PDA

View Full Version : Verschil phase tremelo?



ThaBluesBreaker
12 januari 2011, 00:25
Simpele vraag: Wat is precies het verschil tussen phase en tremelo?

Een voodoo micro vibe achtig pedaal wat voor een categorie is dat?

Plant
12 januari 2011, 00:40
Phase zorgt voor faseverschuiving tussen 2 signalen, waardoor de klank verandert (beetje Jip en Janneke taal, sorry :makeup: )

Tremolo is een gelijkmatige amplitudevariatie (harder en zachter worden) van het signaal.

Het woord tremolo word onterecht ook gebruikt voor aanduiding van de vibrato-hendel op elektrische gitaren. Vibrato is echter het op en neergaan van de toonhoogte, niet het volume.

ThaBluesBreaker
12 januari 2011, 01:00
Flanger lijkt ook wel op phase, tzit allemaal wat bijelkaar :3

Distortion is weer wat anders :P

Dirk_Hendrik
12 januari 2011, 08:08
Flanger lijkt geen ruk op een phase. Tenzij je em verschrikkelijk subtiel afstelt.

Een vibe is in essentie een phase. Verschil is dat bij een phaser de filters allemaal op dezelfde frequentieband werken en in een vibe niet. Dat geeft een ander klankkarakter.

onrust nv
12 januari 2011, 10:49
Phase zorgt voor faseverschuiving tussen 2 signalen, waardoor de klank verandert (beetje Jip en Janneke taal, sorry :makeup: )

Tremolo is een gelijkmatige amplitudevariatie (harder en zachter worden) van het signaal.

Het woord tremolo word onterecht ook gebruikt voor aanduiding van de vibrato-hendel op elektrische gitaren. Vibrato is echter het op en neergaan van de toonhoogte, niet het volume.

Het verschil van tremolo en vibrato is welke golfvorm de lfo van de vca(oftewel welke golfvorm de amplitude variatie) gebruikt.
De vibrato heeft vaak een sinus golf.
De tremolo heeft een blokgolf.
Bij phasers is het vaak een zaagtand of driehoeks golf. Naast de phase verandering. Dus de lfo stuurt de phase verandering aan.

Liquid_Metal
12 januari 2011, 11:55
Flanger lijkt geen ruk op een phase. Tenzij je em verschrikkelijk subtiel afstelt.

Een vibe is in essentie een phase. Verschil is dat bij een phaser de filters allemaal op dezelfde frequentieband werken en in een vibe niet. Dat geeft een ander klankkarakter.

Dat ben ik niet met je eens. Als je ze inderdaad niet al te extreem lijken ze best wat op elkaar. Ze werken toch allebei met faseverschuivingen, hoewel op een andere manier.
Ik zal niet zeggen dat ze zoveel op elkaar lijken als een overdrive en distortion, maar zowel phaser als flanger geven een 'swoosh' geluid.
Tremolo is wel radicaal anders :).

Dirk_Hendrik
12 januari 2011, 12:19
Ze werken toch allebei met faseverschuivingen, hoewel op een andere manier.

Jep. Van microsecondes (phasing) versus meerderdere millisecondes (flanging).

Liquid_Metal
12 januari 2011, 12:32
Jep. Van microsecondes (phasing) versus meerderdere millisecondes (flanging).

Hebben ze allebei phase reversal? Want als het enige verschil de timing is, zou je phaser en flanger toch in 1 categorie kunnen stoppen, en niet als zijnde resp. filter en modulatie?

DemolitionColorScheme
12 januari 2011, 12:57
De tremolo heeft een blokgolf.
Is dat zo? Trem komt toch in velen soorten? Van square naar sine naar triangle, etc?

Liquid_Metal
12 januari 2011, 13:28
Is dat zo? Trem komt toch in velen soorten? Van square naar sine naar triangle, etc?

Het gaat inderdaad niet over de golfvorm maar over de parameter. Tremolo spreekt over volume en vibrato over pitch. Beide kunnen elke mogelijke golf hebben (ook onvoorspelbaar).

Plant
12 januari 2011, 18:23
Van Wiki:

Een flanger is een geluidstechnisch effect waarbij aan het bronsignaal een korte echo wordt toegevoegd. De duur van deze echo wordt cyclisch gemoduleerd, doorgaans door een laagfrequente oscillator. Dit resulteert in een gemoduleerd kamfiltereffect, wat een modulerend timbre tot gevolg heeft.

En

Een phaser is een elektronisch filter. Phasers worden voornamelijk gebruikt als effect voor de elektrische gitaar; ook kunnen phasers gebruikt worden bij elektronische muziekproductie.
Een phaser bestaat uit allpassfilters en een mixer. Eerst wordt het invoersignaal opgesplitst in twee identieke delen; het eerste deel gaat door de allpassfilters en wordt dan gemengd met het tweede deel. De frequenties die door de allpassfilters een faseverschuiving van 180 graden ondergingen worden bij een mengverhouding van 1:1 geheel uit het signaal gefilterd.
De phaser is, indien gemoduleerd door een LFO, nauw verwant aan de flanger. Het verschil bestaat uit het feit dat een phaser een vaak onregelmatig gevormde frequentierespons heeft, terwijl de respons van een kamfilter uit een flanger altijd pieken en dalen op gelijke afstand van elkaar heeft.

Dirk_Hendrik
12 januari 2011, 18:47
Ha! Hoi! Wikipedia! Als het daar staat is het zo.

Een phaser werkt ook als een kamfilter. Nog sterker dan een flange daar de faseverschuiving tussen droog en nat meestal korter is dan de golflengte van het ingangssignaal.

en.
Een allpassfilter is een filter dat geen frequentieverzwakking geeft. Maar wel faseverschuiving. faseverschuiving is... vertraging en wordt uitgedrukt in eenheid "tijd". Enkele nano tot microsecondes dus, afhankelijk van het filter.

Liquid_Metal
12 januari 2011, 19:04
Bij een flanger doen we, net als bij een chorus, ook aan pitchmodulatie, right? Dan hebben we een mooie samenvatting. Weer :P.

Plant
12 januari 2011, 22:04
Ha! Hoi! Wikipedia! Als het daar staat is het zo.

WikiLeaks gelooft toch ook iedereen :chicken:

Maar je hebt wel gelijk, de info van Wikipedia kan door aanpassing door iedereen net zo betrouwbaar zijn als die van een 2dehands auto verkoper (sorry voor hen onder ons die meelezen).

onrust nv
13 januari 2011, 00:39
Het gaat inderdaad niet over de golfvorm maar over de parameter. Tremolo spreekt over volume en vibrato over pitch. Beide kunnen elke mogelijke golf hebben (ook onvoorspelbaar).

Ik heb de Worm en die is volgens mij alleen blokgolf.

Maar een tremolo met meerdere golven en zelfs random of S&H dat intereseert mij enorm. Welke tremolo heeft sinus,zaagtand,driehoek en random? En is die ook in super snelheden verkrijgbaar(250hz)?

FruscianteFan
13 januari 2011, 00:55
Ik heb de Worm en die is volgens mij alleen blokgolf.

Maar een tremolo met meerdere golven en zelfs random of S&H dat intereseert mij enorm. Welke tremolo heeft sinus,zaagtand,driehoek en random? En is die ook in super snelheden verkrijgbaar(250hz)?
Het ligt eraan waar je het over hebt. Als je het hebt over wat nodig is om überhaupt het effect te veroorzaken, dan heb ik er weinig verstand van (ik vermoed ook dat je het daarover hebt). Maar een tremolo heeft effect over het verloop van volume - en als je het hebt over de golven van die periodes, kun je bijvoorbeeld kijken naar de Pulsar van EHX. En als je het over deze golven hebt, dan kunnen tremolo, vibrato en phaser dezelfde vormen hebben...

onrust nv
13 januari 2011, 01:10
Ik zoek een tremolo die de golf vormen die ik beschreef kan maken. En een snelheid kan maken van 250 herz. Een normale snelheid van bv de worm of pulsar is tussen de 20 en 30 herz.

Ik ga binnenkort de moogerfooger phaser halen, die heeft ook een haalbare snelheid van 250 herz. Zodat hij ook ringmodulator achtige sound kan maken. Want dan ben je met FM(frequentie modulatie) bezig.

FruscianteFan
13 januari 2011, 01:13
Moet toch kunnen met een Moog Ringmod en CP-251?

onrust nv
13 januari 2011, 01:20
Die heb ik inerdaad ook, maar de phaser maakt het helemaal af. Want hij klinkt toch weer net iets anders dan een ringmodulator.

Ik zoek dan alleen nog een multi golf tremolo om een fikse rij distortions als ritmebox te gebruiken. En de extreme snelheid om ook daar frequentie modulatie op toe te passen.

FruscianteFan
13 januari 2011, 01:36
Die heb ik inerdaad ook, maar de phaser maakt het helemaal af. Want hij klinkt toch weer net iets anders dan een ringmodulator.

Ik zoek dan alleen nog een multi golf tremolo om een fikse rij distortions als ritmebox te gebruiken. En de extreme snelheid om ook daar frequentie modulatie op toe te passen.
Ok, heb je nou wel of niet door dat een phaser iets totaal anders is dan een tremolo?

Mitch
13 januari 2011, 11:06
Het verschil van tremolo en vibrato is welke golfvorm de lfo van de vca(oftewel welke golfvorm de amplitude variatie) gebruikt.
De vibrato heeft vaak een sinus golf.
De tremolo heeft een blokgolf.
Bij phasers is het vaak een zaagtand of driehoeks golf. Naast de phase verandering. Dus de lfo stuurt de phase verandering aan.

Ook hier weer klok en klepel. Vibrato heeft wel meestal een sinusgolf, maar tremolo kan meerdere golfpatronen hebben. Doe eens een zoektochtje op de Catalinbread Semaphore bijvoorbeeld.
Los daarvan heeft vibrato betrekking op een lichte pitch shift, tremolo op volume verandering. Totaal verschillend.

onrust nv
13 januari 2011, 12:09
Ok, heb je nou wel of niet door dat een phaser iets totaal anders is dan een tremolo?

Ja natuurlijk. Een phaser doet aan phase shifting en een tremolo aan harder/zachter. En inderdaad ik dacht eerst dat vibrato en tremolo het zelfde was. Dat het verschil alleen de golf was en de intensiteit van 't effect.

titzenpitzer
13 januari 2011, 12:13
Oei, ik dacht altijd al dat vibrato en tremolo compleet andere zaken waren.

Vibrato: golven in de toonhoogte
Tremolo: golven in het volume

Daarom ook dat dat ding in het nachtkastje van je mama een tremolator moet genoemd worden, toch?

Dirk_Hendrik
13 januari 2011, 12:32
Oei, ik dacht altijd al dat vibrato en tremolo compleet andere zaken waren.

Vibrato: golven in de toonhoogte
Tremolo: golven in het volume


Noem het geen "golven" maar varieren en je zit 100% juist.

onrust nv
13 januari 2011, 12:43
Huh? Er zit toch een LFO in tremolo's,vibrato's,phasers,flangers en chorussen?

Liquid_Metal
13 januari 2011, 13:05
Daarom ook dat dat ding in het nachtkastje van je mama een tremolator moet genoemd worden, toch?

rofl!!!!!!!!

onrust nv
13 januari 2011, 13:11
Daarom ook dat dat ding in het nachtkastje van je mama een tremolator moet genoemd worden, toch?

Leg'm eens op je snaren, kan leuk zijn(wel eerst FF wassen):seriousf:

jasses
13 januari 2011, 14:06
Ik heb de Worm en die is volgens mij alleen blokgolf.

Maar een tremolo met meerdere golven en zelfs random of S&H dat intereseert mij enorm. Welke tremolo heeft sinus,zaagtand,driehoek en random? En is die ook in super snelheden verkrijgbaar(250hz)?

van alle tremolos die ik ken, gaat de seymour duncan shape shifter dichtst komen bij wat je zoekt (random heb ik wel nog nooit gezien). van de snelheid heb ik geen idee.

onrust nv
13 januari 2011, 14:30
van alle tremolos die ik ken, gaat de seymour duncan shape shifter dichtst komen bij wat je zoekt (random heb ik wel nog nooit gezien). van de snelheid heb ik geen idee.

