PDA

View Full Version : Zoektocht naar nieuwe thuisversterker



Haifisch
12 januari 2011, 20:23
Heey mensen,

Ik ben dus op zoek naar een leuk versterkertje voor op m'n kamer. Ik speel momenteel op een schraal dingetje dat bij een pakket zat, ben wel toe aan iets beters. Ik heb een goedkoop washburn gitaartje maar ik ben nog van plan om een Epiphone SG Tony Iommi te kopen. Ik speel voornamelijk metal (Black Sabbath, Metallica) en rock (ACDC).
Nou lijkt me de Blackstar HT 5 erg leuk, die zal ik dan binnenkort ook even uitproberen. Maar ik vroeg me af of jullie nog andere leuke versterkertjes voor me wisten. En als ik de Blackstar zou kopen, nog adviezen en tips voor een cabinet?

Alvast bedankt!

Gearjunkie
12 januari 2011, 20:44
Blackstar HT1, Blackheart. Is al veel over gepost op dit forum, even zoeken zou ik zeggen.

driftkop
12 januari 2011, 21:41
Wat is je budget? En wat voor een gitaar en effecten heb je al?

Haifisch
12 januari 2011, 21:51
Wat is je budget? En wat voor een gitaar en effecten heb je al?

Tja, 't gaat natuurlijk om prijs/kwaliteit maar ik denk zo'n 400 euro, vandaar dat ik bij de Blackstar uitkwam (300 voor de head en nog wat voor een cab.) Ik heb momenteel een goedkoop washburn gitaartje maar ik ben van plan om een Epiphone SG Tony Iommi te kopen. Effecten heb ik niet.

Haifisch
20 januari 2011, 17:13
Is die Harley Benton G212 Vintage een goede keuze voor bij de blackstar?

Bert Gitaar
20 januari 2011, 17:24
Is dit wat.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=141765
Komt op 100 euro als je klaar bent en een echt lekker geluid na wat kleine verbouwingen. Ik ben er zeer tevreden mee. Lees het eens door.
Of is dit weer standaard veel te goedkoop voor de "echte kenner".

smullie
20 januari 2011, 17:44
Versterkertip die ik op dit moment aan een vriend heb gegeven is:

Blackstar HT-1R Combo (http://www.thomann.de/be/blackstar_ht_1r_combo.htm)


Ik weet dat je een head zoekt, maar luister even naar mijn redenering: Ik heb de Blackstar HT-1R eens in een winkel gehoord en dat klonk geweldig, zowel clean als overdrive en zeker luid genoeg voor thuisgebruik. (Ook al is het 1W, het is best luid genoeg voor thuis)
Buizenklank, reverb, 2 kanalen, hoofdtelefoonuitgang, ...

Daarenboven is de combo slechts 20€ duurder dan de head. Daaronder kan je nog steeds een cab kopen (zoals die Harley Benton G212 Vintage waarover ik nog nooit echt iets negatiefs gelezen heb, dus zeker een optie) zodat je de combo als head gebruikt. Als je dan eens op verplaatsing gaat (ik neem aan dat je ook wel vrienden zal hebben) of het moet eens wat stiller, dan kan je hem nog altijd als combo gebruiken.

Probeer het eens, zowel als combo als head...

Dit zou voor mij de beste oplossing zijn. Daarom is dat niet zo voor jou, maar ik kan je enkel mijn mening geven... :hippie:

Maleco
20 januari 2011, 18:13
Is dit wat.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=141765
Komt op 100 euro als je klaar bent en een echt lekker geluid na wat kleine verbouwingen. Ik ben er zeer tevreden mee. Lees het eens door.
Of is dit weer standaard veel te goedkoop voor de "echte kenner".

Je zegt daar zelf ook dat hij alleen goed is voor clean geluid, terwijl de TS graag wat hardere muziek wil spelen.
Ik denk dat hij daarom ook idd voor een blackheart/blackstar moet gaan
ipv een kleine buizencombo te gaan pushen en vervormen wat wss helemaal niet tof klinkt.
Heeft niks met de prijs te maken, alleen wat met het aanbod voor die prijzen

Trecion
21 januari 2011, 11:34
even een tussenvraagje, klopt het dat de HT1 geen footswitch heeft?

