high drive... dat soort dingen.

Je houd dan een handvol kandidaten over en daar ga je lekker een tijdje research voor doen.

Ik weet niet of ik al je vragen kan beantwoorden maar ik ga mijn best doen.

Het mag een standalone zijn ik speel voornamelijk alleen slag dus hoef ik niet te boosten om mijn solo te op te krikken.
Mijn voorkeur gaat naar Transparant een pedaal die een lekker drive ( clean met een rauw randje ) maar zodra je de gain knop open draait dat de wereld begint te schudden ( kortom er moet wel wat gebeuren )
Als ik dan moet kiezen wat voor gerne dan denk ik dat ik het wel in de marshall sector ga zoeken

Kortom het moet een pedaal zijn waar je SRV werk mee kunt spelen, maar als er een nummer van brain may op de proppen komt dat je niet met je handen in het haar zit omdat je power te kort komt.

Gerne: Rock/Classic rock

johanb
14 januari 2011, 18:47
De ac 30 heeft van zichzelf toch ook een heerlijke drive,als je op de achterkant de switch op warm zet?.(op hot blijft hij langer clean op hoger volume)

Pepe
14 januari 2011, 19:02
Zo komen we ergens.

Het is een beetje een uitdaging wegens de Marshall (midhump) en SRV (transparant). SRV gebruikte een midhump TS maar in combinatie met een middip amp wat je Vox zeker niet is.
Bovendien moet ie zonder amp zijn ding kunnen doen dus een lowdrive valt ook al af. Een transparante highdrive dus die in clean en lead overeind blijft staan.

Volgens mij is het tijd om wat te roepen. Mijn kandidaat is een Okko Diablo maar er zijn nog best een aantal contenders who'll fit the bill.

driftkop
14 januari 2011, 19:04
Kortom het moet een pedaal zijn waar je SRV werk mee kunt spelen, maar als er een nummer van brain may op de proppen komt dat je niet met je handen in het haar zit omdat je power te kort komt.

Volgens mij heb je alleen een booster pedaal nodig. En leer hoe je goed met je gitaar volume moet omgaan :ok:

Pepe
14 januari 2011, 19:10
Maar hij wil een standalone, niet afhankelijk van het volume van je amp.

driftkop
14 januari 2011, 19:25
Ik heb het idee dat hij juist nog niet weet wat hij wil. :)

Pepe
14 januari 2011, 19:31
Toch begint het daarmee. Advies kan je pas geven als je weet wat iemand wil.
Wat je probeert is to narrow it down.

SRV2000
14 januari 2011, 19:56
Toch begint het daarmee. Advies kan je pas geven als je weet wat iemand wil.
Wat je probeert is to narrow it down.

Als dat gene er niet is wat ik wil is het mischien een idee om het zelf te ontwerpen:seriousf:

Maar even serieus ik weet heel duidelijk wat ik wil.
Zo kreeg ik bijv in een aantal posten terug de tip voor een Crunch Box te gaan.

Ik heb even wat research gedaan en na veel te hebben geluisterd en reviews te hebben gelezen luid het er duidelijk op dat deze te veel gain bezit en maakt het clean met een rauw randje bij onmogelijk.

De Vox is een cleane amp met een leuke overdrive maar het is niet zijn sterkste punt.
Ik zal proberen om mijn gewenste pendaal te omschrijven.

Ik heb bijv een Marshall bluesbreaker gehad, leuk pedaaltje maar als je aan de knoppen draait gebeurd er vrij weinig.
Ik begrijp dat mijn Vox geen high gain versterker is en veel mensen zeggen dat je dan ook geen fatsoenlijke overdrive/gain uit een Vox kunt halen.
De gitarist van Alterbridge bewijst het tegendeel hij speelt gewoon op een standaard Vox AC30 ( wel met een bult effecten ) maar het klinkt gewoon bruut !!!

Mischien dat ik het met een video fragment mijn doel kan volbrengen.

Als je dit onderstaand nummer beluisterd dan hoor je een lekkere crunch, niet over de top.
http://www.youtube.com/watch?v=K3RLIU7T39I

Als je luister naar deze slaggitarist dan hoor je dat er een lekker gain sound in zit.
http://www.youtube.com/watch?v=-YNUu7w-WpU

Het hoeft geen metal te zijn maar sommige nummers vragen om een rauw randje en sommige nummers vragen gewoon eenmaal om power !!!
Kortom ik zoek een pedaal die bescheiden kan zijn maar ook heel vet uit de hoek kan komen

Nolimit-Custom
14 januari 2011, 20:15
Als dat gene er niet is wat ik wil is het mischien een idee om het zelf te ontwerpen:seriousf:

Maar even serieus ik weet heel duidelijk wat ik wil.
Zo kreeg ik bijv in een aantal posten terug de tip voor een Crunch Box te gaan.

Ik heb even wat research gedaan en na veel te hebben geluisterd en reviews te hebben gelezen luid het er duidelijk op dat deze te veel gain bezit en maakt het clean met een rauw randje bij onmogelijk.

De Vox is een cleane amp met een leuke overdrive maar het is niet zijn sterkste punt.
Ik zal proberen om mijn gewenste pendaal te omschrijven.

Ik heb bijv een Marshall bluesbreaker gehad, leuk pedaaltje maar als je aan de knoppen draait gebeurd er vrij weinig.
Ik begrijp dat mijn Vox geen high gain versterker is en veel mensen zeggen dat je dan ook geen fatsoenlijke overdrive/gain uit een Vox kunt halen.
De gitarist van Alterbridge bewijst het tegendeel hij speelt gewoon op een standaard Vox AC30 ( wel met een bult effecten ) maar het klinkt gewoon bruut !!!

Mischien dat ik het met een video fragment mijn doel kan volbrengen.

Als je dit onderstaand nummer beluisterd dan hoor je een lekkere crunch, niet over de top.
http://www.youtube.com/watch?v=K3RLIU7T39I

Als je luister naar deze slaggitarist dan hoor je dat er een lekker gain sound in zit.
http://www.youtube.com/watch?v=-YNUu7w-WpU

Het hoeft geen metal te zijn maar sommige nummers vragen om een rauw randje en sommige nummers vragen gewoon eenmaal om power !!!
Kortom ik zoek een pedaal die bescheiden kan zijn maar ook heel vet uit de hoek kan komen

Gelezen beluisterd en na mijn mening duidelijk omschreven.

Je zoekt een pedaal die niet alles overstuurd maar zodra je er om vraagt hij het gene ook kan bieden.
Je hebt het zelf ook al in je post aangegeven en wat ik erg vreemd vond is dat niemand daar op reageerde :???:

Waar jij naar op zoek bent is de : Blackstar HT Dual Drive.

Je zoekt een marshall achtig geluid, Ex medewerkers van Marshall hebben Blackstar ontwikkeld.
Het ligt nog iets ingewikkelder maar dat ter zijde.
Vaak word blackstar de Marshall van de nieuwe tijd perk benoemd en dit is duidelijk hoorbaar in hun producten.
Ook de Dual HT is duidelijk hoorbaar dat er een Marshall achtig geluid in zit.

De HT-Dual biedt het ultieme in hoogspanning buizendistortion flexibiliteit. Kanaal 1 heeft zowel Clean als Crunch modes zodat hij gebruikt kan worden als clean, als een boost of als een overdrive. Kanaal 2 geeft distortion klanken van supercrunch tot gillende leads. De unieke schakel-werking verandert een enkelkanaals vintage versterker in een driekanaals geluidsmachine. De ISF control neemt je van klassiek Brits tot modern Amerikaans en overal ertussenin. En de goede speakeremulatie output zorgt ervoor dat werkelijk alles op je opname terecht komt.

Kortom clean met een crunch randje wat je wil, een distortion met power hier zit een 12Ax7 buis in dus dat zit ook goed.
en klinkt als een vintage versterker, jij speelt classic rock

voldoet volgens mij aan al jou wensen.

driftkop
14 januari 2011, 20:16
Brian May heeft een Vox en die heeft afentoe toch een heel vervormd geluid. Veel effecten gebruikt hij niet, maar in ieder geval wel een booster (zoals ik eerder al voorstelde).

edje kadetje
14 januari 2011, 20:34
Allereerst, er is een groot verschil tussen huiskamer en podium. Wat thuis goed klinkt kan kut klinken in live gebruik. En andersom.
Digitale dingen zijn goed in het eerste, analoog beter in het tweede, ik chargeer enigszins maar analoog heeft wat ruimte nodig en digitaal heeft dat al ingebakken.
Een tweede ding is, live heb je een amp. Trap je een overdrive in, dan geef je naast het overdrive geluid ook meer volume mee en daar reageert je amp anders op dan thuis.

De meest voorkomende fout met digitaal dat ik zie is teveel overdrive, de typische huissetting live herhalen. Teveel hoog, teveel fuzz en brei.

Op mijn board staan dingen die ik nooit thuis en voor studio zou gebruiken maar op een podium het fantastisch doen.

Voor digitaal betekent dit vooral dat je voor live ook echt andere settings moet maken en dat je kunt overwegen voor live direct naar FOH te gaan zodat je de invloed van een amp uitschakelt.

Mitch
14 januari 2011, 20:49
Poeh, waar te beginnen....
Brian may gebruikt ook een Vox en die scheurt wel. Ja, op een enorm volume op een enorm podium met een gemodde amp. Deze jongen zit in een rock coverband die zijn volume een beetje wil beteugelen (vermoed ik sterk) als -ie zegt content te zijn met zijn clean geluid en op zoek te zijn naar een stand-alone overdrive pedaal.

Aan de topic starter: welke AC30 heb je precies?
Als je U2 numers speelt, welke dan en welke partij heb jij? Ik kan namelijk wel roepen dat ik met een Les Paul, een Klon, en een Deluxe Memory Man en/of een digitale delay een heel eind kom, maar wie weet heb jij het over Vertigo bijvoorbeeld.
Voor de Queen nummers dezelfde vraag.
De rol in de band bepaalt ook een beetje de materiaalkeuze wat mij betreft.

Henri H
14 januari 2011, 23:06
Analoog/digitaal is echt een non-discussie volgens mij.

