PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar



roy6644
11 januari 2011, 18:44
Ik heb nu enkele maanden een akoestische gitaar en wil er nu een elektrische bij gaan kopen. Maar ik had nog even een paar vraagjes.

Zit er veel verschil in de manier van spelen als je akoestisch gewend bent?

Ik wil ongeveer 400 euro uitgeven aan een elektrische gitaar. Heb je voor deze prijs een goede kwaliteit?

Alvast bedankt.

geert1976
11 januari 2011, 18:46
Ik heb nu enkele maanden een akoestische gitaar en wil er nu een elektrische bij gaan kopen. Maar ik had nog even een paar vraagjes.

Zit er veel verschil in de manier van spelen als je akoestisch gewend bent?

Ik wil ongeveer 400 euro uitgeven aan een elektrische gitaar. Heb je voor deze prijs een goede kwaliteit?

Alvast bedankt.

Voor E 400,00 heb je met name 2e hands een prima gitaar, maar heb je al wel een versterker?

Indien je nu op een Westerngitaar speelt (staalsnaren) zul je weinig verschil merken.

Indien je op een spaanse akoestische speelt, is het even wennen, maar je bent het zo gewend, geen paniek:ok:

roy6644
11 januari 2011, 18:50
Voor E 400,00 heb je met name 2e hands een prima gitaar, maar heb je al wel een versterker?

Indien je nu op een Westerngitaar speelt (staalsnaren) zul je weinig verschil merken.

Indien je op een spaanse akoestische speelt, is het even wennen, maar je bent het zo gewend, geen paniek:ok:


Ja ik wil voor 400 euro een nieuwe gitaar kopen bij feedback in Eindhoven, dus niet 2de hands.
Ik heb nog geen versterker maar die komt er dan nog bij. Dus 400 euro wil ik alleen uitgeven aan de gitaar zelf.
Mijn akoestische gitaar is een Tanglewood TRD CE ik weet zo niet of dat een spaanse of western is. Ik denk spaanse.

Maleco
11 januari 2011, 19:15
Met 400 voor een gitaar kom je een heel eind hoor,
al mijn gitaren bij elkaar hebben me 400 gekost :)

Heb je al een model wat je leuk vind/goed vind spelen?
Voorkeur voor genre's?

Als je echt nog geen idee hebt, dan moet je gewoon een middag naar een gitaarwinkel gaan en ALLES uitproberen, ongeacht de prijs.
Hierna kunnen wij je wel een gitaar adviseren die bij je past, als je die dan zelf nog niet hebt gevonden.

roy6644
11 januari 2011, 19:30
Met 400 voor een gitaar kom je een heel eind hoor,
al mijn gitaren bij elkaar hebben me 400 gekost :)

Heb je al een model wat je leuk vind/goed vind spelen?
Voorkeur voor genre's?

Als je echt nog geen idee hebt, dan moet je gewoon een middag naar een gitaarwinkel gaan en ALLES uitproberen, ongeacht de prijs.
Hierna kunnen wij je wel een gitaar adviseren die bij je past, als je die dan zelf nog niet hebt gevonden.

Ik weet nog niet welke gitaar ik wil. Maar qua genre het meest pop muziek.
Ik ga binnenkort eens een keer een middag naar feedback in Eindhoven.

langun
11 januari 2011, 19:35
Mag ik vragen waarom het zo nodig een nieuwe gitaar moet zijn? Op de tweedehandsmarkt ga je veel meer waar voor je geld krijgen. Het is natuurlijk je volste recht om nieuw te kopen, ik vraag me alleen af welke reden je daar voor hebt :)

roy6644
11 januari 2011, 19:39
Mag ik vragen waarom het zo nodig een nieuwe gitaar moet zijn? Op de tweedehandsmarkt ga je veel meer waar voor je geld krijgen. Het is natuurlijk je volste recht om nieuw te kopen, ik vraag me alleen af welke reden je daar voor hebt :)

Ik heb het idee als ik een nieuwe koop dan is hij nog nooit gebruikt en dan mankeert er niks aan.
Gewoon dat de levensduur dan langer is als ik een nieuwe koop.

