PDA

View Full Version : een opname mixen & masteren



savale
11 januari 2011, 21:43
Ja ik weet inmiddels dat je dat niet op één dag leert, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Ik heb net even een stukje opgenomen en geprobeerd te mixen & masteren. Ik hoor graag dingen die opvallen. (afgezien van mijn zang/gitaarkwaliteiten)

zangmic: behringer b1 pro
pre amp: behringer mic200 (tube)
interface: maya 44usb
gitaar: epiphone les paul std + amplitube
drums: addictive drums
daw: ableton live suite

http://savale.mine.nu/test_brain_stew.mp3

StephSands
12 januari 2011, 08:24
- Mis wat hoog in de mix
- timing van de gitaar word saai na verloop van tijd, probeer daar wat afwisselender te zijn (binnen de bv 8 tellen)
- de stille stukjes tussen de aanslagen voegen imo weinig toe, probeer dit op te vullen door bv een andere gitaar die een melodie speelt (na elk akoord een ander riedeltje bv.) of een ander geluid wat het daar wat levendig maakt... nu valt het elke keer dood
- je stem is prima, net als de gitaar kwaliteiten
- laat je je stem door een compressor gaan?
- laat je de hele mix door een compressor gaan? dit voorkomt "stapelen" en blend het geheel wat meer in elkaar (sidechaining)

Waarmee luister je het geheel af trouwens? Wellicht heeft dit van invloed...

Just my 2 cents... :soul:

savale
12 januari 2011, 09:15
- Mis wat hoog in de mix
- timing van de gitaar word saai na verloop van tijd, probeer daar wat afwisselender te zijn (binnen de bv 8 tellen)
- de stille stukjes tussen de aanslagen voegen imo weinig toe, probeer dit op te vullen door bv een andere gitaar die een melodie speelt (na elk akoord een ander riedeltje bv.) of een ander geluid wat het daar wat levendig maakt... nu valt het elke keer dood
- je stem is prima, net als de gitaar kwaliteiten
- laat je je stem door een compressor gaan?
- laat je de hele mix door een compressor gaan? dit voorkomt "stapelen" en blend het geheel wat meer in elkaar (sidechaining)

Waarmee luister je het geheel af trouwens? Wellicht heeft dit van invloed...

Just my 2 cents... :soul:

Hey bedankt voor je tips. Het is een stukje cover van een nummer van green day, dus die stille stukken zitten in de compositie. ;)
de saaie Timing komt omdat het een loopje is, dat is dus niet handig, goede tip!
Stem gaat door een compressor evenals de hele mix. Ik ga even googlen op je termen blenden en sidechaining, want dat zegt me nog niks. Bedankt!

StephSands
12 januari 2011, 09:45
Hey bedankt voor je tips. Het is een stukje cover van een nummer van green day, dus die stille stukken zitten in de compositie. ;)
de saaie Timing komt omdat het een loopje is, dat is dus niet handig, goede tip!
Stem gaat door een compressor evenals de hele mix. Ik ga even googlen op je termen blenden en sidechaining, want dat zegt me nog niks. Bedankt!

Ohja het origineel is zo dus dan is het goed.... :soinnocent:
Heb even het origineel geluisterd, vind het nog steeds nix... De sound in het origineel na zo'n 1:15 m vind ik wel wat lekkerder
Denk dat dat een kwestie van smaak is, al vind ik sommige nrs van green day meer dan goed!
Google gelijk ff op multiband compressie...

edit: moet wel zeggen dat je het geluid goed benaderd

savale
12 januari 2011, 12:47
Ohja het origineel is zo dus dan is het goed.... :soinnocent:
Heb even het origineel geluisterd, vind het nog steeds nix... De sound in het origineel na zo'n 1:15 m vind ik wel wat lekkerder
Denk dat dat een kwestie van smaak is, al vind ik sommige nrs van green day meer dan goed!
Google gelijk ff op multiband compressie...

