PDA

View Full Version : Nieuw in 'geluidland' en een paar vragen



Aikara
10 januari 2011, 15:10
Hallo!

Binnenkort gaan we met onze band voor het eerst optreden. Gaat helemaal goed komen, so far so good ;). Alleen nu komen ook 'die andere' aspecten om de hoek kijken. En aangezien ik daar nog niet zo veel kaas van gegeten heb, kom ik hier terecht.
Zo is bijvoorbeeld een aandachtspunt hoe het geluid op die betreffende avond geregeld gaat worden. Schijnbaar wil de zaal waar we gaan optreden het geluid direct uit de versterker naar de PA loopen om vanuit daar het zaalgeluid te verzorgen. Ze willen blijkbaar niet beginnen aan het plaatsen van een microfoon voor het cabinet en op die manier het geluid te versterken.
Ik vroeg me af wat hier de achterliggende gedachte van kan zijn. Is het nu zoveel moeilijker om een microfoon op een standaard voor een gitaarcabinet te zetten? Ik wil namelijk ook de karakteristieken van m'n cabinet behouden voor het zaalgeluid.

Daarnaast vroeg ik me af hoe ik mijn set rechtstreeks op een PA aan moet sluiten. Wellicht dat deze vraag op het rack gear forum gesteld moet worden, maar ik probeer het toch maar even hier ;). Ik speel op een Engl E570 voorversterker met een VHT 2/50/2 poweramp. Moet ik de Engl aansluiten op de PA of juist de VHT? In het eerste geval: wordt het signaal van vóór de effectloop of het signaal ná de effectloop naar de PA gestuurd?

Hopelijk kan iemand van jullie me vooruit helpen!

pimmetje
10 januari 2011, 17:40
Dat zal dan waarschijnlijkdirect uit je E570 gaan. Daarmee kan 't zowel via de XLR-uitgangen als de jack-outputs. (ik neem aan dat dat alles ook de fx-loop meeneemt in 't geluid).

Dat soort outputs voor direct naar een mixer zit volgens mij niet op je VHT.
Je mist dan in je zaal (+ monitor) geluid dus niet alleen je speakers, maar ook je VHT *.

Ik zou 't denk ik niet zo maar accepteren. Dan neem ik zelf nog wel een mic en standaardje mee. Gelukkig heb ik niets met line-out :D.

Het is trouwens helemaal niet zeker of in de zaal je VHT en speakers gemist gaan worden. Geluidsmannen zat die een prima geluid uit PODs en andere zooi kunnen halen (is ook enigszins genre-afhankelijk). Ik zou nog 's rustig met hen bellen over het hoe of wat... of langsgaan met een technisch lijstje. Onder een kopje koffie kan een boel duidelijk worden en dat scheelt weer onnodige stress.

* Tenzij je natuurlijk zo luid staat met die apparaten over 4x12" dat 't zaalgeluid er niet meer toe doet.

Aikara
10 januari 2011, 17:48
Ik heb eens even zitten zoeken op het forum, en als ik het goed begrijp is de kwaliteit van zo'n XLR output naar de PA nou niet echt fantastisch. Eigenlijk wil ik dus inderdaad per se dat er een mic voor mn cabinet komt te staan (of eigenlijk 2, want verschillende speakers in het cabinet). Maar volgens de andere gitarist (die contacten heeft bij de zaal waar we spelen) willen ze daar niet beginnen aan mics en moet alles rechtstreeks de PA in (muv drums). Vandaar dat ik me afvraag hoeveel moeite het nu is om zo'n mic te plaatsen.

berolios
10 januari 2011, 18:58
Gewoon één mic laten plaatsen. 2 heeft geen zin in dit geval.
Je versterker/ cabinet combinatie maakt een groot deel van je sound, dat omzeilen werkt niet. Getuigt van weinig kennis van zaken aan de kant van de geluidstechneut.

Let erop dat jullie het podiumvolume beperkt houden. Als het te hard is, maar jullie je zelf niet goed genoeg kunnen horen, zet dan eens je versterkers aan de zijkant van het podium, het podium opgericht (ipv de zaal ingericht). Het werkt ook vaak goed om je cabinet een beetje te kantelen (blokje hout eronder leggen), zodat de speakers netjes op je snuffer gericht staan. Dan hoef je ze minder hard te zetten om jezelf goed te horen.

Succes ermee !

Han S
10 januari 2011, 20:51
Luister naar berolios, daar heb je wat aan. Ik begrijp nooit waarom er nog steeds gasten zijn die denken dat het geluid wat uit een versterker komt goed kan zijn. Hang er een hi fi luidspreker aan en je begrijpt meteen waarom je dat niet wilt horen. De gitaarspeaker is een belangrijk onderdeel van het totaalgeluid.

En hoe moeilijk kan het zijn om inplaats van een DI, een microfoon aan dat snoertje te hangen en er even een statief bij te halen. Ben je minstens een halve minuut mee bezig. Ik heb nog nooit, ik zeg nooit het line out geluid van een gitaar amp gebruikt.

Microfoon er voor en gaan, klaar.

Baker
10 januari 2011, 21:10
Ik vind het op zijn minst arrogant te noemen dat de geluidsmensen van die zaal op voorhand al weigeren om een mic te plaatsen en een kant en klaar mengtafel signaal eisen. Maar goed, het kan ook onkunde of onwetendheid zijn. Volg het advies van Pimmetje op, en ga eens praten met die lui.

schwalbe
10 januari 2011, 21:23
Laat me raden... het is geen zaal maar een kroeg.
Ze zijn niet bang voor die mic, ze zijn bang voor de speakercab die erachter staat. Die gaat in 99% van de gevallen te hard. En dan krijgen ze de gemeente op hun dak. Waarschijnlijk hebben ze slechte ervaringen met mensen die beloven dat ze echt niet te hard zullen gaan en willen ze dus 100% controle over het volume. de enige manier om dit goed op te lossen is met ampmoddelling.

