PDA

View Full Version : Blues in A



rensiemetal
12 januari 2011, 08:38
Mijn gitaar leraar zei me een bluesstukje te oefenen in A.
Ik moet de volgende akkoorden spelen.
A7 | D7^9 | E7^b10

Nou weet ik wel hoe die akkoorden eruit zien (heeft mijn leraar opgeschreven), maar hoe speel ik dit zodat het goed klinkt, dus als een bluesje.
Speel je de akkoorden geheel? Dus alle snaren tegelijk? Of speel je enkele snaren? Of anders?

Ik weet me er geen raad mee.
Kan iemand me helpen?

terrasbeest
12 januari 2011, 10:20
Mss kan je beter posten wat je leraar heeft opgegeven.

Mogelijk heb je de opdracht niet begrepen of was ze onduidelijk,als je weet hoé je ze moet spelen met je linkerhand (de voicings ),zou het ook duidelijk moeten zijn wat je met de rechterhand moet doen, je kan niet meer snaren aanslaan als het aantal die je ' fret':ik denk niet dat er veel losse snaren aan te pas komen, maar er kunnen ook gedempte snaren aan te pas komen.

' Strummen' van akkoorden is ook niet echt gebruikelijk in bluesnummers.
Wat betekent dat ' hoedje' trouwens? Is het een typefout of leer ik hier iets nieuws in akkoord notatie?

pimmetje
12 januari 2011, 10:30
Misschien bedoel je iets als shuffelen op de laagste een of twee snaren (gedempt) en op de 2e en 4e tel het hele akkoord doorhalen?
Zeg maar een backingtrack-slagje :D.

Luke-wannabe
12 januari 2011, 10:53
In principe betekent zo'n driehoekje een majeur7 akkoord, maar ik denk niet dat dat hier bedoeld word..

EuroCinema
12 januari 2011, 10:57
Er zijn best veel verschillende slagpatroontjes binnen de blues. Ik zou zeggen: luister eens naar wat goeie blues slaggitaristen...

http://www.youtube.com/watch?v=giGGK3Fk9co

http://www.youtube.com/watch?v=kPPSWgw78ag&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=ux6N00CwudA

terrasbeest
12 januari 2011, 12:20
In principe betekent zo'n driehoekje een majeur7 akkoord, maar ik denk niet dat dat hier bedoeld word..

Die driehoekjes ken ik, hoedjes niet. En, het zou niet passen in een bluesschema.

terrasbeest
12 januari 2011, 12:23
Er zijn best veel verschillende slagpatroontjes binnen de blues. Ik zou zeggen: luister eens naar wat goeie blues slaggitaristen...

http://www.youtube.com/watch?v=giGGK3Fk9co

http://www.youtube.com/watch?v=kPPSWgw78ag&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=ux6N00CwudA

Hehe man, knappe filmpjes:ok:

-=JEROEN=-
12 januari 2011, 12:26
Ik vermoed dat hij dit bedoelt:
A7 | D7/9 (D7 met een 9, wat wij D9 noemen) | E7+9

Oftewel het Jimmy Hendrix akkoord: 07678x


(waar komt die b10 nou vandaan? is ooit een hele discussie over geweest hier, weet iemand nog (in 't kort) hoe dat zat?)

pimmetje
12 januari 2011, 12:49
Tja, die akkoorden zijn idd niet helemaal duidelijk met de dakjes...
Ik vermoed dat een gewone D9 en de E7+9 bedoeld worden.
Dus x5455x en x7678x.

-=JEROEN=-
12 januari 2011, 13:20
En een blues strumming is toch niet zo lastig. Zijn zat voorbeelden van. Stevie Ray Vaughan bijv:

http://www.youtube.com/watch?v=NU0MF8pwktg

rensiemetal
12 januari 2011, 13:26
Met de dakjes bedoel ik dat de daaropvolgende cijfers en getallen in de lucht staan, net zoals bij wiskunde dus. 5^2 = 5²
De akkoorden gaan als volgt.

A7: 5-0-5-6-5-0
D7^9: 0-5-4-5-5-5
E7^b10: 0-7-6-7-8-0

Zijn de benamingen van deze akkoorden onjuist?

Het ritme gaat als volgt trouwens:
|A7 | D7^9 | A7 | A7 |
D7^9 | D7^9 | A7 | A7 |
E7 | D7 | A7 | E7^b10||

Als er iets van mijn noteringen niet klopt, zou het ook aan mijn leraar's handschrift hebben kunnen liggen.