edit: moet wel zeggen dat je het geluid goed benaderd

haha nou het was meer even een test voor mezelf om te leren mixen/masteren, ik zal voortaan een beter nummer kiezen. ;)
Als ik het goed begrijp kan ik sidechainen vooral goed gebruiken om de drums beter door de mix te laten prikken? (omdat ie dan mn andere tracks even wegcompressed tijdens de kick bijvoorbeeld)
correct me if I am wrong.
Ik ga me even verdiepen in multiband compressie. Volgens mij gebruik ik dat stiekem al in mijn eindmix.

savale
12 januari 2011, 23:54
Ok een nieuw clipje wat ik net even geimproviseerd heb (eigen idee en vocals slaan nergens op haha):

http://savale.mine.nu/test_ducking.mp3

Dit keer sidechaining op de bas gebruikt (met de kick als trigger) verder een multiband compressor op de eindmix.

Cheetoria
13 januari 2011, 14:24
@ stephsands: 't gaat om de mix he, de compositie is natuurlijk leuk om je mening over te geven, maar doet niet echt ter zake.

savale
13 januari 2011, 16:07
@ stephsands: 't gaat om de mix he, de compositie is natuurlijk leuk om je mening over te geven, maar doet niet echt ter zake.

ach beter te veel feedback, dan geen feedback. Anderen die "dingen" horen? thnx!

StephSands
13 januari 2011, 16:16
Ok een nieuw clipje wat ik net even geimproviseerd heb (eigen idee en vocals slaan nergens op haha):

http://savale.mine.nu/test_ducking.mp3

Dit keer sidechaining op de bas gebruikt (met de kick als trigger) verder een multiband compressor op de eindmix.

Vind de bass/drums nu wel lekkerder in elkaar zitten. de 2 gitaren staan een tikje te hard en klinken een beetje iel imo... vocals vallen er wel lekker op!
merk je zelf ook dat sidechaining helpt? ipv stapelen onderdrukt ie daarmee wat meer de frequenties die "ruzie" aan het maken zijn...

savale
13 januari 2011, 18:57
Vind de bass/drums nu wel lekkerder in elkaar zitten. de 2 gitaren staan een tikje te hard en klinken een beetje iel imo... vocals vallen er wel lekker op!
merk je zelf ook dat sidechaining helpt? ipv stapelen onderdrukt ie daarmee wat meer de frequenties die "ruzie" aan het maken zijn...

Ja het werkt echt super op de kick en de bas! De sound is al best aardig voor mijn gevoel. De gitaren klinken inderdaad wat klein.
Een tijdje terug had ik vaak last van rommelige / volle mixes, nu is het zelfs wat te leeg soms, maar dat is makkelijker op te lossen dan een chaos ;)

Nog meer tips zijn trouwens welkom. Bedankt alvast!

berolios
16 januari 2011, 12:20
[...]merk je zelf ook dat sidechaining helpt? [...]
Beetje off-topic wellicht, maar...

wat bedoel je in hemelsnaam met 'sidechaining'?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar ik weet bijna 100% zeker dat dat niet is waar jij het over hebt. Weet je uberhaupt wat een sidechain is?

Ter info:
Het signaal bij een (full-band) compressor wordt opgedeeld in twee signaal-paden:

Het audio-pad (dat uiteindelijk ook weer aan de uitgang wordt aangeboden)
De side-chain (dat wordt gebruikt om het signaal te analyseren en de hand van het signaal en compressor instellingen het volume van het audio-pad te bepalen), dit signaal eindigd in het control-circuit en gaat verder nergens meer naartoe (wellicht cascade output).

Het controle circuit stuurt een controle signaal naar de VCA om het volume van het audio-pad te bepalen. Wil je je (full-band) compressor gevoeliger maken voor bepaalde frequenties, dan kun je je sidechain EQ-en. Moet ie gevoeliger worden voor 2 kHz, dan voeg je 2 kHz toe in je sidechain en zal hij eerder op die frequente reageren.

Had een plaatje gevonden:
http://www.soundonsound.com/sos/jan04/images/qasidechaindiag.l.jpg

Bij een multi-band compressor werkt het hetzelfde, alleen wordt je signaal eerst opgedeeld in een x-aantal freqentie banden.

