PDA

View Full Version : Supernovas - 4 Track Recordings



basswasp
11 januari 2011, 15:30
Kennen jullie dit? Je gaat met een bandje de studio in om een demo op te nemen. Op verzoek van de engineer speelt de drummer alles met clicktrack zijn partij in en daarna doe je de rest met overdubs. Ondanks dat je de engineer verteld dat het rauw, ongepolijst, live en vuig moet klinken wordt het resultaat een gladde, levenloze productie die verzuipt in de reverb.

Wij vonden het tijd om het eens anders te proberen. We leenden een laptop en een geluidskaart met 4 inputs. Gitaar is opgenomen met een SM57, basgitaar met een Sansamp VT Bass en drums met een Zoom H2 (stereo) voor het drumstel. Alles live gespeeld in een kleine ruimte met enorme overspraak. Zang is wel later overgedubt.

Het resultaat is hier te beluisteren: http://www.myspace.com/supernovastheband
Check de tracks Where I Live en Always Liked It.

Ik moet zeggen dat het resultaat van deze low-budget opname een stuk dichter in de buurt van de sound die we in gedachten hadden. Over ongeveer een maand zullen we weer nieuwe nummers hebben opgenomen, want op deze manier opnemen kost nog bijna niets ook!
Overigens weet ik dat er studio's zijn die wel goed rauwe rock op kunnen nemen, maar ik denk dat het bovenstaande wel een herkenbare situatie is voor veel bands.

Als jullie nog tips hebben voor goede studio's die niet te duur zijn, hoor ik het graag. Commentaar op de liedjes, opnames, mixen is ook welkom!


By the way, we spelen morgen (12/1/2011) in De Zolder in Groningen rond middernacht!

ateng
11 januari 2011, 16:29
Wat voor programma heb je gebruikt om op te nemen en af te mixen? Klinkt niet echt verkeerd maar de drum klinkt iets te ruimtelijk maar dat is niet raar als het met een Zoom H2 is opgenomen. Wat je kan doen is om met een klein mixertje de drum goed te micen en alles goed in verhouding instellen en daar een lijntje van pakken naar de geluidskaart.

Thoom42
12 januari 2011, 13:01
Als ik eerlijk ben vind ik de opnames niet top. Drum klinkt te ver weg, ligt niet lekker in de mix en veel dingen zitten elkaar in de weg. Hier is veel meer uit te halen! Je geeft het zelf al toe, dit kan beter. Nummers zitten prima in elkaar, zonde van het eindresult.

Gert-Jan
12 januari 2011, 14:02
Ik weet niet welke sound jullie nastreven.
Ik weet bij welke studio jullie ervaringen zo slecht zijn.
Ik weet wel dat ik dit een uiterst belabberde opname vind.....uitgaande van het streven naar studiokwaliteit

basswasp
12 januari 2011, 17:08
Bedankt voor het commentaar!


Voor het mixen heb ik Cubase gebruikt. Een mixertje gebruiken voor de drum kan, maar achteraf is er dan niet zoveel om in te stellen en is er ook niets meer aan te doen als het echt niet goed klinkt. We hebben een oefenruimte gehuurd, dus we hadden daar echt alleen een laptop en geluidskaart, geen monitoren om ter plekke iets te kunnen afluisteren.

Natuurlijk kan het beter, en daar streven we ook naar, maar voor een €0-opname is dit niet verkeerd, toch? Heb je nog tips voor deze specifieke mixen?

Gert-Jan, bij deze opnames heb ik het gevoel dat ik naar spelende band luister, in plaats van naar een studioproduktie. Wat vind je van het geluid van bijvoorbeeld Live at Leeds (The Who), The Kinks of Iggy Pop?

pasqual
12 januari 2011, 17:38
ik vind gezien de gebruikte methode het resultaat zo slecht nog niet. het klinkt inderdaad lekker levendig. dat de drums wat veraf klinken is niet zo zeer storend maar maakt de details wel moeilijk hoorbaar. het argument van Ateng om een mixertje te gebruiken is toch echt niet verkeerd. jij stelt dat je achteraf niets meer kunt bijstellen maar met je Zoom H2 valt er toch ook niets meer te veranderen? met een mixertje kun je vantevoren een zo goed mogelijke balans maken. je kan natuurlijk gewoon je Zoom mee laten lopen zonder deze door te linken naar je geluidskaart en bijvoorbeeld de basdrum en de snare opnemen en die later als afzonderlijke sporen in de opname zetten. heb je toch weer iets meer mogelijkheden.

volgens mij deed John Bonham van Led Zeppelin het niet veel anders dan een paar microfoons op de juiste manier te laten plaatsen en zijn drumsound klinkt toch echt niet slecht, dacht ik zo;)

lekkere rifs by the way, loopt lekker.

groeten Pasqual.

Thoom42
12 januari 2011, 18:41
ik vind gezien de gebruikte methode het resultaat zo slecht nog niet. het klinkt inderdaad lekker levendig. dat de drums wat veraf klinken is niet zo zeer storend maar maakt de details wel moeilijk hoorbaar. het argument van Ateng om een mixertje te gebruiken is toch echt niet verkeerd. jij stelt dat je achteraf niets meer kunt bijstellen maar met je Zoom H2 valt er toch ook niets meer te veranderen? met een mixertje kun je vantevoren een zo goed mogelijke balans maken. je kan natuurlijk gewoon je Zoom mee laten lopen zonder deze door te linken naar je geluidskaart en bijvoorbeeld de basdrum en de snare opnemen en die later als afzonderlijke sporen in de opname zetten. heb je toch weer iets meer mogelijkheden.

volgens mij deed John Bonham van Led Zeppelin het niet veel anders dan een paar microfoons op de juiste manier te laten plaatsen en zijn drumsound klinkt toch echt niet slecht, dacht ik zo;)

lekkere rifs by the way, loopt lekker.

groeten Pasqual.


Zelfs met een paar microfoons kun je betere opnames maken. En dat hebben Led Zeppelin en John Bonham gedaan.

TimoSomers
12 januari 2011, 23:50
Ik heb een keer drums opgenomen met 2 mics, en dan de PA opnemen als het ware (dus een goede mix maken en dan gewoon drums uitversterken met 2 mics, die gaan naar de PA en dan neem je met mic's de PA boxen op.

Dat klonk zo: http://www.youtube.com/watch?v=DebdUVP8zdY

Ook geen studio kwali maar wel lekker led zeppelin achtig.

(youtube verneukt btw de mix enorm.)

ateng
14 januari 2011, 01:35
Ik weet niet welke sound jullie nastreven.
Ik weet bij welke studio jullie ervaringen zo slecht zijn.
Ik weet wel dat ik dit een uiterst belabberde opname vind.....uitgaande van het streven naar studiokwaliteit

Hahaha damn! Ik heb wel veeel slechtere opnames gehoord en dat nog wel in de studio opgenomen dus wat dit betreft is het een leuke experiment wat geen cent kost.
Wat ik eerder zei, drum micen en goed instellen en voor de rest goed mixen. Volgende dag weer naar gaan luisteren en je zal het anders horen/beleven en probeer het dan weer goed af te mixen.