PDA

View Full Version : Ampeg B-12-NF



blindmouse
9 januari 2011, 15:56
Een Ampeg B-12-NF heeft de geest gegeven. Gekraak.... volume verlies... en tenslotte laag volume met vervorming. Alle gewenste spanningen zijn aanwezig op de buispinnen. De eindpitten en de gelijkrichter vervangen. De 6SL7 buizen onderling verwisseld. Tijd voor de scope dus. Het vreemde is dat er op één kant van de gloeispanning -49VDC staat (op de andere kant staan 0.03) De 6.3V VAC is aanwezig. Deze -49VDC is precies gelijk aan de biasspanning! Mijn vraag is of dit normaal is en wellicht de oorzaak kan zijn van de problemen?


schema: www.drtube.com/schematics/ampeg/b12nf-jp.gif (http://www.drtube.com/schematics/ampeg/b12nf-jp.gif)

Groeten

tommus42
9 januari 2011, 16:01
Volgens mij is de gloeispanning op de biasspanning gezet, voor minder brom.
Heeft er niets mee te maken denk ik.

cluseau
10 januari 2011, 09:04
.......Het vreemde is dat er op één kant van de gloeispanning -49VDC staat (op de andere kant staan 0.03).......

De -49 op de gloeidraad is zoals verwacht. Het is niet juist is dat je dat maar aan één kant meet. Waarschijnlijk maak je een meetfout. De oorzaak lijkt me daar iig niet te liggen hoewel het eerder de bedoeling is om de gloeidraad juist op een positief niveau te brengen. Als je buizen goed staan ingesteld zou je zeggen dat ze moeten werken. Kijk eerst eens of de eindtrap werkt. Je hebt een poweramp input. Prik daar even een kabel in en raak met je vingers de tip aan. Een stevige brom zou de beloning moeten zijn. Je weet dan of het in de preamp of eindtrap zit.

Frans.

blindmouse
10 januari 2011, 20:55
Geen brom via de ingang naar de eindtrap. Scope erop gezet. Het ziet er naar uit dat de eindtrafo het begeven heeft. Ik heb op dit moment een vervelende probe zonder haakjes. Het is is lastig om gelijktijdig de probe te gebruiken en aan de scope-instellingen te draaien. Morgen heb ik de beschikking over een goede probe. Dan maar weer proberen. Ook na mijn beperkte meting lijkt het er verdacht veel op dat de eindtrafo het begeven heeft. Bij nadere controle bleek het speakersnoer te zijn vervangen door een gitaarkabel. Dat zou, lijkt mij, kunnen hebben bijgedragen aan het falen van de OT. Nog wat weerstand metingen gedaan aan de eindtrafo. Zijn dit normale waarden?
primair: tussen blauw en bruin (naar anodes) 39 ohm. Bruin - aarde: 14 Meg
Blauw - aarde: 14 Meg
Secundair tussen zwart en groen: 1.5 ohm
Duur geintje zo'n Ampeg B-12 trafo.

cluseau
10 januari 2011, 21:20
Duur geintje zo'n Ampeg B-12 trafo.

Heb mijn twijfels over je diagnose, sorry. Trafo gaat niet zo snel stuk als gedacht wordt. Zelfs moedwillig is het me nog nooit gelukt een trafo te nekken. Dit betekend uiteraard niet dat het onmogelijk is. Gezien de kosten van de trafo moet je er 100% zeker van zijn dat het zo is.

Frans.

edit

(op de andere kant staan 0.03)
Wat bedoel je hiermee?
/edit

blindmouse
10 januari 2011, 21:24
Ik heb ook mijn twijfels, daarom ga ik er morgen nog eens tegenaan. Het zou niet verkeerd zijn als ik het in eerste instantie bij het verkeerde eind heb.

Jan

0.03VDC (ik heb het niet meer nagemeten. Zou een meetfout kunnen zijn. Ik zal het morgenavond nog eens overdoen (edit)

cluseau
10 januari 2011, 21:38
Ik heb ook mijn twijfels, daarom ga ik er morgen nog eens tegenaan. Het zou niet verkeerd zijn als ik het in eerste instantie bij het verkeerde eind heb.

