PDA

View Full Version : pots voor Strat met TV Jones HB in brug?



Tristan
14 januari 2011, 04:00
Kerels,

Ik ben wat spullen aan het bestellen bij RS Guitarworks en aangezien ik in de toekomst ook de single coil in de brug van mijn Strat wil vervangen door een TV Jones humbucker vraag ik mij af welke pots en caps ik hiervoor het beste kan gebruiken.

Ik wil de huidige sound van de singlecoils niet veranderen en het maakt mij niet zoveel uit op welke pickups de tonepots werken.
Als het goed is ziet een humbucker die op een standaard manier op 500k volume en tonepots aangesloten is toch hetzelfde als eentje die alleen op een 250k volumepot aangesloten is?
In dat geval zou ik natuurlijk gewoon een standaard Strat bedrading, pots en caps kunnen gebruiken.

Wat is volgens jullie overigens de beste TV Jones voor in de brug van een Strat in een mix met Fender CS '54 singlecoils, de Classic, Classic Plus of Powertron?
Ik zoek een sound die lekker klinkt met wat crunch/oversturing, opener en wat rauwer dan een humbucker, mooi voor single note lines maar ook voor een lekkere stevige rockende rhythm sound.

Tristan
15 januari 2011, 11:34
Niemand die hier iets over weet te zeggen?

Nielsje
15 januari 2011, 11:40
Helaas niet, ik heb geen aansluit ervaring met TV Jones pups, en al helemaal niet in icm gewone strat pups..

Tristan
19 januari 2011, 21:11
Ik wil de huidige sound van de singlecoils niet veranderen en het maakt mij niet zoveel uit op welke pickups de tonepots werken.
Als het goed is ziet een humbucker die op een standaard manier op 500k volume en tonepots aangesloten is toch hetzelfde als eentje die alleen op een 250k volumepot aangesloten is?
In dat geval zou ik natuurlijk gewoon een standaard Strat bedrading, pots en caps kunnen gebruiken.

Wat is volgens jullie overigens de beste TV Jones voor in de brug van een Strat in een mix met Fender CS '54 singlecoils, de Classic, Classic Plus of Powertron?
Ik zoek een sound die lekker klinkt met wat crunch/oversturing, opener en wat rauwer dan een humbucker, mooi voor single note lines maar ook voor een lekkere stevige rockende rhythm sound.

Er zijn hier toch wel mensen die ervaring hebben met humbucker schakelingen en potmeters en/of met TV Jones pickups?

Hendriks
19 januari 2011, 21:22
Ik heb wel ervaring met humbuckers en filtertrons en daar heb ik dan 500K pots voor. Heeft TV jones geen wiring diagrams op de site?
Filtertrons schijnen ook lekker te klinken met 250 K pots , dat zou voor jou goed uitkomen op de strat , hoef je geen consesies te doen ten opzichte van de singlecoils.

Tot zoverre mijn bijdrage.

Tristan
19 januari 2011, 21:33
Bedankt voor je bijdrage, ik zat ook al te denken om het gewoon zo te laten, vandaar de vraag. :)
Misschien is mijn vraag wat betreft de potmeters toch niet helemaal duidelijk, ik bedoelde namelijk of dat in bijvoorbeeld een Les Paul de humbuckers 250k zien, aangezien ze zowel op een volume als een tonepot van 500k zijn aangesloten, 500k + 500k maakt toch 250k?
Het is dus meer een theoretische vraag en niet zozeer een vraag naar wiring diagrams voor TV Jones pickups ofzo.

Hendriks
19 januari 2011, 21:38
Hoe dat zit weet ik niet , hierbij zullen de electronca jongens moeten helpen .

