PDA

View Full Version : Pick up probleem : een snaar wordt niet versterkt



tweng
9 januari 2011, 17:02
Ik heb een oude gitaar gekocht, en als ik ze eens goed aan de tand voelde kwam ik tot de volgende vaststelling : de hoge E snaar wordt nauwelijks versterkt.
Wat zou dit kunnen zijn ? Pickup kapot waarschijnlijk. En indien het dit is, valt dit te herstellen ?
Alvast bedankt voor jullie hulp !

aaronstonebeat
9 januari 2011, 17:07
Dat lijkt me sterk; een element doet het wel of niet.
Ik denk eerder dat die snaar van een materiaal is dat weinig ijzer bevat, minder dan de andere; misschien een snaar uit een akoestische set. Probeer eerst eens een vers setje snaren.

Chocola
9 januari 2011, 17:40
En als dat ook niet werkt (wat Marc zegt) dan kun je de elementen wat omhoog schroeven aan de kant van de e-snaar. Kijk eerst natuurlijk even of hij niet al erg hoog staat.

tweng
9 januari 2011, 21:46
Bedankt voor jullie antwoord. Maar dit is het helaas niet.
Ik heb al even met een schroevendraaier op de pickup getikt en op de plaats van de hoge E is er bijna geen geluid, op de plaats van de B snaar is er wel. Het verschil tussen b en e is bijna 3 keer zo luid ! Ik denk dus dat de e snaar enkel versterkt wordt door de B pool...
Raar vind ik dit.
Om nog wat meer uitleg te geven, de gitaar waar ik over spreek is een Harmony Stratotone h44.
zoals op deze foto :http://i61.photobucket.com/download-albums/h54/roybrooks/stratotonez.jpg Het is het rechtse model...
Bedankt alvast !

Chocola
9 januari 2011, 21:52
Je zou denken dat een magneet een magneet is en dat die gewoon werkt, of niet werkt.

Maar wie weet: heb je een magneet? Probeer het magnetische veld eens.

aaronstonebeat
9 januari 2011, 21:56
Ik weet zo niet hoe die elementen in elkaar zitten. Maar als er gebruik is gemaakt van alnico pole pieces zou het kunnen zijn dat er een gedemagnetiseerd is. Met een sterke magneet (uit een harde schijf bijvoorbeeld) is dat weer te herstellen.

EDIT:

Het zou ook zomaar kunnen dat het een DeArmond element is waarbij de spoel is gewikkeld rond een staafmagneet.
Als je met een schroevendraaier over de bovenkant van het element gaat, voel je dan aparte magneten of één continue?

tweng
9 januari 2011, 22:36
Hoe test ik precies het magnetisch veld uit ? Er zitten geen polepieces door de cover he. Die zitten dus waarschijnlijk onder de pickup cover.
Net even geprobeerd met een magneet net boven de snaar te gaan, dus in de volgorde 'magneet - snaar - pickup' en dan komt er wel geluid uit de snaar.
Zou dit een teken kunnen zijn dat er een deel niet meer magnetisch is ?

aaronstonebeat
9 januari 2011, 22:38
Hoe test ik precies het magnetisch veld uit ? Er zitten geen polepieces door de cover he. Die zitten dus waarschijnlijk onder de pickup cover.
Net even geprobeerd met een magneet net boven de snaar te gaan, dus in de volgorde 'magneet - snaar - pickup' en dan komt er wel geluid uit de snaar.
Zou dit een teken kunnen zijn dat er een deel niet meer magnetisch is ?

Dat lijkt me een sterke aanwijzing in die richting.
Heb je m'n 'edit' gelezen?

tweng
9 januari 2011, 23:15
Die elementen zijn inderdaad gemaakt door DeArmond.
En met de schroevendraaier hoor ik inderdaad overal hetzelfde, alleen niet aan de E snaar.

Is het trouwens niet schadelijk om met een magneet bij een pickup te komen ?
Sedert ik er met een magneet in de buurt ben geweest doet mijn lage e snaar nu ook raar. Er komt een raar geluid uit, precies of de snaar wordt snel terug gedempt...

aaronstonebeat
9 januari 2011, 23:27
Sommige magneten kun je demagnetiseren en remagnetiseren met een extern magnetisch veld. Alnico bijvoorbeeld; met keramische magneten gaat dat niet, dacht ik.
Wat ik eigenlijk niet weet, is of een alnico staafmagneet op verschillende plaatsen tegengesteld gepolariseerd kan zijn; dat zou het wel kunnen verklaren.

Hoe dan ook, pole pieces of één lange magneet moeten over de hele breedte van de snaren in dezelfde richting zijn gepolariseerd; anders kun je inderdaad rare geluiden krijgen op plaatsen waar je tussen twee richtingen in zit (ervaring met zelfbouw).

