PDA

View Full Version : benden en tremolo gaat moeilijk



YannickH
14 januari 2011, 10:11
ik heb vorige week een musicman luke gekocht omdat die zo goed en makkelijk speelde.
nu heb ik er nieuwe snaren opgelegd( zelfde maat 0.09-0.42) en een veer vanachter bijgestoken omdat deze nogal snel ontstemde( er zaten maar2 veren in)
nu kan ik heel moeilijk benden en voor men tremolo te laten diven moet ik er echt heel veel kracht op zetten.
ligt dat nu aan de 3de veer?
ik heb op men malmsteen fender ook 0.09 tot0.42 opgelegd en daar zitten 4 veren op en die speelt zo goed en makkelijk en heb ik helemaal geen problemen mee. die speeld zoals ze moet spelen.

hoe moet ik dit probleem oplossen?
moet ik terug naar 2 veten gaan?
nu gebruik ik de tremolo heel veel dus denk ik dat met 2 veren de gitaar snel ontstemt.
ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen:)

Hiro
14 januari 2011, 10:14
komt waarschijnlijk omdat je 2 veren gewend bent, of je kan er weer 1 uit halen maar dan onstemt ie weer snller of even de tijd nemen om eraan te wennen

Tankman
14 januari 2011, 10:15
Blijf je met een non-locking tremolo niet gewoon houden dat je gitaar erg gaat ontstemmen bij heftig gebruik? Daarnaast, staan je veren niet gewoon te strak?

Tankman
14 januari 2011, 10:17
Edit: Vaag, post kwam 2 keer uit...

Wabbie
14 januari 2011, 10:22
Ik denk dat je een beetje moet spelen met de veerspanning van je gitaar. Waarschijnlijk heb je je veren nu veel te strak staan en kan het allemaal wel wat losser. Gewoon die springclaw achter op je gitaar wat uit de body draaien en een beetje mee experimenteren.
Zo'n musicman moet toch wel tegen wat tremolo gebruik kunnen lijkt me. Ik heb een oude Mexicaanse Strat met een 6-punts brug waar ik redelijk heftig mee tekeer kan gaan zonder dat die ontstemt. Kwestie van een goede topkam en zadels, en ik kan me niet voorstellen dat er geen goede topkam en zadels op een musicman zitten.

YannickH
14 januari 2011, 10:24
als ik dive en ik voel met men vingers aan de snaren voor men topkam voel ik geen enkele snaar bewegen dus dat zal wel een goede zijn

Bert Gitaar
14 januari 2011, 10:26
De veren zijn in 3 verschilende strakheden verkrijgbaar. Dat zou je kunnen uitproberen.
Zweeft de brug of ligt deze strak op de body?
Anders net zolang aan de verenkant draaien totdat dit wel zo is en gitaar op stemming blijft.
Is het met 3 veren te zwaar, veren iets losser draaien.
Een goede afstelling van veren - snaren onderling, daar kan je even mee bezig zijn voor je goede verhouding hebt gevonden.

YannickH
14 januari 2011, 10:27
ik heb de brug zo'n 3-4mm boven het body staan zodat ik ook omhoog kan met men trem

Bert Gitaar
14 januari 2011, 10:31
Als je maar een kant op kan met je tremelo, dan heb je stuk minder last van dit probleem. Ik ben geen fan van zweefende systemen of moet veel tijd in afstel verhouding stoppen.
Voordat ik zo'n floyd rose systeem goed werkend krijg ben ik ook wel 2 dagen bezig. Maar daarna nooit meer last. Totdat je een andere snaren set erop zet, dan begint al het afstelwerk weer opnieuw.

YannickH
14 januari 2011, 10:46
2dage bezig met een floyd rose? ik max 2 uur en dan staat die perfect.
een floyd rose afstellen is geen probleem maar bij deze vind ik het niet zo goed. straks maar even testen

guitarnijboer
14 januari 2011, 10:47
Het zou kunnen zijn dat de extra veer de actie van de snaren heeft veranderd. Standaard staat zo'n tremolo dacht ik een beetje voorover en als ie dan door de extra veer platter op de body komt te liggen moet je opnieuw je snaarhoogte afstellen. Een te lage actie werkt trouwens ook niet lekker met benden.

De meeste blues gitaristen hebben het tremolo van bijvoorbeeld hun Fender plat op de body liggen omdat bends maken moeilijker gaat als het tremolo zweeft. Bij het benden van de snaar wordt anders het tremolo naar voren getrokken wat ervoor zorgt dat het effect van de bend verminderd wordt en je dus de snaar veel hoger moet opdrukken dan wanneer het tremolo niet naar voren komt en vast op de body blijft liggen. Daarnaast ontstemmen de andere snaren door het benden van de snaar wat doubblestops met een opgedrukte snaar niet echt een genot maakt om naar te luisteren. (vals)

Mijn advies zou zijn de tremolo zo af te stellen dat deze ook bij bends nog net plat op de body blijft liggen. Zo staat ie ook los genoeg om nog te gebruiken en komt ie ook altijd in de zelfde stand terug (plat op de body dus)

Soms moet je de schoeven waar ie aan hangt iets naar beneden draaien om hem helemaal plat op de body te krijgen. Dit veranderd ook weer de snaarhoogte, dus moeten ook de afzonderlijke zadels weer worden afgesteld. Probeer met het afstellen van de zadels de radius van de hals te volgen voor gemakkelijke bespeelbaarheid.

YannickH
14 januari 2011, 10:49
ik wil ook naar boven kunnen gaan met men trem, dus plat op het body is geen optie denk ik

guitarnijboer
14 januari 2011, 10:50
Oh, ik zie dat er wordt gesproken over Floyd Rose.... Sorry, maar daar heb ik geen kijk op. Ik wordt helemaal debiel van die dingen en heb dan ook geen enkele gitaar met zo'n tremolo. :???:

Tankman
14 januari 2011, 10:52
Ja, maar de gitaar met het probleem heeft geen Floyd Rose. Het gaat om zijn musicman Luke.

Ik denk dat je gewoon je veren lossen moet draaien.

YannickH
14 januari 2011, 10:56
Ja, maar de gitaar met het probleem heeft geen Floyd Rose. Het gaat om zijn musicman Luke.

Ik denk dat je gewoon je veren lossen moet draaien.

namiddag ga ik wat experimenteren en dan zal ik wel iets laten weten.
bedankt allemaal:)

apekop
14 januari 2011, 11:03
Blijf je met een non-locking tremolo niet gewoon houden dat je gitaar erg gaat ontstemmen bij heftig gebruik? Daarnaast, staan je veren niet gewoon te strak?

Kijk even naar Jeff Beck,hij heeft een zwevende tremelo op een strat en doet de meest waanzinnige dingen met zijn tremelo (tot zeker 1,5 toon omhoog en omlaag). Dus het kan wel.
Hoe hij het doet zonder dat er iets ontstemt is mij ook een raadsel.