Ik heb veel delay-pedalen getest/gehad, maar gebruik nu 2 digitale delays: Ibanez DL10 en BOSS DD-3.
Dit bevalt me prima, de DL10 voor "Where the Streets Have no Name" en overige harde delays, en de DD-3 voor de wat subtielere soundjes.

Ik heb zelf geen AC30, maar qua drives zat ik te denken aan een Marshall Guv'nor i.c.m. b.v. een MI Audio Blues Pro. Misschien dat een tubescreamer ook een optie is.
De Guv'nor voor de Marshall crunch met ballen, en laat zich goed boosten met een tubescreamer voor wat meer gain/sustain.
De Guv'nor is bovendien erg goed in te stellen, heeft een hele goede EQ, en kost geen drol, zeker 2e hands niet.

Een goed en goedkoop (2e hands) chorus pedaal vind ik de Ibanez SC10, veel van de 10-serie van Ibanez zijn gewoon goeie pedalen, en ook de PH10 is een lekker phasertje.
Hier een topic: Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=142259)

Ik zou zo'n Brian May pedaal en ook een Blackstar pedaal nooit kopen, omdat ik liever 1 pedaal voor 1 doeleinde heb. Vaak zijn dat soort pedalen gewoon beter, en je hoeft ook minder te tweaken etc.
Ook het feit dat zo'n Blackstar pedaal een aparte (230V!?) voeding heeft baart mij zorgen, zeker in feesttenten waar er nogal wat vloeistof rondslingert zo af en toe.
En dan heb ik het nog niet eens over de enorme afmeting van een dergelijk pedaal gehad.

Nog een overweging: probeer voor de gein 's een Line 6 M9 of M13, en ook de TC Electronics Nova System schijnt erg goed te zijn.
Zet je digitale/analoge bril af en ga voor "sound".

:rockon:

Mitch
14 januari 2011, 23:35
Ik denk ook vooral dat het verschil gezocht moet worden in multi-effect vs losse pedalen, maar ik zou zeggen: houd de discussie vooral bij de topic starter ;)

Henri H
15 januari 2011, 00:31
Je bedoelt dat ik teveel van m'n eigen setup/ervaringen uitga?
Dat is voor mij de enige manier om advies te geven, ik ben ook door schade en schande wijs geworden hè? :)

Wat betreft verschil multi-effect vs losse pedalen, een combi is ook mogelijk natuurlijk, maar het meest praktisch is toch één van beide lijkt me.
Er zijn echter zat gitaristen die een rack vol pedalen/multi-FX/switchers/etc. hebben, en er tevreden mee zijn, voor zover dat mogelijk is als gitarist; "tevreden". :satisfie:

Topicstarter heeft echter aangegeven "back to basic" te willen, en dan geef ik een paar concrete voorbeelden uit m'n eigen ervaring, hoewel ik (helaas) geen AC30 heb.

Misschien heeft ie er wat aan...

peter_heijnen
15 januari 2011, 00:36
Ik kan de ts als ik zo naar zijn wensen/eisen kijk als los drivepedaal iig de boss powerstack van harte aanbevelen. Ik weet zelf dan wel niet hoe die klinkt op vox, maar volgens Michael AE is dat te gek en volgens mij mag je dat dan wel geloven.

Wel digitaal trouwens! ;)

Blijft voor mij een lastige vraag, alles los of toch in een. Zo heb ik laatst weer eens zitten beluisteren hoe mijn geluid degradeert met iedere extra patchkabel (evidence audio monorail) die erbij gestoken word. Ik werd er niet echt vrolijk van, dus nu zit ik weer met een scheef oog naar de m9 te kijken terwijl ik die het afgelopen jaar nog de deur uitgedaan heb....

Maar vanavond dus ook weer met mijn analoge 80's box (byoc rat/chorus/pingpongdelay in één behuizing) gespeeld, dat heeft hoe dan ook karakter.....

Om moedeloos van te worden! ;)

SRV2000
15 januari 2011, 00:45
Poeh, waar te beginnen....
Brian may gebruikt ook een Vox en die scheurt wel. Ja, op een enorm volume op een enorm podium met een gemodde amp. Deze jongen zit in een rock coverband die zijn volume een beetje wil beteugelen (vermoed ik sterk) als -ie zegt content te zijn met zijn clean geluid en op zoek te zijn naar een stand-alone overdrive pedaal.

Aan de topic starter: welke AC30 heb je precies?
Als je U2 numers speelt, welke dan en welke partij heb jij? Ik kan namelijk wel roepen dat ik met een Les Paul, een Klon, en een Deluxe Memory Man en/of een digitale delay een heel eind kom, maar wie weet heb jij het over Vertigo bijvoorbeeld.
Voor de Queen nummers dezelfde vraag.
De rol in de band bepaalt ook een beetje de materiaalkeuze wat mij betreft.

Ik probeer je wat duidelijkheid te geven betreft de nummers die ik speel.

U2 - I will follow ( van het begin tot het einde maar geen solo )
Queen - tie your mother down (ook alles behalve solo )
Queen -Show Must Go one ( slaggedeelte geen solo )
U2 - new years day (voornamelijk de complete gitaar partij )
Queen - Tie your mother down ( compleet zonder solo )
U2 - Vertigo ( alles behalve solo)

Uit dit kun je wel merken dat ik geen solo gitarist ben dit doordat onze andere gitarist hier beter in is ;)

Ik speel over een VOX AC 30 CC1 Met een neodog speaker.

Epiphone Lespaul ( ouder gitaar van mcwilliams ) met SD Pick ups.

om digitaal met analoog te overwegen zie ik niet zitten

Ik zoek dus een drive/distortion pedaal die allround is.

die lekkere crunch heeft maar goed kan rocken !!!!

Ik kan het me wel voorstellen dat ik het een beetje beroerd uitleg maar ik zoek een vol geluid ( niet schel koud en flat ) maar wel met karakter.

Misschien dat een Ibanez TS808 een optie is?
Ik heb gehoord dat deze vrij bescheiden kan zijn maar als je de pedaal open schroeft er een flinke power ( bijna distortion ) achter weg komt

of misschien TS 808 HW???

Pepe
15 januari 2011, 01:05
Maar vanavond dus ook weer met mijn analoge 80's box (byoc rat/chorus/pingpongdelay in één behuizing) gespeeld, dat heeft hoe dan ook karakter.....
Om moedeloos van te worden! ;)

Same here.
Ik moet morgen wat lead dingen inspelen. Vandaag de hele dag een geluid gezocht wat ik wil gebruiken. bosje gitaren, handje overdrives, paar amps en een Pod X3. Ik zou het liefst de Pod gebruiken, dingetje in je binnenzak.
Helaas. Het wordt een Klon, een Chandler tubedriver, de Peavey Valverb en een Princeton. Oude analoge zooi. Groot & onhandig. Sjouwen.

Het houd je wel van de straat, zo'n hobby he.

Chocola
15 januari 2011, 01:17
Ik reageer even zonder het hele topic te lezen... Duur me echt te lang die mega lappen met tekst van onze enige echte en eigen Stevie Ray (niets persoonlijk hoor :D).

Stempedaal is i.m.o. simpel: TC Electronic Polytune. Kost een beetje meer dan Korgjes e.d., maar dan heb je ook wat. Gebruik de polytune-functie nog dagelijks.

Overdrive/Dist. ga ik zelf voor de TC Electronic Nova Drive, biedt precies hetgeen dat ik zoek, maar verwacht er geen metal uit te krijgen want dat doen ze echt niet (ik vind ze vrij tam). Ik heb ook een Satchurator gehad en wellicht dat ik die ook weer opnieuw koop... Ik weet het niet, erg leuk ding met leuke sounds maar voor mij niet "overdrive" genoeg, het is meer distortion...

Ik zou zelf niet gaan voor de Red Special vanwege de tijd die het kost om steeds maar weer alle instellingen aan te passen als je besluit om weer een van Edge zijn FX-nummers te spelen. God wat heeft die gozer veel verschillende effecten... Klinkt wel top altijd, ook live... dat dan weer wel. En hoewel ik ze nooit zelf heb geprobeerd zou ik dan als nog serieus kijken naar TC Electronic en hun Nova Delay e.d., die dingen zijn superhandig als je veel verschillende muziek speelt en schijnen erg goed te zijn. Uiteraard ben jij de enige persoon die dat moet bepalen voor jezelf, maar hier kom je wel uit lijkt me.

Overigens wil je liever alles analoog omdat je het met digitaal helemaal gehad hebt enzo, maar lijkt je dat wel zo slim? Analoog is echt niet de heilige graal hoor en er zijn meer dan prima digitale pedalen op de markt (helemaal voor delay's bijvoorbeeld). Ik verkies veel digitale pedalen ook boven analoog gewoon omdat ze beter klinken, al ben ik ze nog niet tegengekomen bij OD/DS-pedals, die blijven analoog lekkerder klinken (algemeen gezien dan, zitten ook crappy kut pedalen tussen dat digitaal stuk beter klinkt). Bovendien moet je Digital-FX en Digital Multi-FX echt scheiden van elkaar. Er zijn multi-FX boards met analoge circuits waar je U tegen zegt, zo zijn er ook die 100% op elkaar, na elkaar, om elkaar heen gestamd zijn die je nog niet gratis zou willen hebben, het "playmobil" gevoel heb ik dan altijd. Had ik overigens ook bij meerdere BOSS pedalen, helemaal bij de OD/DS settings. Delays e.d. waren prima imo. Ik zou dus zelf je vooroordeel aan de kant schuiven en luisteren met je oren naar wat je mooi vind klinken. Als dat analoog is moet je lekker voor analoog gaan, maar ik kan me echt niet voorstellen dat alle digitale pedalen crap zijn, ook niet in jouw oren.

Het is dus voor mij ook nog erg proberen e.d., maar dacht: laat je weten wat ikzelf heb gemerkt. Speel overigens ongeveer zelfde muziek als jij doet.

edit: zit ik te zeuren op enorme lappe tekst... *slaat zichzelf*.

marc_o
15 januari 2011, 01:32
Vox, niet de makkelijkste versterker om een goede drive voor te vinden. Heb laatst mijn overdrive-verzameling op de AC-30's van m'n maat aangesloten en ik herkende ze amper.
Wat ik er wel goed op vind klinken zijn de pedalen van Carl Martin.

