PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Fender Super Champ XD



De V
11 januari 2011, 19:48
Na uren van lezen, kijken, luisteren, twijfelen en zoeken heb ik dan eindelijk een mooie nieuwe buizenversterker gevonden: een tweedehands Fender Super Champ XD.

Ik zag hem zondagmiddag op marktplaats staan en nog diezelfde avond was ik €210 euro lichter en had ik hem op mijn kamer staan.
Wat een heerlijk geluid maakt zo`n buizenbak toch!:crazyhappy:
Lekker vol en helder:)
Daar kan m'n cube-je niet tegenop!

Ik heb al wel een klein probleempje opgemerkt: hij is nogal hard:soinnocent:
Tenminste, hij kan wel zacht, maar dan kan de gain niet omhoog, en kan ik er geen lekkere drive uit persen.

Er zijn van de versterkers met een switch erop, dat je ook op bijvoorbeeld 5 watt kan spelen.
Is dat in te bouwen en geeft dat het gewenste effect, of moet ik het hier maar mee doen?

Brewskie
11 januari 2011, 20:04
Na uren van lezen, kijken, luisteren, twijfelen en zoeken

Ik heb al wel een klein probleempje opgemerkt: hij is nogal hard:soinnocent:
Tenminste, hij kan wel zacht, maar dan kan de gain niet omhoog, en kan ik er geen lekkere drive uit persen.

Er zijn van de versterkers met een switch erop, dat je ook op bijvoorbeeld 5 watt kan spelen.
Is dat in te bouwen en geeft dat het gewenste effect, of moet ik het hier maar mee doen?

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe amp. Goed om te horen dat hij bevalt!

Als je nog wat verder had gelezen :soinnocent: ...had je wellicht gezien dat er ook nog een kleiner broertje van de SuperChamp is in de XD lijn; ...namelijk de VibroChamp. Dat is een echte slaapkamer-versterker. Ook buizen, ook met amp-simulatie, en ook met overdrive. Ik heb deze VibroChamp. Maar zelfs op deze 5Watt versterker komt volume en master meestal niet boven stand '3' uit.

Maar, inderdaad; ja, er zijn ook versterkers waar je het vermogen kunt reduceren. Maar of dat eenvoudig nadien in te bouwen is in de SC XD, betwijfel ik.

Wiki over power-attentuator;
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_attenuator_(guitar)

De V
11 januari 2011, 20:16
Als je nog wat verder had gelezen :soinnocent: ...had je wellicht gezien dat er ook nog een kleiner broertje van de SuperChamp is in de XD lijn; ...namelijk de VibroChamp. Dat is een echte slaapkamer-versterker. Ook buizen, ook met amp-simulatie, en ook met overdrive. Ik heb deze VibroChamp. Maar zelfs op deze 5Watt versterker komt volume en master meestal niet boven stand '3' uit.

Maar, inderdaad; ja, er zijn ook versterkers waar je het vermogen kunt reduceren. Maar of dat eenvoudig nadien in te bouwen is in de SC XD, betwijfel ik.
Ik weet dat er de Vibro Champ is ja, maar er zit echt meer verschil tussen die twee dan 10 wat vermogen. de 10" speaker levert (als het goed is) een mooier geluid op, en de Super Champ heeft 2 kanalen, wat ik de ook wel de moeite waard vond.

Brewskie
11 januari 2011, 20:20
Ik weet dat er de Vibro Champ is ja, maar er zit echt meer verschil tussen die twee dan 10 wat vermogen. de 10" speaker levert (als het goed is) een mooier geluid op, en de Super Champ heeft 2 kanalen, wat ik de ook wel de moeite waard vond.

Ja, tuurlijk. Als je veel gelezen hebt, is die Vibro je ook niet ontgaan. Ik heb zelf in de winkel deze twee versterkers vergeleken, en vond de kleinere speaker niet belemmerend. Het harde geluid van de SuperChamp was echter wel belemmerend. Misschien even de techneuten afwachten of ze iets zinvols kunnen antwoorden op je vraag over de inbouw van een attentuator op je SCXd.

G.G.
11 januari 2011, 21:30
Drie dikke winterdekbedden om de versterker heen binden helpt een hoop.



Tuurlijk is het volume verder terug te brengen, maar daar zitten dan wel kosten aan die niet echt meevallen. MV, powersoak.....etc...

josan
12 januari 2011, 08:42
12ax7 buis vervangen door een 12at7 of 5751 (70% van de versterking van een 12ax7) of een 12au7 (40% van de versterking van een 12ax7). Scheelt al een hoop lawaai.

JohnLord
12 januari 2011, 08:50
Scheelt niet alleen volume, maar ook veel gain, terwijl TS er graag een lekker drive uit wil persen.

LesPas89
12 januari 2011, 12:16
Een vriend van mij heeft pas geleden ook zo'n Super Champ gekocht, leuk ding hoor. Ik kon er op het tweede kanaal met die Voice knop (16 amp simulaties volgens mij) toch ook op laag volume een redelijke scheur uithalen.

MarkS
12 januari 2011, 12:37
Scheelt niet alleen volume, maar ook veel gain, terwijl TS er graag een lekker drive uit wil persen.

Het preampbuisje in de (Vibro-)Champ XD doet bijna niets voor de drive hoor, deze zit tussen de digitale pre-amp en de eindbuis. Ook de gain knop brengt enkel wat variatie in de gain van de simulaties, beetje meer/minder. Het is niet zo dat je dmv de gain-knop bij een gekozen model kunt varieren van volledig clean naar volle scheur.

Maleco
12 januari 2011, 14:03
Voor kleine versterkers scheen dit ook een oplossing te kunnen zijn.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134843

De V
12 januari 2011, 21:55
Voor kleine versterkers scheen dit ook een oplossing te kunnen zijn.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134843

Goeie tip!
Daar ga ik meer over opzoeken.

GeHa
13 januari 2011, 22:22
Ik heb ook nog een Superchamp XD staan en volgens mij kun je juist prima met weinig volume en veel gain spelen. De 'gain' knop regelt de (digitale) vervorming. Het is een hybride versterker, buizenoversturing lukt alleen als je hem mod, schijnt dat je dan na de pre-amp moet inprikken.

veel info is oa hier te vinden: http://www.ask.com/faqcentral/CHAMP_XD.html#7

Bij mij klonken de eindbuizen binnen een jaar al beroerd, nieuwe JJ's er in gezet en dat klonk echt (weer) stukken beter. Andere eindbuizen kunnen hem echt nog beter laten klinken.