PDA

View Full Version : Mesa boogie triple rectifier: Vraagje over de lampen.



Pasquale
12 januari 2011, 15:14
Hey medegitaristen,

ik heb een Mesa triple rectifier. Ik kan de eindtrap schakelen tussen 6 x 6L6 lampen of 3 x 5U4 lampen.

Bij die schakelaar om te switchen staat aangegeven:

knopje naar links schuiven = 6L6
Knopje naar rechts schuiven = EL34

:eek:

Nu is mijn vraag: hoe komen ze bij die EL34 aan die schakelaar terwijl aan de binnenzijde van die versterker specifiek staat om 6 x 6L6 lampen en 3 x 5U4 lampen te gebruiken? :???:

jasses
12 januari 2011, 15:30
ik ken de triple rectifier niet, maar de 3x 5U4 lampen zijn je 3 gelijkrichters. Je kan niet kiezen tussen 6L6 of 5U4, maar tussen 6L6 of EL34 voor je eindversterking.

TimoSomers
12 januari 2011, 15:32
Indd, er kunnen 6l6 of el34 buizen in je eindversterker. Daar kun je tussen switchen.

Pasquale
12 januari 2011, 15:36
Aaaaaaaaaaaaah, hoe idioot van mij :D dus ik kan er gwn EL34's inzetten :D Tnx guy's!!

Nu nog 1 vraagje, je hebt veel verschillende soorten 6L6' en EL34's, maar hoe kan ik in godsnaam weten welke ik het best kies van de velen?

Tnx!

TimoSomers
12 januari 2011, 15:43
Ik heb tube amp doctor 6l6 buizen, klinken heel vet in recto. JJ schijnt ook goed te zijn.
Ik zou btw sowieso voor 6l6 gaan in een Recto, maar das miss smaak

Pasquale
12 januari 2011, 15:51
Ok, tnx!

Maar hoe zit dat dan met die 5U4G gelijkrichters? Slijten die snel? En hoe weet je als die aan vervanging toe zijn?

TimoSomers
12 januari 2011, 16:05
Daar heb ik echt geen idee van :D

Pasquale
12 januari 2011, 16:22
Daar heb ik echt geen idee van :D

Hehe :D :D

even
12 januari 2011, 17:40
Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn met een top-buizenbak en niet eens weten waar ze het over hebben of/of enig idee hebben hoe zo'n ding werkt.
Voor straf terug naar een Roland Cube !!! ;-))

arcane
12 januari 2011, 17:44
Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn met een top-buizenbak en niet eens weten waar ze het over hebben of/of enig idee hebben hoe zo'n ding werkt.
Voor straf terug naar een Roland Cube !!! ;-))

Een beetje rare opmerking. Waarom zou je precies moeten weten hoe zo'n ding werkt? Als je er op kan spelen en het ding kan instellen is dat toch voldoende?

een dikke rijke stinkerd in een Mercedes S-klasse zal ook niet weten hoe een motor precies werkt en de electronica werkt. als de wagen je maar van a naar b brengt.

caliban
12 januari 2011, 17:46
Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn met een top-buizenbak en niet eens weten waar ze het over hebben of/of enig idee hebben hoe zo'n ding werkt.
Voor straf terug naar een Roland Cube !!! ;-))

Daar heb je een punt :). Die gelijkrichterbuizen gebruik je niet per se als je speelt. Je kan kiezen tussen solidstate of tube gelijkrichter, en enkel in het tweede geval gebruik je die 5U4-lampen. Geen idee hoe snel die slijten, waarschijnlijk afhankelijk van het gebruik ofzo.

Pasquale
12 januari 2011, 17:52
Ok, iedereen bedankt! enjah... dit krijg je met een groentje met teveel geld eh :p Ik ben 'em eens gaan testen en vond 'em geweldig klinken! Daarom kocht ik 'em, eh :D

caliban
12 januari 2011, 17:54
Een beetje rare opmerking. Waarom zou je precies moeten weten hoe zo'n ding werkt? Als je er op kan spelen en het ding kan instellen is dat toch voldoende?

een dikke rijke stinkerd in een Mercedes S-klasse zal ook niet weten hoe een motor precies werkt en de electronica werkt. als de wagen je maar van a naar b brengt.

