PDA

View Full Version : Welke gitaar?



MaartehhM
13 januari 2011, 23:26
Ik wil een nieuwe gitaar kopen, en zit natuurlijk een beetje te twijfelen welke ik nou zal kopen :).

Ik wil er vooral Tool op spelen en wat hardere rock/metal. Heb nu een BC Rich maar die is me toch wat 'te', en zoek naar een iets toegankelijker model.

Ik zat onder andere te twijfelen tussen de Washburn Nuno N2

http://www.rockpalace.com/product/Washburn-N2-Nuno-Bettencourt-Signature-Series-Natural-Matte

En de Ibanez RGA 32:

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGA32-Mahogany-Oil


Ik ben geen pro, dus heb ook geen professionele vereisten, dus een gitaar van 800 euro hoeft niet; maximum is toch wel een eurootje of 350-400.

Iemand nog andere suggesties, of welke van deze 2 zouden jullie kiezen ?

Ik hoor 't graag!

Maarten

Tankman
13 januari 2011, 23:29
Die gozer van Tool speelt toch op een Les Paul? Misschien is een Les Paul van Tokai een idee voor rond de 350-400 euro?

MaartehhM
13 januari 2011, 23:31
Zou kunnen.

Maar bijvoorbeeld de gitaristen van August Burns Red (schreeuwmetal) spelen op een (ongetwijfeld duurdere en betere variant dan die ik post) Ibanez RGA geloof ik.

Ik heb er verder bar weinig verstand van hoor, maar is een Les Paul niet echt iets voor puur rock, en niet echt geschikt voor wat hardere distortion?

Tankman
13 januari 2011, 23:48
Dat verschilt per model. Ik vind de Tokai LC53 (Les Pal Custom copy) minder geschikt voor metal, maar hij rockt heerlijk. Wat meer conservatief geluid ook. De ALS50 met de quilt top vind ik dan weer uitermate geschikt voor het zwaardere werk.

Bram+
14 januari 2011, 00:02
Allebei leuke gitaren. Een in het oog springend verschil is toch wel de vaste brug op de Ibanez tegenover de zwevende tremolo op de Washburn. Als je vaak en veel van stemming wil veranderen (wat toch wel vaak gebeurt in de genres die je noemt), ligt een gitaar met vaste brug toch meer voor de hand. Tonaal verschillen ze waarschijnlijk ook behoorlijk, bijvoorbeeld vanwege het verschil in bodyhout (mahogany voor de Ibanez vs. Alder voor de Washburn) en de verschillende typen pickups. Leuk om allebei eens te testen over dezelfde versterker denk ik.

caliban
14 januari 2011, 00:49
Zou kunnen.

Maar bijvoorbeeld de gitaristen van August Burns Red (schreeuwmetal) spelen op een (ongetwijfeld duurdere en betere variant dan die ik post) Ibanez RGA geloof ik.

Ik heb er verder bar weinig verstand van hoor, maar is een Les Paul niet echt iets voor puur rock, en niet echt geschikt voor wat hardere distortion?

August Burns Red noemt met metalcore ;), Les Pauls zijn prima voor heel erg heavy muziek, maar veel hangt af van de pickups die erin steken (vooral brugpu)

Rembull1980
14 januari 2011, 10:10
Er zijn zoveel merken en modellen die toegangkelijk zijn. Je hebt 2 totaal verschillende modellen&merk genoemd. Wat je kunt doen is gewoon naar de winkel gaan en wat spelen op verschillende merken en modellen. Dan weet je welke het lekkerst in de hand ligt. Dat is het allerbelangrijkste.

Vervolgens kijk je op het geluid ook aanwezig is wat je wilt, zo niet kan je altijd een pickup change doen later als je weer wat geld hebt. Naast Ibanez zijn ook Jackson en LTD erg leuke gitaren. Iedereen heeft zijn voorkeur, maar met géén van deze grote merken sla je de plank mis. Belangrijkste is dus welke jij mooi vindt en vooral lekker vindt spelen (bespeelbaarheid). Het gebruikte lak kan al een enorm verschil uitmaken. Lekker testen dus ;) Dat neemt meestal wel je twijfels weg.

MaartehhM
14 januari 2011, 17:15
Ik denk dat ik binnenkort inderdaad maar 'ns langs een muziekwinkel ga om 't 1 en ander te testen.

Bedankt voor de info in ieder geval!

jules
14 januari 2011, 17:25
Ik zou voor de washburn gaan, die gitaar speelt leuk, heeft goed klinkende elementen en is eens een keer wat anders.