Bert Gitaar
19 januari 2011, 21:41
Je kan geen waardes van potmeters optellen of delen. Zo werkt het niet.
Een humbucker klinkt meestal het lekkerst met een 500Kohm en een single coil met 250Kohm.
Een combinatie blijft dus, lijkt mij altijd een compromie.
Uitproberen wat het lekkerst klinkt dus.
Hier een link met een ontzettend veel aansluitingen.
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/
Zoek wat je wil in combinaties en het type gitaar dat je hebt en het schema komt te voorschijn.
Ik zelf gebruik voor alle potmeters een logaritmische. Volume en toon. Het verloop is beter.
Een single coil klinkt vrij schril met een 500Kohm en een humbucker kan helderder/dieper klinken met een 500Kohm.

Tristan
20 januari 2011, 16:16
Bedankt voor je bericht. :)
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het met potmeters ook een kwestie van delen of optellen was, maar dat zal ik wel verkeerd hebben begrepen dan.
Nog andere meningen hierover en/of over TV Jones pickups en welke te gebruiken in een Strat?

Tristan
20 januari 2011, 22:44
Mitch, jij hebt toch ervaring met TV Jones pickups?

Michael AE
21 januari 2011, 14:27
Ik heb een strat met HB in de brug en daar heb ik laatst een 250k pot voor de singles en een 500k pot voor de humbucker in gestopt. Even wennen, maar het werkt perfect en klinkt veel lekkerder dan de compromissen van een HB op 250 of een single op 500.

Tristan
21 januari 2011, 15:36
@Michael AE:
Heb je het dan over twee volumepots, en hoe heb je de tonepot dan aangesloten, op alle pickups of alleen op de singlecoils, en is die tonepot 250k?

Mitch
21 januari 2011, 15:49
Ja, in de custom, maar geen idee of daar nou een 250k of 500k pot op zit en het is een beetje veel werk om die slagplaat eraf te krijgen en alle bedrading (piëzobrug...) weer netjes op de plek te houden.
Los daarvan: ik weet wel dat De Gier goede 250k pots prima vindt, evt. ook voor low o utput humbuckers.
En daar weer los van: ik denk wel dat een Powertron super kan gaan klinken op een strat. Goed idee. Persoonlijk overweeg ik om de TV Jones te vervangen door normale humbuckers in mijn custom. Destijds die overstap gemaakt vanwege de amp die ik toen gebruikte die anders niet clean te houden was, maar nu met de Vox... het mag eignelijk wel pittiger. Maar goed, dat is volledig off topic, mijn excuses :D

Tristan
21 januari 2011, 16:31
Volgens jou een Powertron dus, geen Classic of Classic Plus, die Powertron zou toch meer richting een PAF gaan qua sound en output?
Toch weer terug naar je Nordstrand setje dus?

Bert Gitaar
21 januari 2011, 17:20
Er bestaan ook 330Kohm potmeters. Soms zitten deze weleens in hele oude gitaren, dacht ik. Alleen ik zie ze nooit op gitaar onderdelen sites.
Een electronicawinkel moet dit hebben.
En anders 1 tone verwijderen en daar een volume voor een humbucker in.
1 volumeknop voor de 2 single coils. En 1 tone voor alles.
Het is even uittekenen op een papiertje maar schema bestaat vast al lang.
Voor je single coils volume een dubbele potmeter met 1 as. Dan hebben ze beide een eigen potmeter maar de werking is gelijk. en dan iets combineren met een jazz bas aansluiting. En je schakelaar. (Je kan ook 3 elementen in een jazz bas bedenken.)
Ik heb een strat verbouwd met elk element een eigen volume en een eigen aan/uit switch. En 1 tone voor alles. 4 knoppen in dezelfde lijn zoals het zat onder elkaar.
Je kan dan een telecaster stand zetten door de middelste uit te zetten en alle 3 de elementen tegelijk aan door 3 switches aan te zetten. Dus 7 verschillende geluiden.

aaronstonebeat
21 januari 2011, 18:26
Je kan geen waardes van potmeters optellen of delen. Zo werkt het niet.
Een humbucker klinkt meestal het lekkerst met een 500Kohm en een single coil met 250Kohm.

