PDA

View Full Version : Goede ruimte om drums op te nemen



Brammibal
12 januari 2011, 12:25
Ik ben op zoek naar een goede studio om de drums voor een full length op te nemen. We hebben al een goede technicus en een goed drumstel maar zoeken eigenlijk gewoon een goede grote ruimte om een groot en vol drumgeluid in te kunnen opnemen.

Qua budget is 125 per dag de max.

Heeft er iemand tips?

guhlenn
12 januari 2011, 15:01
Dus je zoekt een goede studio, met een goede, grote ruimte, en bent bereid daar het welvoegelijke bedrag van 15,66 per uur voor te betalen? Dat lijkt me lastig :).

Han S
12 januari 2011, 17:21
De vraag is een beetje vaag, zoek je nou een ruimte en neem je zelf de opnamegear mee, of zoek je een goede studio met een grote ruimte maar waar alle opnameapparatuur aanwezig is?

Brammibal
12 januari 2011, 19:05
Sorry als het wat onduidelijk was. Wij hebben zelf alle apparatuur en kennis in huis om iets goed op te nemen. We zoeken inderdaad alleen een goede ruimte, dus bijvoorbeeld een studio die ook bereid is de ruimte zonder poespas te verhuren. Of eventueel met poespas, maar dan gebruiken we toch ons eigen spul.

Roman
12 januari 2011, 19:18
zoek ergens een weiland ver weg van alle herrie. gegarandeerd droge drums :)
(serieus, als het weer mee zit moet je voor de gein's buiten opnemen)

Solidkick
12 januari 2011, 22:20
dus bijvoorbeeld een studio die ook bereid is de ruimte zonder poespas te verhuren.

Friesland een probleem?
We hebben ook een weiland voor de deur dus dan kan je de tip van Roman ook even uitproberen.
Als het weer meezit natuurlijk :seriousf:

savale
12 januari 2011, 23:48
haha tof! Moet alleen geen wind staan anders ga je dat horen denk ;) Ik ben benieuwd naar het weiland resultaat :P

guhlenn
13 januari 2011, 08:50
Wat een mooi idee. LAst van reflecties heb je dan niet. Maar wat doe je met het geloei van de koeien, een high pass filter? ;)

savale
13 januari 2011, 09:49
Wat een mooi idee. LAst van reflecties heb je dan niet. Maar wat doe je met het geloei van de koeien, een high pass filter? ;)

Hehe hang ze n koe-bel om en laat dan op t juiste moment één van je bandleden de koeien opjagen ;)

Eric van Esch
13 januari 2011, 10:17
We need more cow bell!

Harald
13 januari 2011, 10:49
Wat een mooi idee. LAst van reflecties heb je dan niet. Maar wat doe je met het geloei van de koeien, een high pass filter? ;)

high pass filter :???: Die kleine grijze dingen die piepen heten muizen ;) De koeien zitten denk ik aardig in hetzelfde frequentie gebied als de high en middle tom, dat wordt lastig :D Maar er zijn genoeg weides zonder koeien te vinden...

guhlenn
13 januari 2011, 11:40
Ik begrijp het ook niet helemaal: wil je de toms vervangen door koeien? ;) Ze hebben denk ik een trage attack, maar man, wat een sustain! En dan is een high pass filter idd niet de beste optie :D

Brammibal
13 januari 2011, 14:10
Jezus! :dontgeti:

Kent iemand anders nog studios die hun ruimte zonder technicus en evt zonder apparatuur zouden verhuren? Het liefst zonder koeien op de monitor.

guhlenn
13 januari 2011, 15:56
Ik denk dat het veilig is om te stellen dat het antwoord nee is. Je budget is te laag. Maar wat je wel kan doen is een feestzaal of iets dergelijks op een avond boeken dat ze toch niks te doen hebben. Dat heb ik wle eens gedaan en klinkt wel ok, maar dat is een hoop gesjouw met apparatuur en dergelijke. Erg produktief vond ik het niet. Wel leuk.