FlameDude
11 januari 2011, 19:43
Ik heb het idee als ik een nieuwe koop dan is hij nog nooit gebruikt en dan mankeert er niks aan.
Gewoon dat de levensduur dan langer is als ik een nieuwe koop. 400 Euro gaat prima lukken voor een nieuwe gitaar Roy, gewoon naar Feedback gaan en lekker alles testen, en zorg wel dat je een goede versterker krijgt later want ook dat is erg belangrijk.

roy6644
11 januari 2011, 19:46
400 Euro gaat prima lukken voor een nieuwe gitaar Roy, gewoon naar Feedback gaan en lekker alles testen, en zorg wel dat je een goede versterker krijgt later want ook dat is erg belangrijk.


Ja ik ga er vrijdag gelijk langs. Ben echt benieuwd als ik terugkom wat ik allemaal geprobeerd heb en of er iets leuks en goed bij zit.

The Unforgiven
11 januari 2011, 20:19
Ik heb het idee als ik een nieuwe koop dan is hij nog nooit gebruikt en dan mankeert er niks aan.
Gewoon dat de levensduur dan langer is als ik een nieuwe koop.

Daar zijn de meningen over verdeeld, een tweedehands gitaar van 400 euro is kwalitatief vaak beter dan een nieuwe gitaar van 400 euro. En met een betere kwaliteit komt negen van de tien keer een langere levensduur.

B0UDEWIJN
11 januari 2011, 20:19
Je Tanglewood is trouwens een staalsnarige gitaar.

roy6644
11 januari 2011, 20:21
Je Tanglewood is trouwens een staalsnarige gitaar.

Ja dat wist ik. Maar ik wist niet of het een spaanse of western was.:)

B0UDEWIJN
11 januari 2011, 20:27
Spaanse gitaren hebben nylon snaren. Jouw gitaar is een western (dreadnought).

caliban
11 januari 2011, 21:10
Daar zijn de meningen over verdeeld, een tweedehands gitaar van 400 euro is kwalitatief vaak beter dan een nieuwe gitaar van 400 euro. En met een betere kwaliteit komt negen van de tien keer een langere levensduur.

Helemaal mee eens :) Echt niet nieuw kopen om nieuw te kopen. Een nieuwe gitaar van 400 euro is naar mijn mening nog 'net niet dát', terwijl je tweedehands voor 400 al een heel coole gitaar kan hebben, die je niet zomaar moe bent

macwilliams
11 januari 2011, 21:21
Ik heb het idee als ik een nieuwe koop dan is hij nog nooit gebruikt en dan mankeert er niks aan.
Gewoon dat de levensduur dan langer is als ik een nieuwe koop.

Soms zijn tweedehandsjes al onderhevig geweest aan allerhande upgrades, nieuwe zijn altijd nog helemaal origineel. Dat is alweer een nadeel van nieuw kopen. En je kunt ook met een nieuwe pech hebben dat er wat stuk aan is.

Jasper.
11 januari 2011, 21:25
Ik zeg ook tweedehands. Je moet op een paar dingetjes letten maar dat moet ook met nieuwe gitaren. Daar kan net zo goed wat mis mee zijn.
En zoals MacWilliams al zegt, er kunnen al upgrades aan zitten. En je hebt grote kans dat hij al goed afgesteld is.

kapepper
12 januari 2011, 06:45
sommige (de meeste vermoed ik) winkels hebben ook twedehands gitaren in voorraad... zeker ook hier naar vragen als je je ongemakelijk voelt tweedehands te kopen....
en als je iets iets ziet op marktplaats ofzo, eker eerst even hier posten....