Denk hierbij aan de Hot Drive and Boost (drive plus een cleanboost in 1)
Plexitone (toch 1 van de betere rockpedalen verkrijgbaar)
carl Martin Quattro (in het begin van deze thread ook door iemand anders voorgesteld) dit is een multi-effect, maar niet zoiets als een GT8.

Verwacht met een TS808 a.u.b. nooit een distortion uit een cleane versterker te trekken, dat gaat niet lukken.

crapton
15 januari 2011, 08:14
Toch nog even ingaan op startpunt van de TS: GT-8 klinkt niet. Sorry kan het niet nalaten er wat over te zeggen omdat ik een deel herken.

Ik heb twee verschillende H&K Statesman amps. Ik heb geen ervaring met een AC30 en hoe die reageert. Ik gebruik altijd de 4CM anders is er sowieso bijna geen goed geluid uit te krijgen (mbv GT-8) dan. Ik ben er wel heel tevreden mee. Een collega gitarist heeft een Marshall JVM410 en die klinkt ook heel goed met GT-8, daar heeft hij dus wel de nodige tijd ingestoken!

Belangrijke punten:
- zorg dat het signaal niveau in en uit klopt - voldoende is niet te hoog niet te laag - dit is zeer belangrijk voor een lekker geluid
- kies de juiste system en global eq settings bv stack out
- begin met 1 effect tegelijk
- zet de effects loop aan
- zet de effects chain goed
- test op tevoren op redelijk stevig volume

Toen ik op huiskamer niveau aan het prullen was kreeg ik er idd geen goed geluid uit. Doods, klein hoe noem je het.

Daarna andere aanpak: hele troep in de schuur, deur op slot, flink hard gezet. Goede kabels genomen!! En dan bij het begin beginnen. Goede sound zonder GT-8, dan met maar alle effects uit alleen de 4CM dus via de GT-8 loop. Signaal niveau, global eq enz enz. Tweak tweak tweak. Dan effecten erbij enz enz. Dan bv nog een GT-8 Tubescreamer erbij tweak tweak tweak. Amp switch goed ingesteld, clean direct via GT-8. Dit heeft me zeker een paar uur gekost - let op je oren.

Mijn punt: met de GT-8 en 4CM is een uitstekend geluid te bereiken, net zoals met losse pedaaltjes. En ik heb ook losse pedalen, dat is beetje anders, niet beter - voordeel is veel minder getweak, nadeel veel minder flexibel.

Qua pedalen gebruik ik zelf de ElectroHarmonix delay en chorus, daarnaast een Tubescreamer clone van Behringer. EH spul is wel digitaal maar klinkt iha warm en vol, tegen een goede prijs.

Heel verhaal, maar je kan het gratis afgezien van de tijd dit nog eens proberen.

SRV2000
15 januari 2011, 13:59
Heel erg bedankt voor je tips en adviezen,
Ik heb het ook geprobeerd
met een 4 cm kabel methode maar elke effect die ik in de FX loop chain zet begint te resoneren. Ik heb het op verschillende factoren geprobeerd.
Het nadeel van een Vox AC30 is dat deze vanuit zich zelf geen losse eq heeft.
je kunt dus geen treble, mid, of low. alleen maar doormiddel van een tone knop.
als ik de EQ instel op de boss blijf ik aan het tweaken maar krijg het maar niet goed.
Ik vind het heel erg jammer dat ik hem weg moet doen, want ik weet dat ze goed kunnen klinken ( dat heb ik namelijk zelf mogen horen )

Dus dan kan er maar 2 dingen zijn waar het aan ligt:

Onkunde (dat vrees ik )
Of een Vox klinkt niet in combinatie met een GT-8 ( vox staan er inderdaad bekend onder dat ze nog al moeilijk in omgang zijn met effecten )

Ik denk dat als ik een persoon kon vinden die het mij in de praktijk zou willen leren dat ik dan een heel end zou komen.
Maar helaas is dit niet het geval.

Ik heb de TC electronic nova drive beluisterd en die klinkt inderdaad erg goed !!!

Maar zijn die presets een beetje gebruiksvriendelijk? anders zit ik weer met het zelfde probleem

The rifles
15 januari 2011, 14:14
Ik denk dat je teveel wilt omschrijven:makeup:

Het heeft bij mij ook een enige tijd geduurd voor dat ik mijn geluid had gevonden.

Op deze forum heeft iemand mij precies kunnen vertellen wat voor pedaal ik zocht doormiddel van een geluidsclip die ik hem lied horen.

Tip:

Pak een nummer via youtube van het gitaar geluid waar jij helemaal GAS voor hebt.
post het hier en leg duidelijk uit: dit geluid zoek ik.

er zal dan ongetwijfeld 1 wezen die zegt: dat is wat je zoekt.

SRV2000
15 januari 2011, 14:20
Dat is misschien wel niet een verkeerd idee.
Als ik een nummers moet kiezen kwa sound wat ik zoek dan is het zeker dit geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=yajU0oeMJo4

Bij 1.10 min hoor je een lekkere drive sound.
Dit geluid zoek ik !!!

Ik hoop dit wat verheldering geeft

Acdc
15 januari 2011, 14:23
Dat is misschien wel niet een verkeerd idee.
Als ik een nummers moet kiezen kwa sound wat ik zoek dan is het zeker dit geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=yajU0oeMJo4

Bij 1.10 min hoor je een lekkere drive sound.
Dit geluid zoek ik !!!

Ik hoop dit wat verheldering geeft

Mooi geluid,

ik denk dat je met deze overdrive pedaal in combi met een lespaul een heel eind komt:

http://www.youtube.com/watch?v=h2q-SFEROjg

of het een goed pedaal is weet ik niet, ik ben hier alleen van het geluid uit gegaan

marc_o
15 januari 2011, 14:59
http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

Slash speelt op Marshall, jij op VOX, heel ander beestje...ik denk dat je met de plexitone dat geluid voor 90% kunt benaderen..en dat is heel wat.
Als ik naar naar je invloeden, vind ik een VOX AC-30 overigens geen logische aanschaf, maar dat terzijde.

Henri H
15 januari 2011, 15:00
Nogmaals: Probeer 's een Marshall Guv'nor al dan niet i.c.m. een mildere overdrive/tubescreamer/booster.
De Guv'nor kom je 2e hands al tegen voor €25,-.

Een tweetal duurdere pedalen:

- Brunetti Mercury Box
- Barber Direct Drive SS

driftkop
15 januari 2011, 15:02
Als ik naar naar je invloeden, vind ik een VOX AC-30 overigens geen logische aanschaf, maar dat terzijde.

The Edge en Brian May spelen allebei op een Vox AC30, zo vreemd is het toch niet?

Henri H
15 januari 2011, 15:07
2 Amps (AC30 + Marshall JMP/JCM 800) lijkt me qua clean/drive de beste optie eerlijk gezegd.
B.v. een JMP 50W combo, kun je prima een Slash(-achtig) soundje uithalen.

FrankC
15 januari 2011, 15:12
Ik weet al wat het hoofdstuk na back to basic gaat worden..........

Back to the RACKKKKKKKK midiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!! :crazyhappy:

marc_o
15 januari 2011, 15:17
The Edge en Brian May spelen allebei op een Vox AC30, zo vreemd is het toch niet?


Nee, dat lijkt niet vreemd. Hoe vaak heb jij al eens een VOX opengedraaid zoals zij dat kunnen. Hoeveel VOX-sound is er over van The Edge? Enig idee hoeveel Line6 daar doorheen gaat?
Hoeveel normale VOX sound zit er in de Brian May vox signature?



Ik vind het geen logische keuze, zeker gezien de rest van zijn muzieksmaak zoals Van Halen en Slash. Maar goed, dat is mijn mening. Hij zoekt overigens een marshall-sound en dat gaat wel lukken, maar slechts met bepaalde pedalen.
Mercury kun je helaas vergeten, een hemels pedaal, maar niet op de Vox. Barber direct drive...ook niet echt lekker. (dit zijn 2 pedalen uit m'n eigen verzameling die ik vorige maand nog heb getest op 2 Voxen AC-30 omdat ik juist erg benieuwd was naar het resultaat.

SRV2000
15 januari 2011, 15:33
Momenteel zijn er 5 dingen die voor mij op het lijstje staat op te gaan testen:

1 TC electronic Nova Drive
2 Marshall Guv`nor
3 OCD Fulltone
4 Boss ST-2 Power Stack
5 Ibanez TS808

Maar alles is welkom ;)

Buzzel
15 januari 2011, 15:55
Haha toch de OCD ;) Hoewel ik niet denk dat je er een echte low gain sound uit haalt is het wel een heel lekker pedaal voor slash en dergelijke.

driftkop
15 januari 2011, 15:58
Nee, dat lijkt niet vreemd. Hoe vaak heb jij al eens een VOX opengedraaid zoals zij dat kunnen.

Ik heb nog nooit over een VOX gespeeld. Laat staan er een helemaal opengedraaid :rockon:

SRV2000
15 januari 2011, 16:42
Ik heb nog nooit over een VOX gespeeld. Laat staan er een helemaal opengedraaid :rockon:

De fout die de meeste mensen maken is dat je hem op het podium nooit helemaal openschroeft (of je wil ruzie met je medemuzikanten.
als ik een optreden heb dan zorg ik er voor dat mijn versterker aan de zelfde volume voldoet als mijn monitor zodat dit mooi gebalanceerd is. ( als je uitversterkt word )
Het is natuurlijk anders als je in een zaaltje speelt ( onversterkt )
Maar de VOX AC30 heeft 2 kanalen, clean en drive.
als ik over een effect speel dan heb ik hem meestal op de clean channal.

Laatst speelden we in een zaaltje van 150 man en trok ik de versterker flink open ( zonder effect )
Het was luid zat !!!! Maar geen enkele vorm van oversturing of vervorming laat staan een lekkere drive. hij bleef op volume 7 net zo clean als op stand 2

Chocola
15 januari 2011, 17:23
De fout die de meeste mensen maken is dat je hem op het podium nooit helemaal openschroeft (of je wil ruzie met je medemuzikanten.
als ik een optreden heb dan zorg ik er voor dat mijn versterker aan de zelfde volume voldoet als mijn monitor zodat dit mooi gebalanceerd is. ( als je uitversterkt word )
Het is natuurlijk anders als je in een zaaltje speelt ( onversterkt )
Maar de VOX AC30 heeft 2 kanalen, clean en drive.
als ik over een effect speel dan heb ik hem meestal op de clean channal.