Jan

Je DC weerstandwaarde van de trafo is ook niet verontrustend. Als je sluiting zou hebben meet je wel andere waarden. Heb je geen sluiting in de speakerleiding? Meet eens ohms over de speaker, dit is wel laag hoor dus schrik niet van 1 Ohm ofzo. Maak daarna de secondaire wikkeling los en meet nogmaals op de speaker. De waarde zou nu ongeveer 6ohm voor een 8ohm speker moeten zijn en zeg maar 13ohm voor een 16ohm speaker.

Frans.

blindmouse
10 januari 2011, 22:04
Ohms over de speaker 1.4

Speaker zelf 6.7ohm

Jan

cluseau
10 januari 2011, 22:10
Ohms over de speaker 1.4

Speaker zelf 6.7ohm

Jan

Je hebt dus een 8 Ohm speaker. De gemeten waarde van 1.4 Ohm is dat met de secondaire kant van de trafo los? Anders meet je door de trafo heen en die is laag, erg laag. De bedoeling is dat je het hele cicuit meet van de speaker tot aan de amp maar exclusief de trafo dus.

Frans.

guitarnijboer
11 januari 2011, 01:28
Het beschreven probleem past wel bij een defecte trafo. Laag volume wat nauwelijks meer wil toenemen met de volumeregeling en vervorming is wel wat je dan zou horen.

Buisvoeten met slechte contacten, vuil en spanningoverslag kunnen ook voor vage klachten zorgen.

tommus42
11 januari 2011, 10:57
Hee, wist ik niet, ik dacht dat een kapotte OT leidt tot helemaal geen geluid.

guitarnijboer
11 januari 2011, 16:20
Een uitgangstrafo kan op verschillende manieren kapot. Een winding kan doorbranden, maar veel vaker komen problemen met de isolatie voor. Problemen met de isolatie zijn met een multimeter (laagspanning) vaak niet te meten.

blindmouse
11 januari 2011, 20:33
Ben weer bezig met de Ampeg. Heb 'm weer aan de scope hangen. Het signaal is goed t/m de screens van de eindbuizen. Als de probe op de anodes zet, krijg je een vervormde blokgolf met enige amplitude. Secundair gemeten (op de + van de speaker uitgang) is het signaal nagenoeg zonder amplitude.
Toch de eindtrafo???

cluseau
11 januari 2011, 22:50
Toch de eindtrafo???

Begint er op te lijken he! Heb je soms een filter over de primaire wikkeling staan. Sommige amps hebben dat ter bevordering van stabiliteit. Dit filter bestaat uit een cap en weerstand in serie. Je kan de trafo testen als hij volledig los is.

Frans.

edit
Maak alle draden even los en sluit de 8 ohm draden aan op de 6,3V~. Meet dan tussen de CT en A aansluiting. Je zou dan iets van 150~ a 200V~ moeten meten.
/edit

PeeVee
12 januari 2011, 09:27
Misschien domme vraag maar welke speakeruitgang(en) gebruik je? De "interne speaker uitgang" (een soort vierpolige plug waarbij 2 en 3 zijn doorverbonden) is geschakeld voor 8 Ohm. Gebruik van de "ext. spkr" uitgang schakelt de 8 Ohm tap af, de 16 Ohm tap aan én zet de extra speaker IN SERIE met de bestaande interne speaker. Je moet dus altijd de interne speaker uitgang gebruiken, de ext. spkr uitgang kun je dus uitsluitend icm de interne speaker gebruiken. Wanneer je alleen de ext. spkr uitgang zou gebruiken, krijg je geen geluid (of heel zacht en vervormd).

Het probleem dat je beschrijft komt ook wel eens voor bij mensen die bij een ouwe Fender amp alleen de (rechtse) ext. spkr output gebruiken (b.v. een Twin Reverb die uitsluitend wordt aangesloten op een extern cabinet). Die die ext. spkr uitgang staat wel parallel aan de linkse uitgang, maar het chassisdeel van de linkse uitgang schakelt naar massa wanneer er geen plug in zit.

Je hebt dus wél de interne 4-polige speaker uitgang in gebruik en je gebruikt de ext. spkr uitgang niet?

cluseau
12 januari 2011, 09:34
Het probleem dat je beschrijft komt ook wel eens bij mensen die b.v. met een Fender top alleen de (rechtse) ext. spkr output gebruiken.

Da's een goeie PeeVee, ik moet zeggen dat ik daar ook over zat te twijfelen maar in het openingstopic schrijft Jan "Gekraak.... volume verlies... en tenslotte laag volume met vervorming" Daaruit mogen we toch concludreren dat hij vanuit werkende toestand is ingestort? Of ik moet het verkeerd lezen? (wil nog wel eens gebeuren ;) )

Frans.

