PDA

View Full Version : '' Versterker omzeilen'' (live)???



joeyonfire
12 januari 2011, 06:22
Het zal voor de meeste gitaristen een nachtmerrie zijn maar ik leg even de situatie uit.

Ik speel nu bijna een jaar via mijn Line 6 POD X3 Live. Na een tijdje tijdens repetities over de PA te hebben gespeeld toch maar besloten erneen leuke 2e-hands actieve monitor bij te kopen. Inmiddels heb ik mijn perfecte geluid gevonden.
Mijn idee is om tijdens optredens gewoon de POD in de PA te prikken en evt. de actieve monitor op de 2e output te gooien om mezelf te kunnen horen(mocht dit nodig zijn).
Dit zou geen problemen moeten geven.

Maar nu hebben we komend jaar een aantal optredens waar geen monitors/degelijke PA aanwezig zijn. Hoewel mijn actieve monitor redelijk wat vermogen heeft zou ik hiermee niet wegkomen tijdens deze optredens.

Nu heb ik thuis nog een mooie speakerkast staan. Maar ik wil daar dus geen top bovenop zetten want deze kleuren mijn geluid teveel naar mijn smaak en dan is heel mijn geluid weg.
Ik dacht er dus aan om er dan gewoon een PA power amp op te gooien. Hier zitten geen onnodige functies e.d. op en zou mijn geluid niet verkrachten.
Zoiets dus:
http://www.thomann.de/nl/the_tamp_e800.htm

Omdat ik hier totaal nog geen ervaring in heb...wie wel? Zou dit een slimme oplossing zijn of ga ik er problemen mee krijgen?

edje kadetje
12 januari 2011, 09:07
Ik denk dat het goed kan, maar je speakers zouden dan ook full range moeten zijn, geen gitaarspeakers.

Baker
12 januari 2011, 09:15
Maar nu hebben we komend jaar een aantal optredens waar geen monitors/degelijke PA aanwezig zijn.

Even een vraagje:
Hoe doe je dat dan met jullie zanger of zangeres? die zal toch iets wat in de buurt komt van een PA nodig hebben?

guitarnijboer
12 januari 2011, 09:19
Kan prima echter kleuren gitaarluidsprekers het geluid ook enorm en ben je denk ik beter af met de combinatie cleane gitaar amp & gitaarkast voor je podium geluid.

Ik heb ooit gespeeld met voorversterkers /speakersim / PA eindtrap op een gitaar speaker en dat was een heel ander geluid dan uit de PA kwam. Voornamelijk omdat je op je rechtstreeks geluid naar de tafel een speakersim. gebruikt en je op het podium weer een gitaarcab aansluit. Dubbele speakersimulatie dus eigenlijk en een zompig geluid. Met een PA versterker zonder toonregeling kun je hier niets aan bijregelen, of je zou de settings van je POD moeten veranderen, maar dat heeft weer gevolgen voor de zaal.

Als jou POD jou geluid geeft en je het fijn vindt via een monitor te spelen (onbegrijpelijk trouwens, maar ieder zijn ding) dan zou ik een 100 a 200 W keyboard versterkertje op de kop tikken. Fullrange speakers en een vrij kleurloze versterker. Je kunt zelf je geluid nog wat eq-en
afhankelijk van het podium en je rechtstreeks geluid kan gewoon naar de tafel blijven gaan.

telecastermaster
12 januari 2011, 09:45
Is dit niks voor je? Tech21 power engine.

http://www.thomann.de/nl/tech_21_power_engine_60.htm

apekop
12 januari 2011, 10:27
Er zijn tegenwoordig steeds meer gitaristen die live geen amp of effectenkastjes meer gebruiken.
Ze halen alle effecten en versterkermodels uit de computer en gebruiken alleen een monitor.
Adrian Belew doet het tegenwoordig zo en heeft een super geluid. Dus het kan zeker, maar je moet van te voren enorm veel tijd
besteden aan het maken van een goede sound. Het is niet plug and play zeg maar.

Toaster
12 januari 2011, 10:49
Ik heb tijdens een skivakantie een Engelse band zien optreden die ook ongeveer zo werkte.

De gitaristen, en de bassist speelde allemaal over een pod.

Ze hadden wel een eigen mengpaneeltje voor op het podium bij zich. En volgens mij ook eigen zaalspeakers. Dus ik denk dat je misschien een eigen systeem moet aanschaffen en de bassist ook moet overhalen :D

Dit was trouwens de eerste en laatste keer dat ik een pod goed vond klinken. (kan ook aan al het bier liggen dat ik toen op had ;)

Nee zonder ongein. Die jongens waren op een bandtourtje langs alle kroegen in dat skigebied. En dit was de mees mobiele en ruimtebesparende manier om het te doen. En het klonk echt goed. Geen kwaad woord over de sound.

joeyonfire
12 januari 2011, 17:41
Even een vraagje:
Hoe doe je dat dan met jullie zanger of zangeres? die zal toch iets wat in de buurt komt van een PA nodig hebben?