Als je een sterkere magneet een aantal keren langs de hele lengte van het element haalt, met de pool die door het element wordt aangetrokken (is de behuizing trouwens ook magnetisch?), zou je 'm in principe weer goed gemagnetiseerd moeten krijgen; leg een dun laagje plastic of karton (iets dat niet magnetisch is) tussen de magneet en het element.

Chocola
9 januari 2011, 23:27
Die elementen zijn inderdaad gemaakt door DeArmond.
En met de schroevendraaier hoor ik inderdaad overal hetzelfde, alleen niet aan de E snaar.

Is het trouwens niet schadelijk om met een magneet bij een pickup te komen ?
Sedert ik er met een magneet in de buurt ben geweest doet mijn lage e snaar nu ook raar. Er komt een raar geluid uit, precies of de snaar wordt snel terug gedempt...

Even voelen of je gelijke aantrekking voelt, gaat niet zozeer om het geluid als je dat wil testen. Kan gewoon met de schroevendraaier. Maar omdat je al aangeeft dat het een DeArmond is zullen het waarschijnlijk geen verschillende poles zijn. Met een schroevendraaier over je pickup heen gaan is niet schadelijk.

tweng
10 januari 2011, 00:55
bedankt voor jullie hulp !
Ik heb hier geen grote magneet liggen. Enkel maar een kleine.
Ik heb hier een aantal keren met de magneet over de pickup gegaan en iets heel raar gebeurt. Mijn hoge E snaar klinkt nu perfect in orde, mijn lage E ook terug, maar de A en de D zijn nu veel stiller. Het lijkt me een beetje dat iedere snaar een beetje een ander volume heeft nu. Kan dit ?
Ik begrijp er eerlijk gezegd niets meer van...

aaronstonebeat
10 januari 2011, 01:09
Je hebt een wat krachtigere magneet nodig; het formaat doet niet zo terzake.

Als je een harde schijf uit elkaar haalt, vind je een neodymium magneet; daar gaat het prima mee, die zijn behoorlijk sterk. Wel even controleren waar de polen zitten (met een andere magneet; en een beetje voorzichtig zijn want die dingen trekken al best hard).

Elementen met alnico magneten (zoals die van Fender bijvoorbeeld) worden eerst in elkaar gezet en dan pas in de juiste richting gemagnetiseerd; hetzelfde principe, alleen hebben zij er mooie machines voor.

Alnico magneten demagnetiseren niet alleen door de nabijheid van andere magneten, maar ook in de loop van de tijd; en ook door stoten en hitte. Ik heb de indruk dat de magneet in jouw element deels is gemagnetiseerd en dat je met de andere magneet het gemagnetiseerde gebied ahw verplaatst en herverdeelt over de magneet.

EDIT:

Kijk, stewmac verkoopt er zelfs setjes voor (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Clamps,_support_tools/Guitar_Repair_Magnet_Kit.html).

aaronstonebeat
10 januari 2011, 01:27
Overigens zijn het door sommigen uiterst begeerde gitaren! Geroemd om hun klankkwaliteit voor oa blues.
Lijkt me iets om te koesteren en niet te verknollen met upgrades en nieuwe lak.

tweng
10 januari 2011, 01:34
het is inderdaad een fantastische gitaar van bijna 60 jaar oud, nu nog de pickup goed krijgen. :-)

Is de pickup tegen de achterkant van je gitaarspeaker houden een goed idee ? Die is namelijk ook heel magnetisch...

aaronstonebeat
10 januari 2011, 01:40
Goed idee, dat is het proberen waard!

Schuif het element dan een aantal keer volledig door het magneetveld, met de kant die door de achterkant van de speaker wordt aangetrokken; en leg er iets tussen zodat het niet over elkaar krast.

tweng
10 januari 2011, 02:01
ah damn, greenbacks hier, en die hebben een plastic groene cover. Niet ideaal dus...
Ik zoek een andere oplossing. Bedankt voor alle tips !

aaronstonebeat
10 januari 2011, 02:06
Is dat een probleem dan? Het magneetveld gaat er wel doorheen.

Goeiemorgen
10 januari 2011, 02:25
Ik wil even zeggen dat ik het heel intressant vind om te lezen en te leren van dit topic :ok:.


Mooie gitaren zijn dat!


Trouwe forum lezer

chefdaniel
10 januari 2011, 10:39
keith richard's eerste electrische gitaar was een harmony meteor. mooi man. misschien leuk om hier even te kijken, http://www.harmonyguitars.com/ProductHome.asp?pl=vintage

groet, dan

zoon van Piet
10 januari 2011, 11:31
al lezend krijg ik de indruk dat je hebt lopen magnetiseren met de snaren op de gitaar.. snaren kunnen ook magnetisch worden en daardoor meer of minder spanning in de spoel opwekken. dat lijkt me een mogelijke verklaring voor het gedonder dat je nu hebt met verschillende snaren - misschien?

tweng
10 januari 2011, 12:15
Ik heb idd de magneet gebruikt met de snaren op de gitaar.
Moet ik nu nieuwe snaren opleggen ?
Het probleem is helemaal nog niet opgelost, alleen maar erger geworden eigenlijk.
Ik denk wel dat ik eens voor een sterke magneet moeten kijken...

zoon van Piet
10 januari 2011, 12:19
In theorie kun je de snaar ook weer demagnetiseren, met de andere pool van de magneet.. maar precies weet ik zo snel niet hoe het ook allemaal weer zat. Ik heb ooit in de studio een gitaar beter in balans gekregen door sommige snaren te (de)magnetiseren, was een heel gedoe maar het werkt wel..

tweng
10 januari 2011, 12:25
Ik heb hier ook twee oude harddrives liggen. Waar zou die magneet moeten zitten ?

speedmusic
10 januari 2011, 12:55
even openschroeven, ze zitten binnen in op de plek waar de lees/schrijf naald is bevestigd.

aaronstonebeat
10 januari 2011, 16:32
Op de aangegeven plek kom ik ze ook steevast tegen:

http://www.reuk.co.uk/OtherImages/inside-a-hard-disk-drive.jpg

tweng
10 januari 2011, 16:41
bedankt ! Ik probeer het even. Hopelijk lukt het !
Ik hou jullie op de hoogte...

Chocola
10 januari 2011, 18:02
En mocht het niet lukken dan kan je ook langskomen, woon in Flevoland. Heb hier supersterke magneten :D. (Stiekem wil ik die gitaar gewoon van je stelen :soinnocent:).

edit: Euhm nevermind, je bent een Belg! Niets tegen Belgen hoor (nou okee... een beetje dan :sssh: :seriousf:), maar is een beetje ver weg.

Chocola
10 januari 2011, 18:06
Bai de weej, op onderstaande plaatje zie je de magneet goed. Even een tip: wees er iets wat voorzichtig mee want de magneet zit vastgelijmd aan de statief en kan losschieten, dan zijn ze wat lastiger in het gebruik omdat die dingen best sterk zijn op metalen oppervlakten.

http://en.rlab.ru/doc/images/hdd_main_parts/magnet.jpg

Afhankelijk van de leeftijd van de HDD schieten ze nogal eens los :(.

tweng
10 januari 2011, 18:10
en ga ik dan gewoon met het ijzer waar het op zit vastgelijmd over de pickup ?
of gewoon met de magneet zelf ?
Ik kan hier toch mijn pick niet mee kapot maken he ?
En ik ben echt wel niet zoals alle belgen hoor, ben zeker dat je tegen mij niets zou hebben ;-)

Chocola
10 januari 2011, 18:21
en ga ik dan gewoon met het ijzer waar het op zit vastgelijmd over de pickup ?
of gewoon met de magneet zelf ?
Ik kan hier toch mijn pick niet mee kapot maken he ?
En ik ben echt wel niet zoals alle belgen hoor, ben zeker dat je tegen mij niets zou hebben ;-)

Ja, en ik gebruik zelf liever een doek ertussen (glijd beter en beschadigd niets) want het magnetische veld sloop je daar toch niet mee. Als je er keihard overheen gaar schuren o.i.d. dan kan het wel de nodige krassen opleveren en dat is zonde.

En het was maar een grapje heur :D. Je hebt een coole gitaar dus dan ben jij vast en zeker ook wel cool :cheerup:.

Oh en ik zou gewoon de magneetkant pakken, met een doek of iets anders dat glad is kan dat prima. Doek is meest praktische denk ik want dan kan je hem er ook makkelijker aftrekken. Ik zou trouwens wel je snaren eraf halen als je het doet.

tweng
11 januari 2011, 00:11
Heb dit even geprobeerd met de magneet en het probleem is niet helemaal opgelost, maar is wel heel wat beter ! Het kan er nu zeker mee door ! Niet overal evenveel signaal, maar wel overal signaal !
Bedankt voor jullie tips !!

Chocola
11 januari 2011, 00:35
Heb dit even geprobeerd met de magneet en het probleem is niet helemaal opgelost, maar is wel heel wat beter ! Het kan er nu zeker mee door ! Niet overal evenveel signaal, maar wel overal signaal !
Bedankt voor jullie tips !!

Je kunt nog even proberen om het nog een keer te doen of als de magneet niet sterk genoeg is zelf even een elektromagneet maken (is sowieso leuk om te doen :D).

tweng
11 januari 2011, 00:40
Ik denk dat het voor het ogenblik goed zal zijn.
Ik ken zelf niet zoveel van pickups en hoe ze werken.
Normaal hebben deze pickups een output van 3,5k (wat blijkbaar heel weinig is)
Nu ik met een magneet over de pickups gegaan ben, is die output dan verhoogd ?

aaronstonebeat
11 januari 2011, 00:45
Die 3,5 is niet direct de output van het element, maar de weerstand van het wikkeldraad; het geeft een indicatie van het aantal wikkelingen. En er zijn tegenwoordig veel elementen met veel meer weerstand/wikkelingen.

Maar de sterkte van het magneetveld bepaalt samen met de inductie van de spoel het vermogen waarmee de snaren in de spoel een spanning op kunnen wekken.
Dus ja, de output zal zeker zijn verhoogd.

tweng
11 januari 2011, 00:50
De output zal verhoogd zijn , maar de weerstand niet ? (die 3,5k ?)

aaronstonebeat
11 januari 2011, 01:00
Jawohl!

Die weerstand is gewoon de weerstand van de draad in je spoel; die blijft wat ie is. Zoveel Ohm per meter geeft zoveel Ohm als je een paar honderd meter in een klosje wikkelt.

Het aantal wikkelingen van een spoel bepaalt de mate waarin in die spoel een spanningsverschil opgewekt kan worden als die spoel zich in een veranderend magnetisch veld bevindt. Daarom zit er een magneet in een element. De snaren, gemaakt van een magnetiseerbaar materiaal, zorgen vervolgens voor de verandering in het magneetveld.

Hoe groot die spoel ook is, zonder magneetveld geen output.

Daarnaast heb je ook nog de impedantie van de spoel; dat is een weerstand die afhankelijk is van frequentie (reactantie), plus de weerstand die het draad sowieso heeft. Spoelen hebben minder weerstand voor lagere frequenties en meer weerstand voor hogere.
Als er geen ijzerhoudende kern (zoals jouw alnico magneet) in de spoel zit is de reactantie (en de inductie) ook weer lager.

Het is fascinerende materie hoor. Onze samenleving draait er zo'n beetje op.

tweng
11 januari 2011, 01:06
bedankt voor de uitleg !

En die weerstand bepaald mee de sound.
Een hoger magnetisch veld bepaald mee de output, maar niet de sound...
Am i right ?

aaronstonebeat
11 januari 2011, 01:17
Als het magneetveld sterker is, is dat waarschijnlijk ook wel te horen in de karakteristiek van het geluid. Door de bank genomen, betekent meer output naar verhouding meer middentonen.

Het magneetveld kan ook te sterk zijn; dan gaat het de trilling van de snaren (sustain) dempen en, als het extreem genoeg is, gruwelijk valse boventonen in de snaren veroorzaken.

De weerstand van het wikkeldraad is eigenlijk maar klein in vergelijking met de impedantie (eigenlijk moet ik weer 'reactantie' zeggen); die kan al snel enige tientallen kOhm bedragen bij 1000 Hz.

Hoe meer wikkelingen, hoe meer ferro-magnetisch materiaal in de kern en hoe sterker het magneetveld, hoe hoger de output.

Een veel betere maat voor de prestaties van een element is de inductie (eigenlijk 'inductantie', inductie is meer het verschijnsel op zich) en die wordt bepaald door bovengenoemde zaken exclusief het magneetveld.
Er zijn ook wel inductiemetertjes, helemaal niet zo duur. Je kunt dat gewoon meten, net als weerstand.

tweng
11 januari 2011, 01:25
Ik moet toegeven, dit is allemaal een beetje latijn voor mij ;-)

Misschien een eenvoudige vraag : de bewerking die ik deed met de magneet, zal die grote invloed hebben op de sound van de pickup ? Ik kan het namelijk niet testen nu wegens nacht en onmogelijk om lawaai te maken ;-)

aaronstonebeat
11 januari 2011, 01:31
Het zal vast een verschil zijn met hoe de gitaar klonk voordat je aan de slag ging. Maar in 60 jaar tijd kan zo'n alnico magneet een flink deel van zijn kracht kwijtraken. Als je 'm nu weer volledig gemagnetiseerd krijgt (elke magneet heeft een maximum), zal het element weer als nieuw klinken.

tweng
11 januari 2011, 01:44
dit was een verhelderende uitleg ! Waarvoor bedankt !!

aaronstonebeat
11 januari 2011, 01:52
Het genoegen is geheel mijnerzijds.

Ik zit net wat cursussen door te nemen en de 'docent' daar zegt regelmatig 'I hope I didn't confuse you too much' en soms ook 'I hope I thoroughly confused you there' :D

Nu moet er wel binnenkort een video-clipje komen waarin we een en ander kunnen aanschouwen/beluisteren/bewonderen, vind ik toch.

Succes, ik ben echt benieuwd.

tweng
11 januari 2011, 02:07
Ik probeer dit te doen !