PDA

View Full Version : welke lick/solo e.d. kan echt niet meer..



elliemark
13 mei 2003, 16:56
je kent dat wel...gitarist test instrument in winkel of gaat in oefenhok of (nog erger) voor een gig een bekend riedeltje inspelen...welke komen je strot uit??

ik begin wel:

Intro Smoke on the water (velen spelen `m nog verkeerd ook)

Negative K3 fan
13 mei 2003, 17:36
ik wou ook smoke on the water zeggen

dan maar smells like teen spirit

Dionyios
13 mei 2003, 17:37
Led Zeppelin - Stairway to heaven
Metallica - Nothing Else matters

Kitaarhiero
13 mei 2003, 20:00
Deze lick heeft nooit gekund: The Final Countdown (van Europe).

Ook clicheetje: Voodoo Child/e van een zekere J. hendrix
Wonderwall- Oasis

Butcher
14 mei 2003, 05:56
Enter Sandman - Metallica
Eruption - Van Halen
Midnight - Satriani

fenderfreak
14 mei 2003, 12:06
Paranoid - Black Sabbath
Satisfaction - Stones
Whatever you want - Status Quo
I Love Rock and Roll - Joan Jett
Ace of Spades - Motorhead

Barret Wallace
14 mei 2003, 12:56
begin lick van steve vai - for the love of god

zelfde geldt voor de beginlicks van always with me always with you, master of puppets, nothing else matters, sandman

Anders Destium
14 mei 2003, 15:05
Alles van Nirvana en the Offspring

elliemark
14 mei 2003, 15:17
kromme tenen: Akkoordenintro Hotel California

verbieden: "Forest" van The Cure

moretel
14 mei 2003, 15:25
Ik speel wat riedeltjes uit de volgende nummers de laatste tijd bij dat soort gelegenheden.

Ziggy Stardust ,
Run to you
Mary had a little lamb
Twilight zone
Supertrouper (Deep Purple)
Stukjes YYZ (Rush)
Fly by night (Rush)

goedgekeurd ? of nmoet ik op zoek naar nieuwe ?

hoofd
14 mei 2003, 15:30
Twilight Zone vind ik wel een beetje fout Moretel :wink:

Dingen als Sweet Child o' Mine of Purple Haze ofzo, dat soort hardrockbluesachtig, dat kan echt niet meer.

Pete Townshend
14 mei 2003, 18:30
"Sweet Home Alabama" (Lynyrd Skynyrd)

skanky
14 mei 2003, 18:36
Hey Joe

delphiro
14 mei 2003, 20:29
elke ongeinspireerde pentatonische ladder.. en dan vooral met 1 opdruk + tap op positie 17.. aaaarg!

Theije
14 mei 2003, 23:32
Wat mij betreft alle solo's, want ik heb een hekel aan solo's :grin:

Wicked Willy
14 mei 2003, 23:50
Mijn top 3:

-Still got the Blues

-Hey Joe

-Elke willekeurige ladder

moretel
15 mei 2003, 10:58
Op 2003-05-14 20:29, schreef delphiro:
elke ongeinspireerde pentatonische ladder.. en dan vooral met 1 opdruk + tap op positie 17.. aaaarg!


die ken ik niet :smile:, ga hem eens proberen vanavond, dus gewoon hele toon opdrukken, komt die tap dan tegelijk of gaat de bend eerst weer terug ?

hoofd
15 mei 2003, 17:43
Gewoon proberen wat het foutst klinkt :wink:.

Negative K3 fan
15 mei 2003, 18:18
In dit topic wordt zo ontzettend veel genoemd... wat kan dan WEL?

dom toonladders op en neer spelen? maar 1 akkoord spelen? alleen met je linkerhand spelen en de noten niet aanslaan? gitaarpatser cq. shred?

de eerste twee opties zijn natuurlijk leuk als je gear in een winkel test zonder door de mand te vallen met je slechte techniek.

de 2e methode is handig als je in gezelgschap verkeerd die geen geklooi accepteert?

De deerded methode is niet aan te radeen voor gitaar winkels aangezien veel mensen zich daaraan zullen storen, maar wel leuk als je andere gitaristen wilt 0wn3n.