PeeVee
12 januari 2011, 10:00
Helemaal mee eens hoor, daarom twijfelde ik zelf ook. Het leek me desondanks toch goed om het maar even te vragen/melden. Mijn ervaring met het oplossen van versterkerproblemen is dat de gebruiker bij het doorgeven van de probleemomschrijving soms zelf een verband heeft gelegd dat toch niet blijkt te bestaan (letterlijk meegemaakt: "ik speelde nét een verkeerde accoord en toen stopte de versterker ermee") . Soms manifesteren symptomen van verschillende problemen zich toevallig tegelijkertijd. Dat maakt troubleshooting complex. Problemen doen zich bovendien vaak maar heel kort voor en meestal tijdens repetitie of optreden, je pakt dan snel een andere amp en speelt door. Gebruiker kan zich daarna vaak niet meer helemaal goed herinneren hoe het gegaan is of kan zich natuurlijk ook vergissen.

Er staat welbeschouwd ook niet dat gekraak direct gevolgd werd door geen volume. B.v. gekraak aan eind van een repetitie (toeval: b.v. door slechte gitaarkabel), volgende repetitie geen volume (speakerkabel in rechtse ext. sprk uitgang ipv linkse).

Ik vind die -49 VDC op de gloeispanning overigens ook raar. Ik vind dat ook niet terug in het circuit. Het zou bovendien betekenen dat die AC gloeispanning ook op de stuurroosters van de eindbuizen staat en dat lijkt me niet goed: krijg je een 60 Hz bias tremolo. Zijn de 6L6 buisvoeten wel goed bedraad? Hangt pootje 2/7 niet ergens lafjes tegen een ander pootje (joehoe)? Wat mee je zonder de 6L6en? Wanneer de buis mechanisch een opdonder heeft gehad, zou het stuurroosterer intern tegen het filament aan kunnen liggen. Is massa naar kathodes van 6L6en wel OK?

cluseau
12 januari 2011, 10:13
Er staat welbeschouwd ook niet dat gekraak direct gevolgd werd door geen volume. .....

......Ik vind die -49 VDC op de gloeispanning overigens ook raar. Ik vind dat ook niet terug in het circuit. Het zou bovendien betekenen dat die AC gloeispanning ook op de stuurroosters van de eindbuizen staat en dat lijkt me niet goed:

Klopt, twijfelgevalletje dus.

Kijk maar eens onderin het schema, de ontbrompot hangt aan de -49 maar is goed AC afgesloten vwb brom op het rooster. Daar zit dan ook nog 270k tussen. Het is een ongebruikelijke situatie maar het heeft gewerkt. Op deze manier houd je de gloeidraad lager dan kathode level.

Het massapunt van de 6L6jes was de volgende vraag die ik voor Jan in petto had. Als dat in orde is hoop ik dat hij de trafo op de beschreven manier heeft uitgetest. Eerlijk gezegd heb ik kort geleden mijn eerste eindtrafo vervangen en dat was niet mijn eerste reparatie sinds de 70er jaren.

@ Jan, in ieder geval weer wat te lezen / testen.

Frans.

blindmouse
12 januari 2011, 17:25
Dank voor jullie inzet en tijd. Ik ben vanavond en morgen de gehele dag met mijn werk bezig, dan morgenavond lekker repeteren met de band. Dus dat gaat vrijdag worden. Kan vast al wel zeggen dat de speaker aansluiting niet meer origineel is en er nog een aantal andere zaken zijn bewerkt. Ik zal in ieder geval de eindtrafo doormeten met 6.3VAC. Dan jullie berichten eens goed doorspitten en maar weer een verder puzzelen. Ik houd het forum op de hoogte. (trouwens op de andere kant van gloeidraad staat ook -49VDC (als de amp in standby positie staat is dat zelfs 70VDC!!)

Jan

nico verduin
12 januari 2011, 17:59
Dank voor jullie inzet en tijd. Ik ben vanavond en morgen de gehele dag met mijn werk bezig, dan morgenavond lekker repeteren met de band. Dus dat gaat vrijdag worden. Kan vast al wel zeggen dat de speaker aansluiting niet meer origineel is en er nog een aantal andere zaken zijn bewerkt. Ik zal in ieder geval de eindtrafo doormeten met 6.3VAC. Dan jullie berichten eens goed doorspitten en maar weer een verder puzzelen. Ik houd het forum op de hoogte. (trouwens op de andere kant van gloeidraad staat ook -49VDC (als de amp in standby positie staat is dat zelfs 70VDC!!)