Aikara
11 januari 2011, 00:19
Thanks voor alle reacties!

Ik zit er zelf wel een beetje hetzelfde in als jullie. Koop desnoods zelf wel een mic met standaard.
Het optreden is in een jeugdcentrum waar vaker optredens zijn en schijnbaar willen ze altijd de versterker direct in de PA pluggen. Waarom weet ik niet.
Ik heb me verder inderdaad al voorgenomen om van tevoren even te bellen en kijken waar precies het knelpunt zit. Wilde van tevoren even zeker weten dat ik niks geks zeg dat het een hele kleine moeite is om even een microfoon voor een cabinet te zetten ;).

berolios
11 januari 2011, 00:46
Direct zelf een mic kopen is niet iets dat zomaar aan te raden is.

Waarschijnlijk is er inderdaad een achterliggende reden waarom dit bij dit podium zo gedaan wordt.

[1] het heeft met volume, overlast en controle te maken, daarom ook mijn suggesties om het podiumvolume / overlast te beperken door de versterkers slim neer te zetten

[2] de geluidstechneut van dienst wil het per se zo, om wat voor reden dan ook


Natuurlijk is er dan ook nog altijd de combi van deze twee :soinnocent:...

Je hebt de grootste kans op succes (gemic'd cabinet) als je iets aan de onderliggende redenen doet. Een rustig belletje vooraf kan wellicht wonderen doen als je duidelijk maakt dat je snapt waar het knelt en bereid bent daarin mee te denken.

Amp modeling is dan misschien beter dan line-out, maar ZEKER geen goede oplossing ! De juiste oplossing is rustig aan doen op het podium en je cabinet miken.

Veel meer input en advies dan dit kan ik niet geven. Succes ermee en maak er een feestje van !

p.s. Wil je per se toch een eigen mic kopen, check de Sennheiser 906 eens (niet de 606 kopen!). Die klinkt erg goed en je hebt geen statief nodig.

pimmetje
11 januari 2011, 12:27
p.s. Wil je per se toch een eigen mic kopen, check de Sennheiser 906 eens (niet de 606 kopen!). Die klinkt erg goed en je hebt geen statief nodig.Met het gevaar het onderwerp reddeloos te kapen :D : waarom precies niet die 606?

Toevallig hebben we met de band de 606 voor verschillende toepassingen vergeleken met andere mics.
Voor het uitversterken van amps was 't na een paar pogingen met andere mics vooral de klassieke vergelijking SM57 vs E606. Daar kwam voor ons geluid (en naar onze smaak) de 606 toch echt beter uit de verf dan de op dat gebied vaak gebruikte en geroemde SM57.
Dat er geen statief nodig is, is idd nog een extra voordeel.

Ik heb overigens nu net maar ff een E609 besteld om 'm zelf goed te kunnen vergelijken :D, maar wat info van anderen is natuurlijk nooit weg.

berolios
11 januari 2011, 17:46
Heel effe snel dan:
Ik vind het transient gedrag van de 906's veel beter tov 606, ze klinken strakker, natuurlijker en prettiger. De 606 vind ik persoonlijk wat rommelig overkomen soms.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ze niet bruikbaar zijn, maar een ieder die voor aanschaf staat, raad ik aan 906's te nemen.

Musicproductions
3 februari 2011, 16:13
p.s. Wil je per se toch een eigen mic kopen, check de Sennheiser 906 eens (niet de 606 kopen!). Die klinkt erg goed en je hebt geen statief nodig.[/SIZE][/QUOTE]


Ik heb overigens nu net maar ff een E609 besteld om 'm zelf goed te kunnen vergelijken :D, maar wat info van anderen is natuurlijk nooit weg.
De 609 is niet hetzelfde al de 906 waar Berolios het over heeft. Maar is we toch aan het vergelijken zijn......

iemand een mening over de e606, e609 en e906?

pimmetje
3 februari 2011, 16:25
Sorry, ik bedoelde ook een 606.
Overigens nu de 906 ook binnen... dus over een tijdje heb ik een mening :D.

Jimi Hendrix
3 februari 2011, 19:14
mmm de 606 heb ik.
Ik heb 'm bij studioopnames wel eens met succes gebruikt in een nummer dat niet op gitaar hangt maar waar de gitaar wat dieper in de mix ligt maar toch 'brutaal' moet klinken. Dat werkte wel ivm de presenceboost die de mic heeft.

Wat mij betreft geen mic voor gitaren die meer voorin moeten liggen, dan is ie veel te schreeuwerig.

van de 906 heb ik wel eens opnames van mezelf gehoord van optredens (multitrack). Een heel ander verhaal, veel breder geluid en minder schreeuwerig.

ThaBluesBreaker
4 februari 2011, 01:05
Heb je wel een uitgang op je versterker? Ik heb een VOX AC15 en daar zit het er niet eens op, dus het kan niet anders dan met een mic. Kassa :ok:

En zoals de meesten zeggen gewoon mic ervoor, dat is echt geen werk. Maar misschien dat ze volume in de hand willen houden. Kwestie van goeie afspraken maken en er aan houden lijkt me en dan is iedereen blij!