Die stond inderdaad ook bij mijn interesse lijsje, en die delay wil ik zeker. Want dat je met een draaiknop tussen analoog een digitale delay kan mixen vind ik wel erg interesant.

Dirk_Hendrik
13 januari 2011, 15:22
Huh? Er zit toch een LFO in tremolo's,vibrato's,phasers,flangers en chorussen?

Ja. Maar het is de vraag wat je met die golf doet.
Bij een trem gebrijk je em om de amplitude te varieren tussen harder en zachter.

Bij vibrato's, flangers chorusses en phasers gebruik je em om de delaytijd te varieren.

En dat is allemaal golfvormonafhankelijk. Je kan er elke golfvorm voor gebruiken maar sommige klinken wat minder prettig. Een blokgolf voor die delaytijd gaat bijvoorbeeld een rotgeluid geven.

onrust nv
13 januari 2011, 15:36
Ja. Maar het is de vraag wat je met die golf doet.
Bij een trem gebrijk je em om de amplitude te varieren tussen harder en zachter.

Bij vibrato's, flangers chorusses en phasers gebruik je em om de delaytijd te varieren.

En dat is allemaal golfvormonafhankelijk. Je kan er elke golfvorm voor gebruiken maar sommige klinken wat minder prettig. Een blokgolf voor die delaytijd gaat bijvoorbeeld een rotgeluid geven.

Ah thanx, dat maakt het een stuk duidelijker. Dat trem verhaal zit op mijn oude analoge synths ook, want dan kan je met de LFO de VCA moduleren. En met de CP-251 heb ik ook al de delaytijd van de memoryboy dlx bestuurd in een ambient stuk, vond ik eigenlijk best wel mooi.

Maar ik wist niet dat een phaser ook delaytijd had. Ik dacht dat dit alleen maar comb filtering was. Weer wat geleerd.

Ik heb de sovtek smallstone phaser(die heb jij ook eens gefixt) de guyatone PS-007, Ibanez PT-909, tokai TPH-2, worm en binnenkort de MF-103. En die pigtronix phaser staat ook op mijn GAS lijstje. Ben er nog niet uit of ik de eerste of de tweede versie beter vind(heb de 2e nog niet gehoord).

Dirk_Hendrik
13 januari 2011, 15:49
Maar ik wist niet dat een phaser ook delaytijd had. Ik dacht dat dit alleen maar comb filtering was. Weer wat geleerd.


En hoe dacht je dat je een kamfilter maakt dan? ;)
eerder in dit draadje:



Een allpassfilter is een filter dat geen frequentieverzwakking geeft. Maar wel faseverschuiving. Faseverschuiving is vertraging en wordt uitgedrukt in eenheid "tijd". Enkele nano tot microsecondes dus, afhankelijk van het filter.

En dus is een phaser ook gebaseerd op tijdsvertraging.

onrust nv
13 januari 2011, 16:31
Nu snap ik dus ook dat kamfilter effect. Tot nu toe snapte ik alleen de lowpass,bandpass,highpass en notch filters. maar wat een kam filter was wist ik niet.

Dirk_Hendrik
13 januari 2011, 20:50
Mooi!
Mag je nu gaan bedenken dat je voor het instellen van dat filter niet afhankelijk bent van een LFO. Denk maar aan de Manual control die je op veel flangers en sommige phasers tegenkomt.

titzenpitzer
13 januari 2011, 22:30
van alle tremolos die ik ken, gaat de seymour duncan shape shifter dichtst komen bij wat je zoekt (random heb ik wel nog nooit gezien). van de snelheid heb ik geen idee.

Als je een random tremolo wil moet je kijken naar Zvex.

onrust nv
14 januari 2011, 11:39
Als je een random tremolo wil moet je kijken naar Zvex.

En de snelheid van 250 herz?