JanDenk dat dat laatste een valse meting is door lekstroom. Als hij op standby staat, heb je een zwevende wikkeling op de BIAS staan. Immers de CT is los van GND. Ik verwacht dat zodra je hem belast (met een weerstand oid) hij gelijk in elkaar stort. Anders klopt je schema niet.
Ben wel benieuwd naar de scope beelden:
a) op de speaker uitgang
b) de anodes van de eindbuizen
c) de grid van de eindbuizen.

maakt die speaker uitgang toevallig een sluiting ergens?

cluseau
12 januari 2011, 21:25
maakt die speaker uitgang toevallig een sluiting ergens?

Is aan gedacht Nico, maar de meetwaarden (stukje terug) zien er logisch uit. Blijft over een defecte trafo, massa van de kathodes. Wel heb ik moeite met de trafo maar kan het niet uitsluiten natuurlijk, heb dat niet zo vaak meegemaakt. DC weerstand van de speaker is ook niet verontrustend dus verdenk deze niet. Parallel aan de trafo meet hij 1,4 Ohm, mooi voor een secondaire wikkeling en iig geen sluiting.

Frans.

blindmouse
14 januari 2011, 13:06
Ik wil de eindtrafo op advies van Cluseau met 6.3VAC gaan doormeten. Nu is mijn ervaring met gecrashte trafo's minimaal. Ik wil geen verdere schade toebrengen dus heb ik nog een paar vraagjes.

Ik soldeer alle aansluitpunten van de trafo los.

De trafo heeft secundair een 0-punt (zwart), een 8Ohm tap (geel) en een 16Ohm tap. (groen)

Ik zet de 6.3V op 0 en de 8Ohm tap. Deze 6.3V haal ik van de gloeistroomspanningsvoorziening (bijv. vanaf het pilotlight)van de Ampeg. Vraag: Is het een probleem dat er ook nog zo'n -70VDC op deze punten staat?

Voordat ik de spanning op de versterker zet heb ik mijn meter gehangen aan de centertap van de primaire kant en aan één van de draden (blauw)die van de anode van een 6L6 is losgekoppeld ( de andere draad heb ik dan met een stukje tape geisoleerd)

Ik moet dan zo'n 150 à 200VAC meten.

Moet ik de meting herhalen met de tweede 'anodedraad' (bruin)?

Moet ik de meting herhalen met de 16Ohm tap?

Jan

cluseau
14 januari 2011, 13:14
Ik zet de 6.3V op 0 en de 8Ohm tap. Deze 6.3V haal ik van de gloeistroomspanningsvoorziening (bijv. vanaf het pilotlight)van de Ampeg. Vraag: Is het een probleem dat er ook nog zo'n -70VDC op deze punten staat?

Jan, dat is geen probleem. Als je alle draden van de OT losmaakt is hij tov chassis zwevend en kan de -70 geen invloed hebben op de trafo. Neem voor de veiligheid maar de 16 Ohm wikkeling. Het gaat om het principe. Meet de output dan op beide anode aansluitingen tov de centertap. Meet ook de spanning nauwkeurig op de 16 Ohm kant. Als je dat gedaan hebt deel je de primaire opbrengst door de spanning aan de 16 Ohm zijde. Je hebt dan de transformatie verhouding. Is er iets met de trafo aan de hand zal die verhouding ernstig verstoord zijn.

succes
Frans.

blindmouse
14 januari 2011, 14:30
Voordat ik aan de slag ga wil ik eerst nog iets vertellen over hoe ik het circuit aantrof toen ik de Ampeg openmaakte

Eerst dit: op de achterzijde zit naast de speakerjackingang een loos gat zonder bijschrift. Onder de speakerjack staat: 8 Ohm EXT SPEAKER

De speakerjack is onafhankelijk van van aarde aan het chassis gemonteerd.

De vierpolige pluggen (male/female) die op de circuittekening te zien zijn, ontbreken.

In plaats daarvan trof ik de volgende schakeling aan.