JohnLord
12 januari 2011, 08:24
Een gitaar van 400 euro kan bij normaal gebruik en onderhoud makkelijk twintig jaar mee, dus ik snap die levensduur discussie niet zo. Als TS zich prettiger voelt met een ongebruikt instrument in z'n handen, vooral doen! En voor de afschrijving hoef je het in die prijsklasse niet te laten.

baries
12 januari 2011, 15:39
Roy, probeer iemand, die er verstand van heeft, mee te nemen als je een gitaar gaat kopen. Of je m nu tweedehands of nieuw koopt, dat maakt niet uit. Altijd een kenner meenemen. In een winkel, no offense for the salesguys, wordt je als beginner niet altijd even (klant)vriendelijk geholpen. Vaak gooien ze met termen, waar je waarschijnlijk nooit van gehoord hebt.
Als je in een winkel bent, probeer veel gitaren uit, neem de tijd en speel er even op. Ook als je maar een paar akkoordjes kent. Hoe ligt de gitaar in de hand, balans etc.
Uiteindelijk krijg je een voorkeur voor een bepaalde gitaar.
Als je een gitaarleraar hebt, kun je ook die vragen naar advies.
Heb je een bepaalde muziekstijl die je mooi vindt en wilt gaan spelen?

caliban
12 januari 2011, 17:49
sommige (de meeste vermoed ik) winkels hebben ook twedehands gitaren in voorraad... zeker ook hier naar vragen als je je ongemakelijk voelt tweedehands te kopen....
en als je iets iets ziet op marktplaats ofzo, eker eerst even hier posten....

Tweedehands in de winkel betaal je naar mijn mening meestal veel te veel aan. De winkel moet winst kunnen maken, dus wat gaan ze moeten doen, zowel de vorige eigenaar als de nieuwe koper lichtjes in 't zak zetten :).

roy6644
12 januari 2011, 17:58
Roy, probeer iemand, die er verstand van heeft, mee te nemen als je een gitaar gaat kopen. Of je m nu tweedehands of nieuw koopt, dat maakt niet uit. Altijd een kenner meenemen. In een winkel, no offense for the salesguys, wordt je als beginner niet altijd even (klant)vriendelijk geholpen. Vaak gooien ze met termen, waar je waarschijnlijk nooit van gehoord hebt.
Als je in een winkel bent, probeer veel gitaren uit, neem de tijd en speel er even op. Ook als je maar een paar akkoordjes kent. Hoe ligt de gitaar in de hand, balans etc.
Uiteindelijk krijg je een voorkeur voor een bepaalde gitaar.
Als je een gitaarleraar hebt, kun je ook die vragen naar advies.
Heb je een bepaalde muziekstijl die je mooi vindt en wilt gaan spelen?


Oke dat zal ik doen. Het genre wat ik wil spelen is vooral pop en rock.
Staat er op dit forum ook ergens een goede uitleg over hoe je een akoestische en een elektrische gitaar moet onderhouden?

caliban
12 januari 2011, 18:29
Oke dat zal ik doen. Het genre wat ik wil spelen is vooral pop en rock.
Staat er op dit forum ook ergens een goede uitleg over hoe je een akoestische en een elektrische gitaar moet onderhouden?

Wat bedoel je net met onderhouden? Snaren vervangen? Gewoon poetsen?

roy6644
12 januari 2011, 18:36
Wat bedoel je net met onderhouden? Snaren vervangen? Gewoon poetsen?

Ik las op internet dat er gitaar workshops zijn en dat je dan ook leert hoe je een gitaar moet onderhouden. Dus ik vroeg me dus af wat moet je qua onderhoud dan doen aan een gitaar.;)

caliban
12 januari 2011, 18:45
Ik las op internet dat er gitaar workshops zijn en dat je dan ook leert hoe je een gitaar moet onderhouden. Dus ik vroeg me dus af wat moet je qua onderhoud dan doen aan een gitaar.;)

Hangt ervan af wat je wil, als je gitaar er mooier moet uitzien dan je lief, kan je producten kopen om ze mee op te poetsen, of je kan gewoon af en toe met een doek je gitaar lichtjes reinigen. Verder moet je wel wat kunnen afstellen als je een andere dikte snaren of een drastisch andere stemming wil gebruiken.