Dirk_Hendrik
14 januari 2011, 12:00
Dat soort LFO frequenties zijn tricky. Die werken alleen als je tremcircuit heel snel amplitude kan schakelen. Als het geheel wat langzamer is, om de amplitudemodulatie wat ronder te laten klinken, reageert het niet eens meer op die snelheden.

Volgens mij komt m'n optotremmetje aardig in de buurt van dat soort snelheden. Ik zal het eens meten.

onrust nv
14 januari 2011, 12:14
Dat soort LFO frequenties zijn tricky. Die werken alleen als je tremcircuit heel snel amplitude kan schakelen. Als het geheel wat langzamer is, om de amplitudemodulatie wat ronder te laten klinken, reageert het niet eens meer op die snelheden.

Volgens mij komt m'n optotremmetje aardig in de buurt van dat soort snelheden. Ik zal het eens meten.

Je hebt bij dat soort snelheden eigenlijk een gewone oscillator nodig, want dit ligt in de gehoors frequenties. Dat heet dan ook FM(frequentie modulatie).

skanky
14 januari 2011, 12:19
Je hebt bij dat soort snelheden eigenlijk een gewone oscillator nodig, want dit ligt in de gehoors frequenties. Dat heet dan ook FM(frequentie modulatie).

Nee dat klopt niet. FM is wanneer je de frequentie moduleert. Hier moduleren we de amplitude dus dat is AM.

onrust nv
14 januari 2011, 12:26
Inderdaad FF te snel gereageerd:makeup:.

Maar de MF-103 phaser gaat wel 250herz, is dit met phasing makkelijker dan?
Wat ik zo interesant met deze snelheden vind is dat het dan als ringmodulatie gaat klinken, maar dan toch net weer anders. Met ringmodulatie kan je hele mooie mataal achtige geluiden maken. Ik heb met de MF-102 wel eens een gitarist als een beiaardier laten klinken. Big muff erachter en het wordt nog vreemder.

showband
14 januari 2011, 12:57
Jep. Van microsecondes (phasing) versus meerderdere millisecondes (flanging).

phasing wordt door fasedraaiende netwerkjes achter elkaar te zetten en te moduleren.
flanging wordt gedaan door een gemoduleerde korte delay te gebruiken.

de klank is behoorlijk verschillend van elkaar. Theoretisch zou een perfect phaserontwerp hetzelfde klinken als een perfecte flanger. Maar juist de imperfecties van de transistors en goedkope opbouw maakt wat mijn betreft een phaser veel rijker van toon.

onrust nv
14 januari 2011, 13:02
Ik vind persoonlijk de phaser iets warmer klinken, en je hoort de delay niet bij een phaser. Want soms gebruik ik en flanger ook als een soort short track delay, door de flange weg te draaien.

Dirk_Hendrik
14 januari 2011, 14:10
phasing wordt door fasedraaiende netwerkjes achter elkaar te zetten ..

Weet ik en heb ik volgens mij in dit draadje al 2 keer gezegd.
En nogmaals, faseverschuiving is een korte tijdsvertraging. Veel te kort om te horen

Mitch
14 januari 2011, 15:02
Nu showband het heeft uitgelegd vind ik het ineens een stuk duidelijker hoor.

Liquid_Metal
14 januari 2011, 15:24
Nu showband het heeft uitgelegd vind ik het ineens een stuk duidelijker hoor.

Ik snap er nu juist helemaal niets meer van :soinnocent:.

Dirk_Hendrik
14 januari 2011, 17:40
de klank is behoorlijk verschillend van elkaar. Theoretisch zou een perfect phaserontwerp hetzelfde klinken als een perfecte flanger. Maar juist de imperfecties van de transistors en goedkope opbouw maakt wat mijn betreft een phaser veel rijker van toon.

Toch nog even hier op door.
Waarom zou een dit hetzelfde moeten klinken. Flanging vraagt om een delaytijd waar je, als je dat met een phaser zou willen doen een paar honderd van die fasedraaiende netwerkjes voor nodig hebt. Noem mij een phaser met meer dan een stuk of 20... en daar moet je je al gek naar zoeken.