Laatst speelden we in een zaaltje van 150 man en trok ik de versterker flink open ( zonder effect )
Het was luid zat !!!! Maar geen enkele vorm van oversturing of vervorming laat staan een lekkere drive. hij bleef op volume 7 net zo clean als op stand 2

Ja dat is juist het charme van de AC30 imo, het echte AC-clean tot je doodgaat van de geluidsdruk! :D.

En een Marshallsound uit een AC30... Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Zelfs met een Marshall pedaal (Guv'nor bijvoorbeeld, klinkt erg Marhall) ga je er gewoonweg geen echte Marshallsound uit krijgen. Waarom niet gewoon een leuk Marshallversterkertje erbij kopen? Jouw AC30 is neem ik aan combo? Wellicht kan je die Marshall (head) dan zelfs wel over die speakers kunnen spelen (al mis je dan wel de Marshall-Celestion combinatie, die ik nu net weer lekker vind klinken). Wat ook kan is een leuke Marshall combo. Je tilt je alleen wel een ongeluk met 2 combo's, maar een goede sound kost wat! :D. En altijd nog beter dan combo+head+cab.

Ik zou dan denk ik zelfs gaan voor een wat groter (MIDI-)pedaal, gewoon omdat het kan en koel is. Dan dump je al je effecten lekker in een doos of kist (of zoals sommigen doen: in de onderkant van je combo) en kan alles lekker remote besturen in precies de combinatie die je wil, in de vorm van presets. Of wilde je simpel? :D. In dat geval gewoon een A/B-box gebruiken, moet dan helemaal goedkomen.

johanb
15 januari 2011, 17:41
hebben we het over een ac 30 custom classic. Want met de gain op 7 en dan lekker de master open begint die van mij toch echt wel lekker te scheuren.
Aan de achterkant van een cc zit een switch van "Hot " /Warm op hot heb je 33 watt clean tot hoog volume ter beschikking,op de stand Warm 22 watt deze stand begint vrij vlot te vervormen.In mijn beleving een lekkere drive.Zoals jij beschrijft heb jij de stand op HOT staan.

marc_o
15 januari 2011, 17:46
Momenteel zijn er 5 dingen die voor mij op het lijstje staat op te gaan testen:

1 TC electronic Nova Drive
2 Marshall Guv`nor
3 OCD Fulltone
4 Boss ST-2 Power Stack
5 Ibanez TS808

Maar alles is welkom ;)


TS 808 kan er direct vanaf, die heb ik zelf, daar zit geen drive in.

SRV2000
15 januari 2011, 18:09
TS 808 kan er direct vanaf, die heb ik zelf, daar zit geen drive in.

Maar dan heb jij het waarschijnlijk om de clean channal staan?
want als ik heb op de clean channal heb dan kan ik hem wel volledig open gooi dan zit der geen drive in.

Ik heb even op de achter kant geken van mijn amp en kom op het volgende.

I

O/P select staat op 8 ( geen idee wat dat inhoud )
Output Bias staat op 50 ( ook geen idee wat dat in houd )
Smoothing staat op vintage. ( ben ik bekend mee )

Level staat op -10 db

Nu wil ik niet te hard van stapel lopen maar deze 2 dagen heb ik alleen maar youtube filmpjes bekeken ( get a life ) ik weet het ;)
Toch kom ik elke keer weer uit bij TC Electronic.

Wat mij tot nu toe het meest aansprak zijn de volgende dingen

TC Electronic Nova Drive
TC ELECTRONIC RPT1 NOVA REPEATER ( erg goed voor U2 werk )
kijk zelf maar: http://www.youtube.com/watch?v=N-J3XpcjFFQ&feature=related
TC Electronic Polytune.

wat vinden jullie hier van??

Simonvanwijk
15 januari 2011, 18:20
Misschien dat je ook zou kunnen kijken naar de Nova Delay (de grote broer van de Nova Repeater) die heeft 9 presets. Dat kan je misschien van pas komen in je band.

johanb
15 januari 2011, 18:26
Moet je de output bias toch eens op 82 proberen( warm).

SRV2000
15 januari 2011, 19:14
Moet je de output bias toch eens op 82 proberen( warm).

En wat voor meer waarde heeft dat aan het geluid? klinkt het beter warmer, strakker, openlijker.

aan die settings kom ik nooit.

en wat betekend O/P en Bias ?

JohnLord
15 januari 2011, 19:43
Misschien heb ik het gemist, het is tenslotte al een lang topic. Als je de mogelijkheid hebt zou je je bestaande setup eens door een andere amp kunnen gooien.

SRV2000
15 januari 2011, 20:02
Misschien heb ik het gemist, het is tenslotte al een lang topic. Als je de mogelijkheid hebt zou je je bestaande setup eens door een andere amp kunnen gooien.

Dat heb ik ook al geprobeerd ik heb hem op een JCM800 en een Randall geprobeerd ook dit klonk niet in combinatie met de Boss GT 8
Het ligt dus puur aan de instellingen van mijn gt 8 waar ik niet uitkom.
Na 4 maanden tweaken en zweten heb ik toch besloten om de gt 8 weg te doen.
Het is spijtig genoeg maar ik denk dat de Gt8 boven mijn kunde is en ik maar over moet stappen naar analoog

Henri H
15 januari 2011, 20:05
Die Nova Delays zijn ook digitaal hoor...

SRV2000
15 januari 2011, 20:10
Die Nova Delays zijn ook digitaal hoor...

Ja maar zoals je al aangaf is het niet erg om een digitale delay en reverb te gebruiken.

Ik wil wel een analoge overdrive hebben

@ H Huisjes.

Welke Drive gebruikte jij bij bosten- more than a feeling?
Of kwam dit rechtstreeks uit je hook ?

Henri H
15 januari 2011, 20:14
OK, maar zoals al eerder gezegd werd, zou ik ook de (digitale) BOSS Powerstack niet zomaar overslaan, schijnt het i.c.m. een AC30 bijzonder goed te doen.

dml
15 januari 2011, 20:45
Is de Powerstack digitaal???

SRV2000
15 januari 2011, 20:58
Is de Powerstack digitaal???

Ja volgens mij is die analoog toch. maar die gebruikt MichaelEA of zo ook ?

Hoe dan ook hij klinkt wel goed. maar heb je dat gehoord of vanuit een topic? dat hij het goed doet met de vox

peter_heijnen
15 januari 2011, 21:13
TC Electronic Nova Drive
TC ELECTRONIC RPT1 NOVA REPEATER ( erg goed voor U2 werk )
kijk zelf maar: http://www.youtube.com/watch?v=N-J3XpcjFFQ&feature=related
TC Electronic Polytune.

wat vinden jullie hier van??
Ik denk dat je dan goedkoper uit bent met een nova system, zijn al te krijgen voor 400,-... ;)

En idd, de powerstack is digitaal, de drives in de nova system zijn dat niet.

Mitch
15 januari 2011, 21:28
Veel gezegd in de tussentijd en effe geen tijd en zin om overal op te reageren, maar er is al een hoop zin en onzin voorbij gekomen :D
Een Vox kan prima klinken met een GT8 maar da's inderdaad wel een heel gedoe. Als je daar niet aan wil: groot gelijk, hoef je je niet voor te verontschuldigen.
De nummers zijn me duidelijk. Goeie strakke drive heb je nodig en hoogstens twee verschillende delay settings.

TS808 inderdaad NIET doen voor het doel dat je nastreeft.
OCD: zou kunnen op de AC30CC1 (die is wat neutraler) maar op mijn Heritage vond ik 'm te modderig worden. De Dirty Little Secret doet dat beter. Is sowieso een zeer goed pedaal voor de soort sound die je zoekt, maar dan vooral op 18 volt.
Je AC30CC1 heeft wel twee kanalen, maar als je die verwart met clean en drive dan maak je echt een denkfout. Het normal channel is iets cleaner dan het top boost channel maarreh... het is geen channel switcher hè? Heb je überhaupt al wel eens geprobeerd de beide kanalen gelinkt te gebruiken met het schakelaartje? Dan is er sowieso een fijnere, licht crunchy sound uit te halen. Trouwens, met het volume op driekwart en dan de mastervolume naar smaak open zou hij écht goed op moeten breken hoor, anders is het tijd voor andere pre amp buisjes. Vergeet die switches achterop, dat gaat niet voor een eerdere of mooiere vervorming zorgen. De één stelt de eindtrap nog iets heter af, de ander haalt het vermogen naar beneden maar beide zorgen niet voor een toffere respons óf een lekkerder opbreken van de amp, dat moet je toch écht zoeken in de pre amp.
En als Michael een goede sound haalt uit de PowerStack in combinatie met een AC30CC1, vergeet dan maar lekker dat het een digitaal bakkie is want dan kun je er vanuit gaan dat het goed klinkt.

Delay: Je zou een delay kunnen overwegen waarin je een paar settings kan opslaan zoals een Boss DD20. Je zou ook twee losse delaypedalen kunnen gebruiken, één voor heldere, digitale delay (al dan niet met tap tempo) en één voor wat ongedefineerdere delaysound,al dan niet analoog. Eerlijk gezegd zou je beide dingen prima uit een DD20 kunnen halen. Is lang niet zo ingewikkeld als een GT8 overigens, veel makkelijker in te stellen.

Henri H
15 januari 2011, 22:30
Ja volgens mij is die analoog toch. maar die gebruikt MichaelEA of zo ook ?

Hoe dan ook hij klinkt wel goed. maar heb je dat gehoord of vanuit een topic? dat hij het goed doet met de vox'k Heb het gelezen in dit topic: klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140860&page=1)

De Dirty Little Secret (DLS) heb ik ook gehad, maar i.c.m. mijn Marshall-gevoicede amps vond ik het 3 x niks, heb echter niet de moeite genomen om hem op 18V te testen.
Ik geloof Mitch en ook anderen die er enthousiast over zijn, op hun woord dat ie lekker klinkt met een AC30 of Fender amp.
Als je al een lichte overdrive uit je amp haalt, kan ik me voorstellen dat de DLS die lekker aandikt.

