PDA

View Full Version : Waarom de afd 100 wel



thekid
12 januari 2011, 23:55
Hey

Ik ben sterk aan het overwegen om een AFD100 te kopen.

Ik ben natuurlijk ook wel een grote slash fan maar heb zoiets van speel je nu enkel gnr muziek met zoon amp of is deze ook breeder inzetbaar voor andere muziek. Wat denken jullie hiervan en zijn er al afd's in de omloop hier op het forum?

big dooley
13 januari 2011, 00:14
zet er andere buizen in (de AFD100 kan bijna elke bekende eindbuis hebben zonder modificatie's) en je hebt al een totaal ander geluid...
ook het gebruik van de EQ valt niet te overschatten.... slash heeft bijna alle knoppen rond "6" staan... zet treble en bass op 10 en middle op 5 en voila, je hebt een scooped metalgeluid...
plug een gitaar in met hoge output elementen, of prik een strat in en je hebt ook totaal iets anders... slash gebruikt alnico II pro's in zijn les pauls, en die hebben niet zo'n hoge output als de stock gibson elementen... (heb zelf inmiddels ook die alnico's, en het is nogal een verschil...)

dus die one-trick-pony aura die eromheen hangt zal in werkelijkheid wel meevallen, vermoed ik... neem een JCM800 2203... is in principe hetzelfde idee, alleen heeft de AFD een andere voicing en heeft bovendien 2 modes... AFD en #34 (wat gemodelleerd is op de versterker die slash gebruikte tijdens bijna alle opname's na AFD)

caliban
13 januari 2011, 01:05
Ik denk dat het best wel een veelzijdige amp is, gaat vrees ik wel een groot prijskaartje hebben.

big dooley
13 januari 2011, 01:18
Ik denk dat het best wel een veelzijdige amp is, gaat vrees ik wel een groot prijskaartje hebben.

ze kosten rond de 1350 euro wat ik her en der gezien heb...

master99
13 januari 2011, 09:52
Hey
Ik ben natuurlijk ook wel een grote slash fan maar heb zoiets van speel je nu enkel gnr muziek met zoon amp of is deze ook breeder inzetbaar voor andere muziek.

Nee, je kan er alleen maar GnR gitaar rifjes over spelen. Als je iets anders speelt, dan blokkeert hij.

... 't uurlijk kan je er andere dingen over spelen, maar je moet het zoeken in de rauwe, pure rock sound die je verwacht van z'n bak. Zingende Santana riedels lukt je niet znder pedaal over deze bak ... zelfs Carlos lukt dat niet.

Gr,
Erik

Jasper.
13 januari 2011, 10:18
Ik geloof dat george lynch ook een album heeft opgenomen met dezelfde amp als het AFD album. Dus het lijkt mij dat je bijvoorbeeld ook wel in die buurt qua tone kunt komen.

caliban
13 januari 2011, 13:57
Nee, je kan er alleen maar GnR gitaar rifjes over spelen. Als je iets anders speelt, dan blokkeert hij.


Hij werkt ook alleen maar als je tijdens het spelen een sigaret in je bek hebt!

robert-gitarist
13 januari 2011, 14:06
Hij werkt ook alleen maar als je tijdens het spelen een sigaret in je bek hebt!


En met een (Slash) Les Paul!! :blast:
En voor alle zekerheid zou ik er een hoge zwarte hoed bij kopen... :D

caliban
13 januari 2011, 14:15
En met een (Slash) Les Paul!! :blast:
En voor alle zekerheid zou ik er een hoge zwarte hoed bij kopen... :D

En krulpermanent

Wat moet trouwens het verschil zijn tussen de AFD en die #34

tidalwave_sideburns
13 januari 2011, 14:17
En die chromen faceplate is ook zo mooi. Veel en veel mooier dan die vale nepgouden rommel die Marshalls altijd hebben.

big dooley
13 januari 2011, 16:02
En krulpermanent

Wat moet trouwens het verschil zijn tussen de AFD en die #34

AFD is het geluid wat meneer zwarthoed had tijdens appetite... #34 is het geluid van alles wat ie daarna op heeft genomen (use your illusion oa.)
AFD heeft een gainstage meer en een andere voicing

DaveItUp
13 januari 2011, 19:16
En die chromen faceplate is ook zo mooi. Veel en veel mooier dan die vale nepgouden rommel die Marshalls altijd hebben.

Vind dit juist megalelijk, een jmp bold look hoort met goud.

ieme
13 januari 2011, 19:26
Ik denk dat ik zaterdag een afd ga halen...

Jasper.
13 januari 2011, 19:50
Vet! ga je ook een revieuwtje schrijven? Of neem je hem mee naar de toekomstige ampmeeting?

thekid
17 januari 2011, 18:10
De mijne is besteld. Niet alleen omdat het de appetite amp is maar alle opties die hij meer heeft maakt het waarschijnlijk wel een machtig mooie amp.

de #34 is dan eigenlijk een soort silver jubilee. of zie ik dit fout

big dooley
18 januari 2011, 01:23
De mijne is besteld. Niet alleen omdat het de appetite amp is maar alle opties die hij meer heeft maakt het waarschijnlijk wel een machtig mooie amp.

de #34 is dan eigenlijk een soort silver jubilee. of zie ik dit fout

nee #34 is een JCM800 2203 die gemod was om de #39 (=AFD) te benaderen... de silver jubilee's heeft ie alleen live gebruikt en niet tijdens opname's

Marc Oblivian
18 januari 2011, 09:18
Hmmm...ik wil hem ook wel bestellen, maar niet zonder eerst te proberen.
Ik wil eerst kijken of het voor mij wel werkt.
Waar gaan jullie hem halen?

ieme
1 februari 2011, 19:01
Waar is ie nou op voorraad? Ik zou em bij thomann halen maar daar moet ik lang wachten....

sjaak1990
1 februari 2011, 23:51
zet er andere buizen in (de AFD100 kan bijna elke bekende eindbuis hebben zonder modificatie's) en je hebt al een totaal ander geluid...


