PDA

View Full Version : Ernie Ball Music Man: nieuwe producten 2011



jze
11 januari 2011, 21:52
Zie bijgaand bericht:
http://www.ernieball.com/news/76-1

O.a. meer details over de gamechanger en een doorontwikkelde JPX!

Met name de gamechanger lijkt me erg interessant, kan niet wachten om daar ook meer van te horen.

TimoSomers
11 januari 2011, 22:08
GASSSS voor zon Reflex.

jutter
11 januari 2011, 23:37
Ik ben vreselijk benieuwd hoe de nieuwe Luke eruit ziet!!! Kan niet wachten!!!

Di Stefano
13 januari 2011, 13:03
http://gamechanger.music-man.com/videos

Een hoop filmpjes over de nieuwe Gamechanger

jze
13 januari 2011, 13:25
Die filmpjes heb ik ook allemaal gezien, super! Geeft wel een goed beeld van wat er allemaal mogelijk is qua geluiden. Denk dat ik alvast begin te sparen...


Op de website staat ook al een preview van de interface, ziet er leuk uit.

Tudo
13 januari 2011, 13:40
Ik heb de filmpjes allemaal gezien en wat een tof ding moet dat zijn. Ik wil ook een gamechanger-reflex!!!

signsofzodiac
13 januari 2011, 16:23
De GameChanger is simpelweg briljant. Benieuwd of je de pickups zelf nog relatief makkelijk kan switchen mochten de custom DiMarzio's niet helemaal je ding zijn. Lijkt me bijvoorbeeld geweldig om er Duncan P-Rails in te stoppen i.c.m. met de switching mogelijkheden van de GC. Als je de piezo-optie er ook nog bij neemt wordt het helemaal een indrukwekkende soundgenerator. Volgens de filmpjes komt er binnenkort zelfs een HHH Reflex aan. Hoop dat t.z.t. de GC ook een optie wordt op de andere modellen van MM.

Buzzel
13 januari 2011, 17:49
Ik vind de gamechanger revolutionaire. Het geeft ons, de gitarist, volgens hun bijna 9 miljoen keuzes. Maar daar ligt eigenlijk ook mijn grote afschrikker om deze gitaar ooit te willen kopen. Er zijn zoveel opties dat ik het overzicht al snel zou verliezen. Ik heb zelf een gitaar waarbij ik alle pickups apart aan en uit kan zetten en de humbucker in fase kan draaien. Hierbij ben ik nog wel is de draad kwijt, dus denk ik dat de gamechanger een briljante gitaar word die niemand makkelijk kan bedienen. Hij ziet er trouwens wel geweldig uit :ok:

signsofzodiac
13 januari 2011, 18:01
Ik vind de gamechanger revolutionaire. Het geeft ons, de gitarist, volgens hun bijna 9 miljoen keuzes. Maar daar ligt eigenlijk ook mijn grote afschrikker om deze gitaar ooit te willen kopen. Er zijn zoveel opties dat ik het overzicht al snel zou verliezen. Ik heb zelf een gitaar waarbij ik alle pickups apart aan en uit kan zetten en de humbucker in fase kan draaien. Hierbij ben ik nog wel is de draad kwijt, dus denk ik dat de gamechanger een briljante gitaar word die niemand makkelijk kan bedienen. Hij ziet er trouwens wel geweldig uit :ok:

Ik denk dat dat nog wel mee gaat vallen. Je hebt bij HHH 8,5 miljoen opties, inderdaad. Maar die heb je niet continue ter beschikking. Wat je wil zet je onder je 5-way. Twee banks door de push-pull, dus 2x5. Daarnaast heb je nog 15 presets onder je toggle swith op de bovenste hoorn. Vind je wat anders, verandert je smaak, zet je dat onder je switch. Ingewikkelder dan dat wordt het niet.