D-string
12 januari 2011, 13:42
Volgens mij is de gedachten hierachter dat je de blues in principe met alleen de dominant akkoorden kan spelen. De rest zijn echter toevoegingen die aan elk akkoord een smaakje geven (en het daarmee dus ook spannender maken).

met

A7 | D7 | A7 | A7 |
D7 | D7 | A7 | A7 |
E7 | D7 | A7 | E7 |

heb je een standaard 12 bar blues met dominant akkoorden, deze kun je dus spelen met 2 barré akkoorden (of 1 als je veel wilt schuiven).

Hier zou ik als ik jou was dan ook eerst op oefenen. Speel dit door en door totdat je er niet meer over na moet denken. Doe dit zowel met slag als met plukken. Speel het shuffle en recht. Begin langzaam en dan steeds sneller.

Als je dit goed kan kun je smaakjes toe gaan voegen.

pimmetje
12 januari 2011, 13:46
A7: 5-0-5-6-5-0
D7^9: 0-5-4-5-5-5
E7^b10: 0-7-6-7-8-0

Zijn de benamingen van deze akkoorden onjuist?A7, D9 en E7#9 zou ik dan zetten...

Schema is een gewone standaard 12-maten bluesje.

Ik heb wel m'n vragen bij lage E in de D9 en over die manier van een A7 benaderen, maar ok...

terrasbeest
12 januari 2011, 13:58
Volgens mij klinken die voicings voor geen meter, het zal dus wel een ' oefening' zijn. Het is ' nodig' dat je geconfronteerd wordt met het feit dat er meer dan één manier is om een akkoord te spelen, uitkijken naar de volgende les dus maar.

rensiemetal
12 januari 2011, 15:49
Het is bedoeld voor me omdat we bezig zijn met soleren met pentatonische ladder. Om een beetje te leren begrijpen wanneer ik moet overgaan van bijvoorbeeld Am penta naar Dm penta moet ik ook een begeleiding een beetje leren. Zo kunnen ik en me leren afwisselen met begeleiding en soleren.

terrasbeest
12 januari 2011, 16:13
Dat is een prima zaak, en door blues te spelen is er een heleboel basis stuff die je kan leren.

Veel kennis van akkoorden brengt ook inzichten met zich mee over solowerk en omgekeerd, uiteindelijk vloeit dat allemaal samen tot één geheel. En dat hoort ook zo.:ok:

Harald
12 januari 2011, 17:28
Die voicings lijken me wat raar. behalve bij de E7#9* (en in de praktijk zul je de open hoge e snaar meestal ook niet meenemen) zou ik de open snaren bij deze akkoorden niet aanslaan (of eigenlijk dempen met de linkerhand) Bij de A7 zitten die tonen al in de gefrette snaren, en loop je een aardig risico op lichte zweving als je niet helemaal netjes fret, bij de D9 zal die lage E ronduit lelijk zijn. Die 0-en in de voicings moeten gewoon x jes zijn, behalve evt. de lage E snaar in het E7#9 akkoord.



* geloof dat de discussie erop neer kwam dat hoewel strictly speaking er sprake is van een verlaagde terts ipv een verhoogde secunde en je dus b10 zou moeten zeggen, er iemand met het tegenargument kwam dat de 10e trap simpelweg niet gebruikt wordt in de nomenclatuur van akkoorden..., ik moet zeggen dat ik zelf ervoor kies om met het laatste argument mee te gaan. Ben de 7b10 benaming ook echt nog nergens tegengekomen in bladmuziek.

Harald
12 januari 2011, 17:33
Om een beetje te leren begrijpen wanneer ik moet overgaan van bijvoorbeeld Am penta naar Dm penta moet ik ook een begeleiding een beetje leren. Zo kunnen ik en me leren afwisselen met begeleiding en soleren.

Waarom wil iedereen altijd wel leren soleren en niet leren begeleiden... Leer niet 'een beetje' begeleiden, leer HEEL GOED begeleiden, en in alle mogelijke stijlen, bezettingen en grooves... Dat zal je soleren veel goed doen, net zoals je 'muzikale employability'! Leer een groove goed neer te zetten, dat zul je in een solo ook moeten kunnen, en dat is nog veel belangrijker dan heel snel veel nootjes kunnen spelen. Zeker als die ook nog net niet lekker getimed zijn.

terrasbeest
12 januari 2011, 19:21
De solist krijgt de lekkere wijven.

ShredTallicA
12 januari 2011, 22:47
Eerder de zanger :ok:

aaronstonebeat
12 januari 2011, 23:21
Dat hangt maar net van de persoon af denk ik. Bij de Stones was bassist Bill Wyman altijd de womanizer.