Op de speakerjack (3 aansluitpunten / 2x + 1x -) is een draad gemonteerd van de aardezijde van de 1K in het gelijkrichterscircuit (punt F op de tekening) naar een + aansluitpunt op de speakerjack.
De 16Ohm draad van de OT (groen) is aangesloten op het minaansluitpunt van de speakerjack, ook is vanaf dit punt een 10K weerstand aansloten aan pin 3 van de fasedraaier die op zijn beurt is verbonden met pin 6 dmv een 220 Ohm weerstand. Deze pin 6 is op zijn beurt geschakeld aan de + kant van de 25UF/25V cap en de + kant van de eerder genoemde 1K weerstand in het fasedraaiercircuit.

De gele 8Ohm trafodraad is losgekipt van de tweede plus aansluiting op de speakerjack.

De versterker heeft enige tijd gewerkt. Tot hij plotseling instortte. Een paar dagen daarna heeft ie het nog heel even gedaan, maar onder gekraak ging hij weer naar laag volume met vervorming.


Jan

cluseau
14 januari 2011, 14:39
De vierpolige pluggen (male/female) die op de circuittekening te zien zijn, ontbreken.


Hmmm, lekker is zo'n ding waar in gerotzooid is. Als je in het schema kijkt zie je dat punt 3 en 2 zijn doorverbonden in de plug. Punt F moet dus aan massa liggen. Dan gaat de shield van de speaker jack signaal voeren, beetje vreemd schema. Kun je een speaker aansluiten op de kale sec draden? ik heb er ineens niet zoveel vertrouwen meer in wat komt door het knutselwerk van je voorganger. De trafo kun je nog steeds testen hoor, dan weet je tenminste dat het daar niet aan ligt.

Frans.

blindmouse
14 januari 2011, 20:13
Ok, met 6.3VAC op de 8 Ohm tap krijg ik op de primaire kant van de trafo 85V
Via de 16 Ohm tap 56V. OT's lot bezegeld???

Jan

cluseau
14 januari 2011, 21:54
OT's lot bezegeld???

Denk het wel Jan, kijk ff mee....

Even uitgaande van de 16 Ohm wikkeling is de tranformatie verhouding T 56/6.3=1:8,89.
De primaire impedantie volgt uit T²*Zsec.
8.89²x16=1264 Ohm. Lijkt me een tikkie laag voor een 500V voeding.

J/J geeft al een Ra van 2k5 bij 270V= anodespanning. Jij zit waarschijnlijk op een ruime 500V= wat de vereiste impedantie nog hoger maakt.

Doe je dezelfde berekening voor de 8 Ohm tap wordt T 85/6.3=1:13,49. 13.49²x8=1456 Ohm.
Er is nog een trucje om de trafo te testen maar daar heb je een toonfiets en een scoop bij nodig.

Frans.

blindmouse
14 januari 2011, 22:24
Een scope heb ik, ook een toongenerator (toonfiets??). Ik heb een hoop geleerd en leer nog steeds. Had ik ook niet gedacht toen ik in 1997 mijn ultieme bastoon vond in een Fender Bassman 70. Vanwege een brom bracht ik 'm naar Dolf Koch in Amersfoort. Volledige revisie was de conclusie. OK, doe maar. Twee weken later had ik een perfect klinkende Bassman en een handvol onderdelen. Die handvol onderdelen bracht mij op een idee. Het is een leuke hobby geworden en nu dus een defecte Ampeg. Frans, ik zou graag willen weten hoe ik de eindtrafo met de scope en de toongenerator kan testen.

dank, Jan

cluseau
14 januari 2011, 22:41
ik zou graag willen weten hoe ik de eindtrafo met de scope en de toongenerator kan testen.

dank, Jan

Da's eigenlijk het geheim van de smid Jan ;).

Als je een fiets hebt met een laagohmige uitgang kun je die direct aan de secondaire wikkeling hangen, anders een klein versterkertje pakken om de trafo aan te sturen. Als je een blokgolf van zeg maar 5kHz door de trafo jaagt zul je primair het resultaat daarvan moeten kunnen zien. Een spoel zorgt voor uitslingering welke je op de scoop goed kan waarnemen op de primaire zijde. De frequentie is een beetje trickey want dat is voor elke trafo weer anders. Als de blokgolf te laag is gekozen zit de uitslingering zo dicht op elkaar dat je hem niet kan waarnemen. Probeer gewoon een aantal frequentie's uit. Als de trafo goed is zul je toch zo'n tien uitslingeringen moeten kunnen waarnemen. Zit er ergens een sluiting dan wordt deze uitslingering gedempt waardoor je er maar één ziet of zelfs helemaal geen één.