We hebben wel een eigen PA, maar dit is maar een kleintje. Er zitten maar 4 kanalen op en we hebben die kanalen nodig voor (backing) vocals.

Mijn actieve monitor heeft een vermogen van 250 watt, maar ik moet hem tijdens repetities al bijna voluit zetten, zelfs het volume vanuit de POD is al bijna uitgeregeld.
Maar inderdaad had ik er even niet bij stil gestaan dat mijn speaker het geluid ook nog kleur geven. In principe kan ik dit met een aantal simpele wijzigingen wel wegwerken zodat ik toch mij geluid behoud zonder er weer uren mee bezig te zijn.
Een PA power amp is voor mij qua vervoer, gewicht noem maar op het makkelijkst. Maar ik zou inderdaad even naar een keyboardamp kunnen kijken, daar heb ik geen seconde bij nagedacht.

Thiez
12 januari 2011, 18:07
Je hebt die peavey valveking toch nog staan? Die vervormd toch niet zo gek veel zeker? En anders is er vast met de EQ wel iets van te maken lijkt me.
Ik blijf het rommel vinden, stoneburner gebruikt het ook allemaal. Zeker voor metal geeft het niet de sound naar mijn oren maar goed. Veel te digitaal. Maar goed, zoals al gezegd, ieder zijn ding ;)

jerome
12 januari 2011, 18:19
....Mijn actieve monitor heeft een vermogen van 250 watt, maar ik moet hem tijdens repetities al bijna voluit zetten, zelfs het volume vanuit de POD is al bijna uitgeregeld.
.....


Sommige monitoren horen volgens de specs 250 Watt te geven maar komen niet eens tot de helft...
Wat ook een oplossing zou kunnen zijn dat je een actieve zangbox scoort van Lem of mackie of RCF.
Ik bedoel die kunststof actieve boxen die als zangbox en ook als floormonitor kan gebruiken en in de bi-amp uitvoering, 350 watt voor de 15 "bas speaker en 50 Watt voor het hoog.
Bijvoorbeeld de Lem D400. Die dingen gaan snoeihard, zijn relatief compact en handzaam en universeel inzetbaar. Je vind ze wel eens gebruikt voor ca €300 per stuk.

qwertyuiop
12 januari 2011, 18:45
of koop gewoon een 2e monitor zoals je al hebt. tenslotte ben je daar tevreden over toch? heb je meer volume en kun je ook nog eens stereo spelen!

e!
12 januari 2011, 21:52
of koop gewoon een 2e monitor zoals je al hebt. tenslotte ben je daar tevreden over toch? heb je meer volume en kun je ook nog eens stereo spelen!
Dat gaat maximaal 3dB schelen. Dat schiet dus niet zo op.

Een keyboard- of PA-versterker inderdaad. Eventueel een EQ achter je POD om in te kunnen spelen op de ruimte.

joeyonfire
14 januari 2011, 23:04
Dat gaat maximaal 3dB schelen. Dat schiet dus niet zo op.

Een keyboard- of PA-versterker inderdaad. Eventueel een EQ achter je POD om in te kunnen spelen op de ruimte.

Die EQ wil ik dus zoveel mogelijk achterwege laten. Het liefste gewoon mijn POD in de ''versterker'en gaan.


@Thiez: ik heb inderdaad die valvking nog staan, maar daar doe ik niet veel mee en vervormen doet die wel degelijk. Serieus...je moet maar eens een keer een POD (goed) testen...je moet er echt mee om leren gaan. Zoiets kun je eigenlijk in een winkel niet testen want daarvoor zitten er echt veel te veel opties e.d. voor op. Ik heb persoonlijk dat buizenkarakter niet nodig. Zeker niet in de huidige bansituatie.

e!
14 januari 2011, 23:39
Ik weet niet of een POD een global EQ heeft, maar je kunt niet verwachten dat presets die je thuis maakt, of in je oefenruimte, op ieder podium hetzelfde of zelfs maar goed klinken. Daarvoor zijn er te veel omgevingsfactoren die je geluid kleuren die in iedere ruimte verschillen. Je zult dus op z'n minst bas, mid en treble globaal wat moeten kunnen tweaken, zonder dat je dat in al je presets moet hoeven doen.

Als je POD die mogelijkheid niet zou bieden zul je een eindversterker met EQ moeten hebben (bv. een goeie keyboardversterker), of een zuivere eindtrap met enkel volumeknoppen en daarbij een losse EQ.