PDA

View Full Version : Mastervolume: Hoe werkt het?



lefthandstrat
13 januari 2011, 14:03
Hallo, ik volg alle discussies over buizenversterkers. Ik zoek een goede maar wel betaalbare buizenversterker voor thuis (300 euro max, nieuw of gebruikt). Vandaar mijn interesse in alle kennis en kunde van jullie die af en toe van mijn beeldscherm afspat.

Sommige versterkers hebben wel en sommige hebben geen mastervolume. Voor thuisgebruik kan een zwaardere buizenversterker gebruikt worden, mits er een mastervolumeknop opzit, zo las ik zojuist in een andere post.

Sommige versterkers hebben een volume en een presence kanaal (sommigen hebben slechts 1 volumeknop) en sommigen hebben weer wel een volume en een mastervolume.

Mijn vraag:

Wie kan aan een niet-techneut (ik dus) helder uitleggen wat precies de functie is van een mastervolume in relatie tot een gewoon volume en wat zijn de nadelen en/of voordelen als er geen mastervolume opzit (want ik snap er eerlijk gezegd geen bal van).

Bedankt alvast!

Maleco
13 januari 2011, 14:22
Gewoon volume zorgt volgens mij dat er minder signaal door je voorversterker heen gaat, waardoor ze minder hard hoeven te werken.
Nadeel hiervan is dat je de welbekende buizen"crunch" dus ook niet krijgt.

Met een mastervolume hou je je signaal door je voorversterker maar laat je de eindversterker minder versterker waardoor je dus de crunch houd maar toch minder volume hebt.
Zo kun je dus je buizengeluid houden op lager volume.

Disclaimer: Dit staat waarschijnlijk vol met fouten, maar zo zie ik het nu voor me :makeup:

caliban
13 januari 2011, 14:22
Naar mijn mening bestaat er niet zoiets als 'het mastervolume'. Op veel amps is het bijvoorbeeld anders genoemd, en dan nog, wat men vaak een mastervolume noemt, daar komt nog altijd een preamplamp achter. Een 'post-phase-invertor-master-volume' daarentegen staat echt vlak voor de poweramp lampen. En zal dus op lage standen het meeste scheur veroorzaken. De andere mastervolumes staan vaak net voor de fx-loop of net erna (bij de bugera v22 bijvoorbeeld staat hij ervoor want een externe preamp geslaved in de poweramp van de v22 moet je het volume van op die preamp regelen). Het is echt een beetje van amp tot amp afhankelijk, ik zou zeggen noem er een, en ik zoek het op :).
Presence is iets anders, zit in de poweramp zelf eigenlijk, tussen de output en de phase-invertor.