PDA

View Full Version : Musicom Lab EFX MK III Looper MIDI port



}{Metalmaster}{
13 januari 2011, 18:34
Ey,

Ik denk een perfecte looper te hebben gevonden voor in mn pedalboard, maar ik lees hier nu een vaag commentje op youtube wat me twijfels geeft.

ik zat te denken aan de Musicom Lab EFX MKIII (v1.0): http://www.loopersparadise.de/en/prod.php?p=143

Het heeft een MIDI OUT, zou ik hierop een ENGL Invader 100 kunnen aansluiten aan de MIDI IN, om de kanalen hiervan te switchen?


Groeten,
Wieger

qwertyuiop
13 januari 2011, 22:31
ik snap niet precies wat je nu bedoelt, maar als je vraag is of je de kanalen van je engl via midi kunt schakelen, van is het antwoord ja, mits je engl dat kan.... de musicom kan het (stuurt preset-change uit zeg maar) in ieder geval uitsturen. of je engl dat dan snapt (midi) zeg maar, weet ik niet, want ik ken dat spul niet..

de musicomlab heb ik zelf ook op m'n pedalboard, en het is echt een super apparaat! gebruik de midi nu niet meer, maar heb dat wel gebruikt om de presets van een g-major mee te switchen.

edit; heb het ff opgezocht, maar als ik het goed begrijp kun je op je engl via midi o.a. je kanalen schakelen, dus dan is het antwoord; ja!

grtzz.

sjaak1990
13 januari 2011, 23:11
Lijkt me een interesant ding! Lijkt mooi klein met toch veel opties

interessander
13 januari 2011, 23:44
Zeker een handig apparaat zo te zien en ik denk dat hij wel compatible moet zin met je Engl maar toch vrij prijzig, hangt er ook vanaf wat voor effecten je er nog bij wil hebben natuurlijk.

Liquid_Metal
14 januari 2011, 09:32
Transmits 5 MIDI Program Changes on 5 MIDI channels and 12 MIDI Control Changes on appointed MIDI channel

Dus hij werkt zowel als conventionele midi footcontroller als looper. Je kan er dus inderdaad midi-gestuurde amps en effecten mee aansturen.
Leuk dingetje.

}{Metalmaster}{
16 januari 2011, 22:28
Mooi, dan weet ik waar ik voor moet gaan.

Ik bedoel, zoiets lijkt me VEEL praktischer als een GCX met GCP. Dan heb je een minder compact pedaal, en je moet nog eens zeulen met een zwaar rack. Naast dat zou ik ook aardig wat geld overhouden als ik dus de musicomlab neem.

Dank je wel:)!

interessander
17 januari 2011, 09:47
Of je koopt deze, lijkt me niet veel voor deze set: http://link.marktplaats.nl/413079344

}{Metalmaster}{
17 januari 2011, 21:56
Of je koopt deze, lijkt me niet veel voor deze set: http://link.marktplaats.nl/413079344

Auch... Niet gek, het nadeel is wel, ik zit te zeulen met een zwaar rack..

Is die GCX met GCP dan zoveel beter als die Musicom Lab? Die Musicom Lab is compacter en dan hoef ik t rack niet te sjouwen..

qwertyuiop
17 januari 2011, 23:10
Auch... Niet gek, het nadeel is wel, ik zit te zeulen met een zwaar rack..

Is die GCX met GCP dan zoveel beter als die Musicom Lab? Die Musicom Lab is compacter en dan hoef ik t rack niet te sjouwen..

gcp + gcx is prima kwaliteit, maar dat is de musicomlab ook; stevig gebouwd, goede switches etc. kan je echt een tank overheen laten rijden... ruisvrij, plopvrij (er zijn filmpjes op jij-buis waar je 'm erg hoort ploppen, maar dat is afhankelijk van welke pedaaltjes je in de loop zet (althans, daar lijkt het op bij mij; plop verhuist mee als ik bepaalde pedalen in een andere loop zet)
affijn; ik ben er erg tevreden over. heb een eerdere versie gehad, met mń stomme hoofd verkocht, dus vorig jaar toch maar weer een nieuwe gekocht..
enige echte nadeel is dat al je dure pedalen vooraan het podium op de grond liggen.. ergkwetsbaar voor dronken publiek enzo..
ook een goede feature van de musicomlab is 7e en 8e loop kun je ook als switch voor je kanalen inzetten (als je amp dus geen midi aankan..)

kortom; goedkoper dan gcp en gcx samen, maar kwalitatief minstens even goed, n inderdaad compactere oplossing dan gcp/gcx.

