PDA

View Full Version : Waar komt deze gitaar vandaan?



Mabjaia
14 januari 2011, 00:45
Hallo, Ik heb een tijdje geleden een oude hollowbody gitaar van mijn opa heb gehad. Hij moet minimaal zo'n 40 jaar oud zijn en misschien wel veel ouder. Weet iemand wat voor gitaar dit is?

Ik dacht aan epiphone vanwege de vorm van de kop, maar ik vond nergens op internet epiphones met een pallisander(ofzo) inleg zoals deze heeft. Ik weet zelf niet veel van dit soort gitaren, maar Ik vond zelf dat hij best raar in mekaar is gezet, er lijken allemaal spijkers langs de rand te zitten en de hals lijkt ook op een rare manier tegen de body aan gespijkerd.

De body lijkt mij esdoorn laminaat en de hals lijkt wel beuken. Het gekke is dat de body vrij eenvoudig is terwijl de inleg in de headstock best goed is gedaan, dus ik kan niet goed inschatten of het nu echt een budget gitaar was of toch een meer professionele.

Ik heb hem een beetje uit elkaar gehaald omdat iemand er op zeer amateuristische wijze een veel te grote toets op heeft geplakt waardoor hij onbespeelbaar was. Ik heb helaas geen foto's van hoe hij er in zijn geheel uitzag toen ik hem kreeg. Ik hoop dat iemand er wat van kan maken! Als iemand er ook maar iets over kan zeggen ben ik blij!

groetjes, Nick

http://i1193.photobucket.com/albums/aa348/NickMabjaia/Mysterious%20Guitar/P1010152.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa348/NickMabjaia/Mysterious%20Guitar/P1010154.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa348/NickMabjaia/Mysterious%20Guitar/P1010193.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa348/NickMabjaia/Mysterious%20Guitar/P1010157.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa348/NickMabjaia/Mysterious%20Guitar/P1010151.jpg

wietse
14 januari 2011, 08:29
ik denk een stukje huisvlijt, zelfs egmond spijkerde de halzen niet vast en als het goed zie op die foto van de toets heeft hij geen 0 fret.
zal wel altijd een raadsel blijven, ik heb deze kop ook nog nooit gezien zelfs niet iets wat er op lijkt.
dat staartstuk is heel algemeen en werd zowel door egmond als venlonia wel gebruikt en heb ook wel eens een EKO gezien met zo'n staartstuk, hier is dus niet uit af te leiden.
het kan ook nog een oostblokker zijn dan zoek je je helemaal suf.
het zou mij trouwens niet verbazen als die toets er op hoort, zag je wel vaker een toets die een heel eind boven de body zweefde.

LaurentB
14 januari 2011, 10:49
Zonde van die rare halsbevestiging, want voor de rest ziet-ie er wel grappig uit!

loose-fur
14 januari 2011, 12:04
Hals lijkt me inderdaad vrij zeker uit beukenhout gesneden, Mabjaia. De vlammende houtnerf verklapt bovendien dat het ook niet om een stuk kwartiershout gaat. Normaal gezien is dit een niet al te beste combinatie tot stabiliteit, maar zo op de foto's te zien valt het qua torsing of kromming van die hals nog wel mee(?).
Body is waarschijnlijk uit berken triplex vertimmerd (letterlijk), dit plaatmateriaal beschikt immers over een behoorlijke buigkwaliteit.

Al met al een aardig hebbeding..


Tee.

Mabjaia
10 februari 2011, 18:04
Bedankt voor de reacties! Sorry dat ik zo laat weer terug reageer, ik zat maar te wachten op een mailtje van gitaarnet, stom van me.

Ik dacht ook wel dat het niet veel soeps was, maar je weet het nooit he. De hals is inderdaad niet zo sterk, hij is best krom. Ik heb hem door op bepaalde plekken wat meer weg te schuren wel iets rechter gemaakt, maar geweldig is het niet. Als acoustische slaggigaar is er met een beetje linkerhand-training nog wel een prima geluid uit krijgen. Maar recht is ie niet. Wel jammer van die hals, anders wilde ik er een jazz gitaar van maken met floating pickups enzo.

Iemand nog een idee hoe je een kromme hals weer recht kan krijgen? Dun laagje hardhout erop plakken en recht schuren?

iig bedankt voor de reacties! Leuk forum hier op gitaarnet :)

Fingerpick
10 februari 2011, 20:46
Bedankt voor de reacties! Sorry dat ik zo laat weer terug reageer, ik zat maar te wachten op een mailtje van gitaarnet, stom van me.

Iemand nog een idee hoe je een kromme hals weer recht kan krijgen? Dun laagje hardhout erop plakken en recht schuren?

iig bedankt voor de reacties! Leuk forum hier op gitaarnet :)

Je kan de hals eerst een aantal dagen in een licht vochtige ruimte leggen en daarna de hals tussen een verwarmde pers steken.

pueblo
12 februari 2011, 09:34
Je kan de hals eerst een aantal dagen in een licht vochtige ruimte leggen en daarna de hals tussen een verwarmde pers steken.

ik weet niet of dat bij beuken aan te raden is, beuken werkt namelijk zeer sterk en het zou me niet verbazen dat hij daarna weer lang nawerkt door dat nieuwe vocht, correct me if i'm wrong

Enra
12 februari 2011, 09:50
De hals is inderdaad van beuken. Beuken werkt als de ziekte en eenmaal getordeerd is er weinig meer aan te redden.

dadgad
15 februari 2011, 14:44
Hallo,

De body is mogelijk oud, waarschijnlijk Duits of zo (misschien zelfs
wel Nederlands :sssh:). Maar die hals is een stukje huisvlijt,
waarschijnlijk een poging om een gesneuveld instrument weer
bruikbaar te maken.
Helaas zal dit nooit een fijn spelende hals worden... verkeerde
houtsoort, en erg grof gemaakt.

Als je een open haard hebt, heb je er misschien nog even plezier van :seriousf:

Greetz,

Han.