JohnLord
21 januari 2011, 11:37
Dat hebben veel van die kleine ampjes niet, en de HT-1 hoort bij die groep.

Haifisch
21 januari 2011, 20:10
Bedankt voor de reacties! :D

Ik zal binnenkort even wat uitproberen in de winkel. Ben er nu vrij zeker van dat het een Blackstar Ht5 of Ht1 wordt en er dan een Harley Benton 212 bij. Blackheart kan ik hier in de buurt helaas niet uitproberen. Nogmaals bedankt!

Jasper.
21 januari 2011, 20:31
Heeft de blackstar HT-1 wel genoeg gain voor de muziek van de TS? Ik heb wel eens gehoord dat er niet super veel gain inzit.

Kim Wilson
21 januari 2011, 20:35
Wat is dat toch voor hardnekkig misverstand dat buizenversterkers altijd beter zijn? Hartstikke leuk, die gehypete mini-buizenampjes, maar voor thuis in de slaapkamer zou ik op zoek gaan naar een goeie modelling amp. Waar zou je toch in vredesnaam een 2x12 kast voor willen gebruiken als je er een 1 watt ampje op zet?

Haifisch
21 januari 2011, 22:29
@Jasper. Thanks voor de heads-up, ik zal er even op letten als ik 'm uitprobeer.

@Kim Wilson; Ik hoef ook niet per se buizen maar overal wordt me verteld dat dat beter is en dan geef ik liever wat meer centjes uit dan dat ik iets koop wat het net niet is. Maar ook nog aanraders dan als modeling amp? Dan probeer ik daar ook even wat van uit. En om die 2x12, waarom niet? Komt later mischien ook wel van pas.

Midwolda
22 januari 2011, 11:20
Komt later mischien ook wel van pas.

Als je zo redeneert, ga dan gelijk voor een 15W buizentop met een goede 1x12.
Dat is imho de meest universeel inzetbare setup met ook nog eens het beste geluid.
Single channel, gewoon zorgen dat je basis-geluid goed is, en de rest met stompboxes.
Voor thuis is het dan misschien handig als er een 5W schakelaartje ofzo op zit.
En moet het op een groter podium dan is een line-out handig, anders maar een mic er voor.

Laga
22 januari 2011, 11:32
Wat is dat toch voor hardnekkig misverstand dat buizenversterkers altijd beter zijn? Hartstikke leuk, die gehypete mini-buizenampjes, maar voor thuis in de slaapkamer zou ik op zoek gaan naar een goeie modelling amp. Waar zou je toch in vredesnaam een 2x12 kast voor willen gebruiken als je er een 1 watt ampje op zet?

+ 1

Helemaal mee eens!

Vooral als je denkt de versterker later voor meer doeleinden te gebruiken heb je vrij weinig aan een 1 of 5 watt versteker vind ik persoonlijk

Met een goede transistor kom je ook ver! Even goed testen en je heb een prima versterker te pakken.. Is wat goedkoper kan je later als je wil uitbreiden en een echte buizenversterker kopen die je voor meer doeleinden kan gebruiken

smullie
22 januari 2011, 12:28
+ 1

Helemaal mee eens!

Vooral als je denkt de versterker later voor meer doeleinden te gebruiken heb je vrij weinig aan een 1 of 5 watt versteker vind ik persoonlijk

Met een goede transistor kom je ook ver! Even goed testen en je heb een prima versterker te pakken.. Is wat goedkoper kan je later als je wil uitbreiden en een echte buizenversterker kopen die je voor meer doeleinden kan gebruiken

dan is er maar 1 oplossing he: ga naar de winkel en laat ze een modeling amp naast een low power buizenampje zetten... Dan pas kan je echt vergelijken...

ivm die 2x12 eronder: ik heb mijn VHT special 6 in comboversie en ik ben daar heel content van. ik heb deze dan eens bij een vriend kunnen aansluiten op een vox 112 cabje (http://www.thomann.de/be/vox_v112nt.htm) en ik had het gevoel dat mijn versterker eindelijk recht aangedaan werd... Het verschil is er wel. Het was echter wel een pak luider naar mijn gevoel, vandaar dat ik heel blij ben dat ik de combo heb... Zodat ik er nu een cabje bij kan kopen voor als het kan... :hippie: Eerst nog ff het "foliekesbudget" aansterken...