}{Metalmaster}{
17 januari 2011, 23:15
gcp + gcx is prima kwaliteit, maar dat is de musicomlab ook; stevig gebouwd, goede switches etc. kan je echt een tank overheen laten rijden... ruisvrij, plopvrij (er zijn filmpjes op jij-buis waar je 'm erg hoort ploppen, maar dat is afhankelijk van welke pedaaltjes je in de loop zet (althans, daar lijkt het op bij mij; plop verhuist mee als ik bepaalde pedalen in een andere loop zet)
affijn; ik ben er erg tevreden over. heb een eerdere versie gehad, met mń stomme hoofd verkocht, dus vorig jaar toch maar weer een nieuwe gekocht..
enige echte nadeel is dat al je dure pedalen vooraan het podium op de grond liggen.. ergkwetsbaar voor dronken publiek enzo..
ook een goede feature van de musicomlab is 7e en 8e loop kun je ook als switch voor je kanalen inzetten (als je amp dus geen midi aankan..)

kortom; goedkoper dan gcp en gcx samen, maar kwalitatief minstens even goed, n inderdaad compactere oplossing dan gcp/gcx.


tja, tis goed verzekerd, ook voor buiten de deur, dat wel... en ik zeul toch liever 15 tot 20 kg minder...

Dankje voor de reactie :) Musicom Lab the way it is:) Kijk als ze even goed zijn, maar het een veel compacter, ga ik toch liever voor het compactere.

WillemdaGuide
17 januari 2011, 23:57
Ik ben een onwijze fan van Musicomlabs. Heb zelf de versie 2, en mi zo'n investering meer dan waard, Ik heb nu met de musicomlab een pre-aamp board die praktisch iedere denkbare setup kan aansturen. Hierop liggen mijn overdrive, phaser, tuner, wah en AB. Ik heb zelf meerdere en erg verschillende amp, maar kan ze allemaal bedienen met dit board. Maw, ongeacht welke amp/effecten je in de toekomst hebt, je hebt nooit meer nieuwe problemen met betrekking tot bediening van je setup!

}{Metalmaster}{
18 januari 2011, 18:17
Ik ben een onwijze fan van Musicomlabs. Heb zelf de versie 2, en mi zo'n investering meer dan waard, Ik heb nu met de musicomlab een pre-aamp board die praktisch iedere denkbare setup kan aansturen. Hierop liggen mijn overdrive, phaser, tuner, wah en AB. Ik heb zelf meerdere en erg verschillende amp, maar kan ze allemaal bedienen met dit board. Maw, ongeacht welke amp/effecten je in de toekomst hebt, je hebt nooit meer nieuwe problemen met betrekking tot bediening van je setup!

Hell yeah :) voor mij nu op het moment sparen geblazen voor deze MusicomLab :D

}{Metalmaster}{
25 januari 2011, 15:18
Ojee... Ik kom er opeens achter dat ik natuurlijk ook nog 2 effecten in de FX Loop van de amp wil gaan doen.. Hoe de hell wil ik dat switchen met een Musicomlab :dontgeti: .... Hij heeft namelijk niet tussendoor nog een extra In+Out.

Ik zal als ik de ENGL Invader binnen heb, hiervan de kanalen gebruiken en dus geen overdrive/high gain stompboxen gebruiken, wat dus betekend dat ik enkele effecten in de FX Loop moet knallen. Zoals Reverb en Delay.

Weet iemand een mogelijkheid hiervoor dat het wel mogelijk is, want ik wil echt gewoon van het tapdansen af zijn.

Ik zie dat de Gigrig Midi 8 wel deze mogelijkheid heeft, maar die heeft dan weer 2 loops minder, is veel groter en kost circa 180,- meer ook..

Hopelijk is er wel zo'n soort mogelijkheid met de musicom, in de handleiding zie ik er niets over in staan.





|EDIT|:

Ik zie op de site van Gigrig staan hoe hun het doen wat betreft de FX Loop, hier een plaatje ervan:

http://thegigrig.com/acatalog/fx_loop_setup_648.500.jpg

Zou dit ook werken dan wel met de musicom?

sjaak1990
25 januari 2011, 19:32
@Metalmaster: Ben daar ook benieuwd naar, gebruik zoals jou en vele anderen pedalen voor de amp en in de fx loop, nooit echt een voor mij mooie oplossing gezien, enige wat ik kan bedenken is het nemen van 2 loopers.
Het zou geweldig zijn als er een looper zou zijn waar ik de pedalen die ik voor de amp heb en die van de fx loop in kan steken en dat hij dan ook nog midi zou kunnen schakelen maar de midi is geen must.

}{Metalmaster}{
26 januari 2011, 00:46
@Metalmaster: Ben daar ook benieuwd naar, gebruik zoals jou en vele anderen pedalen voor de amp en in de fx loop, nooit echt een voor mij mooie oplossing gezien, enige wat ik kan bedenken is het nemen van 2 loopers.
Het zou geweldig zijn als er een looper zou zijn waar ik de pedalen die ik voor de amp heb en die van de fx loop in kan steken en dat hij dan ook nog midi zou kunnen schakelen maar de midi is geen must.