Electrical Storm
15 mei 2003, 19:19
Open akkoorden kunnen ook niet meer hoor. Die dingen zijn zo cliché: iedere gitarist kan open akkoorden, iedereen leert open akkoorden en iedereen speelt ook bijna altijd nummers met open akkoorden. Kortom: ik wordt er helemaal zat van, ze kunnen écht niet meer. Lange leve de powerchords (hoewel je die ook vaak tegenkomt) en de alternatieve blueszettingen!! :wink:

John P
15 mei 2003, 21:24
Ja, van die rechttoe rechtaan akkoorden! Daar heb ik 't echt wel mee gehad. Dan heb je nog bands met 2 gitaristen, die beide tegelijk van die akkoorden harken. Doodsaai! Verzin eens een leuk akkoord, jongens!

John P
15 mei 2003, 21:29
En van die solo's met zo'n hoop vervorming, dat je nauwelijks meer hoort, wat er nu gespeeld wordt. Wordt vaak gebruikt om indruk te maken in de shop! Vreselijk!! Goedkoop!! Wat een machootjes!

Anders Destium
16 mei 2003, 12:52
gewoon flink met dissonant akkoorden en add-2's strooien ziet er altijd wel erg progressief uit zeker in combi met snel riff-werk...powerchords zijn onderhand al ouder dan de weg naar rome :wink:

moretel
16 mei 2003, 13:49
Octaaf riedeltjes kan dat wel ?

henksjaak
16 mei 2003, 16:14
Op 2003-05-16 13:49, schreef moretel:
Octaaf riedeltjes kan dat wel ?


die zijn juist het ergste je hoort ze genoeg tegenwoordig al in de commercie

moretel
16 mei 2003, 19:25
bedoel je met commercie reclame spotjes ?
want die zie ik nooit,

hoofd
16 mei 2003, 19:42
Nee, al die trance troep, das ook een en al octaafjes wat ze spelen.

Neals
17 mei 2003, 00:02
in de winkel speel ik altijd een A, een E en ga nog een slide van E5 naar F5 maken om te kijken of hij octaaf zuiver is.

Mithrandir
17 mei 2003, 17:23
ik denk dat ik mijn blokfluit maar weer eens uit de kast ga halen, want op de gitaar mag ik van jullie niks meer.

sash
17 mei 2003, 17:29
Op 2003-05-13 20:00, schreef Kitaarhiero:


Ook clicheetje: Voodoo Child/e van een zekere J. hendrix



Wow nee, nu ga je te ver :smile:

Anders Destium
17 mei 2003, 19:01
Weet je wat je zegt Sash? De meeste lickjes die niet meer kunnen zijn JUIST klassiek en overbekend :wink:

moretel
17 mei 2003, 22:00
Ik ben bezig met een lijstje van 10 stukjes om een gitaar te testen want dat gekut in die winkels moet maar eens afgelopen zijn.
Kan 1000 dingen spelen maar in zo'n hokje alleen maar wat wiedele wiedele.
Zal het lijstje ter goedkeuring aan jullie voor leggen ha ha.

hoofd
17 mei 2003, 22:57
Graag, of gewoon als tiplijstje, want ik weet nooit wat ik moet spelen in een winkel en dan ga ik maar, jawel, pielen in een willekeurige pentaladder of stairway to heaven spelen :grin:.

Anders Destium
18 mei 2003, 00:16
Afhankelijk van de setting ga ik altijd riffen of shredden :smile:

Dionyios
14 juni 2003, 15:38
Ok, nieuwe mening:

ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat ie speelt.

Wanneer iemand bijvoorbeeld thuis vaak iets speelt, en laat het dan bijv. een open akkoord of een echt standaard liedje zijn, dan weet ie precies hoe dat klinkt. Hij (of zij natuurlijk) is dan gewend aan die klank, en door dat dus ook in de winkel te spelen kan ie merken of de gitaar een verbetering is qua klank.

En de veelgehoorde liedjes zijn niet voor niets "populair". Vaak zijn ze gewoon leuk om te spelen...

Dus... 8-)

fuck nu-metal
15 juni 2003, 13:56
ik denk dat ik mijn blokfluit maar weer eens uit de kast ga halen, want op de gitaar mag ik van jullie niks meer.

Hahaha,

Precies, Wat een stelletje arrogante zeikerds zitten hier te posten. Misschien bepaal ik lekker zelf wel wat ik speel. En als ik in een gitaarwinkel ben om wat voor reden dan ook, en ik speel op een gitaar dan speel ik gewoon smoke on the water. Ik speel nog niet zo lang gitaar en heb die riff laatst geleerd. Het is gewoon een coole riff, klinkt goed en is makkelijk om te spelen. Jullie hebben hem vroeger ook geleerd, waarom zou ik dat niet mogen? En die lui in de muziekwinkels die gek worden van alle enter sandmans en master of puppets etc, moeten dan maar ergens anders gaan werken. ik speel toch niet voor hen?
Een zin waar "kan echt niet meer" in voorkomt heb ik zowieso een hekel aan. Gaan we een beetje elitair doen? Zo van "ik wordt gek van die amateurtjes met hun duizend-in-een-dozijn riffjes." "Mijn oren kunnen echt niet tegen dat gepruts".
Zielig hoor, van die mensen die eerst smoke on the water gaan instuderen, het vervolgens 100 keer spelen in hun coverbandje, er vervolgens genoeg van krijgen en dan af gaan geven op beginnende gitaristen die deze licks en riffs ook willen spelen(net als hun destijds).
Er schijnen in sommige muziekzaken zelfs lijstjes te hangen met verboden liedjes. als ik een keer zo'n lijstje zie hangen, ga ik ze juist spelen. En die zin van "kan echt niet meer", alsof die mensen zelf een revolutionaire techniek en muziekstijl hebben gecreeerd en bedacht.
Wanneer mensen zich geroepen voelen om te reageren omdat ik ze misschien in tegen hun haren in strijk, aub geen debiele vergelijkingen met mijn inlognaam. Een ijzersterke reactie geven hiermee kunnen jullie toch niet, dus...
Ik stel voor dat jullie gewoon gaan gniffelen en denken laat hem maar. Wij weten het wel beter. wij zijn de beste.[/code]

Anders Destium
15 juni 2003, 15:21
Ik vind het mooi dat hier om de zoveel tijd pubers komen posten die ALLES beter weten, niet begrijpend dat ze daarmee precies hetzelfde gedrag vertonen als waar ze anderen van betichten...

Bates15
15 juni 2003, 16:48
Bij Hampe hadden ze een lijstje hangen van top 10 verboden nummers om de spelen tijdens het testen van een gitaar. Een grap natuurlijk maar alle nummer die daar op stonden kom ik hier ook ineens tegen.... hmmmmmmm........ vreemd. Eruption is idd ook wel een beetje te vaak gebruikt..... en te vaak fout gespeeld.

The_Cure
15 juni 2003, 17:02
Ik ben bezig met een lijstje van 10 stukjes om een gitaar te testen want dat gekut in die winkels moet maar eens afgelopen zijn.
Kan 1000 dingen spelen maar in zo'n hokje alleen maar wat wiedele wiedele.
Zal het lijstje ter goedkeuring aan jullie voor leggen ha ha.

Heb je hem al klaar? Ik ga komende week langs een aantal gitaarwinkels :) kan ik me een beetje voorbereiden :)

moretel
15 juni 2003, 23:18
Probleem is dat ik elke week een ander lijstje heb :D
,heb een poging gedaan om om een en ander op te laten klimmen in moeilijkheid en op te nemen maar dat kost me zoveel tijd. Misshien kom je in het andere topic op ideen.

fuck nu-metal
16 juni 2003, 11:00
Ik vind het mooi dat hier om de zoveel tijd pubers komen posten die ALLES beter weten, niet begrijpend dat ze daarmee precies hetzelfde gedrag vertonen als waar ze anderen van betichten...

Fijn voor je dat je dat mooi vindt.
En jij beschuldigd mij weer van het gedrag waar ik anderen van beschuldigd?
Luister, ik denk niet dat ik alles beter weet, ik reageer alleen over een bepaald onderwerp met mijn mening, net als ieder ander hier.
Als er iemand gaat roepen dat vrouwen honden zijn en de keuken hun plek is, en iemand vindt dat erg beledigend, zeg je dan ook "hé luister, jij denkt zeker dat je het beter weet, irritante feminist."
Trouwens ik wordt over ongeveer twee maanden achtien, het woord puber vindt ik niet echt gepast meer. Misschien dat jij tot je twintigste aan het puberen was, maar ik ben dat stadium al een tijdje gepasseerd.

fuck nu-metal
16 juni 2003, 11:01
Ik vind het mooi dat hier om de zoveel tijd pubers komen posten die ALLES beter weten, niet begrijpend dat ze daarmee precies hetzelfde gedrag vertonen als waar ze anderen van betichten...