Dan,
praktisch elke phaser die je tegenkomt is opgebouwd met opamps of OTA's . Zeg maar de 2 kampen. MXR (opamps) stijl of Smallstone (OTA) stijl. Ik kan daarmee niet verklaren wat je in gedachten hebt met die imperfecties van transistoren (en ja, in een opamp zitten die ook maar waarom hoor in die imperfecties in m'n CD spelert dan niet) of met, helemaal raadselachtig, de argumentatie van "goedkope opbouw".

Heb je niet toevallig een Vibe in gedachten? Daar spelen die transistoren idd een rol en de gemiddelde boetiek vibe is idd cheap ass opgebouwd.

onrust nv
14 januari 2011, 18:47
Wat zit er eigenlijk in een ibanez pt-909? Ook OTA's of opamps?

Dirk_Hendrik
14 januari 2011, 23:14
Opamps.
bekendste OTA phasers zijn van Maestro (die wedge shaped dozen) en EH. De Smallstones dus.

onrust nv
15 januari 2011, 01:02
Opamps.
bekendste OTA phasers zijn van Maestro (die wedge shaped dozen) en EH. De Smallstones dus.

En is dat nu beter? Ik vind dan eigelijk ze best anders klinken, maar heb eigenlijk alleen voorkeur voor de 909 omdat ik daar minder volume verlies heb.
Bij de guyatone PS-007 is dit ook het geval(geen volume verlies).

Dirk_Hendrik
15 januari 2011, 10:32
Niet beter. Beter bestaat niet. Wat beter is is afhankelijk van de smaak van de gebruiker. Anders.

onrust nv
15 januari 2011, 11:42
Niet beter. Beter bestaat niet. Wat beter is is afhankelijk van de smaak van de gebruiker. Anders.

Dat vond ik nou ook, want soms wil ik de PT-909 gebruiken en soms weer liever de smallstone. Ik vind ze beiden mooi.

Ik zag trouwens dat de PT-909 ook met ronde switch te krijgen is. Klinkt deze anders dan de PT-909 met vierkante knop? Want als dit het geval is ga ik zeker op jacht.

showband
15 januari 2011, 11:55
Toch nog even hier op door.
Waarom zou een dit hetzelfde moeten klinken. Flanging vraagt om een delaytijd waar je, als je dat met een phaser zou willen doen een paar honderd van die fasedraaiende netwerkjes voor nodig hebt. Noem mij een phaser met meer dan een stuk of 20... en daar moet je je al gek naar zoeken.

Dan,
praktisch elke phaser die je tegenkomt is opgebouwd met opamps of OTA's . Zeg maar de 2 kampen. MXR (opamps) stijl of Smallstone (OTA) stijl. Ik kan daarmee niet verklaren wat je in gedachten hebt met die imperfecties van transistoren (en ja, in een opamp zitten die ook maar waarom hoor in die imperfecties in m'n CD spelert dan niet) of met, helemaal raadselachtig, de argumentatie van "goedkope opbouw".

Heb je niet toevallig een Vibe in gedachten? Daar spelen die transistoren idd een rol en de gemiddelde boetiek vibe is idd cheap ass opgebouwd.

wat ik bedoelde is een uitleg te geven voor gitaristen en niet voor technici. Dat iets moeilijk te bouwen is maakt nog niet dat het principe er niet nee uitgelegd kan worden
niet iedereen weet de nuance opamp od ota enz "transistor" maakt het generieker. Juist op dit forum waar het woord digitaal al gelijk 3/4 van de lezers de conclusie geeft dat het DUS k*t is.
het basis verschil van een flanger en phaser is de manier waarop de vertraging bereikt word. 1 delaylijn versus serie transistor-faseomkeringen is generiek en simpel. En verklaard gelijk ook waarom je al snel digitale flangers zag engeen phasers.
Het verklaard waarom je met een dm500 delaydoos een perfecte vintage flanger in huis hebt. enz.

Dat moet genoeg zijn voor deze thread.

de rest zijn gevolgen. En zijn voor elke leek te horen.