PDA

View Full Version : voor de bedrading



feegflor
11 januari 2011, 00:17
ik heb nou een body en een neck (explorer style:mmmm:) maar de brug en de weg naar de "controle kamer" zijn niet geboord:makeup:. hoe kan ik dit het beste doen?? :???:

aaronstonebeat
11 januari 2011, 23:51
Met een lange boor.

Wat bedoel je met 'de brug is niet geboord'? De gaten voor de studs van de brug of een kanaaltje voor de aardeverbinding?
Plaats eens een foto, dat praat wat makkelijker over waar mogelijk moeilijkheden te verwachten zijn.

feegflor
12 januari 2011, 18:04
ja sorry dit was nogal gehaasd geplaatsd en daarna geen tijd meer gehad.

voor de brug moeten beide nog geboord worden.

EDIT: het is een Tune-O-Matic brug

foto's:

http://i356.photobucket.com/albums/oo9/feegflor/DSC00492.jpg

het hele pakket.

http://i356.photobucket.com/albums/oo9/feegflor/DSC00494.jpg

ruimte voor de humbuckers

http://i356.photobucket.com/albums/oo9/feegflor/DSC00497.jpg

achterkant
http://i356.photobucket.com/albums/oo9/feegflor/DSC00503.jpg
halsverbinding

http://i356.photobucket.com/albums/oo9/feegflor/DSC00507.jpgmeegeleverde humbucker (1 van de 2 uiterraad)

aaronstonebeat
12 januari 2011, 18:40
Ha, dat is een stuk duidelijker.
Met een lange boor (vlinderboor van 8 of 10 mm, of daaromtrent, dikker is meer werk en niet nodig) zou ik vanuit de neck pocket een gat boren naar de uitsparing voor het halselement; en dan vanuit diezelfde uitsparing naar de holte voor de electronica.
(goed mikken en in de gaten blijven houden; het is mij weleens gebeurd bij het maken van een lange tunnel dat de boor zijn kop 'boven water' uitstak; zo'n lange boor zoekt zijn eigen weg door de zachtste delen van het hout)

Het boren van de gaten voor de studs van de brug is een delicaat klusje dat je vooral moet laten voorafgaan door zeer nauwkeurig meten. Het boren zelf doe je het best met een kolomboor, zodat de gaten echt haaks op het oppervlak staan. Ik heb geen idee hoe het voor een explorer uitvalt, maar helaas zijn de meeste kolomboortjes net te klein bemeten voor dit soort klussen; de kolom zit dan in de weg en je komt met de boor net niet op de plaats waar je moet zijn.

Je zou wel met een kolomboor een geleider voor een handboormachine kunnen maken. Dan kun je met de hand de body een klein stukje voorboren en vervolgens met de geleider en de handboor de gaten op diepte maken.

Het kan helemaal uit de hand maar het is eigenlijk een fors toeval als het dan helemaal recht is.
Zelfde verhaal voor de studs van het staartstuk.

Als laatste moet je dan nog een kanaaltje boren vanaf één van de studs van de brug of het staartstuk naar de elektronica-holte zodat uiteindelijk de snaren met de aarde van het elektronische circuit kunnen worden verbonden.

piezo
12 januari 2011, 19:46
Ha, dat is een stuk duidelijker.
Met een lange boor (vlinderboor van 8 of 10 mm, of daaromtrent, dikker is meer werk en niet nodig) zou ik vanuit de neck pocket een gat boren naar de uitsparing voor het halselement; en dan vanuit diezelfde uitsparing naar de holte voor de electronica..@Aaron:Ik hoop toch dat je de uitsparing voor het brugelement bedoelt

aaronstonebeat
12 januari 2011, 19:49
@Aaron:Ik hoop toch dat je de uitsparing voor het brugelement bedoelt

O ja, natuurlijk :sssh: Excuses voor mijn slordigheid.

Naar het brugelement.

Gearjunkie
12 januari 2011, 21:31
Als het met een kolomboor direct in je body niet lukt, boor je in een stevig (hardhouten) blokje een gat met een kolomboor. Dit blokje gebruik je dan als geleider voor je boormachine.

Wat Aaron zegt, meten, meten, meten en dan nog tig keer controleren. De studs moeten echt precies goed zitten.

feegflor
12 januari 2011, 22:48
dat heeft toch iets met de scale te maken??

weten jullie ook misschien waar ik deze info kan vinden want ik heb wel 2 pdf bestandjes met mallen maar geen afmetingen waar de studs moeten.

aaronstonebeat
12 januari 2011, 23:04
De info is hier, op vele plaatsen vindbaar.

Monteer de hals en de mechanieken voor beide E-snaren.

Gebruik snaren, of beter nog eindjes touw, die je vanaf de mechanieken strak kunt trekken zodat ze mooi parallel met de rand van de toets lopen en over de buitenste twee zadels van de brug (wat stukjes tape kunnen hier onbetaalbare diensten bewijzen).

Voor de afstand van de brug tot de topkam neem je 2 x de afstand van de rand van te topkam tot het midden van de 12de fret + 1 a 2 mm voor de dunne e en ongeveer 4 mm voor de dikke E (meet hier waar de 'snaren' over de zadels lopen, niet waar de studs uitkomen want dat is een beetje verder naar voor en achter). Dan zou je uiteindelijk als je het voltooide product gaat intoneren zo uit moeten komen dat de zadeltjes gemiddeld mooi over het midden van de brug lopen.

D3nnis
13 januari 2011, 12:15
Ik vraag me af of je het gaat redden om van de brugelement-uitsparing naar de electronicaruimte te boren.
De hoek waaronder je de boor kunt zetten, wordt bepaald door de grootte van de brugelement-uitsparing, en als ik de foto's zo bekijk, is de electronicaruimte best een eind van de brugelement-uitsparing vandaan. Ik zou in ieder geval even heel goed bekijken of je niet met je boor al in de achterkant uitkomt, voor je de electronicaruimte bereikt hebt!

aaronstonebeat
13 januari 2011, 13:54
Ik vraag me af of je het gaat redden om van de brugelement-uitsparing naar de electronicaruimte te boren.
De hoek waaronder je de boor kunt zetten, wordt bepaald door de grootte van de brugelement-uitsparing, en als ik de foto's zo bekijk, is de electronicaruimte best een eind van de brugelement-uitsparing vandaan. Ik zou in ieder geval even heel goed bekijken of je niet met je boor al in de achterkant uitkomt, voor je de electronicaruimte bereikt hebt!

Daarom moet je ook een lange boor gebruiken, zeg een centimeter of dertig; dan zit de machine zelf al niet in de weg. Als je daarbij niet helemaal onderin element-gat begint te boren maar ergens halverwege de zijwand kun je behoorlijk vlak richting de elektronica-ruimte gaan.

feegflor
13 januari 2011, 15:37
iedereen bedankt voor de reacties.

nou had ik nog een vraagje over de brug.
ik heb hier ook een les paul staan met zelfde lengte hals en ook met Tune-O-Matic brug. zou ik de positie van deze brug kunnen overnemen voor de studs van mijn bouwpakket.

aaronstonebeat
13 januari 2011, 16:44
Het kan nooit kwaad om naar andere gitaren te kijken; zeker zo'n vergelijkbaar type.

Maar toch goed uitmeten op de gitaar zelf; nooit klakkeloos iets overnemen.