Als iemand roept 'sidechaining', dan zou je kunnen denken dat hij bedoelt dat je iets van sidechain EQ toepast om de compressor gevoeliger te maken voor bepaalde frequenties. Is dit wat je bedoelt?

Succes ermee!

savale
17 januari 2011, 09:05
Of ik sidechaining heb gebruikt weet ik dan niet, maar dit is wat ik gedaan heb (in de 2e mix die ik heb gepost):

http://i51.tinypic.com/n51p2g.jpg

Het signaal van de kick heb ik dus gebruik om de compressor wel of niet te laten schakelen. Eenmaal goed afgesteld krijg je dan dit effect:

bij geen kick -> geen compressie op de bass
bij kick -> maximale compressie op de bass (ongeveer 4:1)

Dus bij een kick maakt de bass dan ruimte voor de kick.

berolios
17 januari 2011, 11:17
Of ik sidechaining heb gebruikt weet ik dan niet, maar dit is wat ik gedaan heb (in de 2e mix die ik heb gepost):

http://i51.tinypic.com/n51p2g.jpg

Het signaal van de kick heb ik dus gebruik om de compressor wel of niet te laten schakelen. Eenmaal goed afgesteld krijg je dan dit effect:

bij geen kick -> geen compressie op de bass
bij kick -> maximale compressie op de bass (ongeveer 4:1)

Dus bij een kick maakt de bass dan ruimte voor de kick.

Ah, dat bedoelde je... bekend principe inderdaad.
Officieel heet dit geloof ik gebruik maken van een 'key input' of iets dergelijks. Maar wat je effectief doet is het audio-signaal van je kick gebruiken in de side-chain van je bass-compressor.

Maar is dat ook wat je in deze quote bedoeld, want dat snapte ik niet helemaal?

[...]- laat je de hele mix door een compressor gaan? dit voorkomt "stapelen" en blend het geheel wat meer in elkaar (sidechaining)[...]

Tip: als je genoeg kanalen hebt, investeer dan in een setje drum-triggers. Als het nodig is je drum kanalen strak af te gaten, kun je deze trigger kanalen als key-input nemen voor de gates op je drums. Zelfde principe !

p.s. dit werkt live overigens ook erg prima... maar natuurlijk alleen nuttig bij bepaalde muziekstijlen.

savale
17 januari 2011, 14:54
Ah, dat bedoelde je... bekend principe inderdaad.
Officieel heet dit geloof ik gebruik maken van een 'key input' of iets dergelijks. Maar wat je effectief doet is het audio-signaal van je kick gebruiken in de side-chain van je bass-compressor.

Maar is dat ook wat je in deze quote bedoeld, want dat snapte ik niet helemaal?


Tip: als je genoeg kanalen hebt, investeer dan in een setje drum-triggers. Als het nodig is je drum kanalen strak af te gaten, kun je deze trigger kanalen als key-input nemen voor de gates op je drums. Zelfde principe !

p.s. dit werkt live overigens ook erg prima... maar natuurlijk alleen nuttig bij bepaalde muziekstijlen.

Thnx voor de tip. Ik gate mn drums nog helemaal niet, maar dat is dus weer iets waar ik mee kan spelen.
Die quote was niet mijn quote. Ik snap dat ook niet helemaal, misschien kan hij t nog toelichten (sidechaining)

berolios
17 januari 2011, 20:50
Thnx voor de tip. Ik gate mn drums nog helemaal niet, maar dat is dus weer iets waar ik mee kan spelen.
Die quote was niet mijn quote. Ik snap dat ook niet helemaal, misschien kan hij t nog toelichten (sidechaining)

Graag gedaan.

Gaten is zeker niet altijd nodig (live overigens meestal wel zeer wenselijk), normaal gezien kun je dat ook al doen met gates op de kanalen zelf, maar met een key-input en triggers krijg je het met weinig werk heel strak.

Succes ermee !