PDA

View Full Version : Hoeveel jaar gitaarles...



zero-priest
10 januari 2011, 18:18
Hallo, ik heb een vraagje, hoeveel jaar gitaarles moet je hebben voor je zelf liedjes kan maken? Denk aan bijv. muziek van Led Zeppelin, Radiohead of Nick Drake
Ik ben namelijk 24 (en ik kan alleen wat basisakkoorden maar nooit les gehad) en ik wil nog doorbreken met zelfgemaakt muziek, als ik melodieen of wat liedjes maak klinkt het goed maar het is nog wat te makkelijk in de oren, daarom vraag ik me af hoe lang je nodig hebt voor je een beetje goed muziek kan maken.
Hoe lang zijn jullie bezig met gitaarles en na hoeveel jaar kan je zelf goed je eigen muziek maken?

refused199
10 januari 2011, 18:30
Die eindeloze discussie over de waarde van gitaarles en hoelang je al speelt.. dat zegt toch lang niet alles? Misschien ben je al tien jaar bezig en bak je er nog steeds niets van. Of juist andersom, na een paar jaar spelen, een geweldig succes. Daar kun je toch geen standaard waardes aan hangen?
En daarbij, succes met doorbreken. Maar vooral houd plezier in het spelen:cheerup:

ShredTallicA
10 januari 2011, 18:38
Succes met doorbreken :ok: En over gitaarles, hoe langer hoe beter!

D-string
10 januari 2011, 18:39
Ik zeg dit is een hit! (http://www.youtube.com/watch?v=pBngxS0YHvc)

zero-priest
10 januari 2011, 22:00
Maar vooral houd plezier in het spelen:cheerup:
Jazekers, heel belangrijk! Al breek ik niet door, dan nog is het heerlijk om gewoon muziek te maken en te spelen, maar ja om er je brood mee te verdienen zou natuurlijk helemaal lekker zijn:supercool:

ShredTallicA
10 januari 2011, 22:10
Houdt er wel rekening mee dat die kans belachelijk klein is en dat je hoogstwaarschijnlijk nooit je brood ermee kan verdienen. Niet om je te demotiveren, zeker niet. Maar niet dat je het gaat doen om net als de anderen rijk en beroemd te worden. Die tijden liggen ver achter ons :sssh:

Tot zover mijn ouwe-lullen-van-een-niet-zo-oud-lulletje toespraak.

Harry
11 januari 2011, 10:21
in feite heb je geen les nodig om liedjes te schrijven, maar als je het gevoel hebt dat je tegen je beperkingen aanloopt kun je toch beter op les gaan. Dan merk je vanzelf wel wanneer je je zelf 'goed genoeg' vindt.

Plant
11 januari 2011, 18:06
Alles bij elkaar heb ik ook niet heel veel les gehad. Ben ook niet zo van de theorie. Heb mezelf e.e.a. geleerd, waaronder fingerpicking (want dat deed mijn leraar zelf niet). En op het gehoor van alles uitzoeken. Noten lezen kan ik wel en kan i.c.m. anderen spelen handig zijn.

Het heeft me er nooit van weerhouden om zelf muziek te schrijven en zelf op te nemen. Je lijkt goede muziek maken af te meten aan het aantal jaren les dat je hebt gevolgd. Goede (of slechte) muziek kun je niet definiëren, iedereen vind (gelukkig) iets anders. Je mag best kritisch naar jezelf zijn als je zelf je muziek al te makkelijk in de oren vind. Maar een ander beoordeelt jouw muziek toch anders dan jijzelf.

Mensen van het conservatorium kunnen b.v. hele virtuose, bijna niet na te spelen muziek maken, die niet om aan te horen is. Modern klassiek of piep knor jazz. Terwijl anderen die misschien maar 3 akkoorden kennen (veel liedjes bestaan uit niet meer) liedjes maken die je raken.

Niet druk om maken zou ik zeggen. En als je dat wel doet, gericht werken aan wat je wilt veranderen / verbeteren.

Goeiemorgen
12 januari 2011, 00:40
Groote deels ligt het aan je presentatie en het gevoel wat je bij andere opbrengt en daarvoor hoef je echt niet goed te zijn in gitaar spelen.

TimoSomers
12 januari 2011, 00:57
urenmakenurenmakenurenmakenurenmakenurenmakenurenm aken.

Is the only way, zo heb ik het ook gedaan (zonder les).

Brewskie
12 januari 2011, 08:27
urenmakenurenmakenurenmakenurenmakenurenmakenurenm aken.

Is the only way, zo heb ik het ook gedaan (zonder les).

En ik denk dat Timo een mooi reclamebord is voor de self-made-guitarist.

En de vader van Joe Bonamassa zei: De meeste mensen realiseren zich niet dat Joe meer uren op de gitaar heeft gespeeld als oude gitaristen die hun hele leven hebben gespeeld. Volgens mij heeft Joe ook nooit les gehad.