Kim Wilson
22 januari 2011, 14:43
@Kim Wilson; Ik hoef ook niet per se buizen maar overal wordt me verteld dat dat beter is en dan geef ik liever wat meer centjes uit dan dat ik iets koop wat het net niet is. Maar ook nog aanraders dan als modeling amp? Dan probeer ik daar ook even wat van uit. En om die 2x12, waarom niet? Komt later mischien ook wel van pas.
Waar wordt je dat dan verteld? Hier op het forum zeker?

Probeer eens de Fender Mustang, Vox VT30, Tech21, en een paar goeie transistorbakken. Voor thuis is een buizenamp lang niet altijd ideaal. Je hebt een bepaalde sweet spot op een bepaald volume, en dat moet maar net zacht genoeg zijn. Daarbij zul je je speakers nooit lekker aan het werk zetten, helemaal niet als je een dikke 2x12 kast onder zo'n klein prutsding zet. Daar is het niet voor gemaakt. Een transistor- of modellingcombo klinkt overal op elk volume nagenoeg even goed.

Exi
22 januari 2011, 15:12
Probeer eens de Fender Mustang, Vox VT30, Tech21, en een paar goeie transistorbakken.
Voor mijn gevoel zit er wel degelijk verschil tussen een klein buizenampje op laag volume en bijvoorbeeld mijn Vox VT30.
Met een buizenamp heb je gewoon veel meer dynamiek in je spel. Als ik op mijn vox de volumeknop van de gitaar lager zet of zachter aansla, dan heb ik hetzelfde geluid, maar alleen zachter en doffer.
Als ik dit bij een buizenamp doe, dan wordt je geluid cleaner.
Als ik een gitaar met single-coils aansluit op mn Vox en daarna één met humbuckers hoor je niet veel verschil. Bij een buizenamp is het verschil duidelijk merkbaar.
Altijd leuk dat de presets op een modelingamp het geluid zo goed benaderen. Dit komt omdat het bijna niks uitmaakt welke gitaar je inplugt ;)
Maw. Veel karakteristieken van een buizenamp ga je missen in een transistor en als je dit eenmaal gewend bent, dan is het moeilijk om weer terug te switchen.

Met een 1 watt buizenversterker kun je echt wel de sweetspot krijgen op acceptabel volume en de volumeknop van een Blackstar HT-5 werkt vrijwel even goed als een volumeknop op een transistor.
Het prijsverschil tussen een transistor een een low-watt buizenamp is ook weer niet dermate groot om het verschil te rechtvaardigen.

En sommige combo's kunnen gewoon te dozig klinken en dan helpt een lekkere cab eronder wel om het geluid tot leven te brengen zeg maar.
Met een head + cab heb je ook wat meer diversiteit en bouwblokken om het geluid te zoeken dat je wilt. Een nieuwe head kopen is voordeliger dan een compleet nieuwe combo. En dit geldt ook voor een cab.

marter544
22 januari 2011, 15:20
Wat is dat toch voor hardnekkig misverstand dat buizenversterkers altijd beter zijn? Hartstikke leuk, die gehypete mini-buizenampjes, maar voor thuis in de slaapkamer zou ik op zoek gaan naar een goeie modelling amp. Waar zou je toch in vredesnaam een 2x12 kast voor willen gebruiken als je er een 1 watt ampje op zet?

Eens +1! Ga eens een cube, of nog beter een VOX vt series proberen.