Nog even over de GT-8, erg veelzijdig apparaat, maar de drives en amp-models zijn niet echt geschikt i.c.m. een buizenbak naar mijn mening/ervaring.
Als standalone apparaat i.c.m. met een full range monitor des te beter.
Puur als efectenbak, en dus niet de drives en amp models, is het een prima ding, vooral i.c.m. een 4CM-buizen-setup.

ateng
16 januari 2011, 12:56
Even nog iets waar ik me een beetje aan erger... zeggen dat digitaal niks is en liever analoog wil omdat iemand niet overweg kan met een multi-fx processor/floorboard!
Je kan net zo goed een klote geluid hebben met analoog gear als je ze niet goed instelt.

Mitch
16 januari 2011, 14:03
Erger je gerust, maar ik zie toch graag het topic in dienst blijven van de topic starter in plaats van de zoveelste multi FX versus pedalen topic te ontketenen ;)
We blijven gewoon net zo lang de Boss Power Stack promoten tot -ie overstag gaat, hahahaha
Even serieus: check even dat topic, SRV2000. Zijn ook soundclips bij.

SRV2000
16 januari 2011, 21:05
Erger je gerust, maar ik zie toch graag het topic in dienst blijven van de topic starter in plaats van de zoveelste multi FX versus pedalen topic te ontketenen ;)
We blijven gewoon net zo lang de Boss Power Stack promoten tot -ie overstag gaat, hahahaha
Even serieus: check even dat topic, SRV2000. Zijn ook soundclips bij.

Ik wil ook absoluut niet zeggen dat digitaal verkeerd is, dit zijn ook nooit mijn woorden geweest.
Mijn probleem is dat ik een Boss GT 8 in mijn bezit heb waar ik geen voldoende geluid uit kan krijgen, altans niet zoals ik het zou willen.
Na 4 maanden ben ik het gewoon zat en accepteer ik dat het onkunde is van mijn kant en dat ik hem spijtig genoeg toch weg moet doen.
Ik heb ook de boss powerstack via you tube beluisterd en als ik dat geluid kan produceren op mijn gear zoals ik het op youtube heb beluisterd dan ben ik verkocht.
En dan zal ik hem ook zeker aanschaffen of het nauw digitaal of analoog is.

Mischien heb ik het verkeerd overgebracht om te zeggen dat ik van digitaal naar analoog wil overstappen. Maar wat ik daar uiteindelijk mee bedoel is dat ik van een multi effect over wil stappen naar losse pedalen.
Puur omdat ik dan niet continu hoef te tweaken en losse pedalen wat makkelijker in te stellen zijn.

kortom ik zeg niet dat digitaal slecht vind ik wil gewoon rocken met een lekkere sound.
Maar zoals Mitch al heeft aangegeven is daar deze topic ook op gebaseerd.
Er zijn duizende topics geopend met Multi effect VS Losse pedalen en ik wil geen open wonden openen;)

De bedoeling van deze topic is om mij stapje in de goede richting te geveb betreft een goede / nieuwe setup.
Hier zijn al aardig wat pedalen voor bij gekomen betreft: Delay,Reverb en overdrive.
Ik heb van alle posten de pedalen via youtube beluisterd en ook heb ik verschillende reviews gelezen.
vanuit daar heb ik nu al een lijstje kunnen maken van wat wel en niet aantrekkelijk voor mij is.
Kortom het doel wat ik in deze topic wou bereiken heb ik bereikt, er zijn veel goede pedalen voorbij gekomen en ook veel nuttige informatie waardoor het voor mij makkelijker word om tot een besluit te komen
en alle tips en adviezen over pedalen die nu nog komen ziijn mooi mee genomen en helpt mij bij de zoektocht naar HET geschikte pedaal

Henri H
16 januari 2011, 21:54
Vergeet ook niet dat de M9/13 (en Nova System?) een stuk eenvoudiger in te stellen is (zijn) dan een GT-8.
Een multi-effect uitsluiten zou ik misschien niet zomaar doen.
Aan de andere kant denk ik dat als je echt het onderste uit de kan wil (lees: voor jou de beste pedalen), je het beste voor losse pedalen kunt gaan, omdat je dan op een gegeven moment (en €2000,- armer :D) dat ene bepaalde soundje gevonden hebt.
Ik denk dat een multi-effect altijd compromissen met zich meebrengt.

Tot zover de MFX - Losse Pedalen discussie wat mij betreft. :)

ateng
17 januari 2011, 00:32
En het is zeker ook een persoonlijke smaak kwestie... wat voor de 1 werkt kan waardeloos zijn voor wat je zoekt.
Wat ik wel moet zeggen, en dat is al eerder aangegeven, dat een AC30 wel anders reageert op pedalen dan de meeste buizenversterkers. Dan is het ook lastig om te zeggen dat bbijvoorbeeld een Ibanez SD9 super vet klinkt omdat het juist niet vet klinkt over een Vox. Ik heb dat toevallig een tijdje terug getest namelijk tijdens een zoektocht naar een combo. Mijn SD9 heeft altijd wel goed geklonken of in ieder geval zo geklonken zoals ik m verwacht met de meeste buizenversterkers. Maar toen ik over een Vox speelde was het opeens een ander soort distortion! Zo waren er meerdere pedalen die anders klonken dan dat ik ze gewend was.

marc_o
17 januari 2011, 09:46
En het is zeker ook een persoonlijke smaak kwestie... wat voor de 1 werkt kan waardeloos zijn voor wat je zoekt.
Wat ik wel moet zeggen, en dat is al eerder aangegeven, dat een AC30 wel anders reageert op pedalen dan de meeste buizenversterkers. Dan is het ook lastig om te zeggen dat bbijvoorbeeld een Ibanez SD9 super vet klinkt omdat het juist niet vet klinkt over een Vox. Ik heb dat toevallig een tijdje terug getest namelijk tijdens een zoektocht naar een combo. Mijn SD9 heeft altijd wel goed geklonken of in ieder geval zo geklonken zoals ik m verwacht met de meeste buizenversterkers. Maar toen ik over een Vox speelde was het opeens een ander soort distortion! Zo waren er meerdere pedalen die anders klonken dan dat ik ze gewend was.

+1

Mijn bescheiden, maar mooie collectie hoorde ik er ook niet op terug zoals ik had gewild.

Barber Direct drive
Brunetti Mercury drive
Crowther Hotcake
Visual Sound Jeckyll and Hyde
RR- Fat Drive (Klon kloon)
Ibanez ts-808

Die klonken eigenlijk niet goed genoeg om aan te schaffen, als ik een AC-30 eigenaar zou zijn. Op mijn op el-34 gebaseerde versterkers zijn ze te gek, lijkt wel of er weinig van overblijft wanneer je een el-84 versterker wilt oversturen, want op m'n marshall Class 5 (ook el-84) vind ik ze ook niet super.
Heb m'n Blackstar HT-dual er niet op getest, dus daarover kan ik geen oordeel geven.

Andere pedalen doen het er prima op, zoals o.a. de carl Martin reeks, maar daar kwam ik ook maar toevallig achter in een winkel.

Mitch
17 januari 2011, 10:08
Yup, de Carl Martin reeks heb ik al vaak over geroepen, die doet het uitstekend op Vox. Maar wat ik nog veel vaker heb geroepen (dat mijn virutle stembanden nog geen poliep hebben: ongelofelijk) is dat de Voxjes in hun samenwerking met drivepedalen last hebben van een ruime bright cap. Die halen zoveel laag uit je geluid dat je snel een buzzy, AM-radio achtig geluid over houdt. Is die bright cap eruit klinkt de amp nog steeds meer dan prima helder en werken je drivepedalen vrijwel net zo makkelijk samen met de Vox als op andere amps.
Ook voor de topic starter dus een aanrader.

jim__
17 januari 2011, 12:11
Heb het inderdaad al eerder aangegeven, maar ik zou ook de drives van Carl Martin proberen. Zelf heb ik dan de Quattro, waar dan een toneknop op de drivesectie zit om onnodig hoog bij het drivekanaal weg te filteren. En dat werkt prima, zeker als ik switch van bijvoorbeeld een les paul naar een tele en toch qua drive dezelfde klankkleur te houden.

Houdt er wel rekening mee dat de delay van de quattro wellicht te beperkt is voor U2 sounds, gelet op het wat warmere (analoge) geluid en geen dotted eight-timingmogelijkheden. Dit kun je oplossen door een andere delay in de loop te zetten, maar dan ben je dus wel weer duurder uit.

Wat dat betreft zou je dus kunnen kijken naar de DC-drive of misschien nog beter bij jouw versterker: de AC-tone (http://www.carlmartin.com/product%20ac%20tone.htm).

SRV2000
17 januari 2011, 12:48
Yup, de Carl Martin reeks heb ik al vaak over geroepen, die doet het uitstekend op Vox. Maar wat ik nog veel vaker heb geroepen (dat mijn virutle stembanden nog geen poliep hebben: ongelofelijk) is dat de Voxjes in hun samenwerking met drivepedalen last hebben van een ruime bright cap. Die halen zoveel laag uit je geluid dat je snel een buzzy, AM-radio achtig geluid over houdt. Is die bright cap eruit klinkt de amp nog steeds meer dan prima helder en werken je drivepedalen vrijwel net zo makkelijk samen met de Vox als op andere amps.
Ook voor de topic starter dus een aanrader.

wat mitch zegt kan ik mij wel in vinden als ik over mijn boss gt speel klinkt het net als een cm radio. Er zit totaal geen laag meer in en klinkt iritant schel.
Onze andere gitarist speelt over een randall g3 transistor en die heeft op dit moment een voller geluid als de vox van mij.

Carl martin reeks hoor ik vaak voorbij komen en dat deze in combinatie met een vox lekker klinkt.

Momenteel zijn dit de pedalen die ik wil gaan testen,

carl martin reeks,
ocd fulltone
boss powerstack

dit zijn de pedalen die het meeste zijn voorgekomen

tomdiedom
17 januari 2011, 13:06
gooi voor de gein ook een bd-2 en od-3 van boss erin. Misschien is een blues pro iets voor je? Wel redelijk wat compressie, maar een groot gainbereik.