Buzzel
13 januari 2011, 18:06
dat zijn er dus nog steeds 25 verschillende opties op het podium.... die preset switch boven aan lijkt me sowieso niet zo handig aangezien je niet weet wanneer je bij 1 bent.

Orpheo
13 januari 2011, 18:17
Als t zo passief is, waarom heeft ie dan toch n batterypack? Nee, ik vind t niks.

Tankman
13 januari 2011, 18:20
Ik vind het maar een variax op steroids. Leuk al die mogelijkheden, maar wil je dat ook echt? Ik hou het juist liever zo simpel mogelijk. Ik erger mij bijvoorbeeld al een tijdje aan de tone knoppen op mijn gitaren. Ik wil een HH, met een 3-way switch, een coil tap en een volume knop, meer niet.

Maar ook al is dit niks voor mij, ben ik toch benieuwd of het ergens naar klinkt. De variax vond ik iig verschrikkelijk.

signsofzodiac
13 januari 2011, 18:37
Als t zo passief is, waarom heeft ie dan toch n batterypack? Nee, ik vind t niks.

Je zal toch een CPU nodig hebben om je presets op de goede plaats te krijgen en te houden. De momentary switch heeft ook jus nodig. Alle audio blijft in het analoge domein. Pickups, pots, allemaal passief. Had van jou toch verwacht "luisteren voor ik oordeel" ;). Als tone-junkies als Morse hun fiat geven zegt het me toch wel wat.

Tankman: het is geen modelling. Het enige wat het doet is zorgen dat je niet meer naar een tech hoeft om elke keer je switching te regelen als je een nieuwe combi wil proberen. "Unlock" je gitaar, meer pretenderen ze niet te doen. Daarom ben ik ook zo benieuwd of je nog steeds makkelijk met pickups kan experimenteren, je moet de standaard pickups maar net lekker vinden. Ik denk dat hierin het succes van de GC grotendeels opgesloten gaat zijn. Eenvoud-zoekers zullen hier sowieso niet happy van worden ;)

Ik ben nieuwschierig wanneer we de eerste "GC Transplants" gaan zien naar andere gitaren.

Bram+
13 januari 2011, 19:06
Ik moet je eerlijk vertellen dat ik nog niet het volle uur aan video's heb gekeken, maar ik slaag er niet in om te begrijpen hoe je nou aan die custom settings komt. Stel, je wil toch iets anders proberen dan de 25 ingeprogrammeerde voorkeuren (en er zijn blijkbaar miljoenen combinaties, dus dat is het probleem niet), dan moet je 'm dus aan je computer haken en die uploaden? Anders schakel je toch alleen maar tussen de tien voorkeuren in je 5-way en de 15 in je momentary switch?

Sinds dat ik die Reflex heb gezien en laatst dat filmpje met die fabriekstour bij MM, heb ik wel ontzettende GAS voor zo'n ding, en die GameChanger maakt het wel extra vet. Gelukkig heb ik nu het geld niet over voor zo'n ding.

signsofzodiac
13 januari 2011, 19:20
Ik moet je eerlijk vertellen dat ik nog niet het volle uur aan video's heb gekeken, maar ik slaag er niet in om te begrijpen hoe je nou aan die custom settings komt. Stel, je wil toch iets anders proberen dan de 25 ingeprogrammeerde voorkeuren (en er zijn blijkbaar miljoenen combinaties, dus dat is het probleem niet), dan moet je 'm dus aan je computer haken en die uploaden? Anders schakel je toch alleen maar tussen de tien voorkeuren in je 5-way en de 15 in je momentary switch?

Yup, aan je PC haken, nieuwe wiring instellen of downloaden uit de database (kleine .DLL bestandjes naar het schijnt) en saven -> spelen maar weer.

JazzBass
13 januari 2011, 19:28
Ik wil een HH, met een 3-way switch, een coil tap en een volume knop, meer niet.

Dat idee loop ik ook al een tijdje mee rond, maar kan nog niet echt iets vinden wat daarbij aansluit. Heb jij nog tips waar ik naar kan kijken? (heb wel de pech linkshandig te zijn)

On-topic: Vette gitaren-serie, misschien ga ik zelf ooit nog aan de MM's :zz:

Bram+
13 januari 2011, 19:55
Een soldeertang en iedere willekeurige gitaar met HH configuratie lijkt me dan genoeg. Eventueel nog een 3-way lever kopen om de 5-way te vervangen en een push pull pot of een extra toggle voor de coil split. Als je kan frezen of een gitaar kiest met een slagplaat, maakt het al helemaal bijna niks uit welke gitaar je neemt :D

JazzBass
13 januari 2011, 20:30
Dat is zo, eerst maar ff wat geld opzij gaan leggen voor een nieuwe gitaar, ondertussen alle tijd om rond te kijken en ideeën op te doen.

Tankman
13 januari 2011, 20:38
Dat idee loop ik ook al een tijdje mee rond, maar kan nog niet echt iets vinden wat daarbij aansluit. Heb jij nog tips waar ik naar kan kijken? (heb wel de pech linkshandig te zijn)


Mijn Schecter Omen-7 Extreme komt in de buurt. HH, 3-way, volume, coil tap, maar helaas ook een tone knop. Goed, die heb ik gekocht toen ik nog niet door had dat ik die knop eigenlijk niet nodig heb.

Ik heb nu een Charvel Socal in bestelling staand. HH, 3-way, volume knop, maar geen coil tap. Misschien dat ik die niet eens ga installeren. Eerst kijken hoe de stock pickups bevallen.

Voor linkshandig voor jou zou ik kijken naar Schecter. Die bieden voor vrij weinig geld erg goede gitaartjes met dezelfde specs als die van mij. Wat je zou kunnen doen is de toonknop verwijder en er een coil tap schakelaar inbouwen oid. Maar Schecter heeft iig een breed aanbod linkhandige gitaartjes.

JazzBass
13 januari 2011, 22:06
Oke, thnx! Ik had nog niet zoveel naar Schecter gekeken, toch maar eens ff doen. Ipv een tone-knop lijkt me een kill-switch ook wel handig, kun je ook leuke dingetjes mee uithalen. :supercool:

sjaak1990
13 januari 2011, 23:18
Hij is wel mooi zeg, die game changer!

Tankman
13 januari 2011, 23:19
Met de looks is inderdaad niks mis. Erg strakke gitaar. Deze lijkt niet op speelgoed en kan series genomen worden. De variax daarentegen....:D

jze
14 januari 2011, 08:56
Net gelezen op het ernie ball forum: meerprijs voor de gamechanger op de MM Reflex wordt $500 (advies), zou ongeveer $350 op de verkoopprijs betekenen.

Ik had een hogere prijs verwacht, goed bericht dus! :ok:

Coolcat
14 januari 2011, 10:04
Ik stel me wel vragen bij 'er zit niets in het audio pad'. Hoe wil je dan pickups gaan blenden of coils al dan niet grounden?

Ik kan me niet inbeelden dat dit met relays gedaan wordt, dus zal wel transistor of IC based switching zijn neem ik aan. Dan zitten sommige mensen zo te neuten over TB in hun pedalen, en dan steken ze maar wat fet switching in hun gitaar.... :???:

signsofzodiac
14 januari 2011, 10:19
Berichtje van Sterling Ball:

"I haved lived my entire Music Man career with a negative reception. I expect it.

Please understand that the gear heads that are complaining think that we are creating sound. We arent creating any tones. We are unlocking and setting free sonic combinations that have been around for 50 years....locked in the guitar. They think we are touching the signal (even though it is stressed many times in the videos that it doesnt touch the signal) These people are happy not knowing what their guitar is capable of...they want the switch to tell them how to sound..thats fine we still make them that way too.