Ey,

Sowieso de Gigrig midi die ik hierboven liet zien kan dit, maar die kost ook weer 700,- voor de midi 8, met 6 loops.

De Musicom, die je voor 550,- hebt, heeft dezelfde outputs, dus zoals ik het nu zie en bestudeer, lijkt het mij dat het ook met de musicom kan, die compacter is en nog een stuk goedkoper ook. Maar zeker weet ik het niet. Ik ga het op de gok doen en anders verzin ik wel iets =p Ik zal de Musicom Lab EFX MKIII over circa 2/3 maanden kopen, samen met een Strymon Brigadier Delay, die ook in de FX Loop moet.

Ik zal tegen die tijd laten weten of het werkt wat ik denk of niet.

sjaak1990
26 januari 2011, 01:41
Ey,

Sowieso de Gigrig midi die ik hierboven liet zien kan dit, maar die kost ook weer 700,- voor de midi 8, met 6 loops.

De Musicom, die je voor 550,- hebt, heeft dezelfde outputs, dus zoals ik het nu zie en bestudeer, lijkt het mij dat het ook met de musicom kan, die compacter is en nog een stuk goedkoper ook. Maar zeker weet ik het niet. Ik ga het op de gok doen en anders verzin ik wel iets =p Ik zal de Musicom Lab EFX MKIII over circa 2/3 maanden kopen, samen met een Strymon Brigadier Delay, die ook in de FX Loop moet.

Ik zal tegen die tijd laten weten of het werkt wat ik denk of niet.

Ben benieuwd, lijkt me sowieso een erg mooi ding, vind die Gigrig wel heel erg groot, die Musicom lijkt me erg mooi, ben benieuwd naar je ervaring!

Kwam deze (http://www.glab.com.pl/gsc-3_en)trouwens nog tegen

Lomeos
26 januari 2011, 10:21
http://thegigrig.com/acatalog/fx_loop_setup_648.500.jpg[/IMG]

Zou dit ook werken dan wel met de musicom?

Dit gaat zeker prima werken met de Musicom. Bedenk echter wel dat;
- het je een loop kost;
- dat je de loop die je gebruikt om naar de versterker te gaan en de send-return altijd in iedere preset aan moet staan;
- Dat je - zoals op de gigrig tekening - de lijn naar de input van de versterker isoleert. Anders ben je dubbel geaard, met een brom tot gevolg. Dit laatste is overigens afhankelijk van de versterker zelf, dus misschien hoeft het niet.
- Als je lange kabels gebruikt heb je misschien extra buffers nodig om signaalverlies te voorkomen. De Gigrig heeft dat, van de Musicom weet ik het niet.

Lomeos

WillemdaGuide
26 januari 2011, 11:07
Ik gebruik zelf een midi loopertje met pedalen in mijn fx-loop.
Deze liggen op een pedaltray in een 19" rekje en stuur ik via midi aan met de Musicomlab. De mijne is een AxessElectronics, maar volgens mij bestaat dat bedrijfje niet meer, G-lab heeft bij mijn weten ook midiloopers die dit kunnen.
een andere optie is om de 1e output van de musicomlab te gebruiken naar je gitaarinput van je amp, dan de send van je amp op input 2 van de musicomlab, de fx loop pedalen in de overige loops, en dan output 2 naar de return van je amp, de zogenaamde vierkabel methode.Voordeel is dat je niet hoeft te investeren in nieuwe spullen, nadeel is dat je drie kabels van je board naar je amp hebt, alhoewel, met mooi multikabeltje maakt dat weer niet zoveel uit!

qwertyuiop
26 januari 2011, 17:53
Dit gaat zeker prima werken met de Musicom. Bedenk echter wel dat;
- het je een loop kost;
- dat je de loop die je gebruikt om naar de versterker te gaan en de send-return altijd in iedere preset aan moet staan;
- Dat je - zoals op de gigrig tekening - de lijn naar de input van de versterker isoleert. Anders ben je dubbel geaard, met een brom tot gevolg. Dit laatste is overigens afhankelijk van de versterker zelf, dus misschien hoeft het niet.
- Als je lange kabels gebruikt heb je misschien extra buffers nodig om signaalverlies te voorkomen. De Gigrig heeft dat, van de Musicom weet ik het niet.