Hallie
17 januari 2011, 15:06
+1 voor de Bd-2 van boss

ik heb die, ook icm met een ac30.

dat ding kan flink oversturen, maar bij te veel gain wordt ie fuzzy. mooi als je er van houdt.

sowieso voor de minder " heftige" stukken, zal het een prima pedaal zijn.

crapton
17 januari 2011, 19:11
wat mitch zegt kan ik mij wel in vinden als ik over mijn boss gt speel klinkt het net als een cm radio. Er zit totaal geen laag meer in en klinkt iritant schel.


Als het waar is wat Mitch zegt ligt het aan de high-pass capacitor die een deel van je lf (laag frequent) signaal wegfiltert - op welk kanaal is dat dan?

Ik heb dit ergens gevonden: re there things I dislike about the CC? Sure. The plate resistors on V1 are the wrong value (100k instead of 220k). The bright cap on the TB channel is too high: 120pf where it should be 68pf or not there at all. This is exaggerated by the bright sound of the Wharfedale or Celestion Blues the amp ships with. The Weber Blue Dog and Silver Bell sound more like the JMI era speakers, and are less harsh in the highs.

Ik blijf zeuren: de hamvraag is klinkt je amp zonder GT-8 oid wel goed? Dan moet ie met alle effecten UIT (behalve GT-8 loop aan) met de 4CM hetzelfde klinken.

Zo niet - heb je m wel goed aangesloten? Laatst een topic gezien van iemand die de 4CM had geprobeerd, werkte niet. Bleek compleet verkeerd aangesloten. Ja sorry... wat wil je nou.

Andere invalshoek: klinkt je Vox zonder GYT-8 ook bagger dan helpen 'analoge' effecten natuurlijk niet.

Dus net als bij collega Roelsmoel bezint eer ge begint.

SRV2000
18 januari 2011, 11:08
Als het waar is wat Mitch zegt ligt het aan de high-pass capacitor die een deel van je lf (laag frequent) signaal wegfiltert - op welk kanaal is dat dan?

Ik heb dit ergens gevonden: re there things I dislike about the CC? Sure. The plate resistors on V1 are the wrong value (100k instead of 220k). The bright cap on the TB channel is too high: 120pf where it should be 68pf or not there at all. This is exaggerated by the bright sound of the Wharfedale or Celestion Blues the amp ships with. The Weber Blue Dog and Silver Bell sound more like the JMI era speakers, and are less harsh in the highs.

Ik blijf zeuren: de hamvraag is klinkt je amp zonder GT-8 oid wel goed? Dan moet ie met alle effecten UIT (behalve GT-8 loop aan) met de 4CM hetzelfde klinken.

Zo niet - heb je m wel goed aangesloten? Laatst een topic gezien van iemand die de 4CM had geprobeerd, werkte niet. Bleek compleet verkeerd aangesloten. Ja sorry... wat wil je nou.

Andere invalshoek: klinkt je Vox zonder GYT-8 ook bagger dan helpen 'analoge' effecten natuurlijk niet.

Dus net als bij collega Roelsmoel bezint eer ge begint.

ja clean doet hij het prima
gister de hele avond met de boss bezig. Geweest maar klonk nergens naar
ik weet dat de vox mogelijk met effecten kan zijn.
Ik zat bij de aankoop te twijfelen tussen de vox en de blackstar ht 60 stage. Mischien had ik daar wel voor moeten kiezen.

Mitch
18 januari 2011, 11:52
Dat soort multi-bakken moeten eigenlijk gewoon over een full range monitor gegooid worden, maar dat doet maar een enkeling.
Zo'n AC30CC1 heeft een veel toffer karakter dan een HT60. Als je daar tussen getwijfeld hebt begrijp ik je smaak niet erg, maar dat hoeft ook niet. Doe jezelf een lol, google even hoe je die bright cap er uit haalt of laat het iemand doen (klein klusje) en ga daarna los met drive pedalen.

SRV2000
18 januari 2011, 12:47
Dat soort multi-bakken moeten eigenlijk gewoon over een full range monitor gegooid worden, maar dat doet maar een enkeling.
Zo'n AC30CC1 heeft een veel toffer karakter dan een HT60. Als je daar tussen getwijfeld hebt begrijp ik je smaak niet erg, maar dat hoeft ook niet. Doe jezelf een lol, google even hoe je die bright cap er uit haalt of laat het iemand doen (klein klusje) en ga daarna los met drive pedalen.

mijn smaak is rocken met een vette overdrive. En ik denk dat met mijn versterker heel erg gebonden ben. En als ik de reviews van de blackstar lees dan lust deze alle effecten wel.
Ik heb deze versterker nu een half jaar en waar ik hem heb gekocht heeft ook een blackstar staan. Ik heb gebeld en hij wou gelijk om. Ik heb nog nooit op het punt gestaan dat ik niet wist wat ik zou willen maar dit maakt het wel moeilijk

ik heb vandaag van een gitarist gehoord dat een vox nooit een rock versterker zou worden.

Maar wat gebeurd er als ik de brightcap er uit haal, en wat is een brightcap

en is blackstar met een marshall versterker te vergelijken?

hessepes
18 januari 2011, 14:16
Ik vind dit wel een interessante discussie. Speel ook in een coverband en ook voornamelijk slaggitaar. Plus ik heb prima (vox!) versterkers en dito gitaren.
Zie daar de overeenkomst met TS. Alleen wist ik van het begin af aan dat ik zou gaan voor losse pedalen. Het was voor mij toch best een ontdekkingstocht welke pedalen ik nou allemaal nodig had. En ook welke pedalen lekker met elkaar werken. Die barber werkt bijv heel lekker met de DLS en met de LPB booster was het een verrassing om te ontdekken dat die ieder pedaal nog wat vetter maakt (wordt dus niet als volume boost).

Mijn versterker zet ik op z.g.a. clean.
Dus met mijn pedalen moet ik gain zien te krijgen.

Uiteindelijk kwam ik uit op 3 od pedalen: voor beetje drive, beetje meer drive (DLS+ Barber) en flink wat overdrive.

Ik gebruik de booster alleen om mijn overdrive vetter te laten zijn, dus die staat op een kwart open. Delay heb ik altijd aanstaan (klein beetje).

Ik heb: tuner > booster Electric-Harmonix >> barber LTS sr >> Catalinbread DLS > Catatlinbread Formula no 5 >> H20 Chorus+ Delay (dus in 1 pedaal).

Ik had ook een volume pedaal, maar die gebruikte ik nooit dus die heb ik weer de deur uitgedaan.

Nog iets t.a.v. "ik heb vandaag van een gitarist gehoord dat een vox nooit een rock versterker zou worden." en "wat is een brightcap":

>> natuurlijk wil een vox wel rocken!

ik heb een Vox heritage actv15 en daar is de bright cap van verwijderd + ik heb nu een gain knop. Die versterker klinkt zonder pedalen ook super, maar clean en dan pedalen - super geluid nu. Heb ik laten doen door CMW (http://www.cmwamps.com/).

Heb ook een vox night train en die treble die klinkt echt lelijk schel - ik draai treble bijna compleet dicht. Zit erover na te denken om daar die bright cap ook te halen.....

ach ja, zo blijf je bezig;)

misschien heb je hier iets aan.

Heibel
18 januari 2011, 14:23
Onkunde (dat vrees ik )
Of een Vox klinkt niet in combinatie met een GT-8 ( vox staan er inderdaad bekend onder dat ze nog al moeilijk in omgang zijn met effecten )

Na het topic even te hebben doorgespit is er één ding wat nog niet duidelijk is. Hoe heb je je GT-8 aangesloten naar je VOX? Mijn ervaring is dat multi-fx vele malen beter presteren wanneer ze in de loop van de versterker worden gebruikt. Nagenoeg ieder multi-FX apparaat werkt op line level, net als de FX- loop van 'n versterker (daar zijn ze voor) en niet op instrument level, zoals de meeste reguliere effectpedalen. Jij hebt de AC-30 als ik me niet vergis? Die heeft 'n effects loop. Let op, die GT-8 gaat véél voller klinken..

Mocht je dan nog behoefte hebben aan meer drive mogelijkheden, dan zou ik 'n simpel overdrive pedaaltje vóór de versterker zetten als aanvulling op de GT-8. Oh ja, en als het even kan, probeer de amp- simulatie uit te zetten en alleen de effecten te gebruiken.

Mocht je dat allemaal al geprobeerd hebben, dan neem ik bovenstaande uiteraard terug, maar zoals je zelf al zegt wanneer eigenlijk je eigen onkunde er voor zorgt dat je niet tevreden bent, zou ik wat aan die onkunde gaan doen, i.p.v. andere pedalen aanschaffen.

Succes!

zoon van Piet
18 januari 2011, 14:44
ik heb vandaag van een gitarist gehoord dat een vox nooit een rock versterker zou worden.

Nou ja....dit was de amp van iedere Britse pubrocker!

Mitch
18 januari 2011, 14:52
ik heb vandaag van een gitarist gehoord dat een vox nooit een rock versterker zou worden.

Maar wat gebeurd er als ik de brightcap er uit haal, en wat is een brightcap

en is blackstar met een marshall versterker te vergelijken?

1. Dikke bullshit in de categorie: alleen overdrive uit de versterker zelf is goed dús moet een Mesa, Marshall, Peavey blablabla zijn
Lees dit topic eens door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135587

2. Bright cap is een condensator die met name op lagere volumestanden wat laag eraf haalt om helder genoeg te klinken. Die is echter veel te ruim, waardoor een overdrivepedaaltje ervóór al gauw als een natte krant klinkt. Verwijder je die ben je alsnog helder genoeg en werken alle pedalen een stuk beter.
Hier ook wat info daarover (stukje doorlezen, begin gaat over mastervolume): http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=139792
Het is een ingreep van niks, kost je de kop niet als je het liever niet zelf doet.

3. Omdat ex-personeel van Marshall Blackstar heeft opgericht krijg je al gauw die vergelijking. Ik vind dat er een erg groot verschil zit tussen beide versterkermerken. Maar boeien, een Vox kan veel lekkerder knallen :D

crapton
18 januari 2011, 16:19
Hoe heb je je GT-8 aangesloten naar je VOX?