Tis een gedoe maar een trafo is niet makkelijk te vinden en niet goedkoop. Neem dus ff de moeite al was het maar om wat op te steken. Mocht het niet lukken wil ik het je ook wel laten zien, je moet dan wel even op sjouw met een stuk ijzer. :soinnocent:

Frans.

guitarnijboer
14 januari 2011, 23:35
Ok, met 6.3VAC op de 8 Ohm tap krijg ik op de primaire kant van de trafo 85V
Via de 16 Ohm tap 56V. OT's lot bezegeld???

Jan

Waar meet je de spanning? anode - anode aansluiting of centertap - anode aansluiting? Ik kan het even niet uit je post halen. Gewoon met een RMS voltmeter meten is voldoende. Raa moet ergens tussen 4,5 en 5,5 K liggen.

Ik dacht trouwens dat je voor deze berekening uit moest gaan van Uaa voor het berekenen van Raa

Meet je op de centertap - anode aansluiting 56 V dan is dit van anode tot anode ongeveer 112V. Laat je hier dan een rekensom op los dan kom je op een primaire impedantie (Raa) van 5056 ohm. Dat zie er dan alweer veel beter uit voor het trafotje...

cluseau
15 januari 2011, 00:07
Ik dacht trouwens dat je voor deze berekening uit moest gaan van Uaa voor het berekenen van Raa

Heb je gelijk in, in geval van de 8 Ohm test zou je dan op Raa van 5825 komen. Dat gaat er meer op lijken, misschien loopt het dan toch met een sisser af.

blindmouse
16 januari 2011, 18:23
De metingen zijn verricht van A1 naar CT en van A2 naar CT. Niet van A1 naar A2

cluseau
16 januari 2011, 18:32
De metingen zijn verricht van A1 naar CT en van A2 naar CT. Niet van A1 naar A2
Trafo lijkt me goed, hij zou zeker moeten werken. Toch ff verder zoeken dan. Concentreer je maar op het prutswerk, grote kans dat daar het probleem zit. Wat je ook kan doen is een spanningstabel van de buizen plaatsen. Kunnen we iig de instelling checken.

Frans.

blindmouse
17 januari 2011, 21:04
Ik heb de speakeraansluiting volgens schema hersteld

De Ampeg deed het weer even. Wel steeds luid gekraak en dan een terugval in volume. Daarna kwam het volume weer terug. Tot het geheel in elkaar zakte.
Daarna het volgende geprobeerd: een 6SL7 (V2) uitgenomen. geluid kwam weer terug met kraak. De uitgenomen buis V1 uitgenomen en die verwisseld met de buis die in V2 zat. Volume bleef overeind. Bij hard spelen nog een lelijke vervorming. Vooral bij de lage toon (gitaar). Geluid blijft wel overeind.

Zouden de 6SL7 buizen het begeven hebben.

Jan

guitarnijboer
17 januari 2011, 21:17
Tja, begeven,vaak is het dan helemaal gedaan, maar niets is natuurlijk onmogelijk. Misschien eens goed schoonmaken die buisvoeten of nieuwe. Ook alle solderingen checken. Kraakt het ook als je met de buisjes voorzichtig beweegt?

cluseau
17 januari 2011, 22:44
De uitgenomen buis V1 uitgenomen en die verwisseld met de buis die in V2 zat. Volume bleef overeind.

V1 en V2 werken onafhankelijk van elkaar. Je hebt nu aangetoont dat een andere buis in het door jouw gebruikte kanaal de zaak overeind houd. Kun je nu ook het omgekeerde bewijzen? Ik bedoel de verdachte buis in het andere kanaal prikken en kijken of dat kanaal dan uitvalt. Dan pas heb je voor jezelf bewezen dat die buis kreupel is.

Frans.

edit
Een ding begrijp ik niet, in post#4 zei je dat je geen brom had op de externe in/uitgang wat toch aangeeft dat de PI of eindtrap niet werkt. Nu ben je echt in de preamp aan het vrotten.
/edit

blindmouse
17 januari 2011, 22:52
Ik heb al drie Sovtek 6SL7 buizen besteld. Ik vond het toch al vervelend dat ik dat type niet in huis had. Anders was ik daar gelijk mee aan de gang gegaan.
Ik zal ze deze week wel binnen hebben. Het lijkt mij dat we aardig in de buurt komen. Ik laat nog van mij horen.

Happiness is a hot (working) TUBE.

Jan