The Gamechanger adds $500 usa retail to the reflex probably $350 street"

Coolcat
14 januari 2011, 11:22
Ja maar je kan niet zomaar coils aan of uitzetten en blenden zonder aan het signaal te komen...
Niet aan het signaal komen is voor mij een coil die door volume en tone pot naar jack gaat (ja da's ook aan het sigaal komen, maar standaard)
Een coil uitzetten is hem aan grond hangen of totaal buiten de kring schakelen voor zover ik weet. Dan moet er toch iets zijn dat die coil al dan niet aan grond hangt? Hij kan toch niet magisch ineens uit de chain staan en het andere moment er weer in zonder dat er iets aan het signaal gebeurt.
Hetzelfde met de blend tussen coils.. Blenden gaat traditioneel met een potmeter tussen de twee, of ze worden gewoon beiden tegelijk aangesloten. Ook weer, iets moet dat doen. Ofwel mechanisch ofwel elektrisch, maar die dingen veranderen toch niet zomaar poef van signal chain?

budje
14 januari 2011, 12:18
persoonlijk zie ik er net zo'n speeltje in als de robotgitaar en die fender strat waar ik niet van op de naam kan komen. Knap dat ze t kunnen maken, maar ik verwacht ze niet snel terug te zien in de handen van welke bekende gitarist dan ook.

Bank z als voorbeeld... 15 effecten omhoog en omlaag schakelbaar met een toggle. Dat is leuk thuis in de bank maar hoe vaak levert dat gekloot op op t podium?

voor mij hoeft t niet :stop:

mijn strat heeft 7 combinaties ipv de verwachte 5, en voor de meeste gitaristen die m weleens vasthouden is dat al te ingewikkeld :seriousf:

Liquid_Metal
14 januari 2011, 12:19
Eindelijk eens een gitaar van EB die er enigzins cool uitziet. Misschien wordt het ooit nog iets met de looks :cooler:.

budje
14 januari 2011, 12:20
maar inderdaad, dat vergeet ik bijna: hij oogt inderdaad niet slecht

muziekschuur
14 januari 2011, 13:10
Dit is niet meer of minder dan een actieve schakeling. De controlls op je gitaar zijn simpel (of lijken dat) maar via de diverse mogelijkheden kun je draden schakelen.

Dus twee pickups met 8 draden die je dus op alle mogelijke manieren kan schakelen. Van single coil naar humbucking en naar in phase en out phase (de plus en min omdraaien)...

Dit in combinatie met de Vox Virage pickups lijkt me wel wat.
http://www.youtube.com/watch?v=N6ot6P4v2Eg&feature=player_embedded#!


Hierbij een uit phase geluid in het metal genre. Het toont de kracht van een uit fase geluid. (Als je twee humbuckers hebt met 4 draden kun je dit ook zelf solderen.)
http://www.youtube.com/watch?v=UdgjHE-tv7Y&feature=related

signsofzodiac
14 januari 2011, 13:22
persoonlijk zie ik er net zo'n speeltje in als de robotgitaar en die fender strat waar ik niet van op de naam kan komen. Knap dat ze t kunnen maken, maar ik verwacht ze niet snel terug te zien in de handen van welke bekende gitarist dan ook.

Bank z als voorbeeld... 15 effecten omhoog en omlaag schakelbaar met een toggle. Dat is leuk thuis in de bank maar hoe vaak levert dat gekloot op op t podium?

voor mij hoeft t niet :stop:

mijn strat heeft 7 combinaties ipv de verwachte 5, en voor de meeste gitaristen die m weleens vasthouden is dat al te ingewikkeld :seriousf:

Ik moet zeggen dat ik van die Bank Z ook nog niet helemaal overtuigd ben aangezien je niet weet waar je bent. Maar van slechts 1 bank op de 5-way kunnen bepalen wat daar onder zit waar ik op dat moment zin aan heb en dat vrij rap kunnen veranderen is voor mij al goud waard. Ik zie het als een verfpallet waar je heel snel en zonder gekloot nieuwe mengsels aan toe kan voegen als rood, blauw en geel niet volstaan of wanneer je de elemtaire kleuren wel even gezien hebt :). Ik hoop nogmaals dat het mogelijk is om je pickups nog te kunnen veranderen als de stock pups je niet aanstaan, voor mij en vele anderen waarschijnlijk een sleutelvraag.