EDIT: Die VOX die jasper. hier boven te koop heeft, dat is echt een prima ding voor zulke muziek! Ga die eens testen als je de kans hebt. Scheelt ook een bult knaken.

Exi
22 januari 2011, 15:44
Eens +1! Ga eens een cube, of nog beter een VOX vt series proberen.

EDIT: Die VOX die jasper. hier boven te koop heeft, dat is echt een prima ding voor zulke muziek! Ga die eens testen als je de kans hebt. Scheelt ook een bult knaken.


Tja, 't gaat natuurlijk om prijs/kwaliteit maar ik denk zo'n 400 euro, vandaar dat ik bij de Blackstar uitkwam
Met een budget van 400 Euro zou ik geen Cube of Vox VT gaan kopen.
Na een bepaalde tijd zul je zoiets weer ontgroeid zijn en ga je toch kijken voor iets beters. Dan kun je beter als het toch kan meteen een amp kopen waar je voorlopig mee uit de voeten kan en niet hoeft te upgraden.

Kim Wilson
22 januari 2011, 16:31
Nee, een HT1, daar kun je lekker mee vooruit...

grayfink
22 januari 2011, 17:37
Wat KW zegt. Mijn buizenversterker is thuis in drie jaar welgeteld één keer aan geweest. En dat was toen ik een gitaar verkocht aan Shredtallica.
Verder alleen een toneport bij de Pc.

Exi
22 januari 2011, 17:52
Wat KW zegt. Mijn buizenversterker is thuis in drie jaar welgeteld één keer aan geweest. En dat was toen ik een gitaar verkocht aan Shredtallica.
Verder alleen een toneport bij de Pc.
Dat is heel iets anders. Ik heb nu ook geen versterker thuis staan, omdat ik over de PC speel.

Aan een HT-1 heb ik persoonlijk veel meer dan mn Vox VT30 (en ja, ik speel vrijwel dezelfde muziek als de TS). Het is misschien niet de heilige graal, maar het geluid is vele malen beter.

Wat dat betreft: Zorg dat je goede speakers hebt, koop een interface, download de NRR1 pre-amp van Ignite amps, Download LeCab en een Marshall Cab IR en je hebt instant AC/DC (of in mijn geval Airbourne) Download LeCto en een wat strakkere cab IR en je hebt Metallica...

Kakihara
22 januari 2011, 19:55
Nee, een HT1, daar kun je lekker mee vooruit...

Goh, met dat cynisme anders wel. Het heeft alles voor de slaapkamergitarist : topklank als je ervan houdt, mogelijkheid om met hoofdtelefoon te spelen en via dezelfde weg de mogelijkheid om hem in te pluggen op de line in van je pc en een MP3/CD-aansluiting om mee te spelen met je favoriete muziek (hiephiephoera!). Ik heb de HT1 thuis staan, en ik kan gerust dat ding helemaal opendraaien in de slaapkamer zonder mijn 2 maanden oude nageslacht 2 kamers verder van zijn slaap te houden.
Hiervoor had ik een Digitech RP150 (vond ik net iets beter dan de PODs van Line 6 die destijds op de markt waren) die op mijn cheapo tranniebak aangesloten werd, en ik kan me perfect vinden in hetgeen Exi een paar posts eerder heeft uitgelegd : het klinkt misschien wel aardig, maar ik miste iets, iets onverklaarbaar, iets wat de HT1 wel heeft, en dat iets kan gerust tussen de oren zitten, maar het is er nu wel :)

Verder ben ik het wel eens dat een 2x12 kast wat overkill lijkt voor een 1watt combo...

Midwolda
22 januari 2011, 20:56
Wat KW zegt. Mijn buizenversterker is thuis in drie jaar welgeteld één keer aan geweest. En dat was toen ik een gitaar verkocht aan Shredtallica.
Verder alleen een toneport bij de Pc.

Mijn buizenversterker staat dagelijks aan, en de spullen om over de pc te spelen zijn verkocht.
Nou staat het alwèèr 1-1... :D en zo is er voor elk wat wils.

grayfink
23 januari 2011, 00:10
Is ook zo. :)