Ja maar je moet wel weten welke de gaspedaal is, en het is aan te raden als je kan kijken of er geen nieuwe olie inmoet.
Natuurlijk geen disrespect voor de eigenaar, voor zulke vragen is er uiteindelijk dit forum (onder andere)

even
12 januari 2011, 18:02
Ik vind het helemaal niet raar wat ik schrijf. Ik verbaas me in dit geval alleen over personen die eigelijk niet eens weten wat ze bezitten. En vooral wat zo'n ding eigenlijk doet voor je (persoonlijke) sound. (in dit geval de buizengelijkrichter) De vergelijking met auto's is "not done". Misschien ben ik wel een rijke stinkerd die liever over een één kanaals versterker speelt en privé in een VW kever rond rijdt uit 1978.

signsofzodiac
12 januari 2011, 18:13
Aardig artikel over buizen/ en solidstate/rectifiers en hoe ze werken http://www.guitaramplifierblueprinting.com/rectifiers.html

EL34´s in je recto kan prima, sommigen zweren er zelfs bij. Meer hoge mids, minder low end. JJ´s, TAD en SED/Winged C EL34's worden vrij vaak genoemd. E34L is ook een optie, een EL34 met wat 6L6 eigenschappen. Als ik me niet vergis kan je zelfs KT77´s gebruiken.

caliban
12 januari 2011, 18:25
Ik vind het helemaal niet raar wat ik schrijf. Ik verbaas me in dit geval alleen over personen die eigelijk niet eens weten wat ze bezitten. En vooral wat zo'n ding eigenlijk doet voor je (persoonlijke) sound. (in dit geval de buizengelijkrichter) De vergelijking met auto's is "not done". Misschien ben ik wel een rijke stinkerd die liever over een één kanaals versterker speelt en privé in een VW kever rond rijdt uit 1978.

Ik zou er gewoon niet boos over worden :);)

TimoSomers
12 januari 2011, 18:46
Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn met een top-buizenbak en niet eens weten waar ze het over hebben of/of enig idee hebben hoe zo'n ding werkt.
Voor straf terug naar een Roland Cube !!! ;-))

Edit: laat maar. Wel een dikke zuig opmerking :)

caliban
12 januari 2011, 19:52
Edit: laat maar. Wel een dikke zuig opmerking :)

Er zat een knipoog bij :), vraag me af hoe hard die bedoeld was

Gearjunkie
12 januari 2011, 20:42
Ik vind het helemaal niet raar wat ik schrijf. Ik verbaas me in dit geval alleen over personen die eigelijk niet eens weten wat ze bezitten. En vooral wat zo'n ding eigenlijk doet voor je (persoonlijke) sound. (in dit geval de buizengelijkrichter) De vergelijking met auto's is "not done". Misschien ben ik wel een rijke stinkerd die liever over een één kanaals versterker speelt en privé in een VW kever rond rijdt uit 1978.

Tja, interesses lopen uiteen. Als je iets goed vindt klinken...
Of een versterker duur of niet is, is ook maar relatief natuurlijk. Je hoeft geen rijke stinkerd te zijn om een dergelijke top te kopen dunkt mij.

Pasquale
12 januari 2011, 22:50
Aardig artikel over buizen/ en solidstate/rectifiers en hoe ze werken http://www.guitaramplifierblueprinting.com/rectifiers.html

EL34´s in je recto kan prima, sommigen zweren er zelfs bij. Meer hoge mids, minder low end. JJ´s, TAD en SED/Winged C EL34's worden vrij vaak genoemd. E34L is ook een optie, een EL34 met wat 6L6 eigenschappen. Als ik me niet vergis kan je zelfs KT77´s gebruiken.

Ey man, tnx voor de link!! Weet iemand ook mss waar ik info kan vinden over de volledige werking van een lampenversterker? Want daar vind ik niks over.