Het geluid verandert wel, maar totaal anders zou het niet worden.
En tja, je kan er toch van alles mee, amp is gemaakt om te scheuren, ben benieuwd of ik hem beter vind dan bijvoorbeeld de jvm.

big dooley
2 februari 2011, 00:01
ben benieuwd of ik hem beter vind dan bijvoorbeeld de jvm.

lastig... het zijn 2 totaal verschillende versterkers, alhoewel ze wel uit dezelfde koker komen...

Baker
2 februari 2011, 09:08
Ach, de AFD wordt nu helemaal opgehemeld en moet een fantastische bak zijn. Totdat het nieuwtje eraf is en velen er 1 hebben.

Dan wordt ie gewoon, net als alle nieuwe marshall's, lekker gebashed (vooral hier op het forum) en is ie het het toch net niet in vergelijking met de ouwe trouwe, eeuwige en bijna mytische proporties aannemende originele JCM800.

big dooley
2 februari 2011, 11:20
tja, als je als merk nog steeds een torenhoge favorietenstatus hebt, word je meer en sneller bekritiseerd...
oud of modern, het maakt mij niet uit, ik vind die krengen geweldig

Henri H
2 februari 2011, 14:01
Volgens mij valt het reuze mee met het gebash op de nieuwere Marshalls.
Vooral de VM en JCM 800 KK worden alom geprezen, en ook de JVM, zij het in iets minder mate.

Zelf heb ik ook liever een OUDE JCM 800 en/of JMP MV

sjaak1990
2 februari 2011, 20:16
lastig... het zijn 2 totaal verschillende versterkers, alhoewel ze wel uit dezelfde koker komen...

Beoordeel ook niet op de sound maar op de kwaliteit van de sound in mijn eigen oren. Vond de JVM altijd dun klinken, vooral het clean, en de OD te gruizig, had altijd het idee dat er een choke miste in mijn DSL, minder stabiel zegmaar. Heb het idee dat dit een versterker zou zijn die ik wat leuker zou vinden, alhoewel ik niks nieuws hoef te hebben.

big dooley
2 februari 2011, 22:33
Beoordeel ook niet op de sound maar op de kwaliteit van de sound in mijn eigen oren. Vond de JVM altijd dun klinken, vooral het clean, en de OD te gruizig, had altijd het idee dat er een choke miste in mijn DSL, minder stabiel zegmaar. Heb het idee dat dit een versterker zou zijn die ik wat leuker zou vinden, alhoewel ik niks nieuws hoef te hebben.

dat bedoel ik ook... de 4 gainstages (V1 en V2) van de JVM hebben voor een groot deel een vrij lage headroom (vooral V1B), doordat de anodeweerstanden vrij hoog zijn (220K ipv 100K bijvoorbeeld) terwijl de weerstand van de kathode weer kleiner is... dit levert bakken met gain, maar wel ten koste van dynamiek en kan inderdaad gruizigheid opleveren... dit is echter makkelijk op te vangen met de EQ, al zijn er wel ietwat radicale settings voor nodig... tegenwoordig heb ik de EQ heel laag staan (bass middle en treble rond "2" of "3") dit haalt de gruizigheid weg en laat die vette mids lekker doorkomen

het grootste deel van het ietwat dunne geluid is echter vooral te wijten aan de erg lage biasinstelling af fabriek... ik moet nog steeds de eerste JVM-eigenaar tegenkomen, die zijn bakkie niet lekkerder vind klinken met een heter afgestelde versterker

de chokemod is ook erg populair, al beinvloed dit meer "het gevoel" van een versterker, dan de daadwerkelijke sound... echter is een choke vooral merkbaar, bij een eindtrap die flink op z'n ballen krijgt

hoe de preamp van de AFD100 er precies uitziet weet ik niet, maar mij dunkt dat de preamp heel wat minder gain kan tappen, dan de JVM... de powercontrol nodigt ook uit om de eindtrap te laten oversturen, iets wat je bij OD2 rood op de JVM absoluut niet zou willen, omdat je de totale controle kwijt bent over die hoge oversturing van de preamp...
met eindtrapoversturing heeft een EQ veel minder effect, dan met een clean blijvende eindtrap
om dezelfde reden heeft de AFD100 wel een choke

een choke is in eerste instantie bedoeld om wisselspanningsrimpels weg te halen die overgebleven zijn in de gelijkstroom, nadat de wisselspanning vanuit de ingangstrafo is gelijkgericht... tegenwoordig zijn de gelijkrichters blijkbaar inmiddels zo goed, dat er met een weerstand voldaan kan worden.... de keuze tussen choke of weerstand is nu een kwestie van voorkeur... zet je de eindtrap aan het werk is een choke vaak favoriet
vandaar dat de AFD100 deze dus wel heeft, tegenover de JVM niet.. de eindtrap van de JVM blijft immers meestal altijd clean, terwijl de eindtrap van de AFD100 wel flink aangesproken wordt... al zorgt de powercontrol ervoor, dat het volume binnen de perken blijft