PDA

View Full Version : Axe-Fx met cabinet simulatie



MaBeCo
8 januari 2011, 17:02
Hallo, na lang wachten is de Axe dan eindelijk binnen, aangesloten op 2 x FBT 12MA.
Heb een vraag die ik eigenlijk nergens lees, dus hij zal wel dom zijn of ik heb het niet helemaal goed begrepen. Ik ga met mijn gitaar in de Axe en heb aangesloten mijn 2 FBT's.
Volgens de manual moet ik dus de "cabinet simulation" op aktief zetten, dat snap ik maar waar doe ik dat, moet ik dat doen bij elke preset of is er een algemene plaats waar ik alle cabs op aktief kan zetten, of staan ze standaard al aktief?
Mijn dank voor jullie advies.
Martin

tnijland
8 januari 2011, 19:24
Gefeliciteerd! Mooi gekozen combinatie. M.b.t. je vraag, de Axe-Fx kent een soort van grid/raster waarin effect bouwblokken geplaatst kunnen worden. Vaak zie je een aantal blokken in serie achter elkaar geplaatst net zoals je dat zou doen bij een echte amp (bijv. compressor, amp en speaker cabinet). Ieder functie binnen de Axe-Fx wordt dus middels dus een klein vierkant blokje gerepresenteerd in het gridraster (te zien via de layout knop op de voorzijde van het apparaat).

Als je nu een preset selecteert, zit er meestal wel een cabinet simulatie blok in verwerkt omdat de Axe-Fx juist bedoeld in voor studio monitoren. Selecteer maar eens een preset en kijk naar het raster met blokken (via de layout knop en de navigatie toetsen) waarbij ieder blokje een functie voorstelt. Je zult dan zien dat er meestal wel ergens een amp blok maar ook een cabinet blok vlak achter elkaar gepaatst zijn. Dat cab(inet) blokje is dus jouw speaker simulatie.

De manual is overigens erg duidelijk en het is relatief simpel om de Axe-Fx via de knopjes maar ook via de PC editor te bedienen. Veel succes en vooral veel speelplezier!

vincedepooh
8 januari 2011, 19:46
Knopje "GLOBAL" indrukken. Hier kan je de speaker simulatie op active zetten, dit geldt dan voor alle presets. Ook kan je hier de power-amp aan/uit zetten.
Per Preset kan je zoals tnijland al zei een cab block(speaker) in het grid zetten. Sucses.

MaBeCo
8 januari 2011, 19:52
Bedankt voor jullie snelle en zeer duidelijk uitleg, had wel de cab's zien staan in de LAYOUT mode maar me niet gerealiseerd dat dat ook automatisch betekend dat de simulatie aanstaat, de 2 x FBT's zijn me geadviseerd door Anand van dit forum. inderdaad een heerlijke combinatie. Denk dat ik nog wel de BIGbox series van Redwirez wil aanschaffen, gewooon omdat me dat leuk lijkt en omdat ik vele goed commentaren hierover heb gelezen.
Nogmaals mijn dank!
Martin

Yek1
10 januari 2011, 19:29
Bedankt voor jullie snelle en zeer duidelijk uitleg, had wel de cab's zien staan in de LAYOUT mode maar me niet gerealiseerd dat dat ook automatisch betekend dat de simulatie aanstaat, de 2 x FBT's zijn me geadviseerd door Anand van dit forum. inderdaad een heerlijke combinatie. Denk dat ik nog wel de BIGbox series van Redwirez wil aanschaffen, gewooon omdat me dat leuk lijkt en omdat ik vele goed commentaren hierover heb gelezen.
Nogmaals mijn dank!
Martin

Beschrijving hoe je een basic preset maakt met amp + cab (http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Yeks_How_Tos#How_to_dial_in_amps_o n_the_Axe-Fx)

Handige Wiki "how-to's (http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Yeks_How_Tos)

Beschrijving van de amps in de Axe-Fx (http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=List_of_amp_simulations)

Beschrijving van de cabs in de Axe-Fx (http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=List_of_cabinet_simulations)


Probeer anders eerst de IRs van Ownhammer. Zijn goedkoop en wat simpeler (minder keuzes) dan de Red Wirez. Erg lovende kritieken.

MaBeCo
10 januari 2011, 20:10
Ook jij bij deze hartelijk bedankt, had ik net alle amps en cabs overgeschreven van de display, voortaan maar eerst lezen geloof ik. Heb toch maar de Redwirez gekocht, nog niet geïnstalleerd maar wel aan gedownload, de gehele BIGbox serie. Begin het ding al aardig door te krijgen, is eigenlijk vrij simpel en logisch, kan jammer genoeg allleen nog niet hard spelen omdat mijn vriendin beneden zit te skypen, heb ik wel mooi de tijd om alles grondig te onderzoeken maar kan dus niet hard spelen. Vind het wel een heerlijk apparaat. Nogmaals bedankt! Martin

Analie-G
13 januari 2011, 12:28
van harte gefeliciteerd ermee Martin , je zult er veel plezier aan hebben ...:)
:strat: