PDA

View Full Version : Nulfret



Jambi
11 januari 2011, 09:06
In mijn bouwverslag die hier staat: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=141949

heb ik de vraag gesteld of iemand ervaring heeft met een nulfret en wat de voor en nadelen zijn daarvan. Ik stel hem hier nogmaals!

Zal ik de toets een stukje weghalen en "gewoon" een nut plaatsen, of een nut en een nulfret?

Dootch
11 januari 2011, 09:51
Ik heb recent een 5-tal (bass) gitaren geintoneerd voor een bevriend leraar.
Bij 3 ervan heb ik de brug moeten compenseren om de intonatie van de losse snaren goed te krijgen.

De mogelijkheid ben je dan denk ik kwijt als je een nul fret installeerd.

De mensuur klopt namelijk dikwijls niet. De theoretische snaarlengte wordt negatief beinvloed door snaardikte en stijfheid. Die drie gitaren waren dus goed gefret , alle noten waren perfect, behalve de losse snaren die waren steevast te laag. (dikwijls als de originele snaren niet meer bestaan; een zeer oude fender had vroeger duidelijk veel dikkere snaren gehad en moest volledig gecompenseerd worden.

Hier zie je een voorbeeld (niet van mij )
http://web.mac.com/dennishook/iweb/www.guitarnutcompensation.com/home.html

Just my five cents, Ik weet namelijk niet waarom een nulfret wordt gebruikt en misschien zijn er wel grote voordelen aan

Woml
11 januari 2011, 09:55
Ik ben fan van de nulfret! :ok: Op mijn bouwsels doe ik het eigenlijk bijna altijd. En waarom?

- Gewoon, omdat het kan.
- Er zijn mensen die zeggen het verschil te kunnen horen tussen een snaar die eindigt op metaal en een snaar die eindigt op been. Ik hoor daar niet bij, maar ik vind het wel ergens raar dat alle noten op de hals eindigen op een fret, maar een zestal willekeurige nootjes niet. Dat is toch niet eerlijk, of zo...
- Je hoeft niet zo goed uit te kijken bij het invijlen van je topkam; door de nulfret krijg je je snaren automatisch op de juiste (= minimale) hoogte bij de kop. Dat neemt niet weg dat je er wel nauwkeurig mee om KAN springen als je wilt. Ik heb op de site van een bouwer gelezen dat hij ook altijd een nulfret plaatst, en heel precies de topkam invijlt, zodat de hoek die de snaar na de nulfret naar de topkam maakt, overeenkomt met de hoek die je zou krijgen als je de snaar daar had ingedrukt.
- En uit mathematisch oogpunt: de natuurlijke getallen beginnen bij 0!

Enige nadeel dat ik zou kunnen verzinnen, is dat mensen de nulfret kunnen zien als een gemakzuchtige oplossing om geen aandacht aan de topkam te hoeven besteden, ook al hoeft dat niet noodzakelijk zo te zijn.

EDIT: ik lees net de post hiervoor - je moet inderdaad wel opletten met de mensuur. Die moet je natuurlijk meten vanaf de nulfret, en niet vanaf de topkam! Maar als je dat doet, zou er geen probleem moeten zijn. In feite is het hetzelfde effect als wanneer je constant met een capo op de eerste fret (maar dan dus de nulde :D) zou spelen, dus dat zou niet meer of minder intonatieproblemen hoeven geven. Maar als je zo nauwkeurig luistert dat je zo'n gecompenseerde topkam nodig hebt, dan moet je het natuurlijk niet doen.

pueblo
11 januari 2011, 09:58
Just my five cents, Ik weet namelijk niet waarom een nulfret wordt gebruikt en misschien zijn er wel grote voordelen aan
ik dacht dat open snaren meer klonken als ingedrukte, hier wat wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Zero_fret
slecht kan het niet zijn, ik heb al vaker foto's gezien van dure gitaren met nulfret
(op wikipedia staat er eentje van een steinberger)
http://lims.musicradar.com/wp-content/uploads/2009/06/vigier-gv-series.jpg vigier voorbeeldje
beter voorbeeldje: http://www.vigierguitars.com/html/images/0Fret.JPG
een nulfret zal normaalgezien niet valser klinken dan andere fretten, tenzij je die natuurlijk volledig fout plaatst, maar aangezien er al een gleufje zit in het fretboard

Ukeloeder
11 januari 2011, 10:20
Volgens mij worden 0frets gebruikt zodat de toonkleur op iedere fret hetzelfde is. Een open snaar zal hetzelfde klinken als een gefrette snaar.
Op mijn door forumlid Oigun gebouwde Mosrite copy zit een nulfret, ik heb weinig tot geen stemmings problemen. De problemen die ik heb kan ik (nog) niet herleiden naar de zerofret. De gitaar is (op mijn verzoek) voorzien van een fabrieks rollerbrug waaraan (blijkt nu) een en ander niet helemaal jofel is, bovendien is de stringguide gemaakt (wederom op mijn verzoek) van rendiergewei ipv het gebruikelijke aluminium of been.
http://i1176.photobucket.com/albums/x340/dutchlefty/Decorated%20images/happynewgunguitardayinside002.jpg

Jambi
11 januari 2011, 12:07
bedankt voor de reacties! ik denk dat ik het toch maar eens ga probere met een nulfret. Ik hou sowieso wel van een lage actie en als ik voor de nulfret kies, kan ik alter altijd de boel nog aanpassen. Andersom gaat dat lastiger!

Thanks!

Triggy
11 januari 2011, 14:43
Ook Gretsch heeft eind jaren vijftig op verzoek van endorser Chat Atkins een aantal modellen uitgerust met een nul-fret.....i

niekb
11 januari 2011, 15:24
Ik ben ook fan van 0 fret, heb het nog nooit gebruikt op een project maar vind het wel erg fijn spelen.

Ik zeg gewoon doen.

Hedge
12 januari 2011, 14:10
Ik vind een 0-fret ook erg prettig. Wel is de slijtage van deze fret soms fiks. Ik heb een oude Framus gehad. Deze is is gevlakt en heeft een nieuwe 0-fret gekrgen omdat de snaren en ingesleten waren.

Thunders1988
12 januari 2011, 15:19
Ligt het aan mij of snap ik dit systeem niet volledig?
Hoe zit het met de neckangle en brughoogte bij zo'n nulfret?
Is zo'n nulfret hoger dan de andere frets of niet gevlakt of...
:???:
Ik vind het zeker iets interessants, maar vraag me af of je anders te werk moet gaan...

aaronstonebeat
12 januari 2011, 16:15
Ligt het aan mij of snap ik dit systeem niet volledig?
Hoe zit het met de neckangle en brughoogte bij zo'n nulfret?
Is zo'n nulfret hoger dan de andere frets of niet gevlakt of...
:???:
Ik vind het zeker iets interessants, maar vraag me af of je anders te werk moet gaan...

Het maakt helemaal niet uit; de halshoek hangt, net als bij 'normale' halzen af van de hoogte van de brug.

De 0-fret kan precies even hoog zijn als de andere frets; het is alsof je de snaren indrukt in de nulde positie. Als het goed is, heb je bij een gewone topkam ook geen fretbuzz als je een snaar indrukt in de eerste positie.

Het verschil is dat de snaren in de breedte van de hals in positie worden gehouden door de retainer achter de 0-fret. De diepte van de sleufjes wordt nu ahw vervangen door de hoogte van de 0-fret, en die is vanzelf perfect als de rest van de hals goed is gemaakt.

oigun
12 januari 2011, 17:43
Ik heb een gitaar en een bas gebouwd met een nulfret en het werkt prima. Nadeel ten opzichte van een topkam zou kunnen zijn dat je een gewone topkam ook nog iets terug zou kunnen vijlen bij bepaalde snaren om de intonatie nog beter te krijgen, maar daar heb ik me (nog) niet echt in verdiept.