PDA

View Full Version : Fender 75 buizen vervangen



shjdej
12 januari 2011, 17:45
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje nu een Fender 75.
Hele mooie buizenversterker, en een hele mooie reverb ik denk alleen dat de buizen vervangen moeten worden

Hij gaat helemaal niet zo hard meer, hij wordt wat "modderig" op hogere volumes en bij hogere volumes heb je een soort constante hoge piep (microfonisch?)

Nu is mijn vraag: Wie weet er een goed bedrijf of technicus in de buurt van Rotterdam die dit kan? Het kan misschien ook zelf wel maar wil het gewoon goed laten doen en even de hele versterker na laten kijken, hij is toch al een jaar of 30 oud

Alvast bedankt!

(had amps-inlimited al gevonden, weet iemand of dit goed is?)

nico verduin
12 januari 2011, 17:53
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje nu een Fender 75.
Hele mooie buizenversterker, en een hele mooie reverb ik denk alleen dat de buizen vervangen moeten worden

Hij gaat helemaal niet zo hard meer, hij wordt wat "modderig" op hogere volumes en bij hogere volumes heb je een soort constante hoge piep (microfonisch?)

Nu is mijn vraag: Wie weet er een goed bedrijf of technicus in de buurt van Rotterdam die dit kan? Het kan misschien ook zelf wel maar wil het gewoon goed laten doen en even de hele versterker na laten kijken, hij is toch al een jaar of 30 oud

Alvast bedankt!

(had amps-inlimited al gevonden, weet iemand of dit goed is?)Ik denk dat je Amps-unlimited bedoeld. Dat is Cluseau. Tja die heeft er een beetje verstand van:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriou sf::seriousf: Geintje. Frans is zeer deskundig..
Alternatief is Frits van Mourik. Zit ook hier op het forum.

guitarnijboer
13 januari 2011, 00:23
Voor de eindbuizen raad ik je de 6L6GC STR440 code geel aan van MESA/BOOGIE. Deze kun je er gewoon indrukken zonder de bias af te stellen. (wat in deze versterker ook niet kan trouwens en moeilijk te veranderen is)
Deze versterkers hebben een goede buis nodig en deze klinkt ook nog eens erg mooi in deze versterker.

Nog een tip is om de 0.01 uF cap uit het tegenkoppel circuit te halen. Ietsje meer ruis, maar veel meer tone!

Oh, ja: in de reverbdriver hoort een speciale 12AT7 (heeft een ander nummer, maar weet ik even niet uit mijn hoofd) Als deze nog goed werkt, gewoon laten zitten. Verder veranderd bij deze versterker het geluid meer dan bij de meeste versterkers door de keuze van de voorversterker buizen. NOS buizen van philips of Sylvania zijn een erg goede keuze naar mijn idee. NOS Sylvania's zijn nog verkrijgbaar bij Dr.Tube.

En inderdaad kun je volgens mij prima bij Frans terecht

succes!

Toaster
13 januari 2011, 08:43
Hi,
Ik heb mijn Marshall laten servicen bij amps unlimited. En ik ben zeer tevreden!

shjdej
27 januari 2011, 21:24
Hallo,

Ik wou even laten weten dat hij inmiddels gerepareerd is, Frans heeft dit geweldig gedaan. Hij wordt niet meer modderig, geen piep meer en hij gaat weer HEEL erg hard. Precies wat ik wou. Verder vertelde hij nog dat de versterker nog helemaal origineel was, ook erg mooi.

Nu wil ik alleen nog de voorversterker buisjes vervangen, ik wil hem iets meer door de mix laten snijden. Ik vind er nu nog iets te veel bas in zitten. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze amp en die iets aan kunnen bevelen?? Ik zag hierboven al iets over NOS buizen, maar welke moet ik dan hebben?

Alvast bedankt!

guitarnijboer
27 januari 2011, 22:01
Iets meer door de mix snijden bereik je nogmaals door de 0.01uF cap uit de tegekoppeling te halen.

Ik heb er zelf philips buisjes in, maar de sylvania buisjes die Dr. tube verkoopt lijken mij ook een erg goede keuze.

muziekschuur
27 januari 2011, 22:06
Ik heb het circuit niet gezien, maar er zijn 3 voorversterkerbuizen.

De ECC83, ECC82 en ECC81. Die kun je onderling vervangen en luisteren of het je bevalt. Er is ook nog een andere buis dat is de phase inverter, maar dat kan ook solidstate zijn (afhankelijk van het circuit).

Kijk even wat andere mensen gebruiken in de Fender 75 TUBES (als je dat in google ingeeft krijg je direct advies).

Normaal gesproken kun je dus wat van deze buisjes kopen en proberen. Misschien heeft een vriend ook een buizenversterker en kun je ze kort omwisselen en daarmee je een beeld vormen van het geluidsverschil.

Een Ecc83 is zeg maar het sterkst, de ecc82 is minder sterk en de ecc81 geeft nog minder versterking. En kan dus je versterker wat ronder laten klinken (als je van een ECC83 afkwam).

Normaal gesproken zou ik de versterker standaard laten. Maar zullen nieuwe preampbuizen van dezelfde waarde een goede verbetering vormen.

shjdej
27 januari 2011, 23:47
De 0.01uF cap laten verwijderen ben ik zeker aan het overwegen, maar omdat de versterker nog helemaal origineel is verder is dit misschien een beetje zonde.

Ik wil eerst wat buisjes proberen, dit zal waarschijnlijk een aardig verschil geven
Ik ben deze (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=149_155_156&products_id=1312) tegengekomen. Is dit een beetje een buis die jullie bedoelen? Die buizen bij dr tube kan ik niet vinden

En is het verder handig om ze alle 5 te vervangen of alleen de eerste (v1), die geeft het grootste verschil toch? De reverb is verder ook gewoon in orde

PeeVee
28 januari 2011, 09:57
Een Ecc83 is zeg maar het sterkst, de ecc82 is minder sterk en de ecc81 geeft nog minder versterking.
Dit klopt niet. De ECC82 (= 12AU7) geeft aanzienlijk minder versterking dan de ECC81 (= 12AT7) en eigenlijk te weinig om te gebruiken in de preamp van een gangbare buizenversterker. Is wel te gebruiken als typische "driver" b.v. als fasedraaier.

De volgorde van meeste naar minste verstering moet dus zijn: ECC83, ECC81, ECC82. Tussen ECC81 en ECC82 zit overigens ook nog de 12AY7 (6072). Die is prima als reverb driver of als fasedraaier en wordt in oudere tweed Fenders ook gebruikt voor de eerste gainstage, waarschijnlijk om de boel clean te houden.

ECC81 (12AT7) or 6072 (12AY7) kun je prima gebruiken om de preamp wat te temmen. Geeft inderdaad vaak een wat warmere / cleanere toon. 12AY7 doet het zoals gezegd ook prima als reverb driver.

hayo0311
9 november 2013, 00:34
Bedankt voor alle reacties. Ik heb nu een mooi beestje op het oog. Hij is al wat ouder, dit jaar 20. De eigenaar zegt alleen wel dat de buizen naar zijn weten nooit zijn vervangen (er is een eigenaar voor hem geweest). Is dit een groot probleem? En is het makkelijk buizen te vervangen?