Mocht je dan nog behoefte hebben aan meer drive mogelijkheden, dan zou ik 'n simpel overdrive pedaaltje vóór de versterker zetten als aanvulling op de GT-8. Oh ja, en als het even kan, probeer de amp- simulatie uit te zetten en alleen de effecten te gebruiken.

Succes!

+1

Ik lees (correct me if wrong): clean goed geluid, amp overdrive schel? Dat bevestigt verhaal van Mitch en hetgeen ik al gepost heb. Bright cap = design fout van Vox. Als die Vox zonder GT8 slecht klinkt dan klinkt ie met GT8 ook slecht. Daar moet je beginnen. Als het je sound niet is, inruilen die handel en een Blackstar kopen.

Als je versterker (Vox of Blackstar) eenmaal goed is dan je GT8 met de 4CM aansluiten - maar wel goed! Zoek dat nog eens na hoe precies aan te sluiten.

Geen amp sim gebruiken, effecten uit, GT8 loop aan! Wel of niet GT8 in de amp loop moet niets uitmaken qua sound. Let op ik praat over de GT8 loop en de amp loop - dat is wat anders. Begrijp je dat niet doe dan zsm je GT8 weg en koop pedaaltjes...

Pas daarna ga je de effecten van je GT8 instellen, reverb, chorus, evt booster enz. Clean via amp sim - hoef je ook niet te schakelen op je amp, crunch etc NIET. Geen amp sim gebruiken voor overdrive enz is mijn ervaring, maar er schijnen mensen te zijn die er iets redelijks uit krijgen. Voor mij is COSM = CRAP. Moet je zelf maar eens mee prutsen.

Als dat zo niet lukt ben ik een boon... :-) Stap voor stap zurgvuldig werken, goed lezen en luisteren.

The rifles
18 januari 2011, 17:20
+1

Ik lees (correct me if wrong): clean goed geluid, amp overdrive schel? Dat bevestigt verhaal van Mitch en hetgeen ik al gepost heb. Bright cap = design fout van Vox. Als die Vox zonder GT8 slecht klinkt dan klinkt ie met GT8 ook slecht. Daar moet je beginnen. Als het je sound niet is, inruilen die handel en een Blackstar kopen.

Als je versterker (Vox of Blackstar) eenmaal goed is dan je GT8 met de 4CM aansluiten - maar wel goed! Zoek dat nog eens na hoe precies aan te sluiten.

Geen amp sim gebruiken, effecten uit, GT8 loop aan! Wel of niet GT8 in de amp loop moet niets uitmaken qua sound. Let op ik praat over de GT8 loop en de amp loop - dat is wat anders. Begrijp je dat niet doe dan zsm je GT8 weg en koop pedaaltjes...

Pas daarna ga je de effecten van je GT8 instellen, reverb, chorus, evt booster enz. Clean via amp sim - hoef je ook niet te schakelen op je amp, crunch etc NIET. Geen amp sim gebruiken voor overdrive enz is mijn ervaring, maar er schijnen mensen te zijn die er iets redelijks uit krijgen. Voor mij is COSM = CRAP. Moet je zelf maar eens mee prutsen.

Als dat zo niet lukt ben ik een boon... :-) Stap voor stap zurgvuldig werken, goed lezen en luisteren.

@srv 2000

het is begrijpelijk dat de boss ingewikkeld is, je bent niet de enige die hem verkoopt door onkunde.

maar nu snap ik 1 ding niet.
je hebt een keer een topic gepost betreft de 4cm kabel methode.
je kwam er niet uit en toen heeft onze enige echte johnlord (hier op het forum) jou aangeboden om langs te komen met je boss zodat hij jou daarmee kon helpen.

nu ben ik niet nieuwsgierig aangelegd maar ik mag graag alles weten.

john komt uit katlijk, jij uit hoornsterzwaag.

effe routenet berekening.....

om precies te zijn woon jullie 12 km van elkaar af! !!!

wat is het probleem dan?

je wil heel graag een goed geluid dat merk aan je posten, zo graag dat je al zit te overwegen om je vox zeg te doen.

man neem contact met johnlord op maak een afspraak en maak er samen een leerzame en muzikale avond van.

waarschijnlijk speelt hij zelf over een boss dus als hij een uurtje met jou bezig is wil jij die vox niet meer kwijt;)

kortom hij heeft het je aangeboden. als je daar niets mee doet dan moet je voor losse pedalen gaan.

het is omdat ik in limburg woon maar ik had je graag geholpen

SRV2000
18 januari 2011, 18:30
@srv 2000

het is begrijpelijk dat de boss ingewikkeld is, je bent niet de enige die hem verkoopt door onkunde.

maar nu snap ik 1 ding niet.
je hebt een keer een topic gepost betreft de 4cm kabel methode.
je kwam er niet uit en toen heeft onze enige echte johnlord (hier op het forum) jou aangeboden om langs te komen met je boss zodat hij jou daarmee kon helpen.

nu ben ik niet nieuwsgierig aangelegd maar ik mag graag alles weten.

john komt uit katlijk, jij uit hoornsterzwaag.

effe routenet berekening.....

om precies te zijn woon jullie 12 km van elkaar af! !!!

wat is het probleem dan?

je wil heel graag een goed geluid dat merk aan je posten, zo graag dat je al zit te overwegen om je vox zeg te doen.

man neem contact met johnlord op maak een afspraak en maak er samen een leerzame en muzikale avond van.

waarschijnlijk speelt hij zelf over een boss dus als hij een uurtje met jou bezig is wil jij die vox niet meer kwijt;)

kortom hij heeft het je aangeboden. als je daar niets mee doet dan moet je voor losse pedalen gaan.

het is omdat ik in limburg woon maar ik had je graag geholpen

Daar heb ik ook meteen op gereageerd want dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn.
Ik heb hem toen meteen een PM gestuurd en na een aantal dagen kreeg ik netjes een reactie van hem terug

Hij melde dat hij het momenteel erg druk met zijn werk, misschien een andere keer maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen.

jammer maar helaas:???:

The rifles
18 januari 2011, 18:36
Daar heb ik ook meteen op gereageerd want dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn.
Ik heb hem toen meteen een PM gestuurd en na een aantal dagen kreeg ik netjes een reactie van hem terug

Hij melde dat hij het momenteel erg druk met zijn werk, misschien een andere keer maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen.

jammer maar helaas:???:

ma dat is nog geen 2 weken geleden:makeup:
Ik kan natuurlijk niet in Johnlord zijn agenda kijken maar ik ben zelf een ondernemer en daar komt veel bij kijken.
Maar hij zal ongetwijfeld wel een uurtje in de week/weekend tijd hebben:???:
naja SRV2000 Succes.

stuur me anders een PM met je tel. nummer ( als je dat wilt )
Mocht ik een keer tijd hebben dan zal ik eens kijken of ik na friesland kan komen.

wel moet ik je melden dat dat wel een aantal weken kan duren maar ik ga zeker mijn best voor je doen

JohnLord
18 januari 2011, 18:57
Daar heb ik ook meteen op gereageerd want dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn.
Ik heb hem toen meteen een PM gestuurd en na een aantal dagen kreeg ik netjes een reactie van hem terug

Hij melde dat hij het momenteel erg druk met zijn werk, misschien een andere keer maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen.

jammer maar helaas:???:

Zo is het, SRV wilde zelf dolgraag de afspraak maken.
Overigens werk ik zelf naar volle tevredenheid met 2CM, mét amp sims en mét de GT-8 drives.

The rifles
18 januari 2011, 19:12
Zo is het, SRV wilde zelf dolgraag de afspraak maken.
Overigens werk ik zelf naar volle tevredenheid met 2CM, mét amp sims en mét de GT-8 drives.

Dat zou ik ook doen als ik met mijn handen in het haar zou zitten en ik weet dat iemand 12 km verder op het wel goed heeft.
Hij heeft aangegeven dat hij de 2cm maar ook de 4cm kabel methode heeft toegepast. als hij nauw over een line 6 15 watter zou spelen ( met alle respect voor de gene die zo`n versterker bezit ) dan kan ik me voorstellen dat de moeite om een afspraak te maken niet waard is. een

Maar hij heeft i.m.o goede gear in huis !!!
een Vox AC30 met een Lespaul is voor sommige gitarist een ware droom en als je ziet wat je daar voor neer tikt dan mag je er vanuit gaan dat je wat kwaliteit mag terug verwachten.

Waarschijnlijk heb jij net dat ene instelling wel goed staan en hij net niet
dat kan op het geluid veel verschil maken.

SRV2000
18 januari 2011, 19:20
Dat zou ik ook doen als ik met mijn handen in het haar zou zitten en ik weet dat iemand 12 km verder op het wel goed heeft.
Hij heeft aangegeven dat hij de 2cm maar ook de 4cm kabel methode heeft toegepast. als hij nauw over een line 6 15 watter zou spelen ( met alle respect voor de gene die zo`n versterker bezit ) dan kan ik me voorstellen dat de moeite om een afspraak te maken niet waard is. een

Maar hij heeft i.m.o goede gear in huis !!!
een Vox AC30 met een Lespaul is voor sommige gitarist een ware droom en als je ziet wat je daar voor neer tikt dan mag je er vanuit gaan dat je wat kwaliteit mag terug verwachten.

Waarschijnlijk heb jij net dat ene instelling wel goed staan en hij net niet
dat kan op het geluid veel verschil maken.

In ieder geval heeft SRV2000 geprobeerd om een afspraak te maken.



Natuurlijk baal ik, ik heb vele stappers avonden moeten laten vallen om mijn gear te kunnen bekostigen en als het dan niet naar tevredenheid werkt dan is dat flink kl#te.
Ik heb vandaag op youtube gekeken en ik heb de 4 cm kabel methode wel goed aangesloten!!!
Ook heb ik het boekje van boss zelf doorgelezen en heb tijden met de eq bezig geweest.
Ik vind het zo wel effe prima:mad:

Nolimit-Custom
18 januari 2011, 19:24
Zo is het, SRV wilde zelf dolgraag de afspraak maken.
Overigens werk ik zelf naar volle tevredenheid met 2CM, mét amp sims en mét de GT-8 drives.


Ik zou persoonlijk niet voor de blackstar gaan.
Het enige voordeel is dat hij van ISF is voorzien.