Moet op zich wel lachen om het commentaar op "te veel opties" (zonder specifiek jou of iemand anders aan te wijzen!) aangezien veel puristen wel een pedalboard hebben met 4 smaken overdrive, 3 distortions en anderhalve fuzz ;). Anyways, whatever floats your boat, als iedereen hetzelfde leuk vindt was het aanbod maar bijzonder schraal geweest niet waar :)? Ik begrijp de wens naar eenvoud zeker ook wel, alhoewel ik zelf altijd liefhebber van gizmo's en koelkast-size racks ben geweest!

LucaBrasi
14 januari 2011, 14:18
Op zich snap ik het concept van de game changer wel, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat t wat voor mij zou zijn. Te veel opties. Ik ben ouderwets haha. Mocht ik ooit de kans krijgen om er eentje te testen (zal wel niet hier in NL) zal ik dat wel zeker doen, maar ik vrees dan wel dat dat met een flinke dosis scepsis zal zijn. De opmerking van signsofzodiac over stompboxes vind ik niet helemaal terecht, aangezien een delay/boost bijvoorbeeld natuurlijk niet als optie op deze gitaar te vinden zijn.

Verder vind ik het jammer (maar je kan natuurlijk niet alles hebben) dat de game changer alleen op de reflex te krijgen is, aangezien ik dat iig qua design de minst ooglijke MM vind.

Tot zover de azijnpisserij. De nieuwe kleuren zijn wel gaaf!

signsofzodiac
14 januari 2011, 14:23
Op zich snap ik het concept van de game changer wel, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat t wat voor mij zou zijn. Te veel opties. Ik ben ouderwets haha. Mocht ik ooit de kans krijgen om er eentje te testen (zal wel niet hier in NL) zal ik dat wel zeker doen, maar ik vrees dan wel dat dat met een flinke dosis scepsis zal zijn. De opmerking van signsofzodiac over stompboxes vind ik niet helemaal terecht, aangezien een delay/boost bijvoorbeeld natuurlijk niet als optie op deze gitaar te vinden zijn.

Verder vind ik het jammer (maar je kan natuurlijk niet alles hebben) dat de game changer alleen op de reflex te krijgen is, aangezien ik dat iig qua design de minst ooglijke MM vind.

Tot zover de azijnpisserij. De nieuwe kleuren zijn wel gaaf!

Ik had het ook niet over delays en dergelijke, maar over verschillende smaakjes oversturing ;). Hey, 't was maar een analogie :). Ben ook niet zo van de Reflex trouwens, hoop dat de GC nog naar bijvoorbeeld de AL of Morse komt.

Liquid_Metal
16 januari 2011, 18:53
Ze doen in de filmpjes alsof het een ultieme nieuwe gitaar is, maar het enige dat ze veranderen is de sounds die je uit de pickups kan halen. Maar voor zover ik kan zien blijven het dezelfde twee pickups. En ik zou de pickups die ik uitkies niet anders willen gebruiken dan standaard (coilsplit gebruik ik eigenlijk niet eens).

jze
16 januari 2011, 19:56
Ze doen in de filmpjes alsof het een ultieme nieuwe gitaar is, maar het enige dat ze veranderen is de sounds die je uit de pickups kan halen. Maar voor zover ik kan zien blijven het dezelfde twee pickups. En ik zou de pickups die ik uitkies niet anders willen gebruiken dan standaard (coilsplit gebruik ik eigenlijk niet eens).

