PDA

View Full Version : Back to the 60's: Harmony H17 Bobkat



geert1976
9 januari 2011, 14:19
Ik zat al enige tijd rond te kijken voor een goede 60's gitaar, waarmee goed slide, surf, blues mee gespeeld kan worden.

Een vereiste was een goede heldere sound, vibrato-systeem en een dikke nek.
Je kan natuurlijk een shitload aan Fenders (Jazzmasters en zo) gaan proberen, maarruhh geen zin in en de nekjes zijn vaak dun en ze zijn zo gewoontjes.

Op zoek gegaan naar een gitaar die je niet vaak tegenkomt en een vereiste was dat die ook daadwerkelijk uit het 60's tijdperk zou komen.

Gisteren is mij dat gelukt en heb ik een Harmony H 17 Bobkat aangeschaft.
Harmony is in de USA een welbekend merk, ze produceerde meer gitaren dan Fender en Gibson bij elkaar en leverde gitaren aan muziekzaken, maar ook aan postorderbedrijven, warenhuizen etc. (bijvoorbeeld Silvertone, Airline, Regal etc.)

Mijn Bobkat zag het levenslicht op 23 maart 1965 en verkeerd in een prima staat.
De body is gemaakt van alder, hals is van maple (scale 24,00), 20 fretjes en een ebonized fretbord (wat inhoudt dat een rosewoodtoets hebben gezwart met olie)
De hals en body zijn gespoten met nitro-lak

De elementen zijn Dearmond Golden Foam elementen en klinken retegoed, zeer helder, maar gain kunnen ze ook prima hebben, met overdrive of tubescreamer klinkt die erg lekker!

Mechanieken werken soepel en hij blijft prima op stemming.
Intoneren was wat lastiger met dat houten bruggetje, maar toch behoorlijk goed gelukt.

genoeg geluld:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3700.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3701.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3702.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3703.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3704.jpg

Goeiemorgen
9 januari 2011, 14:48
Best mooi en apart!

Speelt dat heel anders zoon 24 scale?

geert1976
9 januari 2011, 14:53
Best mooi en apart!

Speelt dat heel anders zoon 24 scale?

Voelt inderdaad wel iets anders aan, maar een wereldschokkend verschil is er niet.

Speelt erg licht en je hoeft niet veel kracht te zetten, wel een fijne bijkomstigheid, want de neck is erg dik. (Dus Hendrix als je een gitaar met dikke neck zoekt......Harmony heeft ze)

zoon van Piet
9 januari 2011, 15:12
sinds ik er een paar heb, geil ik echt ontzettend op originele DeArmondjes..
wezenloos goed spul, vooral op lagere volumes en met niet te veel vervorming hebben ze een heerlijk pure tone...

caliban
9 januari 2011, 15:20
Vet en heel apart. Wel vreemd met die 4 knoppen..

wietse
9 januari 2011, 15:24
erg mooie plank geert, en ondertussen ook nog vrij zeldzaam die made in usa harmony's.

geert1976
9 januari 2011, 15:27
erg mooie plank geert, en ondertussen ook nog vrij zeldzaam die made in usa harmony's.

Thanx,

Ze zijn inderdaad niet veel te vinden in NL.
De vorige eigenaar heeft hem begin dit jaar gekocht in New York, voor 671,00 dollar (heb de aankoopbon erbij gekregen).
Invoerrechten zijn ook betaald E 108,00, (heb de douane papieren er ook bij gekregen)

Hendriks
9 januari 2011, 15:31
(Dus Hendrix als je een gitaar met dikke neck zoekt......Harmony heeft ze):ok::ok::ok::ok:

Chocola
9 januari 2011, 16:04
Erg nice een dikke nek. Leuk gitaartje, alleen wat me altijd opvalt aan die oudere gitaren is dat de kleur er zo slecht uitkomt op foto's...

Wat doen alle verschillende draaiknoppen? Gewoon VTVT? Of VVTT?

geert1976
9 januari 2011, 16:22
Erg nice een dikke nek. Leuk gitaartje, alleen wat me altijd opvalt aan die oudere gitaren is dat de kleur er zo slecht uitkomt op foto's...

Wat doen alle verschillende draaiknoppen? Gewoon VTVT? Of VVTT?

knoppen zijn inderdaad VTVT.

Tja de kleur, hij is erg verkleurd door de jaren dus eea is wat valer geworden.

barno
9 januari 2011, 16:51
erg straf, deze voormiddag identiek dezelfde overgenomen van een vriend. wel met P90 ipv de originele pups. geweldig gitaartje.012 setje erop en sliden. ik post morgen ofzo wel es pics, moet 'm nog gaan ophalen

geert1976
9 januari 2011, 16:56
erg straf, deze voormiddag identiek dezelfde overgenomen van een vriend. wel met P90 ipv de originele pups. geweldig gitaartje.012 setje erop en sliden. ik post morgen ofzo wel es pics, moet 'm nog gaan ophalen

Ah, die ken ik, die heeft heel lang te koop gestaan in NL, dat was volgens mij een H 15 (iets andere headstock en geen bindings langs het fretboard).