EuroCinema
12 januari 2011, 10:23
Er is zo'n algemene regel dat je ergens goed in bent na 10.000 uur studie of tien jaar ervaring. Dat is geen gekke regel. Hoe lang je les hebt zegt niks, het gaat om de uren die je er verder insteekt. Als je een uur voor elke les je oefeningen even snel doorspeelt en dan bij de leraar aankomt met "ik had het druk deze week", ben je na 20 jaar les nog nergens. Verder is mijn bescheiden mening dat muziek maken draait om interactie met medemuzikanten en publiek, en dat leer je alleen maar zoveel mogelijk door op te treden.

Verder... gitaristen breken niet door, op een heel enkele supervirtuoos na die dan na 30 jaar sappelen in de Boerderij in Zoetermeer voor een zaal vol hobbygitaristen mag spelen. Als je wilt "doorbreken" zou ik óf zangles nemen en de gitaar laten voor wat-ie is, óf alle kroegen afstruinen tot je de volgende Dinand of Anouk hebt gevonden en zorgen dat je daar vriendjes mee wordt. Als je dan cool maar niet té opvallend op het podium kan staan en zorgt dat je de juiste blousejes en kapsels hebt, kom je een heel eind met 10 basisakkoorden en een paar goeie blueslicks.

Overigens hebben opvallend veel van de grote rock/popsterren geen muziekopleiding, maar een kunstopleiding (Pete Townsend, Freddie Mercury, David Byrne, Eric Clapton, Bryan Ferry, David Bowie, Jimmy Page, Keith Richards om er maar een paar te noemen). Ergens logisch, want in pop/rock gaat het om ideeën en niet om virtuositeit.

zero-priest
12 januari 2011, 16:38
Ik zing er ook wel bij, dat wel.
En inderdaad uren maken, dat is waar ja.
Verder snap ik wel dat er wordt gezegd dat je met 3 akkoorden al ver kan komen, maar de meer akkoorden je kent, des te meer keuze je hebt om er iets van te maken, dus daar ga ik wel op oefenen hoor.

Demoi-crazy
12 januari 2011, 18:14
Oefenen, proberen wat goed klinkt, opnieuw proberen en blijven oefenen....

5 jaar geleden pakte ik voor het eerst een gitaar op en sindsdien heb ik em niet meer neergelegd. Ik heb mezelf alles geleerd zonder enige les. Na 1 jaar ben ik begonnen met een band en nog een jaar verder schreef ik de nummers en de teksten.... Ok, het zijn geen symfoniën maar het rockt en we hebben er plezier mee... luister maar......

http://vi.be/magnetism

Groeten en succes...

F

ShredTallicA
12 januari 2011, 22:57
Er is zo'n algemene regel dat je ergens goed in bent na 10.000 uur studie of tien jaar ervaring.

Dat is 2.73972603 uur per dag :dontgeti: Misschien dat ik dan íétsjes minder dan 10 jaar erover doe :seriousf:

Augusti
13 januari 2011, 18:36
Ik denk een sterke melodielijn meer kans heeft in een hit dan heel goed gitaar te kunnen spelen.

Versta mij niet verkeerd (geef zelf ook les) goed gitaarspelen heeft zijn voordelen maar maakt je niet persé een goede songwriter.

Maar gitaarspelen is ook zalig hé :)

zero-priest
14 januari 2011, 21:35
Ik denk een sterke melodielijn meer kans heeft in een hit dan heel goed gitaar te kunnen spelen.

Maar des te meer gitaarkennis je hebt(dus ook meer in de praktijk kent) des te meer variaties kan je in je melodie brengen toch?

Plant
15 januari 2011, 01:58
Maar des te meer gitaarkennis je hebt(dus ook meer in de praktijk kent) des te meer variaties kan je in je melodie brengen toch?

Om een melodielijn te bedenken heb je niet per sé een gitaar nodig toch? Om meer variatie in die melodie te brengen ook niet denk ik.
Zelf denk ik bij de gitaar dan meer om iets aan de begeleiding te doen, b.v. minder voor de hand liggende akkoorden te kiezen die ook prima bij de melodie passen. Of misschien bedoel je dit?

Wat ik hooguit wel eens op de gitaar doe is koortjes uitzoeken. Je hebt de melodie, maar wilt er in een refrein een 2de en 3de stem bij. Als ik er zo op het gehoor niet uitkom, probeer ik op de gitaar drieklanken te vinden die de melodie goed volgen (1 ervan is dus de melodie zelf), schrijf die uit en ontleed daar dan de 2 andere zangpartijen uit. Die oefen ik dan apart voor het inzingen.