Fijn voor je dat je dat mooi vindt.
En jij beschuldigd mij weer van het gedrag waar ik anderen van beschuldigd?
Luister, ik denk niet dat ik alles beter weet, ik reageer alleen over een bepaald onderwerp met mijn mening, net als ieder ander hier.
Als er iemand gaat roepen dat vrouwen honden zijn en de keuken hun plek is, en iemand vindt dat erg beledigend, zeg je dan ook "hé luister, jij denkt zeker dat je het beter weet, irritante feminist."
Trouwens ik wordt over ongeveer twee maanden achtien, het woord puber vindt ik niet echt gepast meer. Misschien dat jij tot je twintigste aan het puberen was, maar ik ben dat stadium al een tijdje gepasseerd.

Anders Destium
16 juni 2003, 14:57
Je zegt dingen als: Maar een ijzersterk antwoord geven hierop kunnen jullie toch niet...
Da's toch een nogal arrogante en elitaire uitspraak lijkt mij. Vooral het jullie vind ik mooi, waarin jij je in 1 klap buiten/boven gitaarforum plaatst. Het zal lastig worden de paar duizend gebruikers te overtuigen van jouw gelijk als je ze gelijk tegen je in het harnas jaagt.

Ook al vind je jezelf geen puber meer, een puber ben je vooral door het gedrag dat je tentoonspreidt... Het IK tegen de rest van de wereld gevoel dat je uitstraalt past hier precies in.

Raar trouwens dat je het wél leuk vindt om dingen aan te vallen maar zelf er niet mee om kan gaan als mensen opheldering vragen omtrent je gedrag. Het is ook veel makkelijker om overal tegen aan te schoppen in plaats van wat op te bouwen, misschien komt dat besef nog wel eens...

fuck nu-metal
16 juni 2003, 20:59
Elitair? Met een latijnse inlognaam en met latijnse woorden gaan strooien in je posts, is niet duur en interessant doen wou je zeggen?
Blijkbaar doe je ook aan amateur-psychologie, en als je echt psychologie studeert, moet je niet iedereen als studieobject zien, aangezien je je verbeeld mij door middel van een paar stukjes tekst te kunnen doorgronden.
Met dat "jullie' heb ik het gewoon tegen de mensen die zich afgeven over bekende riffjes. dat lijkt me wat handiger dan iedereen apart bij naam te gaan noemen. Oh ja, dat kan natuurlijk ook!
Je zegt dat ik elitair ben, misschien ben ik wel een beetje arrogant maar niet meer dan jij. Ik keek even naar de posts die jij over dit onderwerp instuurde en daarbij ben jij vooral anderen de les aan het lezen: "weet je wat je zegt.....", "hé, puber, jij denkt dat jij de wijsheid in pacht hebt". etc. Het enige wat arrogant aan mij is is mijn inlognaam fuck nu-metal. Ik haat dat gewoon, net bijna iedereen wel een hekel heeft aan een bepaalde muziekstijl. Dat ik die muziek kut vind is op zich niet elitair, maar gewoon een mening. Of mag ik dat niet vinden?
Verder zeg ik alleen dat iedereen gewoon moet spelen wat ie wil en zich niets aan moet trekken van wat winkelbediendes vinden. Dat lijkt me op zich niet erg elitair, in tegenstelling tot wat jij doet, jij zit op een gitaarforum mensen te wijzen op wat jij meent irritant is en noemt mensen pubers, opgefokte, vijandige jongeren met weinig levenservaring. Die neem jij niet serieus en haalt voor hun je neus op. dat noem ik elitair. Jij zit zo naar anderen te kijken dat je zelf niet in de gaten hebt hoe je zelf doet.
Shit, nu doe ik het ook! Ik vind mezelf eng worden. Ik kap er nu mee.

philbee
18 juni 2003, 22:04
voor de oudere jongeren:
Satisfaction , Stones
Honky Tonk Woman, idem
Cocaine, JJ Cale
en idd Smoke on the Water