PDA

View Full Version : electro-akoestisch of "magneto"-akoestisch?



Gerth
13 januari 2011, 21:51
Gezien ik één dezer tot de aankoop van een (lefty) akoestische gitaar (budget max 300 euro) zal overgaan vroeg ik me het volgende af:

- is het beter een redelijke niet versterkbare akoestische gitaar te kopen (een Lag bv. voor 177 euro) en daar nadien bv. een Fischman Neo D in te plaatsen,

- of koop ik toch een "goedkope" versterkbaar model met een piëzo...

Ik denk dat ik met de eerste oplossing beter af ben dan met een budget electro-akoestisch model, dat dikwijls én akoestisch én qua versterking nogal te wensen overlaat.

Alvast bedankt!

Gert.

D-string
13 januari 2011, 23:13
Is de max 300 een budget wat je hebt omdat je in totaal niet meer uit wil geven aan deze gitaar, of is het een max voor dit moment?

Het spreekt voor zich, dat als je nu je max kan besteden aan een gitaar. Waarna je als je weer nieuw budget hebt de versterking koopt, je uiteindelijk een betere gitaar zal hebben (deze heeft ook meer gekost).

Blijft het budget hetzelfde, dan moet je nog in de afweging meenemen dat je bij al aanwezige versterker beide kan testen. Bij later inbouwen zal je vooraf niet exact weten hoe het gaat klinken.

Plant
14 januari 2011, 00:21
... Ik denk dat ik met de eerste oplossing beter af ben dan met een budget electro-akoestisch model, dat dikwijls én akoestisch én qua versterking nogal te wensen overlaat.

Je slaat zelf al de spijker op z'n kop.

Zelf zou ik - als je toch niet meteen versterkt hooeft te spelen - die 300 Euro geheel aan alleen de gitaar besteden. Dan kun je eerst zien of de gitaar wat betreft akoestische klank en bespeelbaarheid bevalt en spaar je intussen door voor een element.

Ik ken die LAG persoonlijk niet, maar er stond in de Meet Music Magazine (zo'n gratis blad welke je bij veel muziekzaken vind) een behoorlijk positief verhaal over de T66D (Tramontane serie). Daarin word ook precies die 177 Euro genoemd, dus misschien heb je daar je keuze vandaan? Als ik het goed begrijp uit het verhaal bestaat dat model ook als T66DCE en dan heeft de gitaar een cutaway (daar staat die "C" voor) en is al voorzien van een element ("E" staat voor electric) voor 255 Euro. Beoordeling: "niet top maar wel degelijk".

Zelf zou ik een duurder model zonder element kiezen, dan heb je zelf ook de vrijheid wat voor element er later in komt als je dat echt wilt.

Gerth
14 januari 2011, 21:34
De kogel is door de kerk: heb daarnet een Lag SL100D gekocht, een trapje hoger dan de TL66 maar dan wel van de vorige reeks. Ik vond die zelfs mooier dan de nieuwere en vond hem zelfs beter klinken... Eindelijk een goed bespeelbare akoestische gitaar met een deftige balans tussen de snaren.

Heb nu dus voor 199 euro toch wel een redelijke gitaar en kan nu wel alle raad gebruiken wat betreft de keuze van een magnetisch element; Fishmann, Shadow of Seymour Duncan?

Op dit moment denk ik aan de SD Woody humbucker.