PDA

View Full Version : cd/tape op versterker schadelijk?



teajay
12 januari 2011, 18:58
OK, vijftig pagina's afgestruind, en gezocht op "cd", maar ik kan het niet vinden. De vraag luidt:

Er zit een CD/Tape (1/4") ingang op mijn Kustom Dual 35 DFX versterker, nota bene bovenop, naast de gitaaringang, waar ik nu op een beschaafd niveau muziek op afspeel. Is dat net zo schadelijk als basgitaar op een gitaarversterker? Kortom, ben ik nu mijn versterker aan het mollen, of valt dat best mee?

DaveItUp
12 januari 2011, 19:06
Welnee, kan gewoon. Waarom zou er anders een ingang voor zijn?

cluseau
12 januari 2011, 22:14
OK, vijftig pagina's afgestruind, en gezocht op "cd", maar ik kan het niet vinden.

Eerste punt in het manual:

CD/Tape Input - this 1/4" 3 conductor jack will allow you to plug in a CD player, tape or any other source to practice along with. It sums the left and right signals into a mono signal. To control the volume of the source, adjust the output volume of the device. We suggest you turn the volume all the way down then plug in and adjust the volume according to your taste.

Lijkt me toch dat het moet kunnen anders staat het niet in het manual. Let er wel op dat je niet teveel laag toevoerd. In een CD speler signaal zit veel meer laag dan in een gitaar. Je speaker kan dat niet weergeven maar krijgt het wel voor zijn kiezen. Ik denk dat daar wel aan gedacht is met het ontwerp maar het kan geen kwaad daar zelf ook aan te denken.

Frans

JER00N
12 januari 2011, 22:23
Is dat net zo schadelijk als basgitaar op een gitaarversterker?

Sinds wanneer is dat schadelijk?

Pasquale
12 januari 2011, 22:54
Niet dus :cooler:

Midwolda
13 januari 2011, 06:13
De versterker kan het meestal wel hebben, maar de speaker is een ander verhaal.
Een gitaarspeaker kan in sommige gevallen de laagste bas-frequenties niet goed weergeven
en bij voldoende druk zou de cone(-ophanging) kunnen beschadigen.
Vergelijk een gitaarspeaker maar eens met een basspeaker: heel andere ophanging.

Sanderltd
13 januari 2011, 16:17
Maar langs de andere kant zijn sommige gitaren tegenwoordig zodanig laag gestemd (vooral als we het hebben over 7- of 8-snarigen), dat je ook praktisch noten in het basgitaar-bereik krijgt. Kan dit dan geen kwaad voor die speakers?

Bert Gitaar
13 januari 2011, 16:32
Het verschil in zit 'm in de gevoeligheid van de ingang. Sluit maar een CDspeler op je gitaar ingang aan. Of anders om.
Waarom het meestal een verschrikkelijk geluid op leverd is omdat je gitaar-versterker-speaker-kast niet gebouwd is om hifi overheen te draaien.
Na mijn idee dus compleet nutteloos om dit in je gitaar versterker te hebben. Iets met een line uitgang kan je beter op een iets meer geschikte versterker plus speaker aansluiten.
Je kan zo'n CD/Tape ingang wel goed gebruiken om gitaar desktop apparaatjes op aan te sluiten of iets van een modeling kastje met een line out. Dan heb je een compleet andere voorversterker. Omdat zo'n line ingang rechtstreeks op je eind versterker zit.

teajay
13 januari 2011, 19:52
Of je kan het gebruiken als je even helemaal niks anders hebt om geluid mee af te spelen. Enfin, ik was vooral bezorgd over de speaker inderdaad (het is een combo, dus met versterker bedoel ik ook speaker). Ik heb weleens gehoord dat je een gitaarversterker kan opblazen met te stevige lage basfrequenties (als je dus een basgitaar inplugt), dus ik denk ik doe even voorzichtig. Bedankt!