PDA

View Full Version : Twee overdrives gezocht



iWishmaster
10 januari 2011, 10:48
Ik ben een tijdje bezig geweest om zelf een versterker te bouwen: het is een soort van 18W Marshall 'on steroids' geworden. Hier haal ik een erg lekkere 'crunch' uit die als mijn basisgeluid dient. Die crunch kan ik wat opschonen (humbucker/single coil en volumeknop) om ook cleans te produceren: tot zo ver prima. Verder gebruik ik een TS808 om de zaak wat te boosten mocht ik een tandje meer willen. Echter merk ik dat ik af en toe nog een tandje extra wil. Zodra ik de gain van de TS808 verder dan 1/3 openzet begint het nogal dichtgesmeerd te klinken icm met mijn versterker: iets wat ik niet prettig vind.

Ik zoek dus een booster/overdrive/distortion waarmee ik flink wat gain kan toevoegen om de versterker een stevige hardrock / rauwe ouwe metal sound te geven. Op zich kan de versterker dat al wel met de gain op standje 11, maar ik wil graag een soortgelijk geluid uit een pedaaltje onder mn voeten. Daarnaast ben ik niet zo tevreden meer over de TS808: ik wil een meer 'open' en 'transparante' boost/overdrive, voornamelijk voor solo's.

Eigenlijk zou ik de volgende geluiden willen:
-Clean (volumeknop van gitaar)
-Crunch (basis uit versterker)
-'High gain' (pedaaltje)
-Solobooster (pedaaltje)

De soloboost zal een cleanboost of transparante overdrive worden, maar de 'high gain'? Een distortion over een crunch wordt al snel teveel van het goede, maar ik wil niet alleen boosten: ook gain toevoegen. Iemand tips?

Mitch
10 januari 2011, 11:10
Ik heb er korte tijd één gebruikt en ook wel eens een andere aan de tand gevoeld. op basis daarvan en erbij opgeteld dat de jouwe al vanzelf meer gain heeft zou ik zeggen: Fulltone OCD op lage gain instelling kan heel goed werken. En hoewel ik 'm toen nog niet had vermoed ik dat de Catalinbread DLS ook erg goed kan werken. MI Audio Blues Pro kan ook prima werken maar zou een fractie dichtgesmeerder kunnen klinken, afhankelijk van de hoeveelheid laag uit de amp.
Als boost kun je naar een normale clean boost kijken, de Barber Tone Press of een andere compressor die te blenden is, is ook een erg goede optie. Heb je meteen iets meer sustain.

muziekschuur
10 januari 2011, 11:24
Koch pedaltone

http://www.thomann.de/nl/koch_amps_pedaltone.htm
Nieuw 569 euro. Kan me voorstellen dat dat buiten je budget valt.


Een andere mogelijkheid is de Seymour Duncan SFX-11
http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sfx11_twin_tube_blue.htm
Iets over de 200 euro.

Anders deze twee pedalen van Danelectro;
http://www.thomann.de/nl/danelectro_coolcat_transpoverdrive_v2.htm
http://www.thomann.de/nl/danelectro_cool_cat_drive_ii_v2.htm

Ben je voor 70 euro & 8 euro verzendkosten klaar.
Kun je er altijd nog een reverb en een ander effectje naar smaak bijkopen en dan nog zit je niet boven de 150 euro...... Da's leuk toch?

Ik kwam deze nog tegen van Yerasov;

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Distortion-pedals/Yerasov-9000-Volt-Overdrive/Distortion-/art-GIT0010681-000
http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/yerasov_9000volt_001.jpg

44 euro en zit zo'n beetje alles in wat je zoekt..
http://www.youtube.com/watch?v=pz1ldRhdxrY&feature=related

onrust nv
10 januari 2011, 11:26
Daarnaast ben ik niet zo tevreden meer over de TS808: ik wil een meer 'open' en 'transparante' boost/overdrive, voornamelijk voor solo's.

De tokai TDM-1 is een goede TS-808 vervanger. Zelfde chip, meer controle over het geluid.

Pepe
10 januari 2011, 11:32
Een midhump overdrive, zoals de 808, over een overstuurde amp gooien is dubbel op. Op zich prima maar als je dan je gitaarvolume lowert verandert de curve van je amp wel maar van je 808 niet. Die curve zit er ingebakken. De Klon tackelt dat probleem door een progressieve curve aan de drive te koppelen maar dat werkt niet vanaf je gitaar. Een totaal transparante boost werkt goed maar is beperkt omdat je voor meer drive ook meer volume genereert wat in jou geval niet werkt.

Omdat je al start vanuit een crunch heb je geen midhump nodig, zover was je al, alleen een transparante overdrive met 2 modes.
De Timmy heeft een aparte boost aan boord, de Okko of een Banzai cold fusion, ik noem maar wat. Er zijn genoeg non-midhump overdrives met een clean boost te krijgen.
De Fulltone fulldrive dus dan weer net niet he. Dat is gewoon een Ts'r in een fancy jasje.

Je kan ook de Mitch route bewandelen, die gebruikt gewoon 2 verschillende pedalen voor hetzelfde. Ingewikkelder maar meer mogelijkheden.

iWishmaster
10 januari 2011, 12:13
Bedankt voor de tips. Iets als een koch pedaltone zit ik niet op te wachten: liefst gewoon 2 pedaaltjes. Wat wel een optie zou kunnen zijn is een pedaal van Blackstar: de HT-Dual. Of een ander pedaal met 2 modussen natuurlijk.

Het budget is redelijk rekbaar, maar geen honderden euro's. Laten we voor het gemak zeggen 200 euro voor 2 pedaaltjes.

Pepe
10 januari 2011, 12:45
Ik gebruik zelf een Mad Professor Honey Bee voor dat werk. Die klinkt alsof je door een oude Supro speelt inc de dynamiek. Ik stel hem af op lead en gebruik de gitaarvolume knop om op te cleanen. Dat doet ie al geen ander.
Je hebt dan vier modes, de twee zonder HB en de twee met HB.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het een non-midhump lead sound is, het is geen brownsound of Santana Abraxis.
Niettemin, het is een high dynamic en perst uit elke non-master een dikke streep mocht je dat willen.

Tis typisch een live pedaal, het volume is een essentieel onderdeel.

Mitch
10 januari 2011, 15:05
HT Dual is in deze setting denk ik minder geschikt, want kanaal 2 is donkerder en heeft ook op lage instellingen al redelijk wat gain. Plus een aparte voeding, maar da's een andere zaak. Maar het pedaal komt beter uit de verf op een cleanere amp. Kanaal 1 kan het wel, maar ik vermoed dat je 2 teveel vindt gaan dichtsmeren.
Als je voor 200E klaar wil zijn, poeh... misschien tweedehands een OCD of DLS en een MXR Micro Amp of zoiets.
Als je zelf een amp kunt bouwen zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om de pedalen zelfbouw route te volgen, maar da's een ander verhaal.


Je kan ook de Mitch route bewandelen, die gebruikt gewoon 2 verschillende pedalen voor hetzelfde. Ingewikkelder maar meer mogelijkheden.
Bedoel je in mijn advies of in mijn eigen setup :???:

Pepe
10 januari 2011, 15:24
je advies natuurlijk, ongeveer hetzelfde als mijn advies maar dan anders.

iWishmaster
10 januari 2011, 15:24
Ik kan wel zelf proberen iets te bouwen, maar dat zal altijd op basis van andere pedalen zijn (vanaf scratch een pedaal ontwerpen met een bepaald geluid in gedachte vereist nogal wat ervaring, wat ik in ieder geval niet heb).

Ik ben niet hard gebonden aan dat budget, maar dat is meer een indicatie. Ik wil gewoon niet twee megadure boutique handwired fish-powered lowbattery simulated ondergekwakte gitaarfetishpe(n)dalen ... Dan pak ik liever een goedkoper model en ga ik met de soldeerbout aan de slag.

Mitch
10 januari 2011, 16:04
Volgens mij staat er in Werkbank nog een topic over een SHO en een OCD in één behuizing. Aanrader.

movo.
10 januari 2011, 16:04
Ik zeg: Xotic BB Preamp. Tijdje lang ben ik op zoek geweest naar een goede drive die zeg maar je basissound intakt houd. Bij mij werkte het perfect, ook op m'n JCM800 Superbass (erg donkere versterker). Je kunt 'm gebruiken als cleanboost of transparante drive.

even
10 januari 2011, 18:03
Ik heb een week of 6 geleden een ZVEX distorton aangeschaft. Redelijke prijs, (129 euro) kan behoorlijk scheuren maar blijft transparant met heel veel ballen (aantal ballen is instelbaar tussen 1- en 3 ballen. Plexi-achtig geluid.

sjaak1990
10 januari 2011, 23:23
http://www.carlmartin.com/product_hdb%20mk3.htm

2 in 1, ik gebruik hem zelf om mijn versterker te boosten. Gebruik het overdrive gedeelte met volume op 10, gain op 2 tone op 5, boost erg transparant met aardig wat bite, maar hij doet het ook goed over een clean kanaal, stuk opener dan een tubescreamer achtige.
Het boost gedeelte klinkt dikker maar is niet dichtgesmeerd.

Maleco
11 januari 2011, 11:12
Volgens mij staat er in Werkbank nog een topic over een SHO en een OCD in één behuizing. Aanrader.

Got this one and lovin' it. :)
Is een heel veelzijdig pedaal, gebruik hem zelf van een lichte crunch tot de iets hardere rock muziek. Voor echt high gain gebruik ik m'n metal muff.

Ik heb zelf geen TS dus misschien zou je hem daarmee nog iets extra kunnen pushen tot in de hogere gain regionen.

Heibel
11 januari 2011, 11:42
Je zegt dus eigenlijk ik wil een Carl Martin DC drive (http://www.carlmartin.com/manual_dc_drive.htm)..Gewoon bestellen bij Thomann, dat is zo'n € 100. Ik gebruik 'm al 'n tijdje met veel plezier en succes. Twee modi, normal en fat, plus clean boost ná de drive sectie!

iWishmaster
11 januari 2011, 11:53
Die carl martin is een goede tip. Maar zomaar bestellen doe ik nooit: ik weet uit ervaring dat sommeige pedalen icm met sommige versterkers absoluut niet werken, en aangezien ik een zelfbouw versterker heb, gaat die + gitaar mee bij het testen. Guitarking heeft volgens mij wel wat Carl Martin pedalen, daar eens informeren.