Je kunt ze wel degelijk optellen (als ze in serie staan) en delen (als ze parallel staan).
In een gitaar is sprake van het laatste. Dan geldt 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 (Rv = vervangende weerstand). Daaruit volgt: Rv = (R1 x R2)/(R1 + R2). Als er meer weerstanden zijn, kun je de vervangende waarde op dezelfde manier berekenen.

Als de impedantie van een element (humbucker of single coil) laag is, kan de waarde van de potmeters ook laag zijn zonder dat het ten koste gaat van hogere frequenties.
Als je vindt dat elementen te schel klinken als alles openstaat, kun je de toon- en of de volumeregeling wat lager zetten, of potmeters met een kleinere waarde nemen.
Als je ze te dof vindt, kunnen tot op zekere hoogte zwaardere potmeters voor wat extra hoog zorgen (maar nooit meer dan wat de elementen zelf produceren).

Mitch
21 januari 2011, 18:47
Nou, niet per se de powertron. Het hangt er vanaf of het iets ronder mag en iets meer mag rocken of dat je zoveel mogelijk singlecoil-like snap wil hebben in de attack maar dan met de voordelen van een bromloos element.
Het toffe van de powertrons vind ik dat ze opener klinken dan een humbucker (ook iets opener dan een PAF) maar dat ze zo'n specifiek hoog heben dat je toch al snel aan de crunch zit ondanks de lage output.
Classics hebben duidelijk meer een filtertron/bijna singlecoil sound. Het levert misschien nog steeds een ietsje rondere sound op dan een standaard strat element maar ik vraag me af of het de moeite waard is. Wat ik tot nu toe gehoord heb op solid bodies was het wel erg veel jangle of in beter Nederlands: rinkel.
De keuze is aan u :cheerup:

Die Nordstrand set heb ik niet meer helaas maar de slagplaat voor P90 en humbucker nog wel. Erg aanlokkelijk, klonk heel vet. Maar een setje goeie hummies in deze slagplaat zou ook kunnen. In geval van budget, dan :D

Tristan
21 januari 2011, 23:48
@Bert Gitaar:
Ja, inderdaad, die heb ik ook weleens gezien, rond de 300 a 330k.
Overigens is de potmeter die ik op het oog heb (RS Guitarworks) volgens mij 280k als ik het goed heb.
Een mastertone dus, dat kan natuurlijk maar dat is alsnog een compromis, als die 250k is dan heb je op de humbucker een 500k en een 250k potmeter staan, ik vraag me af of dat werkelijk beter is dan een enkele 250k potmeter.

@aaronstonebeat:
Ik ben echt een kluns met wiskundige formules, maar bedoel je nu te zeggen dat twee parallel geschakelde potmeters van 500k wel dezelfde weerstand geven als een enkele 250k potmeter?
Als dat zo is, dan is de keuze natuurlijk makkelijk.

@Mitch:
Ah, de Sheptones bedoel je? :D
Die komen eraan hoor, de gitaarbouwer had volgende week dinsdag pas tijd, maar dan zal ik ze gelijk naar je opsturen.
Van wat ik je zo heb horen zeggen denk ik dat die Nordstrands wel nog wat lekkerder zullen rocken.
Ik denk ook dat het wel gaat werken met zo'n TV Jones, eerst was ik aan het kijken naar stratsized P90's, maar ik denk niet dat die zo super zijn.
Hmm, jangle, als het zo Britpop gaat klinken dan ben ik daar niet zo'n liefhebber van, heb je dat met name met de Classic of ook met de Classic Plus, die heeft toch wel een wat vetter middengebied?

aaronstonebeat
21 januari 2011, 23:53
@aaronstonebeat:
Ik ben echt een kluns met wiskundige formules, maar bedoel je nu te zeggen dat twee parallel geschakelde potmeters van 500k wel dezelfde weerstand geven als een enkele 250k potmeter?
Als dat zo is, dan is de keuze natuurlijk makkelijk.


Jazeker.
Zie het als water dat door buisjes stroomt: twee dunne buisjes van 500K hebben evenveel weerstand (diameter, meer precies oppervlakte van de doorsnee) als één dikke van 250K.