Die neiging om vooral te soleren kom ik in mijn praktijk ook wel tegen. Vanmiddag nog een jonge gast die zowat helemaal Knights of Cidonia kan spelen; maar elke keer als hij op een van de kardinale punten terugkeert, speelt hij E in plaats van Em. Dan kan ik op een gegeven moment wel door de grond gaan :mad: Hij kan eindeloos toonreeksen leren, speelt ook vrij moeiteloos dingen van Jeff Beck of van Queen, als een aap die leert de juiste knoppen in te drukken, maar hij vertikt het gewoon zich te verdiepen in de achterliggende harmonische samenhang; 'want hij wil solo-gitarist worden'.
Maar ach, hij is nog jong en ik blijf hopen dat hij ooit een zeker licht zal zien.

terrasbeest
13 januari 2011, 08:16
@Aaronstonebeat. Klinkt mij bekend in de oren. Vorig jaar had ik er ook zo eentje bij me, op den duur heb ik 'm gezegd ' zolang je dit niet kan,blijf dan maar weg : er zijn geen shortcuts '. Hij neemt nu elders ( dure) lessen, en daar krijgt hij net hetzelfde te horen natuurlijk.

Kan natuurlijk, dat je net als ik,een theorie-nazi wordt genoemd.
Onterecht, trouwens.

Harald
13 januari 2011, 09:09
kan natuurlijk, dat je net als ik,een theorie-nazi wordt genoemd.
Onterecht, trouwens.

onterecht indeed... dat heet Theoriegestapoobersturmbahnführer, met minder moet je geen genoegen nemen :D

-=JEROEN=-
14 januari 2011, 01:23
Tja, die akkoorden zijn idd niet helemaal duidelijk met de dakjes...
Ik vermoed dat een gewone D9 en de E7+9 bedoeld worden.
Dus x5455x en x7678x.
Speel het gewoon zoals Pimmetje en ik het zeiden.

Bij het Hendrik akkoord E7+9 kan je de lage E snaar wel open spelen voor extra power, maar bij de D9 zou ik toch zeker beide E snaren dempen en die A7 speel ik gewoon barree (saai akkoord, klinkt zo iig lekker vol), met af en toe deze variatie om het leuker te maken: 575685 en 575675

Oh en jouw leraar schrijft misschien D7 met een 9 erboven om aan te geven dat je bij een D9 ook de b7 speelt, maar dat is overbodig, want hij kan je ook gewoon vertellen dat bij een D9 je ook de b7 speelt en bij een Dadd9 niet (ook wel genoteerd als D/9).

Die laatste E is uiteraard een E7 met een verhoogde 9, dus D7+9 of D7#9 (wat jij duidelijker vindt). Kijk zelf maar: x7678x = e gis d fisis = 1 3 b7 #9, want x7677x = e gis d fis = 1 3 b7 9, snapt u?

Harald
14 januari 2011, 08:20
bij een Dadd9 niet (ook wel genoteerd als D/9).

D/9 zou toch eerder een D met de 9 in de bas zijn? Al heb ik dat nog nooit zo gezien. D add9 is wel duidelijk

-=JEROEN=-
14 januari 2011, 12:16
Nee, dan is het een letter, zoals A/G (A met G bas).

Heb je wel eens een andere aanduiding gezien voor add ?

Harald
14 januari 2011, 12:56
Precies, dan staat gewoon de basnoot onder de slash. Maar een toevoeging ipv een basnoot onder de slash ben ik nog niet tegen gekomen. Anders dan add ken ik een akkoord als xx0230 eigenlijk niet.

Maar goed, een driehoekje voor de majeur7 akkoorden kom ik ook niet echt vaak tegen en bij ° en doorgehaalde ° ga ik altijd twijfelen welk van de twee nu ook alweer verminderd en welke halfverminderd zijn. Ken deze zowat alleen uit wat amerikaanse boeken eigenlijk. Misschien dat ze het daar over een D/9 zouden hebben, maar zoals gezegd, niet eerder gezien dat ik weet.

-=JEROEN=-
15 januari 2011, 14:27
Als je vaak akkoorden moet uitschrijven, dan word je steeds luier. Dus driehoekjes en (halve ;)) rondjes vervangen lange akkoordnamen als maj7 en m7b5. Zo kan je dus ook sus en add vervangen door een teken. Een leraar van mij gebruikt / voor alle toevoegingen. Ziet er ook wel logisch uit:

A/9 = A add 9
A/11 = A add 11
A6/9 = A 6 add 9

Misschien kunnen we voor sus het $ teken gebruiken http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

terrasbeest
15 januari 2011, 16:45
Als je vaak akkoorden moet uitschrijven, dan word je steeds luier. Dus driehoekjes en (halve ;)) rondjes vervangen lange akkoordnamen als maj7 en m7b5. Zo kan je dus ook sus en add vervangen door een teken. Een leraar van mij gebruikt / voor alle toevoegingen. Ziet er ook wel logisch uit:

A/9 = A add 9
A/11 = A add 11
A6/9 = A 6 add 9

Misschien kunnen we voor sus het $ teken gebruiken http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Hehe:soinnocent: