PDA

View Full Version : squier opknappen (heeft het zin?)



dennis_rhcp
8 januari 2011, 13:43
Hoi Iedereen,

Ik speel in mijn band in verschillende stemmingen (drop D en drop C)
Ik heb een mooie fender telecaster maar die moet ik nu telkens om stemmen.
live is dat tijd rovend en verre van ideaal.
Ik zou graag dus een gitaar willen voor drop C.
helaas laat mijn portomonee het niet toe om nog een gitaar te kopen.
en ook niet over een tijdje.

Ik heb nog wel mijn eerste gitaar, een squier bullet die ik voor nog geen 150 euro destijds gekocht had. (je kent het wel via marktplaats via een postorder bedrijf)

Nu vraag ik mij af, heeft het zin om de squier op te knappen in een klein budget (nee dus geen nieuwe body en nieuwe hals en nieuwe electronica en nieuwe hardware :P)

Dus wat loont? (ben beniewd)

Gr Dennis

GravyTrain
8 januari 2011, 13:51
Dat ligt er een beetje aan wat er aan opgeknapt moet worden. Ik denk dat het moeilijk is om dat te beoordelen zonder verdere informatie.

dennis_rhcp
8 januari 2011, 14:04
Misschien heb je gelijk,

Maar ik dacht in de zin van, "squier heeft zeer bezuinigd op de electronica"
dus het is handig als je dat vervangt etc

waarom de squier minder fijn speelt als de fender is dat hij sneller vals is, (tuners vervangen?) minder definitie en je moet zwaar spelen (moeilijk uit te leggen maar je moet echt je best doen om er goed geluid uit te krijgen)

toneblo
8 januari 2011, 14:10
je geeft ook al aan dat je in elektronika ook niet normaal wilt investreren.
Dan lijkt het mij: Snaren erop, in drop c ( of je gaat bas spelen ) en gaan!
Geen kwaliteitsvragen stellen, je wilt er immers niet normaal in investeren.
Goed geluid kost nu eenmaal een paar centen..

dennis_rhcp
8 januari 2011, 14:15
Nee dat was maar een grappje dat je zeg maar alles vervangt en dus geen squier meer is :P

nee laat ik het zo zeggen, ik heb 100 euro (en daar koop je geen betere gitaar voor), om dat te investeren in de squier

ik vind het namelijk zonde om bijvoorbeeld 400 euro aan spullen te investeren in een gitaar van 150 euro, of sla ik nu de plank helemaal mis?

FruscianteFan
8 januari 2011, 14:21
Je kunt dat zelf het beste beoordelen en vooral aanvoelen. Snel vals? Kijk naar andere mechanieken, een andere topkam, en zet de brug vast. Speelt ze zwaar? Actie wellicht wat omlaag, of juist omhoog als de snaren aanlopen. Sowieso zou het zomaar kunnen dat een afstelbeurt wonderen doet.

Betere elementen is ook al snel een verbetering. Ik heb ooit op mijn Squier Strat de elementen vervangen door de stock-elementen uit een Japanse Strat. Dat was echt een enorme vooruitgang. En als je dan toch bezig bent, de elektronica nakijken kan nooit kwaad.

caliban
8 januari 2011, 14:27
Probeer de nummers gewoon allemaal in dezelfde tuning te doen!

GravyTrain
8 januari 2011, 14:29
Misschien wat meer info over je gitaar.

Zit er een tremolo op? Zo ja, wat voor een?
Gebruik je hem ook? Zo nee, is het een optie om hem vast te zetten om stemmingsproblemen te verhelpen.
Zit er een locking nut op (floyd rose)? Zo nee, misschien een beetje bijwerken om stemmingsproblemen te verhelpen.
Vind je het geluid acceptabel? zo nee wat wil je dan voor geluid? Dan kan iemand misschien wat informatie geven over elementen, misschien heeft iemand nog wel een setje liggen voor een prikkie.
Misschien een foto van je gitaar om mensen een idee te geven hoe hij er uit ziet en wat er aan de diverse problemen gedaan kan worden.

Misschien ook handig: welke effecten ben je van plan om te gebruiken, kan ook belangrijk zijn bij de keuze van elementen.

munkie
8 januari 2011, 15:17
Drop C = Metal?

Dan zou ik zeggen koop een 2dehands Ibanez RG321. Vaste brug, lange schaallengte, Wizard neck. Geschikt voor 011 snaren en dan omlaag stemmen naar drop C of B. Ik zag er laatst een met EMG pickups op Mp voor iets meer dan 200.

lcvanderhelm
8 januari 2011, 15:48
Je kan ook een goede Capo kopen(G7th).Gitaar in dropC stemmen en voor de drop D nummers,een Capo op de tweede fret.
Koop dan geen goedkopere Capo,want dan moet je alsnog verstemmen.

caliban
8 januari 2011, 15:57
Heavy muziek met een capo gaat er denk ik gewoon grappig uitzien :):)

lcvanderhelm
8 januari 2011, 16:03
Met die puntgitaren sta je toch echt meer voor lul.

dennis_rhcp
8 januari 2011, 17:42
de capo is misschien wel een goed idee, maar het werkt niet voor mij.
ik heb het een tijdje geprobeerd maar speelde niet fijn.

een ibanez is niks voor mij, ik speel een beetje tool achtige muziek met mijn band, en in 1 stemming spelen is geen optie (het is namelijk voor de zanger gedaan) maar ik ben gewoon fan van fender achtige gitaren, en niet van die metal gitaren

Ik denk dat ik op de squier blijf spelen tot dat ik een goede fender kan kopen. maar zo lang zet ik er ander tuners op, en brug (tuners heb ik nog liggen van het merk schaller) en een betere single coil in de neck positie. en 0.11 elixer snaren dan ben ik er wel zo beetje. tips?

FruscianteFan
8 januari 2011, 17:46
Bij Elixir 011 en 012 merk ik dat de lage E relatief net iets dunner is dan de A en D. Vind ik dus minder fijn voor drop-stemmingen.

dennis_rhcp
8 januari 2011, 17:53
Oh ik speel altijd op elixer, ik vind fender bullets het fijnst,
maar na een maand zijn ze wel weer op, dus ik blijf nu al een tijdje hangen op elixer. heb jij aanraders?

FruscianteFan
8 januari 2011, 18:03
Nee, speel zelf ook op Elixir 011-049 ;)

Maleco
9 januari 2011, 16:13
Ik zou eerst de topkam eens vervangen voor een Grapthech o.i.d.
Niet duur en zou zo maar je stemproblemen kunnen verhelpen.

Als je de tuners al hebt kun je die er idd ook op zetten maar met een brakke
topkam blijf je dan problemen houden