Lomeos

dit klopt niet helemaal...
- het kost je geen loop om de effect send/return van je amp te kunnen gebruiken (als ik tenminste goed begrijp dat dat is wat je wilt), want er zit tussen loop 4 en 5 een extra in en out. dit betekent dat je loop 1 t/m 4 je amp input in kunt sturen, en je loop 5 t/m 8 naar je send/return van je amp kunt sturen. ik doe het ook zo, alleen gebruik ik loop 7 en 8 om de amp te schakelen, en gaan alleen loop 5 en 6 naar de send/return van de amp
- van signaalverlies heb je bijna geen last; ik heb een multikabel tussen amp en musicomlab liggen van 8 (ja, acht!) meter. mijn signaal gaat dus van e musicomlab naar de amp, terug naar de musicmolab via de effectsend en dan weer terug naar de ampreturn. bij elkaar dus 24 meter... geen enkel probleem! er zit een ingebouwde buffer in de musicomlab die je naar believen aan of uit kunt zetten. bij mij staat-ie aan.

volgens mij voldoet de musicomlab aan al je wensen, dus koop 'm nu maar gewoon.. ;-) het is echt een geweldig apparaat wat je van al het tapdansen verlost. enige nadeel (maar dat ik geloof ik al gezegd) is dat al die dure pedalen voor je liggen op de grond en daarmee kwetsbaar zijn voor dronken mongolen met bier enzo...

enne, oh ja; de musicomlab doet ook nog je afwas en ruimt je huis op...mooi toch? ;-P

}{Metalmaster}{
26 januari 2011, 22:33
dit klopt niet helemaal...
- het kost je geen loop om de effect send/return van je amp te kunnen gebruiken (als ik tenminste goed begrijp dat dat is wat je wilt), want er zit tussen loop 4 en 5 een extra in en out. dit betekent dat je loop 1 t/m 4 je amp input in kunt sturen, en je loop 5 t/m 8 naar je send/return van je amp kunt sturen. ik doe het ook zo, alleen gebruik ik loop 7 en 8 om de amp te schakelen, en gaan alleen loop 5 en 6 naar de send/return van de amp
- van signaalverlies heb je bijna geen last; ik heb een multikabel tussen amp en musicomlab liggen van 8 (ja, acht!) meter. mijn signaal gaat dus van e musicomlab naar de amp, terug naar de musicmolab via de effectsend en dan weer terug naar de ampreturn. bij elkaar dus 24 meter... geen enkel probleem! er zit een ingebouwde buffer in de musicomlab die je naar believen aan of uit kunt zetten. bij mij staat-ie aan.

volgens mij voldoet de musicomlab aan al je wensen, dus koop 'm nu maar gewoon.. ;-) het is echt een geweldig apparaat wat je van al het tapdansen verlost. enige nadeel (maar dat ik geloof ik al gezegd) is dat al die dure pedalen voor je liggen op de grond en daarmee kwetsbaar zijn voor dronken mongolen met bier enzo...

enne, oh ja; de musicomlab doet ook nog je afwas en ruimt je huis op...mooi toch? ;-P


Lol, ik dacht dat mn moeder en vriendin voor de afwas en de zooi was:o ??

Just kiddn, anyway, een Must have item:D

Lomeos
27 januari 2011, 09:46
dit klopt niet helemaal...
- het kost je geen loop om de effect send/return van je amp te kunnen gebruiken (als ik tenminste goed begrijp dat dat is wat je wilt), want er zit tussen loop 4 en 5 een extra in en out. dit betekent dat je loop 1 t/m 4 je amp input in kunt sturen, en je loop 5 t/m 8 naar je send/return van je amp kunt sturen. ik doe het ook zo, alleen gebruik ik loop 7 en 8 om de amp te schakelen, en gaan alleen loop 5 en 6 naar de send/return van de amp
- van signaalverlies heb je bijna geen last; ik heb een multikabel tussen amp en musicomlab liggen van 8 (ja, acht!) meter. mijn signaal gaat dus van e musicomlab naar de amp, terug naar de musicmolab via de effectsend en dan weer terug naar de ampreturn. bij elkaar dus 24 meter... geen enkel probleem! er zit een ingebouwde buffer in de musicomlab die je naar believen aan of uit kunt zetten. bij mij staat-ie aan.

volgens mij voldoet de musicomlab aan al je wensen, dus koop 'm nu maar gewoon.. ;-) het is echt een geweldig apparaat wat je van al het tapdansen verlost. enige nadeel (maar dat ik geloof ik al gezegd) is dat al die dure pedalen voor je liggen op de grond en daarmee kwetsbaar zijn voor dronken mongolen met bier enzo...

enne, oh ja; de musicomlab doet ook nog je afwas en ruimt je huis op...mooi toch? ;-P

Interessant, dat wist ik niet. Ik heb zelf een Gigrig en daar kost het een extra loop. Voor mij geen issue, want ik heb alleen oude versterkers, dus alles staat voor de input. Als ik ooit het gezeul met de gigrig zat ben is dit nog wel eens een optie, zeker als die ook mijn huis opruimt..

Lomeos