PDA

View Full Version : Domme vragen van een beginner!



Jambi
11 januari 2011, 16:22
Hallo allemaal,

Ik wil graag een amp bouwen, na wat gitaren te hebben gebouwd. Wat raden jullie aan om te beginnen?

Ik ben zelf van plan de AX84 P1 te bouwen, omdat die me voor beginners geschikt lijkt. Maar als ik alleen al de BOM erbij pak en moet gaan zoeken op de site van Verelec, dan zakt de moed me al in de schoenen als ik de juiste condensatoren niet kan vinden....(Wat natuurlijk niet aan de site van Verelec ligt, maar aan mijn gebrekkige kennis!)

Als ik bijvoorbeeld een 47uF/350V zoek, kan ik dan ook een ander voltage pakken die ik wel kan vinden? Kan ik deze sowieso wel bouwen, terwijl we hier een ander voltage uit de muur krijgen?

guitarnijboer
11 januari 2011, 16:28
Tjonge jonge wat een domme vragen allemaal! (geintje ;) )

Bij elko's geld dat een hogere spanning gewoon kan. De levensduur van de elko (zie datasheet) zal hierdoor zelfs verlengd worden.

Een andere spanning uit de muur is geen probleem. De netspanning wordt in de transformator getransformeerd naar de gewenste spanningen. Dit zijn de secundaire spanningen. Deze secundaire spanningen is waar het om gaat want daar werkt je versterker mee. Kies dus een trafo met de zelfde secundaire spanningen maar dan een exemplaar met een primaire winding van 220 tot 240 Volt.

G.G.
11 januari 2011, 16:50
Zoek bij verelec gewoon wat je kan vinden en stuur een mailtje voor wat je niet kan vinden. Nico weet het zelf altijd wel te vinden of hij heeft een goed alternatief voor je.

Jambi
11 januari 2011, 16:54
En er zullen er nog vele en nog dommere volgen!!!!! :P

Ik was idd van plan gewoon te mailen wat ik niet kan vinden.

Thanks voor zover!

Thiez
11 januari 2011, 17:20
Leuk projectje de P1 van AX84. Ik heb hem zelf ook gebouwd, alleen dan andere trafo en een 6L6GC buis.
Het valt toch als je er aan begint wel even tegen hoor dat bouwen. Zeker als je wilt proberen alles te begrijpen wat je aan het bouwen bent. Gelukkig zijn hier op het forum redelijk wat mensen die echt weten hoe het zit en ook niet te beroerd zijn om je hiermee te helpen.
Als je zoekt op AX84 dan vind je ook vast mijn topic er wel bij. Denk dat het erg leerzaam is het eens door te lezen. Hoewel het theorie document van AX84 zelf ook al erg duidelijk is.

Wat betreft de trafo's kun je geloof ik dezelfde aanduiding gebruiken alleen dan uit de 300 serie. Dus de 369EX ipv 269EX. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, het beste kun je dat even vragen aan nico.
Nico (van verelec) geeft een zeer goede service en advies.

G.G.
11 januari 2011, 17:44
Met die domme vragen komt het wel goed. In november 2009 ben ik gestart met mijn eerste en ik ben nu met de derde bezig. Alledrie toch wel pitttige projecten. Aan het begin wist ik het verschil tussen stroom en spanning nieteens.... Nu begint het kwartje een beetje te vallen.

Het kost gewoon tijd en gun jezelf die tijd. Probeer niets in 2 weken te bouwen, maar trek er rustig enkele maanden voor uit.

Tip: koop van Blencowe het boek Designing guitar and bass tube preamplifiers ofzoiets. Het boek van Weber.... Titel weet ik niet, mmaar ruim 500 pagina's is ook redelijk bruikbaar als uitleg naast je schema.

Succes

Jambi
11 januari 2011, 17:55
Ik heb ook het boek van Morgan, nu over de mail het boek van Darr (dankzij MattelicA) en ben bezig in 'Gitaarelektronica' van Gerard Haas. Ik ben natuurlijk begonnen met het onmisbare boek 'Electronics for dummies'!!

Als ik er aan begin zal ike r zeker een hoop tijd voor uit trekken. ik wil het graag goed doen en vooral ervan leren voor volgende projecten.

Het boek van Blencowe heb ik thuis, begreep er alleen nog niet zo heel veel van moet ik eerlijk bekennen. Misschien maar eens een tweede poging wagen!

cannondale_01
11 januari 2011, 18:07
Designing Valve Preamps For Guitar And Bass
Bij Bol ga ik ook maar aanschaffen. Leer ik ook weer wat over de buizen reverb.

muziekschuur
11 januari 2011, 18:25
Net besteld. Tof.

Thiez
11 januari 2011, 18:53
Idd een zeer duidelijk en leerzaam boek. Wanneer je het eerste hoofdstuk gelezen hebt, heb je al het idee dat er een wereld voor je open gegaan is haha. Je denkt echt gelijk de pre-amp te snappen (wat achteraf natuurlijk niet blijkt te zijn maar er wordt al heel veel duidelijk met die uitleg).