Chocola
9 januari 2011, 17:37
erg straf, deze voormiddag identiek dezelfde overgenomen van een vriend. wel met P90 ipv de originele pups. geweldig gitaartje.012 setje erop en sliden. ik post morgen ofzo wel es pics, moet 'm nog gaan ophalen

lol na vijf minuten zoeken eindelijk gevonden wat je hier met "straf" bedoeld :D. En inderdaad, je moet het maar willen. Ben benieuwd naar je picca's.

barno
9 januari 2011, 17:44
Ah, die ken ik, die heeft heel lang te koop gestaan in NL, dat was volgens mij een H 15 (iets andere headstock en geen bindings langs het fretboard).

kan goed zijn idd. ik weet alleszins dat hij eerder komt van een Nederlands muzikant. ik ga 'm morgen halen denk ik;

geert1976
9 januari 2011, 18:15
kan goed zijn idd. ik weet alleszins dat hij eerder komt van een Nederlands muzikant. ik ga 'm morgen halen denk ik;

Dat is een prima plankje hoor:ok:

Naast slide is het voor het normale werk ook een puik gitaartje:ok:

barno
13 januari 2011, 20:09
mijn H15 Bob Kat opgehaald. geweldig gitaartje, 012 derop. de p90 klinken heel vet. mss zet ik ooit een origineel setje golden tone dearmonds in. maar voorlopig ben ik weer gesteld qua roots slide geluid. geen sidedots though, ff wennen. is wel nog in zeer goede staat.

originele koffer derbij. die is geen bal waard zoals gewoonlijk maar is wel schattig van vorm :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/harmony%20H15%20Bobcat/IMG_0035.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/harmony%20H15%20Bobcat/IMG_0034.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/harmony%20H15%20Bobcat/IMG_0029.jpg

JazzBass
13 januari 2011, 20:36
Het zijn niet echt mijn soort gitaren (zeker niet met zo'n brug), maar toch heeft het iets apart, zulk old-skool spul!

Tupelo
13 januari 2011, 21:17
Zo'n brug is ideaal, mogen ze van mij overal opzetten. :ok:

RS-Rik
14 januari 2011, 00:48
Bruuuute vintage shizzle!!!!


Met zo'n brug moet je het met de afstelling maar treffen, maar een kniesoor die daar op let.
Jack White maakt ook goeie liedjes met crapgitaren, en een slide bied altijd uitkomst.


Wat ik me afvraag is of zo'n hals net zo solide speelt als een niet-superdupervintage sixties gitaar, of dat het toch een beetje als een soort speelgoedding aanvoelt.

geert1976
14 januari 2011, 01:13
Bruuuute vintage shizzle!!!!


Met zo'n brug moet je het met de afstelling maar treffen, maar een kniesoor die daar op let.
Jack White maakt ook goeie liedjes met crapgitaren, en een slide bied altijd uitkomst.


Wat ik me afvraag is of zo'n hals net zo solide speelt als een niet-superdupervintage sixties gitaar, of dat het toch een beetje als een soort speelgoedding aanvoelt.

Die hals is zo stabiel als wat en lekkah dik:rockon:

De Bobkat, mag je niet echt rekenen tot crap gitaren hoor, ze zijn degelijk gebouwd en ook heel behoorlijk afgewerkt.
En speelgoed is het zeker niet, zo voelt die niet aan hoor.
Daarnaast zijn de elementen erg goed, zeer sprankelend
En deze katjes kunnen icm een tubescreamer en overdrive ook nog eens gemeen schreeuwen en grommen:ok:

FruscianteFan
14 januari 2011, 01:16
lol na vijf minuten zoeken eindelijk gevonden wat je hier met "straf" bedoeld :D. En inderdaad, je moet het maar willen. Ben benieuwd naar je picca's.
In dergelijke gevallen altijd even controleren waar degene vandaan komt. Da's namelijk altijd Belgie.

barno
14 januari 2011, 01:29
Bruuuute vintage shizzle!!!!


Met zo'n brug moet je het met de afstelling maar treffen, maar een kniesoor die daar op let.
Jack White maakt ook goeie liedjes met crapgitaren, en een slide bied altijd uitkomst.


Wat ik me afvraag is of zo'n hals net zo solide speelt als een niet-superdupervintage sixties gitaar, of dat het toch een beetje als een soort speelgoedding aanvoelt.

Je kan het vaak omdraaien: in vergelijking met de superdikke necks van ouwe harmony, silvertone, kay enz... voelen recentere gitaren vaak aan als speelgoed...
De dunne frets geven uiteraard andere feel, maar volgens mij is de enige reden waarom tegenwoordig iedereen dikke jumbo's wil comfort en comfort is voor pussies :)