Dankoe

pasqual
12 januari 2011, 23:22
ff oftopic: leuke naam, Pasquale:seriousf:

caliban
12 januari 2011, 23:24
Hangt ervan af hoe diepgaand je wil lezen.
Dit is de standaard als je uitgebreid wil: http://www.freewebs.com/valvewizard/

Pasquale
13 januari 2011, 02:41
ff oftopic: leuke naam, Pasquale:seriousf:

Beter als Pas-kwal, he :p

Pasquale
13 januari 2011, 02:42
Hangt ervan af hoe diepgaand je wil lezen.
Dit is de standaard als je uitgebreid wil: http://www.freewebs.com/valvewizard/

Tnx man, fijne link!

pol
13 januari 2011, 13:16
KT66 kunnen ook in recto, ik heb een triple gehad (2 kanaals) en daar heb ik toen tungsol kt66 in laten zetten en dat klonk super.

over die buizengelijkrichters, ik denk dat zowat 90% van de rectobezitters die niet gebruikt, voor metal zet je die toch op solid state en bold. Er is ook nog een ander type gelijkrichterbuis dat werkt en een iets stuggere respons geeft.

dat knopje el34/6l6 moet je ook niet zoveel van aantrekken, bij het zetten van nieuw eindlampen kan je toch best langsgaan bij een technieker die meet of de bias goed is, en het kan ook goed zijn dat die dan een biaspotmeter in de versterker moet zetten om de bias goed te krijgen. Mesa's staan meestal aan de koude kant, dat is wel goed om te lampen te sparen, maar het klinkt niet optimaal, laat dat zeker nakijken.

Ik zou ook eerder richting 6l6/kt66 gaan in een recto, daar is die versterker op ontworpen en het klinkt ook beter vind ik.

Fijn ding hoor ,zo'n recto, om em echt strak te krijgen voor metal kan je er wel best een tubescreamer voor zetten, met een heel klein beetje drive, en level omhoog, dat wordt vrij vaak gedaan. Hangt er vanaf naar welk geluid je op zoek bent.

caliban
13 januari 2011, 13:56
Tnx man, fijne link!

Wat meer beperkte lectuur kan je op heel wat producenten hun site ook vinden. Op de site van marshall wordt de werking van een 'valve' dacht ik vrij eenvoudig uiteengezet.

Pasquale
13 januari 2011, 18:16
Ok, ik had hier nog ergens 6 nieuwe EL34's liggen. Kheb ze er effe ingestoken. Klinkt vet. Maar kan het zijn dat mijn amp nu minder luid gaat t.o.v. die 6L6 lampen?

pol
14 januari 2011, 13:03
normaalgezien niet, als het goeie el34's zijn toch.
zou voor de zekerheid toch eens laten nakijken en nameten bij een technieker, bias gaat waarschijnlijk ook nogal koud staan

tube rectifier is ook stiller als solid state.

caliban
14 januari 2011, 14:55
normaalgezien niet, als het goeie el34's zijn toch.
zou voor de zekerheid toch eens laten nakijken en nameten bij een technieker, bias gaat waarschijnlijk ook nogal koud staan

tube rectifier is ook stiller als solid state.

Is dat echt stiller? Ik dacht enkel bij de aanslag, en dat hij daarom gaat saggen.

even
14 januari 2011, 17:45
Er zat een knipoog bij :), vraag me af hoe hard die bedoeld was

Die knipoog heb je goed gezien.

pol
15 januari 2011, 13:26
nee, ik dacht dat de eindbuizen dan ook aan een lager voltage liepen. voor mij waren die tube rectifier en andere instellingen overbodig, had mijn recto altijd op bold en solid state staan.

Iceman
15 januari 2011, 19:53
. Er is ook nog een ander type gelijkrichterbuis dat werkt en een iets stuggere respons geeft.



Dat is de GZ34 van JJ.
Met deze gelijkrichterbuis zit ie een beetje tussen rectifier en silicon in.

caliban
16 januari 2011, 16:43
nee, ik dacht dat de eindbuizen dan ook aan een lager voltage liepen. voor mij waren die tube rectifier en andere instellingen overbodig, had mijn recto altijd op bold en solid state staan.

Zou kunnen

allochthomas
16 januari 2011, 16:48
Ik heb mijn recto altijd icm de tube rectifier laten draaien. Heerlijk die extra sag die je krijgt op het oranje en rode kanaal. Zelf prefereer ik 6L6 buizen in de recto. Toen ik hem kreeg had hij KT77 buizen er in maar dat klonk niet zo super