G.G.
11 januari 2011, 20:41
Dat was inderdaad het boek dat ik bedoelde.

cluseau
11 januari 2011, 22:36
En er zullen er nog vele en nog dommere volgen!!!!! :P


Als je niet bang bent een vraag te stellen zul je veel en snel leren. GG is je in notime voorgegaan en heeft al veel berijkt. Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten en we zijn niet allemaal hetzelfde. Als je iets niet begrijpt stel gerust je vraag en ik weet zeker dat je hier antwoord krijgt. We weten alleen niet wat je niveau is, zou wel handig zijn als we daar een beeld van krijgen. Basiskennis van componenten, een multimeter en de wet van Ohm maakt het er allemaal wel gemakkelijker op. Je begrijpt de uitleg dan ook eerder. Anders ff googelen op die materie, voor de rest helpen we je wel.

succes
Frans.

Jambi
12 januari 2011, 13:57
Bedankt Frans! Fijn om te horen.

Ik heb intussen alleen nog maar gitaren gebouwd (ben aan de 4e bezig, zie bouwverslag elders op het forum) en wil ook beginnen met zelf elementen maken.

Ik weet al wat van de verschillende elementen in een versterker door veel te lezen. AX84 theorie dingen, verschillende boeken over versterkers, alleen ik denk dat het tijd wordt om er nu echt eens mee aan de slag te gaan, meestal maak ik dan de grootste stappen. Alleen het verschil tussen beginnen met gitaren bouwen en versterkers is dat je bij gitaren niet met hoge voltages werkt!

Als ik aan de slag ga laat ik hetw eten en kom ik weer met vragen!

Jambi
12 januari 2011, 16:35
@Thiez heb je een link van jouw bouwverslag?

tommus42
12 januari 2011, 16:56
Als je geen aanleg hebt voor hartritmestoornissen, en je werkt met 1 hand, is zo'n schok niet dodelijk. Kloten is het wel, 1 keer een van 490V, 33uF gehad.

Thiez
12 januari 2011, 16:57
Hier is een linkje naar mijn topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134558

Daar staan ook een heeele hoop domme vragen in waar je denk ik hoop uit kunt leren. Ook zou je misschien aan GG even een linkje kunnen vragen naar zijn topic. Daar heb ik ook erg veel informatie uit gewonnen.
Inmiddels begin ik de basis redelijk te begrijpen. Het is echt een kwestie van doorkrijgen wat er precies gaande is in zo een versterker. En voor jezelf alles helder krijgen.
Ik ben natuurlijk nog lang niet waar ik zijn wil maar de basis begint redelijk te dagen ;)

Jambi
12 januari 2011, 17:03
Thanks! Van G.G. heb ik inderdaad al doorgespit!

MaBerY
12 januari 2011, 17:06
Als je verder wilt studeren over gitaarversterkers dan zijn de boeken van
Kevin O'Connor van London Power ook leuke bronnen.

http://www.londonpower.com/catalog/index.php?cPath=3
Ik heb er een paar van (The Ultimate Tone 1 en Principles of Power) , en er staan heel veel tips en ideeen in waar ik er al een aantal van heb uitgeprobeerd.

Ik denk er over om de gehele TUT reeks aan te schaffen, maar dat wordt wel een duur grapje. 400 canadese dollars ~ 320 euro

Heeft iemand ze toevallig al en zijn ze de moeite waard?

Thiez
12 januari 2011, 17:17
Die principals of power lijkt me erg interssant. Ik zie dat er ook een stuk in staat over ringkern trafo's. Ben daar de laatste tijd beetje informatie over aan het zoeken. En welke nu de voorkeur en voordelen hebben voor een gitaaramp.

nico verduin
12 januari 2011, 17:50
Als je verder wilt studeren over gitaarversterkers dan zijn de boeken van
Kevin O'Connor van London Power ook leuke bronnen.

http://www.londonpower.com/catalog/index.php?cPath=3
Ik heb er een paar van (The Ultimate Tone 1 en Principles of Power) , en er staan heel veel tips en ideeen in waar ik er al een aantal van heb uitgeprobeerd.

Ik denk er over om de gehele TUT reeks aan te schaffen, maar dat wordt wel een duur grapje. 400 canadese dollars ~ 320 euro

Heeft iemand ze toevallig al en zijn ze de moeite waard?Ik heb er een paar liggen, Was niet echt onder de indruk. Anders kom je maar een keer een bakkie doen. Kan je ze zien....:seriousf::seriousf:

MaBerY
12 januari 2011, 23:59
Ik heb er een paar liggen, Was niet echt onder de indruk. Anders kom je maar een keer een bakkie doen. Kan je ze zien....:seriousf::seriousf:

Mwah, da's niet zo'n slecht idee inderdaad.
:p

Ik zal dat in gedachten houden