Fenderfan
20 januari 2011, 23:54
Hallo, ik heb een vraagje, hoeveel jaar gitaarles moet je hebben voor je zelf liedjes kan maken? Denk aan bijv. muziek van Led Zeppelin, Radiohead of Nick Drake
Ik ben namelijk 24 (en ik kan alleen wat basisakkoorden maar nooit les gehad) en ik wil nog doorbreken met zelfgemaakt muziek, als ik melodieen of wat liedjes maak klinkt het goed maar het is nog wat te makkelijk in de oren, daarom vraag ik me af hoe lang je nodig hebt voor je een beetje goed muziek kan maken.
Hoe lang zijn jullie bezig met gitaarles en na hoeveel jaar kan je zelf goed je eigen muziek maken?

Een gitarist is nog geen componist. Ik zou voor de zekerheid toch maar niveau 4 gaan halen mocht je dat nog niet hebben. Doorbreken kan altijd. Maar als je jezelf op je 24-e nog gaat afvragen hoeveel jaren les je daarvoor moet hebben dan denk je iets te kort door de bocht.

Doorbreken is grofweg mogelijk op twee manieren:
1) je gaat 10 jaar intensief op les (20uur in de week oefenen), en je speelt de sterren van de hemel maar kan geen liedje schrijven. Bekend door technisch begaafdheid zullen we maar zeggen. Zegt dus niets over componeer skills. Jij bent dan 34 en dus te oud om nog iets te betekenen voor de jeugd. Geen doorbraak dus.
2) Je bent geen noemenswaardig talent (technisch gezien) maar bent in staat emotie in nummers te brengen en hieruit aanstekende composities te maken. Dan kan het snel gaan. IN jou geval een bijkomstigheid: Als jij zo,n talent geweest zou zijn, had je het hier niet hoeven vragen. JE had het zelf al geweten.

Niveau 4 dus maar doen ?

caliban
21 januari 2011, 00:04
Geniale ingevingen komen op onverwachte momenten. Goeie zanglijnen ook dus, en dat is denk ik wat vaak een nummer maakt. Niet hoe technisch je kan spelen. Lessen houden daarbij vaak zelfs je creativiteit tegen.

D-string
26 januari 2011, 10:59
Lessen houden daarbij vaak zelfs je creativiteit tegen.

Hier moest ik aan denken toen ik het volgende zag:
van 24.04 tot 24.54 (http://player.omroep.nl/?aflID=12040639)

zero-priest
26 januari 2011, 11:40
Een gitarist is nog geen componist. Ik zou voor de zekerheid toch maar niveau 4 gaan halen mocht je dat nog niet hebben. Doorbreken kan altijd. Maar als je jezelf op je 24-e nog gaat afvragen hoeveel jaren les je daarvoor moet hebben dan denk je iets te kort door de bocht.

Doorbreken is grofweg mogelijk op twee manieren:
1) je gaat 10 jaar intensief op les (20uur in de week oefenen), en je speelt de sterren van de hemel maar kan geen liedje schrijven. Bekend door technisch begaafdheid zullen we maar zeggen. Zegt dus niets over componeer skills. Jij bent dan 34 en dus te oud om nog iets te betekenen voor de jeugd. Geen doorbraak dus.
2) Je bent geen noemenswaardig talent (technisch gezien) maar bent in staat emotie in nummers te brengen en hieruit aanstekende composities te maken. Dan kan het snel gaan. IN jou geval een bijkomstigheid: Als jij zo,n talent geweest zou zijn, had je het hier niet hoeven vragen. JE had het zelf al geweten.

Niveau 4 dus maar doen ?
Ten eerste kan ik wel aardig liedjes schrijven en ik vind zeker dat ik wel het talent heb, iedereen in mijn omgeving zegt dat ik er echt meer mee moet doen. En dat wil ik dus ook.
Maar waar ik het nou van moet hebben is mijn zang, want mijn gitaarspel klinkt best wel basic, en ik wil het wat meer sophisticated spelen, ik zal proberen een voorbeeld te geven door een liedje te laten horen die ik zelf geschreven hebben, dan snap je het wat meer, maar hoe ik dat op internet moet zetten is me nog even een raadsel, weet iemand hoe dat te doen?
En verder, wat is niveau 4?

zero-priest
26 januari 2011, 11:56
Goed laat dat doorbreken maar achterwege, ik ben toch zelfverzekerd dat me dat wel lukt mits ik aardig kan gitaarspelen.
Laat ik het dan zo vragen, als je 40 uur per week oefent, hoe goed kan je dan spelen na een jaar?

Martijn-w
26 januari 2011, 12:51
Tja, dat doorbreken heb je wel erg veel vertrouwen in.
Er zijn duizenden mensen in Nederland die er talent voor hebben, maar die ook niet doorbreken. Je moet gewoon lekker muziek maken voor je eigen plezier. Mocht je dan toch doorbreken, dan is dat mooi meegenomen.

zero-priest
26 januari 2011, 13:44
Daar zit wat in...