Han S
13 januari 2011, 23:01
Ik vrees dat Glenn gelijk heeft en ik denk dat er genoeg studio's zijn met goed klinkende tracking rooms die de tent verhuren zonder bediening. Afgezien van waarom je per sé in grote ruimte wilt opnemen want dat heeft alleen zin als je ook de ruimte gaat opnemen en dat is verre van eenvoudig.

Persoonlijk deed ik dat wel eens, de tent verhuren aan mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze er goed mee omgaan. Die zetten dan de drums op twee inch tape, gebruiken de grote DDA mengtafel daarvoor en hebben de beschikking over 60 microfoons. Maar dat kost meer dan 150 euro.

Harald
14 januari 2011, 08:25
Denk idd. aan buurtcentra, kroegen met een zaaltje erachter. Een boer kan ook nog wel eens een grote ruimte hebben waar wat mogelijk is. En dan zou je gelijk kunnen kijken of je niet een heel weekend aan de slag kunt. Voordat je daadwerkelijk partijen gaat opnemen ben je snel een uur of 4 verder, en dan doe je het nog vlot.

Daarnaast heeft Han ook nog een punt. Als je in een grote ruimte speelt heeft dat alleen zin als die ruimte goed klinkt en je dat meeneemt in je opname. (waar stond dat verhaal over de opnames van drums bij Led Zeppelin met 4 mics ook alweer) Een kleine relatief dode ruimte met een setje drummics zou wel eens beter kunnen werken. Kan gelijk bij de drummer thuis (of waar hij oefent)

Brammibal
14 januari 2011, 12:03
We willen inderdaad de ruimte zelf ook opnemen om zo echt een groot drum geluid te creeren. Ik heb met mijn vorige band wel is in een jeugdhuis ergens in friesland opgenomen, dat was echt een supergrote ruimte waarin alles meteen goed klonk. We hebben toen ook gewoon de room mics lekker ver weg gezet en die uiteindelijk hard gezet in de mix.

Dit drumgeluid zijn we een beetje naar op zoek:Blacklisted - Our Apartment Is Always Empty
(http://listen.grooveshark.com/s/Our+Apartment+Is+Always+Empty/2BF3nm)

Han S
14 januari 2011, 13:35
Dat vind ik nou echt grappig, want ik heb wel groter klinkende drums opgenomen in een hokje van 3 bij 3 meter.

Luister eens naar Led Zeppelin, when the leavy breaks en naar de drumgeluiden die Steve Albini opneemt, dat is in een grote ruimte gedaan met een heel hoog plafond.

Punt één moet het drumstel optimaal klinken en als je dan close micing toepast met een beest van een kickmic, 421's of M201's op de toms en je hebt een paar echt goed klinkende korte (room) galmen, dan heb je zomaar een groot drumgeluid.

showband
14 januari 2011, 15:39
in een betonnen verfspuitbunker van +/- 10 x 10 x 5 meter hebben we ooit in de jaren 80 met een grijze 412, een scheerapparaat en een electretmicofoon in een philips discomixer naar casettedeck het beste drumgeluid gehad wat ik ooit live heb mogen opnemen. En ik ben daarna in veel studio's geweest.

Dat hok is dus allang gesloopt maar voor mij was dat een goede les dat allereerst de ruimte dus zeer belangrijk is... en ten tweede dat het best een gratis onoogelijke tent kan zijn...

Ander voorbeeld. Het fijnste zanghok was bij een kennis die een vriendin met een inloopkast had. Strak alle muren vol planken met kleding een halve meter dik. Man een superfijn droog geluid wat voor mij mooier was dan alle zangcabines en schottenopstellingen bij elkaar.

zoek en test. En je budget is prima! Ik zou voor gratis gaan en het budget aan reiskosten spenderen zodat je meerdere pogingen kan doen.

Solidkick
14 januari 2011, 23:12
Ik houd van een naturelle sound met punch en power.
Glyn Johns is op dit moment echt favoriet.
En dan flink opstoken met een compressor.
Zo kom je de zwaktes van een ruimte trouwens snel genoeg tegen :D

guhlenn
15 januari 2011, 11:48
zoek en test. En je budget is prima! Ik zou voor gratis gaan en het budget aan reiskosten spenderen zodat je meerdere pogingen kan doen.

En aan body building :)