Volgens is het op elke wijze kunnen schakelen van de aanwezige elementen ook hetgene dat ze pretenderen te doen, dat vind ik nou juist het mooie ervan! Geen tijdrovende aanpassingen om schakelingen te proberen die je later misschien toch weer wil terugdraaien. En alles vrij te programmeren onder 1 schakelaar, mooi toch! Om dat nou ' het enige dat ze veranderen' te noemen..
Ik snap wel dat veel gitaristen de normale schakeling ook voldoende vinden, zou ook niet handig zijn als ineens iedere gitarist zo'n gamechanger gaat kopen ;).

Liquid_Metal
16 januari 2011, 21:21
Volgens is het op elke wijze kunnen schakelen van de aanwezige elementen ook hetgene dat ze pretenderen te doen, dat vind ik nou juist het mooie ervan! Geen tijdrovende aanpassingen om schakelingen te proberen die je later misschien toch weer wil terugdraaien. En alles vrij te programmeren onder 1 schakelaar, mooi toch! Om dat nou ' het enige dat ze veranderen' te noemen..
Ik snap wel dat veel gitaristen de normale schakeling ook voldoende vinden, zou ook niet handig zijn als ineens iedere gitarist zo'n gamechanger gaat kopen ;).

Het klonk wat cru ja, ik vind het een geweldige uitvinding en het is idd echte innovatie. Maar ik heb me nooit bezig gehouden met schakelingen. Twee vette humbuckers met een 3wayswitch is voor mij genoeg.
Da's wel de reden dat ik het 'het enige' noem: het is voor mij nauwelijks relevant.

Basileia
17 januari 2011, 12:15
Ik heb het volle uur aan filmpjes bekeken, en ik moet zeggen: ik geloof er wel in. Alleen die "Bank Z Switch" lijkt me een totaal overbodig en onbruikbaar gadget.

Nog even off topic: weet iemand een bouwplan voor een ebmm petrucci toevallig?

signsofzodiac
19 januari 2011, 00:52
Een paar officiele updates over de GameChanger:

- Best of Show New Product gewonnen op de NAMM
- Te krijgen in Reflex HH, HH Piezo, HSH en HSH Piezo en HH Basgitaar
- Er wordt OP GEEN ENKELE WIJZE aan het signaal gerommeld. Geen modelling, niet actief, slechts analoog en passief werken met de coils die op je gitaar aanwezig zijn.
- Prijs wordt $350 bovenop de nettoprijs van de Reflex ($500 meer dan de MSRP)
- Je kan andere pickups plaatsen, maar dan vervalt de garantie op de electronica. Het vervangen van pickups is echter makkelijker op de GC dan bij een normale 5-way.
- Op de PC-applicatie kan je de rest-tijd van de batterij zien. Er komt tevens een LED op de batterijhouder om op de gitaar te zien wanneer hij aan vervanging toe is. Speeltijd op een 9V ongeveer 100 uur (ingeplugd)
- Nog geen extra info over de mogelijke kleuren.
- Uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk ook op andere modellen, vooralsnog helaas alleen op de Reflex.

Tudo
19 januari 2011, 12:53
Ik ben wel benieuwd naar de beschikbaarheid in Nederland. Gewone 25th/Reflex modellen zijn volgens mij al nauwelijks/niet te krijgen. Ik ben zeker geintresseerd, maar zoals bij de meeste EBMM modellen in NL zal het wel ff sparen worden vrees ik.

signsofzodiac
19 januari 2011, 13:10
Dat heb ik op het forum ook al laten weten. Ik heb hier "in het wild" nog nooit een Reflex, 25th of AL gezien. Exposure zal voor de gamechanger een bepalende factor worden in het succes, zou mooi zijn als er bij de grotere winkels clinics gegeven zouden worden. Ben trouwens ook benieuwd of EBMM op de Messe in Frankfurt staat straks, als ze er voorgaande jaren zijn geweest zijn ze mij niet opgevallen...