Crunchbox heb ik ook wel veel positieve verhalen over gehoord

Mitch
18 januari 2011, 19:39
Geen gezeik meer over eventuele eerdere beloftes anders stop ik met bewerken van posts en ga ik verder met berispingen. Het is allemaal niet persoonlijk bedoeld maar hoe harder je het roept hoe rotter het overkomt. Klaar ermee nu.

Waar ik me wel over verbaas is dat je nog steeds reageert alsof je geen aanwijzingen en adviezen hebt gekregen. Het lijkt er een beetje op dat je nu meer zit te twijfelen om de amp om te ruilen in plaats van er goede pedalen voor te vinden in plaats van de GT8 waarover iedereen blijft doordrammen :D

Verder vind ik ISF juist het nadeel van de hele HT serie en is de Crunchbox één van de meest buzzy gainpedalen die ik ken.

Heibel
19 januari 2011, 07:26
beste SRV2000..helaas heb ik nog niet gelezen of je je boss ook in de loop van de versterker hebt geprobeerd. Mocht dat niet het geval zijn, zou ik dat eerst nog even proberen voordat je je duur betaalde apparatuur te koop gaat zetten en je met alle andere goed bedoelde adviezen hier aan de slag gaat.

SRV2000
30 januari 2011, 14:08
Hallo Medemuzikanten,

De gene die mijn topic heeft een beetje hebben gevolgd had ik nog al moeite met het uitzoeken van een goede sound.
Om eindeloos discussies te voeren heb ik me even een tijdje terug getrokken van de topic.

Maar ik heb een update.
Ik ben naar 3 verschillende gitaarzaken geweest heb veel informatie op gevraagd heeeel veeel effecten getest op mijn VOX maja et was het net niet.
Ik wou voor de gein toch eens een Blackstar proberen.
Ik heb mijn lespaul op een Blackstar aangesloten ( Blackstar HT40 Club ) Maar was niet echt onder de indruk, nogal weinig dynamiek.
onze solo gitarist was die dag ook mee en die vroeg aan mij of dat een transistor was :S dat zegt genoeg.
Na bijna de muziekzaak te hebben verlaten zag ik in mijn ogenhoeken de Engl 50 Thunder Reverb staan ( die hier ook in de forum was genoemd )
Ik was toch nieuwsgierig en heb er even op gespeeld..... Danm bij de eerste slag was ik meteen verkocht.
zo`n kleine versterker maar zo veel power ongelofelijk.
Maar ja hoe reageert hij op mijn Boss GT8.
Ik heb hem op mijn boss aangesloten en even de EQ instellen en bam klaar is kees.
Ik wist dat dit het gene was wat ik zocht dus waarom niet.
Heb de verkoper gemeld dat ik een zgan Vox AC30 in de auto heb staan.
hij heeft hem even bekeken en melde dat ik 50 euro moest bij betalen. lijkt me fair..

Kortom ik ben een nieuwe bezitter van de ENGL thunder reverb en met de boss ben ik erg tevreden !!!
Ook heb ik hem in de band formatie geprobeerd maar ik ben verkocht

macwilliams
30 januari 2011, 14:36
Tjah, ENGL rules:rockon:

Hey albert, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat een ENGL erg goed kan klinken wist je toch al;)

Ik ben al weken niet meer in de friese contreien geweest maar wanneer ik weer in de buurt ben dan neem ik hoe dan ook contact met je op. Ik hoop dat je nog hetzelfde telefoon nummer hebt:dontgeti:?

Ik ken de thunder combo (reverb) ook en ik vond het een donders (thunders) lekker klinkende amp voor de muziek die jij speelt. Lekker veel defenitie maar niet kil of koud.
Welke speaker hangt er bij jou in de kast?

En nu heb je die flightcase ook niet meer nodig:D

SRV2000
30 januari 2011, 18:50
Tjah, ENGL rules:rockon:

Hey albert, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat een ENGL erg goed kan klinken wist je toch al;)

Ik ben al weken niet meer in de friese contreien geweest maar wanneer ik weer in de buurt ben dan neem ik hoe dan ook contact met je op. Ik hoop dat je nog hetzelfde telefoon nummer hebt:dontgeti:?

Ik ken de thunder combo (reverb) ook en ik vond het een donders (thunders) lekker klinkende amp voor de muziek die jij speelt. Lekker veel defenitie maar niet kil of koud.
Welke speaker hangt er bij jou in de kast?

En nu heb je die flightcase ook niet meer nodig:D

Ja ik was er al van overtuigd dat ENGL`s goed klinken ( rara hoe kan dat ) :D
Maar toen ik deze versterker zag staan dacht ik mmmm hij is wel erg klein:???:
Maar niets bleek minder waar te zijn !!! in combinatie met de boss Gt8 is het echt een geweldige versterker die in alle omstandigheden goed zijn werk doet.
Het nadeel met de Vox is dat hij heel schel was en als ik via de EQ van de boss de high en mid er uit draaide dan was de karakter van de Vox ook verdwenen.
( dit komt waarschijnlijk omdat de Vox alleen een tone knop heeft op zijn clean kanaal )
De ENGL 50`s Thunder Reverb zet ik de high en mid op 4 a 5 (zodat hij wat dof klinkt ) en de rest doe ik via de EQ van de Boss om tot een goed resultaat te komen.

Ik zal vanavond even kijken wat voor speaker er in zit.
En je bent van harte welkom als je in fryslan bent !!!!

Edit:

Er zit een Celestion GT12 Vintage 30 Speaker in ( 8 ohm )

Mitch
30 januari 2011, 19:39
Het nadeel met de Vox is dat hij heel schel was en als ik via de EQ van de boss de high en mid er uit draaide dan was de karakter van de Vox ook verdwenen.
( dit komt waarschijnlijk omdat de Vox alleen een tone knop heeft op zijn clean kanaal )

Nee, dat ligt ergens anders aan maar dat is al een paar keer ter sprake gkeomen in dit topic. Voor het verwijderen van de anti-effecten bright cap heb ik nu uit frustratie maar zelf een topic geopend :D
Ik heb wel eens samengespeeld met een gitarist die een Thunder en een GT8 had. Werkte inderdaad prima samen, dus vanuit gebruiksvriendelijkheid kan ik het wel begrijpen. Qua sound vind ik het een enorme achteruitgang, dus ik weet niet of ik je nou moet feliciteren of condoleren ;)
Trouwens, nog een technische tip waar je hopelijk wél wat mee doet: koop een beam blocker. Die Engl combos zijn redelijk scherp van zichzelf en ook redelijk beamy. Doe jezelf en degene die tegenover je staat in de oefenruimte een lol en schroef een BB vóór de speaker!

macwilliams
30 januari 2011, 21:34
Dat hij projecteerd maakt niet uit wanneer je hem niet te hoog van de grond zet of naar je toe kanteld. Dan word hij wel wat scherp. Ik heb de thunder gehoord terwijl hij een tot twee meter voor m'n voeten stond en kon me bijna niet voorstellen dat dit geluid uit dat kleine 1x12 kastje kwam. Daar zat ook een V30 in.

Ik moet ook zeggen dat ik ook wel nieuwsgierig was naar de vox.

PM je tel nr nog even.

SRV2000
30 januari 2011, 22:22
Dat hij projecteerd maakt niet uit wanneer je hem niet te hoog van de grond zet of naar je toe kanteld. Dan word hij wel wat scherp. Ik heb de thunder gehoord terwijl hij een tot twee meter voor m'n voeten stond en kon me bijna niet voorstellen dat dit geluid uit dat kleine 1x12 kastje kwam. Daar zat ook een V30 in.

Ik moet ook zeggen dat ik ook wel nieuwschierig was naar de vox.

PM je tel nr nog even.

De bandleden vonden de vox iritant en zijn erg blij met mijn nieuwe aanwinst.
Deze amp prikt beter door de mix heen en heb hem idd op de grond staan en geen last van hoge tonen.

@ macwilliams.

mijn nummer is nog steeds het zelfde gebleven ;)

zit er ook nog aan te denken om er een kleine 1x12 of 2x12 cab met v80 speakers aan te schaffen ( voor stereo )

macwilliams
30 januari 2011, 22:34
De bandleden vonden de vox iritant en zijn erg blij met mijn nieuwe aanwinst.
Deze amp prikt beter door de mix heen en heb hem idd op de grond staan en geen last van hoge tonen.

@ macwilliams.

mijn nummer is nog steeds het zelfde gebleven ;)

zit er ook nog aan te denken om er een kleine 1x12 of 2x12 cab met v80 speakers aan te schaffen ( voor stereo )

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/415589438-2-x-12-kastje-met-celestion-g-12-75-150-watt.html

zijn wel geen 80watt exemplaren maar wel 2x12

SRV2000
31 januari 2011, 12:04
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/415589438-2-x-12-kastje-met-celestion-g-12-75-150-watt.html

zijn wel geen 80watt exemplaren maar wel 2x12

dat is inderdaad een leuk speaker kastje.
maja gouda ligt niet echt naast deur van friesland. en met een auto die 1 op 6 rijd word het al wat minder aantrekkelijk.
maar het is een leuk prijsje

bedankt voor de tip! !!!

peter_heijnen
31 januari 2011, 12:10
Met alleen een cab erbij zonder extra versterker wordt mono echt niet stereo.

SRV2000
31 januari 2011, 16:43
Met alleen een cab erbij zonder extra versterker wordt mono echt niet stereo.

ja dat weet ik. daarom doe ik er 1 op mijn voorversterker en 1 op mijn eindversterker.
probleem opgelost:P

nee effe zonder gekheid je hebt wel gelijk. ik heb het inderdaad verkeerd geformuleerd.

wat ik eigenlijk bedoel is dat het geluid wat breder werd doormiddel van een extra cab.
ik zit er ook wel over na te denken om een 1x12 ENGL cab aan te schaffen en dan zowel de cab als versterker elk in een hoek van de woonkamer te plaatsen zodat het geluid van beide kanten komt.

Buzzel
31 januari 2011, 16:49
Dikke 2.0 opstelling:blast:

victor.500
26 februari 2011, 18:30
ff en vraagje tussendoor:

Wat zou er gebeuren als je een Nova System voor die AC30 zet?

Buzzel
26 februari 2011, 18:36
hoe bedoel je dat? het zal vast werken en er ontploft vast ook niks.