Bert Gitaar
22 januari 2011, 08:52
@aaronstonebeat:

Je hebt helemaal gelijk. Ooit ook allemaal gehad op school. (Had "rho" hier ook niet iets mee te maken. De formule ben ik vergeten. Iets met l x r/iets en rho. En de soortelijke weerstand van koper 0.0175ohm/m.m.2 Of was rho nou de soortelijke weerstand.)
Maar in de praktijk zeggen me oren toch vaak iets anders na dat ik aan het rekenen ben geweest. En die zijn de baas over het geluid van me gitaar. Niet me beredenerings techniek.
Het komt er op neer dat je potmeter niet te klein in waardes moet nemen vanwege afknijpen hoog en niet te ruim in waarde. Dus toch altijd een compromie. Weerstand elementen, bedrading, potmeters, aansluitsnoer, ingangsimpedantie. Alles speelt mee. Dus altijd is alles een compromie in het eind resultaat van het totaal geluid en je persoonlijke smaak.
Ik ben niet zo van toneregeling of volume regelen om toon te veranderen omdat de toonregeling passief is. Het liefst bouw ik nergens een toneknop in. Waardes moeten meteen goed zijn. (Klein compromie misschien)
Er staat wel meten is weten als krabbel bij mij maar de praktijk ervaring heeft de voorkeur.

Mooie gitaar projecten op je site. Zover ga ik niet. Ik ben meer van de grondige her/verbouwingen.

aaronstonebeat
22 januari 2011, 13:26
Rho wordt inderdaad als eenheid voor soortelijke weerstand gebruikt.

Niet iedereen kiest altijd voor een compromis. Elementen worden ook wel eens rechtstreeks, zonder potmeters, op de uitgang aangesloten (via een stand op de schakelaar of een extra schakelaar) om over de 'volle mep' te kunnen beschikken.

Er zijn ook doe-het-zelvers die het laatste stukje van de koolstofbaan van de potmeters verwijderen zodat ze feitelijk uit het circuit verdwijnen als ze vol open staan.

Bovendien denk ik dat het verschil tussen wel of geen potmeters in de praktijk niet of nauwelijks hoorbaar is als de waarde van de potmeters hoog genoeg is.

Maar het is een uitstekend idee om het uiteindelijke oordeel aan je oren over te laten :ok:

Mitch
22 januari 2011, 14:03
@Mitch:
Ik denk ook dat het wel gaat werken met zo'n TV Jones, eerst was ik aan het kijken naar stratsized P90's, maar ik denk niet dat die zo super zijn.
Hmm, jangle, als het zo Britpop gaat klinken dan ben ik daar niet zo'n liefhebber van, heb je dat met name met de Classic of ook met de Classic Plus, die heeft toch wel een wat vetter middengebied?

Ik zit nog 's te kijken op de site en ik begin nu hevig te twijfelen of ik niet een paar dingen door elkaar haal. Die namen ook...voorheen hadden ze geloof ik maar één model dat de TV'tron heette maar nu zijn alle modellen in dat formaat verkrijgbaar. Ik zal nog eens navragen of ik nou de Classics of Powertrons heb. Ik dacht eigenlijk die laatste, maar ik ebgin te twijfelen, mi jn excuses voor eventuele foute informatie.

Tristan
22 januari 2011, 15:18
Of alle modellen verkrijgbaar zijn in humbucker formaat weet ik niet, in ieder geval wel de Classic, Classic Plus, Powertron en Powertron Plus.
Eigenlijk vind ik de Supertron en de TV-HT op de site het lekkerst klinken, maar die zijn geloof ik dus niet in humbucker formaat verkrijgbaar.
Bovendien is de gitaar waarin de pickups zitten waarschijnlijk een Gretsch achtige Hollowbody, dus in een Strat zal het een en ander wel wat dunner klinken denk ik.
Ik ben wel benieuwd welke je nu precies hebt. :D